Filt på platespillertallerken

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Spør han Linn-kompisen din om hvilken side av reima som skal være ut og inn også. Som med filtmatta virker den i alle slags retninger, men i Linn's manual står det beskrevet hvilken side som skal inn.
Ut og inn på gummireima hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Linn påpeker at det ER forskjell på ut og inn-siden. Hvorfor spørre om noe vi vet svaret på allerede? Det at det er forskjell på inn og utsiden på drivreima medfører ikke den generaliseringen at dette også gjelder filtmatta. Litt sånn jamfør falsk logikk ala Holberg og Steinen og Mor Lille.
Det står i Linns manual hvilen side av drivreima som skal være inn. Det står IKKE noe om hvilken vei du skal legge på filtmatta. Ergo....?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Men Linn er temmelig klar på at det fra deres siden kun er produsert EN type filtmatte.
Jeg våger meg på følgende tese; FZ HAR en filtmatte der det ER forskjell på sidene. Men den er IKKE laget av Linn.
Muligens noe fra Taiwan? Du fikk den billig ikke sant?
Det står IKKE klart i svaret fra Linn at de kun har produsert EN type filtmatte i alle år.

Filtmatta er kjøpt hos Kontrapunkt for mange år siden og var vel ikke spesielt billig, men mulig den er laget i Taiwan for alt jeg vet, du kan jo spørre Neil hvor filtmattene de sender Kontrapunkt er produsert  ;)

Uansett, jeg har valgt side og den låter best, sånn var det...........

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Det står IKKE noe om hvilken vei du skal legge på filtmatta. Ergo....?
.... så slipper de en masse mailer fra svaksynte om hvordan de skal se forskjell på sidene  :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For å forstå svaret fra Linn fullt ut bør man kanskje lese spørsmålsformuleringen også.
Hvordan jeg rent konkret formulerte meg har jeg ikke latt dere få innsyn i. Litt kontroll må man ha.

Men Linn er temmelig klar på at det fra deres siden kun er produsert EN type filtmatte.
Jeg våger meg på følgende tese; FZ HAR en filtmatte der det ER forskjell på sidene. Men den er IKKE laget av Linn.
Muligens noe fra Taiwan? Du fikk den billig ikke sant?
Jeg har hørt at de har laget flere typer jeg..

Jeg spurte om det var "lydmessig forskjell" på de to sidene på feltmatta. - Får til svar at jeg kan benytte hvilken side som helst. Logisk tolkning: Det er IKKE forskjell på sidene. Men jeg ser at svaret fra Linn er litt i løseste laget.
Det er ingen selvfølgelig konklusjon; man kan også konkludere med akkurat det som blir sagt (og som sikkert 90% av LP12-eiere gjør) nemlig at man KAN bruke begge sider. For det er hva han sier.. han sier ikke noe som hentyder til at det ikke skal være noen lydmessig forskjell...?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Okei da. Men hva om jeg får en signert uttalelse fra Ivor himself der han stadfester at det kun har vært produsert EN type filtmatte fra Linn gjennom hele produksjonstiden OG at denne er klin lik på alle bauger og kanter - vil dere da la være å diskutere?
Sikkert ikke... Derfor gidder jeg ikke :)

MEN, skal ta på meg bryet med å rette en ny henvendelse der jeg ønsker svar på om 1) samme type filtmatte har vært produsert fra tidenes Linn-morgen, og 2) om det er strukturell, lydmessig eller visuell forskjell på downside og upside.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
MEN, skal ta på meg bryet med å rette en ny henvendelse der jeg ønsker svar på om 1) samme type filtmatte har vært produsert  fra tidenes Linn-morgen, og 2) om det er strukturell, lydmessig eller visuell forskjell på downside og upside.
Gjør det, de elsker sikkert slike grunnleggende, eksistensielle spørsmål om filtens forunderlige verden :)

(Men vær oppmerksom på at "fra tidenes Linn-morgen" ble LP12 levert med gummi-matte)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Gjør det, de elsker sikkert slike grunnleggende, eksistensielle spørsmål om filtens forunderlige verden  :)

(Men vær oppmerksom på at "fra tidenes Linn-morgen" ble LP12 levert med gummi-matte)
Gummimatte? Du sier ikke det? Jasså, vel da har Linn prøvd ut det før de bestemte seg for filt.
Ellers så har jeg sendt en ny mail til min kosekompis Neil Trueman hos Linn Products Limited, der jeg spør ham filtmatten er produsert på samme måte mens den har eksistert og om hvilken side bruker opp eller ned kan ha betydning for lyden.
Så får vi se.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Linn leverte også, som ekstrautstyr, en filtmatte til profesjonelt bruk. Den var for bruk i radiostudioer for "instant start characteristic". Man kunne også rotere plata baklengs med stiften i rilla mens tallerkenen roterte riktig vei i følge Linn's "Instruction and Installation Manual" fra '70-tallet. Noe for DJ-gutta :)

Senere oppdaget Linn at filt-matta låt bedre enn gummi-matta og resten er historie....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmmm....facinerende.... ;D

Ble dette en Linntråd? ;)

Spørs om jeg ikke må be om audiens hos en LP-12 igjen snart....

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Senere oppdaget Linn at filt-matta låt bedre enn gummi-matta og resten er historie....
Det var etter at de hadde hørt en Rega med filtmatte..........

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hmmmm....facinerende....  ;D

Ble dette en Linntråd?  ;)

Spørs om jeg ikke må be om audiens hos en LP-12 igjen snart....
Alt som handler om beste vinylytelse vil før eller senere ende opp i Linn ;)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Lurer på om trådstarter ble noe klokere av dette her, men han kan ihvertfall være fornøyd over å ha dratt i gang en tråd med over 130 mer eller mindre veloverveide innlegg :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Alt som handler om beste vinylytelse vil før eller senere ende opp i Linn  ;)

Mvh Vidar P
Jeg synes å huske at jeg syns LP12 var litt sidrumpa.... ;)
Men det er jo sammmenlignet med P5....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes å huske at jeg syns LP12 var litt sidrumpa.... ;)
Men det er jo sammmenlignet med P5....
Var vel heller setup- og justeringsressursene som var sidrumpa tenker jeg.. ;)

B

bamsemann

Gjest
Linn er en helt grei spiller, men ikke blant de beste :eek:

Den ligger sånn ca midt på treet...

Husker jo godt at den ble banka ettertrykkelig av en skikkelig high end spiller... Luxman 350.. det var saker det.. :D

bamsemann.. :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Linn er en helt grei spiller, men ikke blant de beste  :eek:

Den ligger sånn ca midt på treet...

Husker jo godt at den ble banka ettertrykkelig av en skikkelig high end spiller... Luxman 350.. det var saker det..   :D

bamsemann.. :)
Zzzzzzzzzzzzzzz.........

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
zzzzzzzzzzzzzzzzzz.............

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
ZZZZZzzzzzz - hva skjera?
Johna - det var vel min spiller du sikter til når du sammenligner den med din Rega? Vel, til dens forsvar så var den på den tiden ikke optimalt justert. I tillegg bruker vel du Primare riaa? Vel, den har jeg også prøvd hjemme - dårlig match.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Johna - det var vel min spiller du sikter til når du sammenligner den med din Rega? Vel, til dens forsvar så var den på den tiden ikke optimalt justert. I tillegg bruker vel du Primare riaa? Vel, den har jeg også prøvd hjemme - dårlig match.

Unnskyldninger tolereres ikke. ;) ;D

Snorkesymbolene er de en indikasjon på åssen Linn låter??

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
En LP12-eier lar seg rett og slett ikke provosere. Har noe med klasse å gjøre.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Dear Roger

Thank you for your reply.

I have spoken with one of our senior engineers who advises that the mat has evolved over time so there are different versions, changes between versions are due to changes over time with suppliers and  have minimal effect on sound.

The engineer does however comment that it does matter which way around it is placed, however, there is no way of telling other than listening to it.

Best regards

Neil Trueman
Customer Services
LINN PRODUCTS LTD        

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aha, hva var det vi sa!!! ;D

1) Matta har kommet i flere versjoner,
2) man kan lytte seg frem til den mest vellydende siden.

Nå nei, lillegutt. Kan ikke lure en gammel Linn-rev så lett ;D ;D

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er klar over at den ikke var helt i "vater" da du var på besøk. (var også et lite forsøk på å kødde med dere LP12 nerder ;))
Jeg må innrømme at jeg likte klangsignaturen på den, men følte at jeg savnet litt gnist (PRaT) for å si det slik.
Meget mulig det hadde med justering og match m riia å gjøre.

Når det gjelder filt på platetalerkenen, har jeg testet en litt tykkere og hardere matte (AM antistatic mat)enn den orginale på min P5 og gummimatte.
Jeg har foreløpig endt opp med den orginale tynne filtmatta som fulgte med.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
LP12 er jo alle taktstokkers mor, PR&T'ens høyborg og selve personifiseringen av rytme, driv og liv.
Om du har hørt en snutt på en, og den ikke låt slik, så var det noe alvorlig galt med den.

En god LP12 skal PR&T'e fra P5 så det holder.

Mvh Vidar P

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Jeg har funnet min platespiller... Blir bare oppgraderinger på den heretter. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men det finnast endå betre ting (ein må berre ha solid nok økonomi......)
Der er det nok endel forskjellige meninger ute og går.. :)
Jeg er vel blant de som ikke har noe problem med å høre at enkelte svinedyre eksotiske designer klarer å få mer info ut fra platene, men jeg klarer ikke helt å være med på at de presenterer musikken på noen bedre måte. Ikke de jeg har hørt, iallefall.

I kontekst av prisingen på spillere som er objektivt (men ikke nødvendigvis subjektivt) bedre enn LP12 på detaljer, så fremstår selv en fullrigget LP12 ny som billig..

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Der er det nok endel forskjellige meninger ute og går..  :)
Jeg er vel blant de som ikke har noe problem med å høre at enkelte svinedyre eksotiske designer klarer å få mer info ut fra platene, men jeg klarer ikke helt å være med på at de presenterer musikken på noen bedre måte. Ikke de jeg har hørt, iallefall.

I kontekst av prisingen på spillere som er objektivt (men ikke nødvendigvis subjektivt) bedre enn LP12 på detaljer, så fremstår selv en fullrigget LP12 ny som billig..

Mvh Vidar P
Er langt på veg einig. Måtte berre nyansere litt. Folk kunne komme til å tru at vi var fantatiske, og ikkje berre entusiastiske......

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Aha, hva var det vi sa!!!  ;D

1) Matta har kommet i flere versjoner,
2) man kan lytte seg frem til den mest vellydende siden.

Nå nei, lillegutt. Kan ikke lure en gammel Linn-rev så lett  ;D ;D

Mvh Vidar P
Vel, ja her legger jeg meg flat. Men kommer nok stadig frekkere og frekkere tilbake. Temmelig ... interessant at man kan høre lydforskjeller på den filtmatta. Vil nok likevel gå for Ringamat.

Jeg har ikke akkurat direkte sammenliknet min LP12 med så mange andre spillere. Mulig at mange andre spiller bedre. Men ingen platespiller har noensinne gitt meg den psykiske roen som den gir. Jeg leser gjerne om andre spillere, men det blir for kosens skyld. Selge LP12? Aldri.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Er klar over at den ikke var helt i "vater" da du var på besøk. (var også et lite forsøk på å kødde med dere LP12 nerder ;))
Jeg må innrømme at jeg likte klangsignaturen på den, men følte at jeg savnet litt gnist (PRaT) for å si det slik.
Meget mulig det hadde med justering og match m riia å gjøre.

Når det gjelder filt på platetalerkenen, har jeg testet en litt tykkere og hardere matte (AM antistatic mat)enn den orginale på min P5 og gummimatte.
Jeg har foreløpig endt opp med den orginale tynne filtmatta som fulgte med.

Spør Toriamos om å få prøve "Ringmat" matta som han bruker.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spør Toriamos om å få prøve "Ringmat" matta som han bruker.
Ja, den utgjør faktisk en temmelig lett hørbar forskjell både på P3, P25 og P5. Om det blir "bedre" eller ei avhenger vel av ørene som hører.
Flere av mine venner foretrekker filtmatta på sine, mens jeg i mitt system (på LP12, med bass til under 20hz) liker den bassklarheten og artikulasjonen som Ringmat gir.

Den er IKKE en god ide for P3 i et fullrange system imo.. da blottlegges alle skavanker som P3 har under 40hz.. filtmatta liksom undertrykker det.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Nå er begge sider av Linn-matta prøvd på min LP12/Cirkus/Armageddon/Ekos/Benz Ruby2 og med fare for å miste all troverdighet; det er lydmessig forskjell på de to sidene. Det verste av alt var at det var den siden som før lå ned som låt best når den lå opp, mao. jeg har spilt i mange år med feil side opp  :-/

Spilte en låt med to gitarer, bass og vokal og jeg er ikke i tvil. Med den "riktige" siden opp låt gitarene "crispere", bassen strammere og stemmen klarere. I tillegg var det mer luft....

Men for å gjøre forvirringen total: Jeg har sett to forskjellige utgaver av Linn's filtmatte, den ene noe tykkere enn den andre....

Prøv selv.
Ja, ja, gutter. Dette var jeg igjennom for et par uker siden. Nå som Linn bekrefter at det ikke bare er tull er det vel på tide at andre LP12 eiere prøver det samme. Interessant å høre hva dere opplever.... (ingen unnskyldning for Ringmat-gutta, dere har vel ikke pælma filten)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Ja, den utgjør faktisk en temmelig lett hørbar forskjell både på P3, P25 og P5. Om det blir "bedre" eller ei avhenger vel av ørene som hører.
Flere av mine venner foretrekker filtmatta på sine, mens jeg i mitt system (på LP12, med bass til under 20hz) liker den bassklarheten og artikulasjonen som Ringmat gir.

Den er IKKE en god ide for P3 i et fullrange system imo.. da blottlegges alle skavanker som P3 har under 40hz.. filtmatta liksom undertrykker det.

Mvh Vidar P
Prøvde Ringmat på min gamle Planar 3. Syntes ikke det fungerte godt i det hele tatt. Lyden ble skarp hos meg. På LP12 derimot:)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Ja, ja, gutter. Dette var jeg igjennom for et par uker siden. Nå som Linn bekrefter at det ikke bare er tull er det vel på tide at andre LP12 eiere prøver det samme. Interessant å høre hva dere opplever.... (ingen unnskyldning for Ringmat-gutta, dere har vel ikke pælma filten)
Skulle gjerne forsøkt altså, men har laga meg tøfler av filtmatta mi... ::)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Bra det ikke er så mange LP12 eiere som hevder lyden blir bedre av å snu filtmatta. Dette er galskap og går diskusjonen rundt forskjell eller ikke på kabler en høy gang. Tør jeg foreslå en blindtest for å komme til bunns i dette, eller om så bare for å starte en liten krangel? ;)

mvh.
Ketil (LP12-eier og dermed meningsberettiget)

B

break_out

Gjest
Er jo passe absurd men jeg kan bli med på at det er en forskjell. Men å bruke tid til å finne dette ut har jeg ikke.. Synes allerede at testplaten får for mye spilletid som det er.

”Ignorance is bliss” ;)

Har hjulpet en kompis med montering av ”ny” SME 3009 arm på en Thorens TD 150 de siste dagene. Ble en meget vellydene spiller til slutt.. men lysår unna LP12’en så klart.

Bra det ikke er så mange LP12 eiere som hevder lyden blir bedre av å snu filtmatta. Dette er galskap og går diskusjonen rundt forskjell eller ikke på kabler en høy gang. Tør jeg foreslå en blindtest for å komme til bunns i dette, eller om så bare for å starte en liten krangel? ;)

mvh.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

mvh.
Lyden blir ikke nødvendigvis bedre av å snu matta. Hvis du har den rette siden opp blir den derimot dårligere, hvis anlegget og øra dine er i stand til å detektere forskjellene ;)

Blindtesten er allerede gjort, jeg ante ikke hvilken side som skulle låte best......

Topp Bunn