Filt på platespillertallerken

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Er jo passe absurd men jeg kan bli med på at det er en forskjell. Men å bruke tid til å finne dette ut har jeg ikke.. Synes allerede at testplaten får for mye spilletid som det er.
Det tar ca. 2 sekunder å snu filten og er helt gratis, men hvis du ikke har tid så er det jo tross alt statistisk 50% sjanse for at du ikke har den dårlige siden opp ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Bra det ikke er så mange LP12 eiere som hevder lyden blir bedre av å snu filtmatta. Dette er galskap og går diskusjonen rundt forskjell eller ikke på kabler en høy gang.
Nei, det synes jeg faktisk ikke. Mekanikkens verden er noe mer komplisert enn kabelverdenen. Men kan det være slike at den riktige sida etter en tid faktisk blir feil side? At filtstrukturen og dermed dempingen endrer seg over tid og ulikt for over- og underside?

Forøvrig skulle kanskje Linn-eiere lage sin egen kosetråd á la Naim-tråden? I fjor på disse tider var det bare Linn og Dual i enhver vinyltråd. Pluss heftig krangel ;) Nå er det bare Linn... Og ingen krangler. Kjeeedelig :'(

mvh
michell (Hydrauliceier og dermed befridd for all mulig matteproblematikk ;) )

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Nei, det synes jeg faktisk ikke. Mekanikkens verden er noe mer komplisert enn kabelverdenen. Men kan det være slike at den riktige sida etter en tid faktisk blir feil side? At filtstrukturen og dermed dempingen endrer seg over tid og ulikt for over- og underside?

Forøvrig skulle kanskje Linn-eiere lage sin egen kosetråd á la Naim-tråden? I fjor på disse tider var det bare Linn og Dual i enhver vinyltråd. Pluss heftig krangel ;) Nå er det bare Linn... Og ingen krangler. Kjeeedelig :'(

mvh
michell (Hydrauliceier og dermed befridd for all mulig matteproblematikk ;) )
Sant nok, men det er tross alt snakk om ei myk filtmatte med tykkelse omkring 1 mm. At dempningen skal være så forskjellig at det gir hørbare forskjeller sidene imellom er vel derfor tvilsomt.

Ketil

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Sant nok, men det er tross alt snakk om ei myk filtmatte med tykkelse omkring 1 mm. At dempningen skal være så forskjellig at det gir hørbare forskjeller sidene imellom er vel derfor tvilsomt.

Ketil
Helt greit at du ikke tror på det jeg sier og like greit for meg at du heller ikke tror på det Linn sier, men så lenge du ikke en gang gidder å prøve skjønner jeg ikke at du kommer med flere slike innlegg....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Men kan det være slike at den riktige sida etter en tid faktisk blir feil side?
Den tanken har jeg også vært innom (tror jeg skrev noe om det lenger opp i tråden?) Den siden som hadde ligget opp på min spiller i ti år ser litt forskjellig ut fra den som ligger ned. (Kan se det i godt lys) Siden som lå ned virket noe fastere/hardere og det er denne siden som låter best. Om noen år låter de kanskje likt og etter noen år til er det kanskje den andre siden som låter best. Her er det uante muligheter for "tweak" framover. F.eks. en runde med strykejern, matta liggende i press osv osv. ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Helt greit at du ikke tror på det jeg sier og like greit for meg at du heller ikke tror på det Linn sier, men så lenge du ikke en gang gidder å prøve skjønner jeg ikke at du kommer med flere slike innlegg....
Nå har vel ikke Ketil skrevet at han ikke gidder å prøve ??? Det var vel en annen som skrev det.

mvh trondkj

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har vel ikke Ketil skrevet at han ikke gidder å prøve  ??? Det var vel en annen som skrev det.

mvh trondkj
Det er en hel del jeg ikke gidder å prøve, men jeg snuser ikke opp tråder om temaene jeg ikke gidder å prøve, bare for å fortelle debattantene der (som faktisk HAR giddet og prøvd, og utveksler sine erfaringer) at jeg ikke gidder å prøve fordi det etter mine kalkulasjoner ikke har hensikt.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Hva om jeg har prøvd og ikke klarer å høre noen forskjell; er det da så upassende at jeg uttrykker min skepsis? Er det virkelig ikke rom for å komme med meningsytringer i forhold til LP12, selv om dette går på tvers av andres erfaringer?

mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva om jeg har prøvd og ikke klarer å høre noen forskjell; er det da så upassende at jeg uttrykker min skepsis? Er det virkelig ikke rom for å komme med meningsytringer i forhold til LP12, selv om dette går på tvers av andres erfaringer?

mvh.
Ketil
Hvis Linn-matta di er 1mm så er det ingen Linn-matte. Om du har prøvd de to sidene, eller andre interessante ting, så hører vi gjerne resultatet.
Å hevde at det er "galskap" at endringer i platemattegeometri kan tenkes å være hørbart, er et dårlig argument. Imo.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

mvh.
Ketil
Hvis du har prøvd (det er fremdeles litt uklart for meg) hadde det kanskje vært en tanke å nevnt dette lenger opp i tråden, eller synes du det er helt irrelevant i forhold til uttalelsene dine??

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Hvis Linn-matta di er 1mm så er det ingen Linn-matte. Om du har prøvd de to sidene, eller andre interessante ting, så hører vi gjerne resultatet.
Å hevde at det er "galskap" at endringer i platemattegeometri kan tenkes å være hørbart, er et dårlig argument. Imo.

Mvh Vidar P
Jeg har ikke utstyr til å måle tykkelsen, men anslår matta til å være rundt 1 mm. Den ble kjøpt fra England og opplyst å være beregnet for LP12. Derfor har jeg også hele tiden trodd vi snakket om samme matte.

Jeg klarer ikke høre noen forskjell ved å snu matta, men det er kanskje fordi jeg ikke har orginalmatta, er skeptisk i utgangspunktet, har for dårlige ører eller anlegg, eller gud vet hva. Uansett årsak, mener jeg fortsatt det må være lov å uttrykke skepsis, når man mener det er grunnlag for det.

Ser at du har et poeng i at jeg brukte ordet "galskap", som selvfølgelig er for sterk kost for dere søringer. Her oppe bruker vi imidlertid litt kraftuttrykk fra tid til annen, mer synes jeg ikke du skal legge i det.

Jeg skjønner nå at jeg har "terget på meg" noen av LP12 mest svorne tilhengere, ved å legge for dagen noe som for meg bare er litt uskyldig, sunn skepsis. Får leve med det, men jeg orker ikke bruke mer tid på uvesentligheter.

mvh.
Ketil

B

bamsemann

Gjest
Tror nok at de fleste Linn gutta er skeptiske til "riktig" vei på matta selv.

Så din skepsis K.H. er helt reel og sunn..

bamsemann.. :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Tror nok at de fleste Linn gutta er skeptiske til "riktig" vei på matta selv.

Så din skepsis K.H. er helt reel og sunn..

Tusen takk bamsemann! Trodde jeg stod alene i denne vanskelige tid..... ;)

mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Imponerende hvordan en som aldri har prøvd dette med en original filtmatte nedstemmer en hel Linn-lyttende verden (og Linn selv) i en ubehagelig tone, på det grunnlag at han ikke gidder å høre; og kasserer inn full honnør fra en som antakelig aldri har sett en slik en gang.  :D

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest
Men Vidar da... :eek:

Jeg har hørt Linn LP 12 Hundrevis av ganger, har blant annet to gode venner med den fremragende spilleren.

Men det er jo uenighet innen deres egen Linn krets om det finns noen riktig/feil vei på matta..

Og det høres jo unektelig litt rart ut at matte må ligge en spesiell vei, men det er ikke usansynlig..

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Imponerende hvordan en som aldri har prøvd dette med en original filtmatte nedstemmer en hel Linn-lyttende verden (og Linn selv) i en ubehagelig tone, på det grunnlag at han ikke gidder å høre; og kasserer inn full honnør fra en som antakelig aldri har sett en slik en gang.  :D

Mvh Vidar P
Lite imponerende av en ellers saklig mann å påstå (uten å vite sikkert) at jeg ikke bruker riktig matte.

Lite imponerende at du til stadighet skal komme trekkende med språkbruk, tonefall osv. Kanskje du bør akseptere at ikke alle er like flinke til å ordlegge seg som du selv, og være mer overbærende i så måte. Meningen bak det som sies er vel det viktigste og der synes jeg personlig at du ikke skiller deg vesentlig fra alle oss andre, på godt og vondt...

Lite imponerende hvordan voksne folk kan klare å hisse seg opp pga. av ei filtmatte.....

Men nå skal jeg slutte Vidar, selv om du som vanlig sørger for å få siste ord.

mvh.
Ketil

B

bamsemann

Gjest
Det er riktig som K.H. skriver her...

Du kan virke litt nedlatende i din måte å uttrykke deg på til tider Vidar..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lite imponerende av en ellers saklig mann å påstå (uten å vite sikkert) at jeg ikke bruker riktig matte.
Bruk den matta du vil for meg, en tyrkisk kelim om du ønsker. Jeg mente bare å opplyse deg om at du kanskje ikke bruker en Linn matte.. da Linn-matter er langt tykkere enn 1 mm såvidt jeg vet.
Hva som er så "lite imponerende" ved det klarer jeg ikke helt å se  :D

Linn-matta er 3.3mm høy, iallefall iflg tall jeg har sett. Min måler like i overkant av 3mm men har vært mye brukt.

B

bamsemann

Gjest
Da trekker jeg meg stille ut med henda hevet over hodet Vidar.. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
EG HAR PANIKK! Ein gong datt filtmatta av platespelaren då eg løfte av plata, og eg vart ikkje klar over det før eg kom attende til spelaren med ny plate. Eg la sjølvsagt filten tilbake, men......
la eg han med feil side opp?
Eg prøvde for syns skuld å bytte side, men merka INGA endring.
Sei meg, har eg vorte tonedøv og tunghøyrt?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
EG HAR PANIKK! Ein gong datt filtmatta av platespelaren då eg løfte av plata, og eg vart ikkje klar over det før eg kom attende til spelaren med ny plate. Eg la sjølvsagt filten tilbake, men......
la eg han med feil side opp?
Eg prøvde for syns skuld å bytte side, men merka INGA endring.
Sei meg, har eg vorte tonedøv og tunghøyrt?
Ja, og høvdingen bør bytte nicket ditt til Tunghørt-Arve... prøv å legg filten oppå plata og hør om det blir forskjell da.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Mi matte er bare 2mm. Det er kanskje lettere å høre forskjell på tykkere matter?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Om ikke brann så øyner jeg kraftig røykutvikling i rosenes leir ;D

De Linn-mattene jeg har sett er ganske så tykke, ja. Men de matcher ikke STDens 5mm. Og den er limt fast så jeg får aldri hørt hvordan den låter på den andre sida ;)

B

break_out

Gjest
Nå bruker jeg ringmat vanligvis så det er vel derfor jeg ikke har så mye vilje til å teste. Må være konge for de som finner ut at de faktisk har hatt den feil vei, for billigere oppgradering skal en lete lenge etter.

Det tar ca. 2 sekunder å snu filten og er helt gratis, men hvis du ikke har tid så er det jo tross alt statistisk 50% sjanse for at du ikke har den dårlige siden opp   ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Det er også 50% sjanse for at eg har den dårlege sida opp. Eg må nok gå over til CD snart....
(finnest det forresten filtmatter til CD-spelarar?)
Snu filten samtidig som du snur skiva, da spiller du optimalt 50% av tiden ;)

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
120
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Mi matte er bare 2mm. Det er kanskje lettere å høre forskjell på tykkere matter?

Mine filtmatter er også 2mm tykke og jeg minnes ikke å ha sett/hørt noen annen type. Jeg har testet dette ut ganske nøye over noen uker og det er i mitt system helt umulig (for meg!) å høre forskjell på de to sidene. Mvh.

PS. Dette tema er vel utdebattert - så jeg beklager mitt sene innlegg.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Mine filtmatter er også 2mm tykke og jeg minnes ikke å ha sett/hørt noen annen type. Jeg har testet dette ut ganske nøye over noen uker og det er i mitt system helt umulig (for meg!) å høre forskjell på de to sidene. Mvh.

Jeg skal ikke motsi deg. For meg høres dette ut som en fornuftig konklusjon.

mvh.
Ketil

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Siden jeg påstår å høre forskjell på de to sidene vil jeg henvise til en ganske ny tråd på naim-forum hvor flere, bl.a. eieren av en sjappe som selger Linn og Naim er helt klare på at det er forskjell på sidene....(så jeg er ikke helt alene)  ;)

Her har du et av innleggene:

Play an LP, listen - take it off, remove the felt mat, turn it over and replace on platter. Replay the same LP, which side sounds better? If you can hear a difference, place a small piece of sellotape on the duff side (touching the platter) and listen and wonder at the effect that turning a mat can make. I was quite surprised when Peter did this chez-moi.

Am currently playing with different mats, all have interesting characteristics, but the felt mat offers the best balance for me.

Nå trenger ikke ting å være sant fordi de blir fortalt på engelsk, men jeg er ikke i tvil: det er forskjell.

For ordens skyld: Disse innleggene er lagt inn lenge etter at jeg hevdet at det var forskjell på sidene. Jeg prøvde etter tips fra VidarP....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde ei økt i jula der eg la på PlatterMatter, og justerte opp armen med tanke på dette. Lyden vart annleis, men ikkje udiskutalt betre enn med filt.
Så eg veit framleis ikkje
(Eg spanderte på meg filtsnuing etterpå, og konstaterte at eg ikkje var i stand til å høyre skilnad på dei to sidene. Og matta mi er litt tynnare enn 3 mm..)

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
120
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Siden jeg påstår å høre forskjell på de to sidene vil jeg henvise til en ganske ny tråd på naim-forum hvor flere, bl.a. eieren av en sjappe som selger Linn og Naim er helt klare på at det er forskjell på sidene....(så jeg er ikke helt alene)  ;)

Her har du et av innleggene:

Play an LP, listen - take it off, remove the felt mat, turn it over and replace on platter. Replay the same LP, which side sounds better? If you can hear a difference, place a small piece of sellotape on the duff side (touching the platter) and listen and wonder at the effect that turning a mat can make. I was quite surprised when Peter did this chez-moi.

Am currently playing with different mats, all have interesting characteristics, but the felt mat offers the best balance for me.

Nå trenger ikke ting å være sant fordi de blir fortalt på engelsk, men jeg er ikke i tvil: det er forskjell.

For ordens skyld: Disse innleggene er lagt inn lenge etter at jeg hevdet at det var forskjell på sidene. Jeg prøvde etter tips fra VidarP....
Hei, jeg referer kun til min (subjektive) opplevelse i mitt system. At du og andre hører forskjeller i egne systemer (og kanskje også ville hørt det i mitt) aksepterer jeg. Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva er dette med 2mm matter...? Det er da ikke Linn-matter det? De er jo over 3mm. Og her sies det jo at Linn's matter har lydmessig to sider, ikke sant?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hva er dette med 2mm matter...? Det er da ikke Linn-matter det? De er jo over 3mm. Og her sies det jo at Linn's matter har lydmessig to sider, ikke sant?

Mvh Vidar P
Min filt-matte (som forøvrig er en av de få delene som er igjen siden spilleren var ny) er fra 1983. Den er ca. 2 mm tykk.
Satt 2 mm åpning på ett elektronisk skyvelær og skjøv det inn på matta uten motstand.
M.a.o. filtmattene fra Linn har ikke alltid vært like og effekten av å snu dem er sannsynligvis variabel....

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
120
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3

Mvh Vidar P
Jeg har to LP12 drivverk (1987 og 2006) hvor mattene fulgte med. Det siste kjøpte jeg nytt fra Kontrapunkt. Jeg er naiv nok til å tro at det er linnmatter. De er 2mm tykke og har ikke - slik jeg opplever det - to lydmessig ulike sider. Tro det eller ei. Mvh.

Edit. Mattene mine ser helt like ut på begge sider, i.e. filten ser homogen ut. Jeg skulle gjerne likt å vite om de som hører forskjell på sidene også ser forskjeller.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
OK, gutter, da er vi i gang:

Vi har nå 4 stk. 2mm matter (1983, 1987, 2006 modell og en ukjent årsmodell)
og 1 stk. 3mm matte (ukjent årsmodell)

På '83 modellen er det lydmessige forskjeller på de to sidene IMHO, de andre 2mm ikke, for 3mm filten mangler vi tilbakemelding  ;)

Hva med resten av LP12 gjengen? Finn fram skyvelæret....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OK, gutter, da er vi i gang:

Vi har nå 4 stk. 2mm matter (1983, 1987, 2006 modell og en ukjent årsmodell)
og 1 stk. 3mm matte (ukjent årsmodell)

På '83 modellen er det lydmessige forskjeller på de to sidene IMHO, de andre 2mm ikke, for 3mm filten mangler vi tilbakemelding  ;)

Hva med resten av LP12 gjengen? Finn fram skyvelæret....
Hehe. Ok, det er visst forskjellige mattetykkelser da ja.. ja, dette er kunne jo egentlig vært emne for en hel avhandling sikkert.
Min er en 1996-modell, og matta måler 3mm. Skulle ikke forbause meg om du har rett, FZ.. at forskjellige matter har forskjellige variable egenskaper.

Velvel, jeg har nå prøvd å få tak i en AchroMat fra Funk for å prøve.. den leveres som 3mm og 5mm.. hmmm..

Mvh Vidar P

Topp Bunn