Filt på platespillertallerken

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Sannsynligvis fordi Linn mener at all justering skal foretas av forhandler - som har mulighet til å bli kurset i hvordan justere LP12. Dette er jo en uttalt politikk.
Er klar over den politikken der og synes den er temmelig dustete. Greit hvis man har 10 tommeltotter eller er totalt blottet for tekniske ferdigheter, men det er jo tross alt min spiller og hvorfor i huleste skal ikke jeg få justere den selv. Trenger ikke akkurat høyskolen for å stille hastigheten på en LP12. Piece of cake.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Er klar over den politikken der og synes den er temmelig dustete. Greit hvis man har 10 tommeltotter eller er totalt blottet for tekniske ferdigheter, men det er jo tross alt min spiller og hvorfor i huleste skal ikke jeg få justere den selv. Trenger ikke akkurat høyskolen for å stille hastigheten på en LP12. Piece of cake.
Ja, er jo nesten enig med deg. Dog - LP12 er ikke den enkleste å justere generelt, og skal visstnok være i stand til å høres skikkelig jævlig ut om den er feil justert. Kan forstå Linn på den ene siden; De lager et produkt som høres fortryllende ut HVIS det er skikkelig justert, og temmelig middelmådig om ikke.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Etter nærmere ettertanke har jeg ikke bruk for en strobelampe. Med Armageddon er det nettfrekvensen som styrer hastigheten på motoren og da er nettfrekvensen også referansen.
På PSU'er som har en krystall som generer frekvensen blir derimot en nøyaktig 50Hz strobelampe referansen...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ja, er jo nesten enig med deg. Dog - LP12 er ikke den enkleste å justere generelt, og skal visstnok være i stand til å høres skikkelig jævlig ut om den er feil justert. Kan forstå Linn på den ene siden; De lager et produkt som høres fortryllende ut HVIS det er skikkelig justert, og temmelig middelmådig om ikke.
Joda, men tenk deg følgende scenario: Du bor så langt fra forhandleren at du må sende spilleren for å få dem til å sjekke/stille hastigheten. Da skal du først demontere arm og tallerken og pakke den i originalemballasjen. Så skal du til posthuset eller en annen speditør og sende den. Forhandleren skal pakke den opp, sette den sammen og sjekke/justere hastigheten, pakke den sammen, sende den tilbake og du skal pakke den opp, sette den sammen og så håpe på at fjærene fremdeles er optimalt justert slik at den spiller like bra som da du sendte den. Hvis du så i tillegg monterer reima på en annen måte enn slik den satt på da hastigheten ble justert er det slett ikke sikkert den går med riktig hastighet.
Konklusjon: Etter en masse strev og noen dager + noen kroner fattigere kan du fremdeles ikke være sikker på at spilleren går noe riktigere enn før. Hmmmmmm...kanskje Linn burde vært villig til å selge Speedchecker'n til deg istedet, eller hva...  ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På den annen side; ved å overlate justering og tuning av LP12'er til kunder, risikerer de kanskje en hel del feiljusteringer og derav et dårligere rykte?

Linn's overordnede mål er identisk med Naim's forresten, og det er å være i stand til profesjonelt å installere produktene sine hjemme hos sluttbruker.
Det er ærverdig nok det, men de synes ikke å ha en plan for hva de skal gjøre i mer grisgrendte strøk..

I Norge bør vel enhver LP12-eier som bor mer enn noen km fra Majorstua bruke litt tid på å lære seg dette her selv.. og det fins jo alskens remedier å få kjøpt for hastighet, pu-montasje osv.. så slik sett er man ikke noe bedre stilt med hvilken som helst annen spiller.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
I Norge bør vel enhver LP12-eier som bor mer enn noen km fra Majorstua bruke litt tid på å lære seg dette her selv.. og det fins jo alskens remedier å få kjøpt for hastighet, pu-montasje osv.. så slik sett er man ikke noe bedre stilt med hvilken som helst annen spiller.

Mvh Vidar P
Bortsett fra det faktum at Linn har laget en aldeles strålende "set up manual" for forhandlerne. Hvorfor i huleste legger ikke Linn denne ut på hjemmesiden sin? Uten den skal du være dyktig og ha en god porsjon flaks for å sette opp en LP12 optimalt.....

Det positive er at de som trenger hjelp til å sette opp spilleren optimalt får hjelp av en trenet forhandler, men da bør du som du sier ikke bo for langt fra Majorstua....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg vet det. Fikk den aldri til å stemme med andre protractorer jeg hadde da, så sjekket dette (hadde Linn-armer dengang). Nå er det jo knapt noe problem, da Naim mener at 7-10mm overheng er akseptabelt, og at noen mm (inntil 3) feil er lydmessig bedre enn å frese spor i headshell.

Mvh Vidar P
Nåja.......
Kjem nok an på pickupen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
På den annen side; ved å overlate justering og tuning av LP12'er til kunder, risikerer de kanskje en hel del feiljusteringer og derav et dårligere rykte?

Linn's overordnede mål er identisk med Naim's forresten, og det er å være i stand til profesjonelt å installere produktene sine hjemme hos sluttbruker.
Det er ærverdig nok det, men de synes ikke å ha en plan for hva de skal gjøre i mer grisgrendte strøk..

Mvh Vidar P
Viktige poeng! Og sjølv om eg etter ein del bommertar etter kvart skjønar kva som går føre seg i ein LP12, er det tryggast å ha Simen til å garantere for at alt er rett. Så eg vurderer å få meg ein spelar utan flytane oppheng.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nåja.......
Kjem nok an på pickupen.
Tror du misforsto? Naim snakker om pu'er som har mellom 7mm og 10mm mellom stift og monteringshull. Disse er i prinsipp egnet til Aro (dersom andre parametre stemmer da selvsagt) da de ikke gir betydningsfull overhengsfeil.

Man har hørt seg frem til at Aro låter bedre med kun hull og inntil 3mm feil, enn med utfreste spor og 0mm feil. Mange brukere har frest spor i headshell i etter kjøp av Aro, og mange har kommet til at det ikke var så lurt allikevel.

Dette pga at stivheten og resonanskarakteristikken i headshell blir dårligere med utfreste spor enn med kun to små hull, og at dette har større betydning for lyden enn en liten overhengsfeil.

Mvh Vidar P

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Joda, men tenk deg følgende scenario: Du bor så langt fra forhandleren at du må sende spilleren for å få dem til å sjekke/stille hastigheten. Da skal du først demontere arm og tallerken og pakke den i originalemballasjen. Så skal du til posthuset eller en annen speditør og sende den. Forhandleren skal pakke den opp, sette den sammen og sjekke/justere hastigheten, pakke den sammen, sende den tilbake og du skal pakke den opp, sette den sammen og så håpe på at fjærene fremdeles er optimalt justert slik at den spiller like bra som da du sendte den. Hvis du så i tillegg monterer reima på en annen måte enn slik den satt på da hastigheten ble justert er det slett ikke sikkert den går med riktig hastighet.
Konklusjon: Etter en masse strev og noen dager + noen kroner fattigere kan du fremdeles ikke være sikker på at spilleren går noe riktigere enn før. Hmmmmmm...kanskje Linn burde vært villig til å selge Speedchecker'n til deg istedet, eller hva...  ;)
Det skulle vært en forhandler i midtnorge et sted som kunne utført justering. Å sende den blir ikke aktuellt,jeg har heller ikke org. emballasje. Tror kanskje at Linn selger det hvis jeg ikke tar feil.
Men har tenkt på å hive meg i bilen å ta en liten svipptur til Oslo og Kontrapunkt for å ta en justering og skjekk. Er sykemeldt for tiden og har egentlig ingenting å finne på..

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Men har tenkt på å hive meg i bilen å ta en liten svipptur til Oslo og Kontrapunkt for å ta en justering og skjekk. Er sykemeldt for tiden og har egentlig ingenting å finne på..  
Husk å ta av motvektslodd på armen og ytre platetallerken. Hvis du ikke tar av innertallerkenen må du løfte den opp noen mm og legge noe mellom den og topplata. Ellers kan du ødelegge lageret....(men dette visste du selvsagt)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
,jeg har heller ikke org. emballasje. Tror kanskje at Linn  selger det hvis jeg ikke tar feil.

Kontrapunkt selger deg orginalembalasjen, husker ikke helt nøyaktig men de skulle ha 500 eller 600 for eska. Tenkte å kjøpe, men syntes prisen er litt i overkant. Dessuten - jeg kommer til å bli sittende med min LP12 til Dovre faller.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Husk å ta av motvektslodd på armen og ytre platetallerken. Hvis du ikke tar av innertallerkenen må du løfte den opp noen mm og legge noe mellom den og topplata. Ellers kan du ødelegge lageret....(men dette visste du selvsagt)
Om han kjører pent, slipper han kanskje å ta av motvektsloddet? Hos meg sitter dette som Satan.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Om han kjører pent, slipper han kanskje å ta av motvektsloddet? Hos meg sitter dette som Satan.
Linn sier at selv om du legger spilleren i baksetet for å kjøre en tur skal du ta av motvektsloddet for ikke å skade lagerne.
Hvis motvektsloddet sitter som "satan" kan du prøve med en dråpe Zalo som du fordeler utover med finger'n.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Loddet må av ja :) Lagre blir ødelagt av denslags, i likhet med når folk bytter eller justerer pu uten å løsne armbase... poff, det var det lageret :(

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Loddet må av ja  :) Lagre blir ødelagt av denslags, i likhet med når folk bytter eller justerer pu uten å løsne armbase... poff, det var det lageret  :(

Mvh Vidar P
Mener du dette bokstavelig? "Poffen" altså, - at man merker det øyeblikkelig når lageret har fått seg en.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Etter nærmere ettertanke har jeg ikke bruk for en strobelampe. Med Armageddon er det nettfrekvensen som styrer hastigheten på motoren og da er nettfrekvensen også referansen.
På PSU'er som har en krystall som generer frekvensen blir derimot en nøyaktig 50Hz strobelampe referansen...
Hastigheten på ein LP-12 justerer du med å tilte motoren den eine eller andre veien, uavhengig av nettfrekvensen!
MVH
Johs

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mener du dette bokstavelig? "Poffen" altså, - at man merker det øyeblikkelig når lageret har fått seg en.
Nei, du merker det ikke med en gang det skjer. Det er ingen "knepp" eller "poff" som sådan.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Er det andre platespillerprodusenter enn Linn som anbefaler demontering av arm før justering av pickup? Er Linns lagre spesielt følsomme?
Må tilstå at sist jeg justerte pickup så demonterte jeg ikke arma. Ser ut til at det gikk bra lell. Føler meg nå i ettertid litt slem, skal heretter gjøre det på anvist måte.

Linn SIER jo en del ting.. Bl.a at ved montering av armbord så MÅ man benytte de originale Linn-skruene, ingen andre duger...
Og at man ikke skal rense vinylplater for støv, bedre å la pickup-nåla gjøre jobben, for så å rense nåla.

Og poenget mitt? - Vel, KAN det være en gimmikk dette med at lagrene er så følsomme?
Husker ikke i farten om jeg har lest dette et sted, eller om jeg har infoen fra Kontrapunkt - men der (hvor det nå var) hadde de ikke opplevd ødelagte armlager som følge av manglende demontering av arm før teiting av pickupskruer.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Er det andre platespillerprodusenter enn Linn som anbefaler demontering av arm før justering av pickup? Er Linns lagre spesielt følsomme?
Må tilstå at sist jeg justerte pickup så demonterte jeg ikke arma. Ser ut til at det gikk bra lell. Føler meg nå i ettertid litt slem, skal heretter gjøre det på anvist måte.

Linn SIER jo en del ting.. Bl.a at ved montering av armbord så MÅ man benytte de originale Linn-skruene, ingen andre duger...
Og at man ikke skal rense vinylplater for støv, bedre å la pickup-nåla gjøre jobben, for så å rense nåla.

Og poenget mitt? - Vel, KAN det være en gimmikk dette med at lagrene er så følsomme?
Husker ikke i farten om jeg har lest dette et sted, eller om jeg har infoen fra Kontrapunkt - men der (hvor det nå var) hadde de ikke opplevd ødelagte armlager som følge av manglende demontering av arm før teiting av pickupskruer.
Linn er av den oppfatning at skruene som fester PU til arm skal dras til hardt, og da mener de hardt. Hvis armen da er montert på spilleren vil kreftene som brukes for å trekke til skruene overføres til lagerne i armen som dermed kan bli skadet.
Og, ja. Jeg har vært sjekket lagerne på noen Ittok'er og en av dem hadde større lateral friksjon i lagerne enn spec. Sannsynligvis pga. nettopp tiltrekking av skruer med arm montert.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hastigheten på ein LP-12 justerer du med å tilte motoren den eine eller andre veien, uavhengig av nettfrekvensen!
MVH
Johs
Hvorfor forteller du meg dette? Har jeg sagt noe annet??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det gjelder som et godt prinsipp alle armer. Det sier seg jo selv at, siden kraft=motkraft, når du vrir til pu-skruen, med det følsomme lageret som buffer, så er ikke det noe heldig.. uansett arm-fabrikat.

Hvorfor ikke bare løsne arma.. og ikke dvele så mye mer ved det?

Mvh Vidar P

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hvorfor forteller du meg dette? Har jeg sagt noe annet??
Sjeøfølgjeg veit du korleis ein justerer ein LP-12. Men når du hevdar at du ikkje har bruk for strobelampe til å sjekke hastigheten på spelaren din fordi at det er nett-Fz som styrer motoren og at den altid går riktig går det litt for fort i svinagane. Du/vi/alle har bruk for ei strobelampe/-skive for å sjekke at utvekslinga mellom innertalerken og motor er riktig justert.
MVH
Johs

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Sjeøfølgjeg veit du korleis ein justerer ein LP-12. Men når du hevdar at du ikkje har bruk for strobelampe til å sjekke hastigheten på spelaren din fordi at det er nett-Fz som styrer motoren og at den altid går riktig går det litt for fort i svinagane. Du/vi/alle har bruk for ei strobelampe/-skive for å sjekke at utvekslinga mellom innertalerken og motor er riktig justert.
MVH
Johs
Nix, det stemmer ikke. Hvis du har en PSU som ikke genererer frekvensen som styrer motoren er det både unødvendig og i verste fall feil å bruke en strobelampe.
Som sagt før er det nettfrekvensen som er referansen da.
Jeg har ikke sagt at nettfrekvensen alltid er 100% riktig så hvis den en dag er 50,1Hz og neste dag er 49,9Hz vil ikke motoren gå nøyaktig like fort begge dagene. Men uansett, nettfrekvensen er og blir referansen. Enig?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det gjelder som et godt prinsipp alle armer. Det sier seg jo selv at, siden kraft=motkraft, når du vrir til pu-skruen, med det følsomme lageret som buffer, så er ikke det noe heldig.. uansett arm-fabrikat.

Hvorfor ikke bare løsne arma.. og ikke dvele så mye mer ved det?

Mvh Vidar P
Fordi 1) jeg blir gal av VTA-innstillingen. Nå jeg strammer skruen som låser armen i armbasen så går armen litt ned samtidig. Mao - latskap
2) eh..vi går til 3
3) Er litt redd for å stramme disse skruene så hardt som Linn vil jeg skal gjøre, har ikke gjennomgående med mutter i bunnen på Ortofon MC30 Supreme. Er redd for å ødelegge gjengene. Velger derfor å stramme litt mindre enn anbefalt.

Men sånn ellers.. jo, skal demontere arm ved stramming heretter. Ingen dveling.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
JA!
Men kva vil du bruke som referanse for riktig utveksling mellom pully og innertalerken?
MVH
Johs

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
JA!
Men kva vil du bruke som referanse for riktig utveksling mellom pully og innertalerken?
MVH
Johs
En stroboskopskive og en lyspære som får strøm fra nettet...

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
;DKva er det vi då diskuterer?
MVH
Johs

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Du/vi/alle har bruk for ei strobelampe/-skive for å sjekke at utvekslinga mellom innertalerken og motor er riktig justert.
MVH
Johs
Da regner jeg med at du ikke helt står inne for denne påstanden lengre ;)

B

break_out

Gjest
Funker meget bra med å bruke en lyskilde som du beskriver, men har du en diode på samme Hz er det lettere å få til en mer nøyaktig innstilling. Dette pga at det blir lettere å se hvilken vei streken beveger seg med stråle lys.

En stroboskopskive og en lyspære som får strøm fra nettet...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Funker meget bra med å bruke en lyskilde som du beskriver, men har du en diode på samme Hz er det lettere å få til en mer nøyaktig innstilling. Dette pga at det blir lettere å se hvilken vei streken beveger seg med stråle lys.
Mulig det, men poenget er at den blinker med 50Hz'en til vekselstrømmen og ikke en strobelampe.

B

break_out

Gjest
Dersom det er et avvik på Hz'en i lysnettet og du bruker en skive som er laget for 50Hz vil det ikke da bli feil? Er det store avvik på Hz i lysnettet? Nå er jeg på utrygg grunn..

Mulig det, men poenget er at den blinker med 50Hz'en til vekselstrømmen og ikke en strobelampe.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Dersom det er et avvik på Hz'en i lysnettet og du bruker en skive som er laget for 50Hz vil det ikke da bli feil? Er det store avvik på Hz i lysnettet? Nå er jeg på utrygg grunn..
Det er svært små avvik på nettfrekvensen. Men for å forklare poenget med å bruke nettfrekvensen er følgende (følg godt med nå  :)):
Hvis jeg bruker en strobelampe på 50Hz og stiller hastigheten på tallerkenen og det på tidspunktet jeg sjekker hastigheten er lavere frekvens på nettet enn 50Hz hva vil da skje neste dag hvor nettfrekvensen er akkurat 50Hz? Jo, tallerkenen vil gå for fort. Mao. ingen vits i å bruke strobelampe som referanse.

Edit: En måte å finne ut hvor mye nettfrekvensen evt. varierer er å gjøre mange målinger over flere dager med strobe som referanse. Hvis den ikke "drifter" fra måling til måling er den jo bra konstant og hvis strobeskiva viser samme hastighet både ved lys fra nettet og stroben vil det si at nettfrekvensen er den samme som stroben som forhåpentligvis er nøyaktig 50 Hz. Hmmmmmm... kanskje jeg skal kjøpe en strobelampe alikevel. Det kan jo bli litt interessant....

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
120
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Skulle likt å vite hva Linn mener ER riktig vei opp. Har ikke forsøkt begge veier i en AB-test enda (venter på ny forsterker) men skal sannelig gjøre det.
Problemet blir uansett at jeg ikke vet hvilken vei som er "rett", jeg kommer kun til å vite (om jeg hører forskjell) hva jeg foretrekker. Og om jeg skal velge det JEG foretrekker så blir jo det Ringmat. Herregud.
Hei, jeg kom innom denne tråden ved en tilfeldighet og har ikke lest så nøye oppover, men nedenstående er min kommentarer til filt og rem (tullet?).

Jeg har to stk Linn LP12 og følgelig 2stk matter. Begge sidene til filtmattene er like. Dette kan du ta helt med ro. Det må være en spøk (og den som kreerte den ler nok godt). Hvis dette har noe for seg - hvorfor merker ikke Linn en av sidene og forklarer?

Jeg ser også at det er diskusjon om montering av remmen. Gummi er i denne sammenhengen å betrakte som et homogent materiale (i strekk) og dermed er det kun å sette den på uten å vrenge den. Produksjonen av remmen er ikke tilfredsstillende hvis det er hørbare forskjeller - kanskje produksjonseriene har store avvik? Dette er dog ikke tilfelle med de remmene jeg har hatt oppover årene som alle har oppørt seg tilsynelatende likt.

Er den noen som har kjørt ABX tester og vært i stand til å bestemme X er jeg interessert.

Mvh.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hei, jeg kom innom denne tråden ved en tilfeldighet og har ikke lest så nøye oppover, men nedenstående er min kommentarer til filt og rem (tullet?).

Jeg har to stk Linn LP12 og følgelig 2stk matter. Begge sidene til filtmattene er like. Dette kan du ta helt med ro. Det må være en spøk (og den som kreerte den ler nok godt). Hvis dette har noe for seg - hvorfor merker ikke Linn en av sidene og forklarer?

Jeg ser også at det er diskusjon om montering av remmen. Gummi er i denne sammenhengen å betrakte som et homogent materiale (i strekk) og dermed er det kun å sette den på uten å vrenge den. Produksjonen av remmen er ikke tilfredsstillende hvis det er hørbare forskjeller - kanskje produksjonseriene har store avvik? Dette er dog ikke tilfelle med de remmene jeg har hatt oppover årene som alle har oppørt seg tilsynelatende likt.

Er den noen som har kjørt ABX tester og vært i stand til å bestemme X er jeg interessert.

Mvh.
Det er nok hifi-nevrosene som tar overhånd. Hifi handler nå engang om illusjoner. Syntes jeg merka litt forskjell på sidene jeg, matta altså, litt mer uklar i bunnen på ene siden syntes jeg :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Mvh.
Jeg mener bestemt jeg hører forskjell på de to sidene som nevnt lenger opp i tråden. Det er lenge til 1. april ;)
Jeg ser også forskjell på sidene. (les lenger opp i tråden, hvis du gidder).
Det som gjør forvirringen total er at filtmattene Linn leverer ikke alltid har vært like. Jeg har ihvertfall sett dem med to forskjellige tykkelser.

Når det gjelder reim-historien gidder jeg ikke å gjenta hva som er skrevet lenger opp i tråden (hvis du gidder er det bare å lese lenger opp).

Men uansett, Achri-d, står det følgende i Linn's set-up manual: "Upon inspecting the belt you may find that one surface is slightly smoother than the other. The smoother side should be considered the INSIDE of the belt." Sånn var det...

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Ingenting er som å gå til kilden...
Jeg har sendt en email til Linn.
Jeg spurte om følgende:
Er det forskjell på sidene på filtmatta, og eksisterer det forskjellige versjoner?

Svaret:
Dear Rodger

Thank you for your email.

I can confirm that the felt mat may be placed on the platter any way you wish and that we supply via our authorised Linn retailers, the one version.

Please feel free to contact me at Linn Customer Services if I can offer any further advice or assistance.

Best regards

Neil Trueman

Customer Services
LINN PRODUCTS LTD
Glasgow Road
Waterfoot
Eaglesham
Glasgow G76 0EQ
S C O T L A N D
Tel: +44-(0)141-307-7777
Fax: +44-(0)141-644-4262
E-mail: helpline@linn.co.uk
Internet: http://www.linn.co.uk/linn

Liten sjanse for at man skal kunne høre forskjell avhengig av hvilken side som vender ned om man har orginalmatta mao.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe.. ikke ta fra oss nevrosene nå da, de er kjekke å ha for å fordrive noen timer man ellers kunne ha brukt til mer meningsfylte ting.

Det jeg har lest som forklaring på at de to sidene låter forskjellig, går bl.a på dette med at den ene siden som ligger ned mot tallerkenen med tiden vil få endret sin overflatestruktur.

PS; det Neil IKKE sier, er om det kan være lydmessig forskjell på de to sidene. Ha! Han sier bare at du kan selv velge den siden du vil :D

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ingenting er som å gå til kilden...
Jeg har sendt en email til Linn.
Jeg spurte om følgende:
Er det forskjell på sidene på filtmatta, og eksisterer det forskjellige versjoner?

Svaret:
Dear Rodger

Thank you for your email.

I can confirm that the felt mat may be placed on the platter any way you wish and that we supply via our authorised Linn retailers, the one version.

Please feel free to contact me at Linn Customer Services if I can offer any further advice or assistance.

Best regards

Neil Trueman

Customer Services
LINN PRODUCTS LTD
Glasgow Road
Waterfoot
Eaglesham
Glasgow G76 0EQ
S C O T L A N D
Tel: +44-(0)141-307-7777
Fax: +44-(0)141-644-4262
E-mail: helpline@linn.co.uk
Internet: http://www.linn.co.uk/linn  

Liten sjanse for at man skal kunne høre forskjell avhengig av hvilken side som vender ned om man har orginalmatta mao.
Spør han Linn-kompisen din om hvilken side av reima som skal være ut og inn også. Som med filtmatta virker den i alle slags retninger, men i Linn's manual står det beskrevet hvilken side som skal inn.

Han sier at de selger en versjon nå og det er sikkert riktig. Men filtmatta ble intrdusert for 25 år siden og har ikke vært den samme hele tiden.

Han sier forøvrig ikke at sidene er like, bare at du kan bruke begge sidene (og det har vi skjønt).

Den siden som har ligget ned i mange år på min spiller låt best når jeg snudde den. Hvis du ikke hører forskjell på din er jo det bra for deg ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
For å forstå svaret fra Linn fullt ut bør man kanskje lese spørsmålsformuleringen også.
Hvordan jeg rent konkret formulerte meg har jeg ikke latt dere få innsyn i. Litt kontroll må man ha.

Jeg spurte om det var "lydmessig forskjell" på de to sidene på feltmatta. - Får til svar at jeg kan benytte hvilken side som helst. Logisk tolkning: Det er IKKE forskjell på sidene. Men jeg ser at svaret fra Linn er litt i løseste laget.
Men Linn er temmelig klar på at det fra deres siden kun er produsert EN type filtmatte.
Jeg våger meg på følgende tese; FZ HAR en filtmatte der det ER forskjell på sidene. Men den er IKKE laget av Linn.
Muligens noe fra Taiwan? Du fikk den billig ikke sant?

Topp Bunn