|
Hehe. Hifi neurosis er ikke å spøke med..Gjorde samme forsøket med en ny ubrukt reim. Her var det ikke rare forskjellen mellom sidene. Den gamle reima var nok såpass polert (slitt) på innsiden at den pga. av det fikk en "smooth'ere" oppstart...
Nei, der ser du hva du satt i gang med kommentaren din ang. opp og ned på filtmattaHehe. Hifi neurosis er ikke å spøke med..
Mvh Vidar P
Nå har det desverre blitt for seint på natta til å holde naboen våken (ikke det at han ikke fortjener det, Proson-eier som han er) med lytting på høyt volum. MEN har studert denne filtmatta under meget sterkt lys - det finnes ikke visuell forskjell på under og oversiden hos meg. Er jeg lurt? - Kanskje forrige eier av spilleren har satt på Rega-filt? Svinet sitter sikkert i Danmark gliser gebisset av seg.Nei, der ser du hva du satt i gang med kommentaren din ang. opp og ned på filtmatta![]()
Dette er jo helt tullete. Kan umulig spille noen rolle hvilken VEI reima roterer. Er det luftmotstanden som varierer? OK - kanskje porene i gummien grunnet produksjonsteknikken gir noe mindre vibrasjoner eller høyere friksjon EN vei. Men at dette skal være hørbart....I følge Linn er det definert hvilken side som skal være inn, men ikke hvilken vei den skal gå. Naim-gjengen mener at det er én retning som er den riktige, altså kan det bli feil selv om du følger Linn's anvisning....
Linn har aldri påstått at de er retningsbestemte, men de sier hvilken vei som skal inn. Byttet reim i dag og det er ikke enkelt å finne ut hvilken av sidene som er den glatteste. Her kunne Linn gjerne merket reima så det ikke var noen tvil...Hadde Linn ment at reima skal gå en bestemt veg, hadde de vel forsynt den med en liten pil?
Satt og grublet litt selv idag; spilleren min er ute av justering etter å ha fått nye fjærer, så jeg åpnet og tittet på reima.. en side hadde et langsgående spor og virket ørlite mer crispy på overflaten; jeg plasserte det ut jeg..Linn har aldri påstått at de er retningsbestemte, men de sier hvilken vei som skal inn. Byttet reim i dag og det er ikke enkelt å finne ut hvilken av sidene som er den glatteste. Her kunne Linn gjerne merket reima så det ikke var noen tvil...
Og du snakker om Hi-Fi neurosisSatt og grublet litt selv idag; spilleren min er ute av justering etter å ha fått nye fjærer, så jeg åpnet og tittet på reima.. en side hadde et langsgående spor og virket ørlite mer crispy på overflaten; jeg plasserte det ut jeg..
Der ser du hva du har fått meg til å bruke late søndager på! Riktignok med "På sporet" i bakgrunnen.
Jeg sliter faktisk litt med justeringen nå, kanskje de gamle fjærene var bedre. Nå er den for stram, men når jeg jigger den, så ser alt så bra ut.. men jeg får liksom ikke den helt store blomstrende lydkvaliteten som jeg har fått før etter riktig innjustering.. det blir litt "tight" liksom.
Mvh Vidar P
Det var det jeg tenkte jeg også ja.. kunne ikke huske å ha sett det på noen ny reim.Det langsgående sporet er på den siden som har vært inn. Når reima er ny er ikke dette sporet der, det blir sånn etterhvert pga. slitasje...
Enig.. da må man tette senterleiet; det følger vel med en rød plastdings.Hvis spilleren ble sendt fra Danmark burde innertallerkenen vært fjernet fra lageret og lagt for seg selv slik den er pakket fra fabrikk....
Hvorfor skulle ikke frittstående motorer gi riktig hastighet?En annen ting som jeg synes får alt for lite oppmerksomhet er innstilling av hastighet. Den skal jo være 100% for å få riktig bilde av musikken. Kan ikke fatte å begripe de som våger å ha frittstående motorer av ymse slag.
Er det en annen type p-klip? Fortell, fortell!Ikke for å kaste bensin på bålet deres, men jeg opplever en bounce utover denne verden med min nye p-klip som følgte med T. Kabelen til Linn ;D.
Dårlig hukommelse, VidarOT, men jeg må erkjenne at sist jeg målte min LP12 (har en slik lykt og matte) så gikk den så lite for fort at det ikke var noe å justere på.. dessuten har jeg glemt hvordan jeg gjorde det også... anyone?
Mvh Vidar P
Er det en annen type p-klip? Fortell, fortell!
Når det gjelder hastighet, du kan jo strobe en hvilken som helst platespiller.
OT, men jeg må erkjenne at sist jeg målte min LP12 (har en slik lykt og matte) så gikk den så lite for fort at det ikke var noe å justere på.. dessuten har jeg glemt hvordan jeg gjorde det også... anyone?
Mvh Vidar P
Hvorfor skulle ikke frittstående motorer gi riktig hastighet?
Har ikke gjort dette på minst 10 år, og selv da kun en gang eller to; husker at det var et eller annet med de to skruene ja..Dårlig hukommelse, Vidar
Du tilter motoren ved hjelp av de to stillskruene. Enkelt og greit......
Takker for bra svar! Min Naim Aro armkabel er samlet sett temmelig tykk; det er to signalkabler og to jordkabler ut, så den originale p-klipsen blir egentlig altfor trang.P-klipsen i seg selv er samme type men bare større innermål for å romme en delt foring som er formet som kabelen. Dette gir en mer stødig of fast kobling, samt en kan få eksakt den vinkelen som en måtte ønske. Var også lettere å få kabelen helt nøytral slik at den ikke trekker eller presser opphenget. Har knotet endel med den andre versjonen og ikke blitt helt fornøyd, men nå hhar jeg ro i sjelen og bare nyter (musikk altså. Ble litt forstyrret over den drivreimsaken som har gått i det siste, men jeg har klart å holde fingrene av fatet. Problemet med filt matten er jeg ikke berørt av da jeg kjører ringmat
.
Jeg gikk også til innkjøp av strobe sett og det kom til et punkt der jeg ble fornøyd med 99,XX% .., men ble da overasket over hvor lite av forflyttning som skal til for å få feil hastighet. Dette tilsier at endel driver med rissikosport når det gjelder hastighet der ute..
For å øke hastigheten heller du motoren mot senter av spilleren og motsatt for å sette ned hastigheten, mao. hvis du løsner skruen lengst fra tallerkenlageret og strammer skruen nærmest lageret øker du hastigheten. Got it?Har ikke gjort dette på minst 10 år, og selv da kun en gang eller to; husker at det var et eller annet med de to skruene ja..
Hvilken tilt gir hvilket resultat da (eller, det ser man jo med stroben uansett kanskje), og hva er "pitfalls"?
Mvh Vidar P
Takk for info! Endelig skal jeg få bruk for min fine KAB-strobe! Vet ikke om jeg forsto deg riktig, men "pitfall" betyr bare rett og slett "fallgruve" eller felle om du vil. Det jeg mente var; hva kan jeg finne på å gjøre galt?Edit: Pitfalls har jeg ikke hørt om?
OK, da økte ordforådet litt i dag ogsåTakk for info! Endelig skal jeg få bruk for min fine KAB-strobe! Vet ikke om jeg forsto deg riktig, men "pitfall" betyr bare rett og slett "fallgruve" eller felle om du vil. Det jeg mente var; hva kan jeg finne på å gjøre galt?
Mvh Vidar P
OK, da økte ordforådet litt i dag også
Det du kan finne på å gjøre galt er å dra til stillskruene for hardt. Dra bare så hardt til at motoren ikke kan bevege seg hvis du prøver å rugge på den.
Når du mener du er i mål lar du motoren gå i 5-6 minutter og sjekker en gang til. I følge Linn tar det såpass lang tid før elektriske og mekaniske parametre stabiliserer seg.
Noe annet morsomt i forhold til det vi har diskutert tidligere i tråden er følgende: "If speed accuracy is less than 0.3% (one line per second), correction may be possible by turning belt around, or inside out".
Ikke for å bryte inn, men akkurat det(!) har jeg egentlig ubevisst svart på over.. laaaaang tid mellom justeringer! I mitt tilfelle over 10 år, og det er enda ikke behov... Det er derfor jeg har prestert å glemme triksene.Har du noen erfaring med hvor lang tid mellom justeringer av hastighet, og hva vil eventuelt gjøre at den forandrer hastighehten?
Dette blir ren tipping, men jeg vil tro at når reima blir eldre vil den ligge an mot motorakslingen i en litt annen posisjon enn når den er ny. Grunnen til det kan være at den blir litt lengre og at den får en annen friksjonskoeffisient. Som du sikkert vet har akslingen varierende diameter og derfor er posisjonen avgjørende for at spilleren skal gå i riktig hastighet.Har du noen erfaring med hvor lang tid mellom justeringer av hastighet, og hva vil eventuelt gjøre at den forandrer hastighehten?
Hva er en KAB-strobe og hvor får du tak i den?Ikke for å bryte inn, men akkurat det(!) har jeg egentlig ubevisst svart på over.. laaaaang tid mellom justeringer! I mitt tilfelle over 10 år, og det er enda ikke behov... Det er derfor jeg har prestert å glemme triksene.
Jeg har egentlig aldri vært borti en LP12 som jeg kan huske som har mistet hastigheten..
Du kan kjøpe en KAB-strobe e.l. (hadde du bodd nært, skulle du ha lånt min) og følge med selv.
Mvh Vidar P
Etter litt press, så solgte de matta til meg.. men lyset måtte jeg pent skaffe selv.Linn selger ikke Linn Speedchecker til oss vanlige dødelige dessverre og hvorfor skjønner ikke jeg??
Ikke for å bryte inn, men akkurat det(!) har jeg egentlig ubevisst svart på over.. laaaaang tid mellom justeringer! I mitt tilfelle over 10 år, og det er enda ikke behov... Det er derfor jeg har prestert å glemme triksene.
Jeg har egentlig aldri vært borti en LP12 som jeg kan huske som har mistet hastigheten..
Du kan kjøpe en KAB-strobe e.l. (hadde du bodd nært, skulle du ha lånt min) og følge med selv.
Mvh Vidar P
Kikka på elusivedisc. Denne strobelampa var på 60Hz, men det er vel merket av for den frekvensen også på stroboskopskiva til Linn?Etter litt press, så solgte de matta til meg.. men lyset måtte jeg pent skaffe selv.
Forresten så innbiller jeg meg at de alle "vanlige" strobe-kit passer, uansett spiller.. det er jo 33 1/3 allikevel
Jeg kjøpte forresten denne;
http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=KABSPEED
Mvh Vidar P
Så lenge motoren blir matet med en frekvens på 50 Hz så går den med samme hastighet helt til den dør. Hvis samtidig lageret til tallerkenen er OK, er det bare posisjonen til reima som bestemmer hastigheten.
Min teori er at når disse Naim-folka hevder at lyden forandrer seg når de vrenger reima, lar den gå motsatt vei eller legger inn en vri på reima er det hastighetsvariasjoner de hører. Det disse tweakene gjør er å endre posisjonen på reima og når tallerkenen går litt saktere eller litt fortere blir lyden litt anderledes. Mange oppfatter lyden som litt bedre når plata går litt for fort, men har du absolutt gehør går du neppe på den![]()
Lampa og plata er i samme pakke til $100, og den har begge frekvensmuligheter, så den passer uansett hz.Kikka på elusivedisc. Denne strobelampa var på 60Hz, men det er vel merket av for den frekvensen også på stroboskopskiva til Linn?
Sannsynligvis fordi Linn mener at all justering skal foretas av forhandler - som har mulighet til å bli kurset i hvordan justere LP12. Dette er jo en uttalt politikk.Linn selger ikke Linn Speedchecker til oss vanlige dødelige dessverre og hvorfor skjønner ikke jeg??
Snakket med en representant fra Linn for 9-10 år siden på Linn-klinikk hos Kontrapunkt. Han sa at de første Linn-skivene med stroboskop og protractor ikke var korrekte. Stroboskopskiva var riktig, men protractoren var feil.Linn-matta har forresten protractor også.
Jeg vet det. Fikk den aldri til å stemme med andre protractorer jeg hadde da, så sjekket dette (hadde Linn-armer dengang). Nå er det jo knapt noe problem, da Naim mener at 7-10mm overheng er akseptabelt, og at noen mm (inntil 3) feil er lydmessig bedre enn å frese spor i headshell.Snakket med en representant fra Linn for 9-10 år siden på Linn-klinikk hos Kontrapunkt. Han sa at de første Linn-skivene med stroboskop og protractor ikke var korrekte. Stroboskopskiva var riktig, men protractoren var feil.
Håper jeg ikke ødelegger nattesøvnen din nå, Vidar, men uansett, med Aro har du vel ikke muligheten til de helt store justeringer.....