Filétkniv til stor fisk?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
En av de artige tingene med å bo nordpå er fiskemulighetene. Jeg har innsett at å lage filéter av fisk over 7-8 kg er litt krevende uten skikkelig kniv.

Noen som har forslag? Stor kjøttkniv? Vanlige filétkniver blir for små..

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
En god kjøkkenkniv gjør jobben! Filétkniv er for pyser! ;)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg er stort sett enig, Bird. Problemet dukket opp da jeg skulle ta skinnet på en torsk som var bredere enn kjøkkenkniven var lang.

Jeg trenger en kniv som skjærer beina på fisk opptil 15 kg.

Deph, hvor stor fisk har du tatt bukbeina på med en sånn?

G

Gjestemedlem

Gjest
tore_v1 skrev:
Jeg er stort sett enig, Bird. Problemet dukket opp da jeg skulle ta skinnet på en torsk som var bredere enn kjøkkenkniven var lang.

Jeg trenger en kniv som skjærer beina på fisk opptil 15 kg.

Deph, hvor stor fisk har du tatt bukbeina på med en sånn?
6-7 kilo. Men ser ingen grunn til at den ikke den kan brukes til større fisk også. Har noe lignende med blad på 35cm eller så. Poenget er vel mer at jeg liker kniver med denne typen blad fremfor de mer tradisjonelle spisse, smalbladete og stive filetknivene.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Er ikke størrelsen på kniven som er avgjørende.

Når det gjelder rygg og nakkebein skal en dele av mellom leddene og det går meget greit med en mindre kniv som er skarp nok.

Har partert for mange 10-år siden flere tusen storfè opp mot 1000kg og kniven ble ikke større til større dyret var, brukte samme kniv på småfè som på storfè.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Størrelsen på kniven har ikke alltid noe å si - det er klart.

Men - siden jeg primært lager filéter av fisken før frysing så er jeg litt pirkete. Det betyr at jeg lager skinn- og beinfrie filéter. Pysete sier noen - praktisk sier andre. Det er ved to anledninger jeg da savner en større kniv:

Når jeg begynner på filéten ved å snitte på hver side av ryggfinnen og snitter meg frem til halsen og dra ut og ned gjennom bukhulebeina/ribbeina. Her tror jeg en litt større og kraftigere kniv ville gjort seg.

Og - når jeg skal fjerne skinnet. Da er det rett og slett lengden på bladet som avgjør om det i det hele tatt går. Man kan dele opp filéten og ta det i flere kutt, men det er ingenting som blir penere enn å ta det i en runde.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Som de fleste nordlendinger på min alder har jeg jobbet i fiskerinæringa og den desidert mest anvendelige kniven for filetering av fisk er en slik som denne.

Uansett størrelse på fisken. Det hele handler om teknikk og det er ikke noe problem å filetere fisk på både 10 og 20 kg med en slik.

Vedlegg

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har mye å hente på teknikk. Artig med øvelse, men du må ha gjort noe annet enn meg når du tok skinnet..

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
tore_v1 skrev:
Jeg har mye å hente på teknikk. Artig med øvelse, men du må ha gjort noe annet enn meg når du tok skinnet..
Ja, vanligvis bruker man en skinnemaskin. :)

Men det er ingen problemer med å fjerne skinnet på stor fisk med en slik kniv.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
tore_v1 skrev:
En av de artige tingene med å bo nordpå er fiskemulighetene. Jeg har innsett at å lage filéter av fisk over 7-8 kg er litt krevende uten skikkelig kniv.

Noen som har forslag? Stor kjøttkniv? Vanlige filétkniver blir for små..
Hei!! Vil ikke akkurat påberope meg å være ekspert på filetskjæring, men jeg synes de lange litt brede kokkeknivene fra viktorinox er fine til dette formålet

Jan A

Vedlegg

Topp Bunn