Fikse Rega Planar 3 eller gå for noe annet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    For å vite at du har korrekt antiskate trenger du strengt tatt en testplate så du kan justere deg fram til like god sporing i begge kanaler. Jeg for min del er foreløpig godt forsynt med å justere etter skalaen på min SME. Samme prosedyre på Rega, sett antiskate/bias til samme verdi som nåltrykket. Da er du nok i svarten, men kanskje ikke i innertier'n.
    Er omtrent der jeg er i dag :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    For å vite at du har korrekt antiskate trenger du strengt tatt en testplate så du kan justere deg fram til like god sporing i begge kanaler. Jeg for min del er foreløpig godt forsynt med å justere etter skalaen på min SME. Samme prosedyre på Rega, sett antiskate/bias til samme verdi som nåltrykket. Da er du nok i svarten, men kanskje ikke i innertier'n.
    Er omtrent der jeg er i dag :)
    Og det tror jeg er nok til å ikke stresse med saken. Nok til å være nysgjerrig på eventuelt forbedringspotensiale, ja. Noe å bekymre seg mye for, nei. Med mindre man har en pickup med marginal sporingsevne i utgangspunktet.

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Og hvor lenge var Adam i paradis?
    Ikke spesielt lenge i følge skriften, og for min del var det vel enda kortere tid...

Gikk for å høre plater en dag, men gleden ble relativt kortvarig da det begynte å gå med veldig ujevn fart en stund. Oppdaget at drivreima hadde fått en "knekk" og ny kom i posten etter et par dager. Men det høes ut som vokalister synger meeeget sakt under vann, og instrumenter er ikke spesielt hyggelige å høre på.

når jeg fjerner drivreimen så er det bare såvidt jeg er borti platetallerkenen så snurrer den. Regner med at det er motoren, så det ligger an til ny 24V motor regner jeg med ...

Surt når jeg endelig har fått den i stand, men den har holdt i 25 år, så såpass må en kanskje tåle. Men RIAA blir litt utsatt i tid iallefall.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Er Adam tilbake i paradis? Undres på hvordan det gikk med spiller/motor/RIAA?

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Joda, nå smiler livet igjen. Motor er skiftet, men det var i forrige uke, andre ting måtte prioriteres litt.

Så nå er det ny motor, nu PU, nytt kulelager og olje og ny drivreim.
    Nå bruker jeg RIAA i surroundprosessoren (Yamaha CX-A5000) og det fungerer forsåvidt greit, men lurer på hvor mye det er å hente på annen RIAA. Prosessoren er koblet til en integrert med HT inngang, så ekstern RIAA blir koblet til den integrerte.
    Har lagt lankene mine på en gammel Electrocompaniet EC-1 pre med MM og MC inngang, og lurer på å prøve denne når den har fått litt TLC.
    Har også vurdert å kjøpe Rega Fono, og lurer på hvordan RIAA i EC-1 står seg mot denne om noen har vært borti begge.
    Andre tips mottas også med takk.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Electrocompaniet EC1 er vel ikke akkurat en preamp det går gjetord om, for å si det sånn. EC laget tidvis veldig gode ting, men forforsterkere var aldri deres sterkeste kort. Men jøsses, om du har den i hus og bare trenger å pusle litt med den for å få den til å virke, er det jo en enkel sak å finne ut av. Jeg mener å huske at riaatrinnet i denne er identisk med det de solgte løst på samme tid. Det er slett ikke dårlig.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Joda, nå smiler livet igjen. Motor er skiftet, men det var i forrige uke, andre ting måtte prioriteres litt.

Nå bruker jeg RIAA i surroundprosessoren (Yamaha CX-A5000) og det fungerer forsåvidt greit, men lurer på hvor mye det er å hente på annen RIAA. Prosessoren er koblet til en integrert med HT inngang, så ekstern RIAA blir koblet til den integrerte.
    Har lagt lankene mine på en gammel Electrocompaniet EC-1 pre med MM og MC inngang, og lurer på å prøve denne når den har fått litt TLC.
    Har også vurdert å kjøpe Rega Fono, og lurer på hvordan RIAA i EC-1 står seg mot denne om noen har vært borti begge.
    Så bra. Alt kan repareres. Interessant å lese tråden, da jeg selv driver og piffer opp en Planar 2, eller NAD 555i, for å være korrekt.
    Vinylinteressen har vært stigende lenge her i huset. Nå har den vel antatt sykelige dimensjoner og knitrenevroser;) Enkelte hevder det, der jeg driver med graderinger før og etter ultralydvask, lytting og loggføring. Moro er det.

Fikk en aha-opplevelse forrige helg, da jeg koblet opp en Clones RIAA. Enorm forskjell fra NAD pp2. Bestemor på 89 hadde oppfattet den endringen, og det er ikke tull engang. Ny pickup ble montert nå på fredag. En AT150Sa erstattet den orginale Goldringen. Den finere nåleslipingen harver frem detaljer som tidligere lå bortgjemt nede i rillene. Skal si det bor mye nede i disse trange gropene! Så nå er det RIAA-jakt her også. Blir å lese om andres valg og fatte en beslutning. I en ideel verden hadde jeg kunne lånt 4 aktuelle og testet uforstyrret i noen uker, men slik er det ikke. Får se om det dukker opp noen objekter på torget etterhvert.

Har Rega DAC(solide greier) og har hatt EC pre og sluttrinn, men kan ikke si noe om hvordan RIAA-delen i EC1 er. Har heller aldri hørt Rega Fono, men tipper den er bra i sin prisklasse. Flesk til og kjøp Rega Aria:)

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Sikker på at ikke det er en kondis i "strømforsyning" som holder på at ta kvelden? Var vel AC-motor i Rega3 - som går mangfoldige 10k timer. Derimot lever ikke kondensatorene til motoren like lenge. Vet ikke hvordan Rega holdt på - men svært mange platespillere fra den gang hadde en 110 Volt AC-synkron-motor. Som på 220(240..) volt da trengte en nedregulering. Dette vart billigst med enten en motstand (billig da motoren bare brukte et par watt) eller en kondensator. I tillegg trengte motoren en start/faseforskyvnings-kondensator. Evt. en mye mindre støy-reduksjonskondensator for ta vekk "gnisten" fra on/off-knotten.

Prøv at sjekk hva du har - personlig ville eg ha prøvd at skifte kondensatorer før motor og drivrem.

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Electrocompaniet EC1 er vel ikke akkurat en preamp det går gjetord om, for å si det sånn. EC laget tidvis veldig gode ting, men forforsterkere var aldri deres sterkeste kort. Men jøsses, om du har den i hus og bare trenger å pusle litt med den for å få den til å virke, er det jo en enkel sak å finne ut av. Jeg mener å huske at riaatrinnet i denne er identisk med det de solgte løst på samme tid. Det er slett ikke dårlig.
    Takker for tilbakemelding.
    Må rense venderne på fronten og tilkoblingene bak så skal den nok bli grei. Tar vel potmetre i samme rennet også.

Må vel uansett prøve hvordan RIAAen står seg mot den i prosessoren, men regner kanskje med å ende opp med et separat trinn etterhvert.

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40

Så bra. Alt kan repareres. Interessant å lese tråden, da jeg selv driver og piffer opp en Planar 2, eller NAD 555i, for å være korrekt.
    Vinylinteressen har vært stigende lenge her i huset. Nå har den vel antatt sykelige dimensjoner og knitrenevroser;) Enkelte hevder det, der jeg driver med graderinger før og etter ultralydvask, lytting og loggføring. Moro er det.

Fikk en aha-opplevelse forrige helg, da jeg koblet opp en Clones RIAA. Enorm forskjell fra NAD pp2. Bestemor på 89 hadde oppfattet den endringen, og det er ikke tull engang. Ny pickup ble montert nå på fredag. En AT150Sa erstattet den orginale Goldringen. Den finere nåleslipingen harver frem detaljer som tidligere lå bortgjemt nede i rillene. Skal si det bor mye nede i disse trange gropene! Så nå er det RIAA-jakt her også. Blir å lese om andres valg og fatte en beslutning. I en ideel verden hadde jeg kunne lånt 4 aktuelle og testet uforstyrret i noen uker, men slik er det ikke. Får se om det dukker opp noen objekter på torget etterhvert.

Har Rega DAC(solide greier) og har hatt EC pre og sluttrinn, men kan ikke si noe om hvordan RIAA-delen i EC1 er. Har heller aldri hørt Rega Fono, men tipper den er bra i sin prisklasse. Flesk til og kjøp Rega Aria:)
    RegaAria blir det neppe, i den prisklassen blir det heller nytt lerret tror jeg.
    Men hadde jeg hatt noen forhandlere i nærheten hadde det vært fristende å prøvd flere trinn. Menn det kan nok ligge an til å bli Fono til slutt.

Artig å høre at det er flere som holder på med omtrent det samme som en selv :) Du må gjerne hinte om hva du ender med av RIAA, og inntrykk av andre om du er innom flere på veien.

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    458
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Gratrulerer med et godt riaa trinn. MM delen til Aria skal være veldig bra. Blir spennende å høre dine erfaringer med riaa trinnet.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Gratrulerer med et godt riaa trinn. MM delen til Aria skal være veldig bra. Blir spennende å høre dine erfaringer med riaa trinnet.
    Takk. Blir spennende å finne ut hvordan den matcher pickup og anlegg forøvrig. Hvordan det blir å gå fra Clones til Rega. Det hjelper ikke hvor bra ting er hvis bitene ikke passer sammen, så umulig å forutsi noe 100%. Blir det for mye «frempå» kommer jeg til å angre på at jeg ikke gikk for ASR, som sies å være på den varme siden.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Grattis! Jeg hadde Rega Aria på lån i 3 uker med Rega RP8/ Apheta 2 og Technics SL1210M5G/ Denon DL103R. De gode omtaler som Aria har fått i hifi pressen sammenfalt med min opplevelse av Riaa trinnet. Den er herlig nøytral med god oppløsning og flott dynamikk. Jeg testet jo da med LM218IA som du nå har tatt over, og det ga hos meg god synergi. ProAc Response er og veldig ærlige og sier i fra med en gang det er noe i kjeden som stikker seg ut. Men det låt meget musikalsk. La den stå på min 2 timer før du tester den, og som med mange andre riaa trinnet anbefaler jeg deg å la strømmen alltid være på.

Aria passer godt til Apheta 2 og Rega platespillere. Den er veldig god på MM og vil gå fint med MC pu under 10.000 vil jeg tro. Gleder meg til å høre hva du mener... :)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    RIAA og DAC står på 24/7 @ChrisAndre. Hadde jeg hatt utømmelig tilgang på billige og gode rør, eller utømmelige lommer, hadde 218 også stått på konstant. I hvertfall i vinterhalvåret:)

Godt å høre at du har gode erfaringer med trinnet.

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Da er det en Rega Fono på vei om ikke lenge.
    Kom en pøå Finn som jeg fikk til en grei pris. Blir spennende å se hvilke utslag det vil gi :)

Har også begynt å snuse litt på bytte av subplatter, og evt. opplagring/bearing, men det får ligge litt fram i tid.

Men jeg ser iallefall at filmene som ligger på vent må vike til fordel for vinylen når jeg har tid til å sette meg ned i furtebua, og det er et godt tegn :)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Subplatter og akryltallerken, som jeg monterte på min spiller, har nok mindre å si enn RIAA, men alle monner drar. Pickup gjør mest med lyden, tror jeg.

Gratulerer med Rega Fono!

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Subplatter og akryltallerken, som jeg monterte på min spiller, har nok mindre å si enn RIAA, men alle monner drar. Pickup gjør mest med lyden, tror jeg.

Gratulerer med Rega Fono!
    Takk for gratulasjoner :)

Ser at det er mange som omtaler bytte av subplatter som en fantastisk forandring, men mulig det som ellers med denne hobbyen kanskje ikke er dullt så revolusjonerende som det påstås.

Uansett blir vel de planene ikke noe av på en stund. Må få RIAA i hus, og heller bruke tid på plater enn oppgraderinger.

Uansett kan det hende en platevasker kunne vært en bedre investering akkurat nå. Ikke helt sikker på tilstanden til alle platene som står oppe på loftet.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    DET, gjør mye mer for lyden enn all verdens subplattere, RIAA-trinn og pickuper. Er rillene fulle av gammel skit, så blir det skit ut åkkesom. Dessuten er det både moro og lærerikt å drive med. Her er en tidlig prototype. Har vasket drøye 100 plater nå, og flere av de har gått opp et trinn i gradering.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    832
    Sted
    Bergen
    Ja vask er bra både for vinyl og ører.Har du eldre plater du er ekstra redd for er nye innercover også en god ide.
    Jeg har ingen plater jeg ikke spiller pga dårlig lydkvalitet,alle har sin sound,men det hadde jeg før vasking.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.126
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Rega Aria fungerer svært godt med MC pu også. Skjønner ikke kritikken, men det er vel mer en pedagogisk utfordring for de som hevder det:rolleyes:. La det være deres problem. For min del er det helt flott å ha en RIAA med innebygget fleksibilitet til å takle bredden av aktuelle pu-er på markedet:cool:

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Får over nyttår om det ikke blir en form for platevasker i heimen. Ultralydvasker regner jeg med utgår med høye kneløft, på samme måte som Rega Aria, litt begrensninger i hvor mange kroner jeg vil legge i denne delen av hobbyen. Det er en filmdel som drar avsted noen kroner også.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Rega Aria fungerer svært godt med MC pu også. Skjønner ikke kritikken, men det er vel mer en pedagogisk utfordring for de som hevder det:rolleyes:. La det være deres problem. For min del er det helt flott å ha en RIAA med innebygget fleksibilitet til å takle bredden av aktuelle pu-er på markedet:cool:
    Kritikk? Hvem er kritiske? Har selv bare lest gode omtaler av Aria.
    Jeg er fornøyd, og det er det viktigste, men har heller ikke prøvd så mange RIAA-er i prisklassen 10k.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ja vask er bra både for vinyl og ører.Har du eldre plater du er ekstra redd for er nye innercover også en god ide.
    Jeg har ingen plater jeg ikke spiller pga dårlig lydkvalitet,alle har sin sound,men det hadde jeg før vasking.
    Skifter alltid ut innercover, unntatt på nye kvalitetsutgivelser som har gode, forede typer. Bruker utelukkende MoFi's Master Sleeves. Livet er for kort for dårlige innercover :)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.126
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Kritikk? Hvem er kritiske? Har selv bare lest gode omtaler av Aria.
    Jeg er fornøyd, og det er det viktigste, men har heller ikke prøvd så mange RIAA-er i prisklassen 10k.
    Godt. Der var vel neppe du som har uttalt deg kritisk. Men noen jeg kom over i en eller anne tråd her på HFS uttalte seg i en slik retning. Og som sagt, i lite pedagogiske vendinger. Så jeg fikk ikke fatt i hva som var problemet. Men kanskje vedkommende leser disse linjer og kan komme tilbake med en oppklaring:confused:

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ja, håper det. Kritikk og dårlige erfaringer er minst like verdifulle(og interessante) som uforbeholden skryt.

Ser du spiller på Classé og 804. Har god erfaring og gode minner fra den matchen.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.126
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Ja, håper det. Kritikk og dårlige erfaringer er minst like verdifulle(og interessante) som uforbeholden skryt.

Ser du spiller på Classé og 804. Har god erfaring og gode minner fra den matchen.
    Hvis du har hatt og kvitta deg med noe sånt, hvorfor:confused:.

Denne comboen må jo ha vært formidabel til å spille ut i dalen:confused:. Hadde noen svært gode bekjente fra dine trakter i sin tid:). Noen år siden nå, anyway. Flott del av landet vårt, uansett:)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det er lenge siden, og ikke i nærheten av ditt forsterkersett. Har fortsatt den 150w integrerte Classéen på Heresy i stuen. 804 var en veldig flotte og gode høyttalere. Hadde Dali Euphonia MS4 etter 804, og de likte jeg nok ennå bedre, men det kan like gjerne handle om matching.

Bekjente? Ble litt nysgjerrig nå.

EDIT: Nå har vi forresten kapret tråden fra trådstarter og tatt den litt utpå viddene. Skal skjerpe meg.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM Hammershaug: Helt ærlig? Kritikerne er- som så ofte før- de som for enhver pris vil unngå å innrømme at Rega oftest spiller ringer rundt det de selv har. Altså de som- uansett hva det koster- velger en annen spiller. Fordi det IKKE er en Rega..og kun derfor.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Underforstått at Rega spiller ringer rundt alt, uansett prisklasse?

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Gullfint at du fikk i gang spilleren din :) Jeg testet litt forskjellige belter med min tidligere RP6 en gang og konkluderte med at Rega sine hvite reimer gav litt raske rpm enn Little Belter. Testet 3 hvite reimer og 2 Little Belter (samt standard og ett par Brown reimer fra Michael Lim)
    Riktignok sitat fra et halvt år gammelt innlegg, men uansett:

Har installert RPM Calculator på telefonen og prøvd med Whitebelt og et rødt belte jeg kjøpte i sommer da jeg trodde det kunne være reima som var problemet.
    Viste seg (til min overraskelse) at med den røde reima lå hastigheten mellom 33.0 og 33.4 rpm, mens med den hvite reima var hastigheten fra 33.3 til 33.6 rpm.

Hvor bøyaktige disse målingene er vet jeg ikke, men det er iallefall forskjell på belter, fikk samme resultat ved bytter frem og tilbake. Nesten så en blir fristet til å prøve flere.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Jakv: Det finnes langt mer nøyaktige målinger enn en telefonapp. Telefoner skal brukes til å ringe med. Hold deg til den hvite reima, du...

X

X186841

Gjest
    RPM på iPhone til kr. 33.- stemte helt med Ortofon SB-2 Stroboscope til kr. 2590.- ihvertfall.

jakv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    40
    Det jeg stusset på var at hastigheten med den rød reima konsekvenmt lå ca. 0.3 rpm under den hvite reima. Prøvde hver av reimene 5-6 ganger og la "måleapparatet" likt hver gang.

Skjønner ikke helt at selve reima skal ha noe å si for hastigheten på tallerkenen, utvekslingen skal jo være lik samme hvilken reim en bruker.

Og jeg bruker den hvite, synes den høres mest"riktig" ut av en eller annen grunn.

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Google Hifi News' tester pdf av f.eks. rp6 og rp8. De går i følge målinger over 0,3% for raskt. Appen stemmer kanskje den.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn