fikk pakke jeg ;-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    har nå prøvd å dra ut kontakter på fryser og datamasjiner på samme kurs, med dårlig resultat, støyen ble litt mindre men ikke nokk. Har også nå prøvd å koble anlegget opp en annen ujordet kurs, støyen ble da kraftig redusert, men den er ikke helt borte. Fant også ut at kursn jeg normalt har anlegget koblet opp på er på 13A, mens den jeg nå prøvde på er på 16A, den jordete kursen jeg prøvde på vor all støy forsvant er også på 16A. Kan noe av problemet ligge her?

M

Mulelid

Gjest
    Problemet kan i verste fall ligge i et annet hus som får strøm fra samme trafokiosk.. :)

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    654
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    På den kursen din så er det vel ikke noen sparepærer eller downlight med trafo eller sånn?
    Høres ut som det er flere faktorer som utgjør feks en liten jordfeil i anlegget ditt. feks litt i frysa, litt i en eldre komfyr eller panelovn osv.... alt dette går via samleskinna i sikringskapet og følsome ting som feks trafoen i forsterkeren din tar opp dette som støy. du kjenner ikke en elektriker da?

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Problemet kan i verste fall ligge i et annet hus som får strøm fra samme trafokiosk.. :)
    det er en jordfeil rett i nærheten her så det kan være det, det som er så rart er at det ikke blir støy på en jordet kurs, og det burde det vel muligens kunne vært siden det er en jordingsfeil.
    på den ene ujordetekursen var det kopblet opp både fryser o datamasjin, men det å skru av alle komponenetene på kursen gav ikke store forandringer, støyen ble dempet, men det er fortsatt noe.. pusige greier...

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    689
    Har du målt jordfeil? Spenningen mellom fase og jord skal være rundt 130VAC. Fort gjort å sjekke om du har et multimeter. Avviker målingene mye mellom de to fasene og jord bør du melde fra til e-verket. At brumen forsvinner når du kopler til jordet anlegg kan ha med at du i øyeblikket er heldig med hvilken fase som har jordfeilen.

Forøvrig er vel kursen din 10A? Da har du ca 2,3kW tilgjengelig.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Har du målt jordfeil? Spenningen mellom fase og jord skal være rundt 130VAC. Fort gjort å sjekke om du har et multimeter. Avviker målingene mye mellom de to fasene og jord bør du melde fra til e-verket. At brumen forsvinner når du kopler til jordet anlegg kan ha med at du i øyeblikket er heldig med hvilken fase som har jordfeilen.

Forøvrig er vel kursen din 10A? Da har du ca 2,3kW tilgjengelig.
    har ikke målt jord feil her nei, da jeg verken kan elelr har utsyr til det. men fikk høre at det er en jorfeil her i nærheten. kursen jeg bruker til vanlig er på 13A, då det skal vel egentlig holde i massevis.

usb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2005
    Antall liker
    0
    Detta må være feilsendt. Det skulle jo til meg!  :D

Flotte saker.

mvh

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    7
    Nu, fått lyttet noe? Hvordan lyder det?

Teoball80

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    1
    har ikke målt jord feil her nei, da jeg verken kan elelr har utsyr til det. men fikk høre at det er en jorfeil her i nærheten. kursen jeg bruker til vanlig er på 13A, då det skal vel egentlig holde i massevis.

Hei. Jobber som elektrikker.
    Kan sjekke etter jordfeil for en prøvelytt. (Går ca 30 min å sjekke etter feil) Ting som ofte støyer på nettet er kjøleskap og fryser (kompressorer). Men det kan også være simple ting som lysrør. Send PM om du er intressert.

Terje

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Nu, fått lyttet noe? Hvordan lyder det?
    ja noe har det vel blitt. Er lite hjemme for tiden så noe allverden med lytting har det ikke blitt. Men en ting jeg har merket bedre og bedre for ver oppgradering er hva kvaliteten på innspillinger har å si, de gode låpter enda bedre og de dårlige låter dritt. Å sammenligne med det forje forsterker settet jeg hadde blir umulig fpord et er så sinnsykt lenge siden jeg hadde det, noe jeg husker er atjeg var veldig fornøyd oppover i frekvensene. Imellomtiden har jeg prøvd litt forkskjellig, bla en billig nad forsteker, adyton modus adyton cordis 1.6 signatur, og et sett med hegel p2 og audio analogue.
    Det jeg fikk til å låte gbest her var faktsik hegeln sammen med cordis 1.6, hadde egentlig ikke trodd det da mange klager på denne forforsterekrn, samt at modusen ligger i en helt annen prisklasse men det var no så. Da jeg hadde koblet dette til var det første som slo meg "full kontroll" i bassen, og jeg trodde at her kunne det umulig være nødvendig med mere krefter, men da jeg fikk inn CODAEN ble det enda bedre kontroll ;D det jeg også liker veldig gidt er at bassen ikke stikker seg noe ut på noe vis, den er der bare.
    opppover i frekvensene, var jeg veldig spent på hvordan dette skulle går, for det var her jeg var mest fornøyd med det forje forsterker settet jeg hadde ( musical innovation mi1 og cayin 270p) jeg syntes da at det låt herlig oppover. Med hegel-cordis komboen hadde det en tendens til å bli litt kalt oppover, og på enkelte innspillinger, heller lite inponrende, iforhold til et forje forsterker settet jeg hadde. Ved tilkobling av codaen mener jeg at mye av det jeg likte hos det gamle settet mitt kom til bake, en annen ting er at det virker som om det klarer å få enda mer ut av cd-platene, små detaljer og slikt kommer mye bedre frem, og ting jeg knapt har hørt før er tydelig. MEn kommet helt imål har jeg ikke, har på følelsen at jeg kan komme veldig nært dit jeg vil, med litt mer jobbing med plasseringen av høyttalerne.

mvh Jørgen

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    litt gammel tråd men tenkte nå jeg skulle informere litt, runt dagens hyggelige hendelse :)
    mottok idag et nettfilter fra CODA, var da litt småskeptisk til hvordan dette skulle fungere, men sjokkerende nokk funket det osm bare det. All støyen som jeg tidligere har hatt fra trafoen i coda forsterkeren er så gådt som helt borte, hører kunn et lite sus når jeg legger øret helt inntil forsterkeren, men såpass må det vel være :) det litt negative nå er jo det at det vel ganske sikkert er en liten strøm feil på kursen en plass :/

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn