Artig diskusjon rundt Gunnar Brekkes artikkel.
Jeg leser den som et hjertesukk mot "falsk" markedsføring av oppgitte måledata,...
Jeg er litt overrasket over at denne angivelig falske markedsføingen av effekt stadig dukker opp både her og der, uten at man går i dybden på hva som egentlig ligger bak det oppgitte maks strømforbruk. Det er dette som gjentagende ganger gir disse påstandene om trylling, o.s.v. Jeg har en gang i tiden fått opplyst fra en importør at oppgitt maks strømforbruk typsk ligger på en fjerdedel i forhold til det apparatet teoretisk kunne ha trukket fra nettet, uten at jeg kan verifisere at det er korrekt. Og bakgrunnen for dette er at den samme angivelsen ikke er der for å spesifisere strømforsyningen som sådan, men mer for å oppgi et maksimalt strømforbruk sett i enøk/forbruker-sammenheng. Vi vet alle at en surroundreceiver i paksis ike blir bedt om levere maks effekt fra alle kanaler samtidig over tid. Det gir da mening at en oppgtt maks strømforbruk ligger lavere enn det apparatet teoretisk sett kunne trukket. Jeg tar det for gitt at det fines internasjonale normer for hvordan dette strømforbruket skal oppgis. Dette er det helt sikkert noen i bransjen som har kunnskap om.
Ser vi derimot på hvordan oppgitt effekt samsvarer med reell effekt, er den typiske situasjonen ved målinger i tester at receiveren gjerne yter litt i overkant av oppgitt effekt ved drift av to kanaler samtidig, mens målinger med drift av alle kanaler samtidig ofte viser noe i underkant av oppgitt effekt. Der også vanlig at det ikke blir oppgitt at angitt effekt gjelder ved drift av alle kanaler samtidig. Noen produsenter oppgir også forskjelligg effekt ved drift i to kanaler og drift i alle kanaler., mens andre da ikke spesifiserer dette.
Den typiske situasjonen for en surroundreceiver som spiller i stereo er altså at den da er i stand til å levere effekt i overkant av det som er oppgitt. Det er også greit å huske at den i den situasjonen har en strømforsyning som er dimensjonert for 5/7/9/11 kanaler, men som kan kose seg med bare to. I stereo er dette m.a.o en resurs, ikke en ulempe.
Så langt hva effekt angår. Så vet vi også at lyd dreier seg om mer enn effekt. Min erfaring er at en surroundreceiver ofte spiller musikk på nivå med en stereoforsterker til halve prisen, men det varierer selvfølgelig sterkt. Men dette er ikke noe jeg har regnet ut, men lyttet meg frem til... Etter å ha slått på f.eks "pure direct" (som slår av alle digitale kretser og videokretser), og slått av romkorreksjon, som jeg heller ikke har fått til å stemme ved lyttng til musikk.
Jeg er nok litt overrasket over at en surroundreceiver til 1.500,- ikke skal kunne spille bedre enn en stereoforsterker ti 150-300,- kroner...