Fidelity nr. 49.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Dersom Fidelity / skribentene kan skrive at et produkt er "uforskammet billig" eller "latterlig billig", hvorfor kan de ikke da i opplysningens ånd skrive at et produkt er "uforskammet dyrt" eller "latterlig dyrt" dersom de mener det? Mener å ha sett flere eksempler på det første, kan ikke huske noen av det siste slaget.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
BT skrev:
Her er vi ved et av de evige spørsmål - hvor stort er stort?

Av og til er èn millimeter nok, sang Anne Grete Preus. En hetrofil dame ville sikkert sunget noe annet...
Du kan få sagt det ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.614
Antall liker
27.875
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
tkr skrev:
1) Det at du er den eneste som har fått innlegget mitt så ettertrykkelig rundt bakfoten reiser tvil om din evne til å skille mellom skitt og kanel. Ingen andre har leet på så mye som et øyebryn, eller følt seg truet.
2) Hva vet du om mine prioriteringer?
Det er da selvsagt fordi ingen var i tvil om at det var meg du rettet dette mot!

Dine prioriteringer? Jeg registrerer bare at du reagerer med ganske ufine angrep mot innlegg som setter søkelys på myter i denne hobby.

Jeg mener fortsatt det var malplassert å komme med referanser til fengeselsstraff.

Men jeg akter ikke lenger å diskutere på dette nivå med deg. Du har jo fått poengtert din mening.
Håper at du før eller siden får hodet ditt såpass høyt over navleloet at du klarer å skille mellom sak og person når det gjelder kritikk. Foreløpig er jeg litt pessimistisk på dine vegne.

Og siden du tydeligvis sliter litt med oppfatningen her:
Strafferammen for svindel betyr den straffen en svindler kan risikere for sine gjerninger. I etterhånd ser jeg opptil flere flerstavelsesord i den uthevede setningen, men tar sjansen likevel.

mvh
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.845
Antall liker
2.814
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
Dersom Fidelity / skribentene kan skrive at et produkt er "uforskammet billig" eller "latterlig billig", hvorfor kan de ikke da i opplysningens ånd skrive at et produkt er "uforskammet dyrt" eller "latterlig dyrt" dersom de mener det? Mener å ha sett flere eksempler på det første, kan ikke huske noen av det siste slaget.
Her er du inne på noe vesentlig. Det er vel riktig å si at Fidelity ikke graver så veldig dybt når det gjelder å avdekke et eventuelt misforhold mellom det du betaler og det du får. Det er jo forsåvidt riktig som mange sier at er det folk som vil betale så er prisen 'riktig' i forhold til markedet. Synes bladet ganske ofte bruker mye energi på å prate den subjektive verdien opp så den ihvertfall nærmer seg den ofte stive prislappen. Altså ikke så veldig kritisk til prislappen nei, mer oppsatt på å få oss lesere til å forstå hvorfor hifi er så dyrt, men likevel verdt forlangende. Dog er det forskjell på skribentene, synes Gunnar Brekke har fornuftige og forholdsvis kritiske verdisettinger på testobjekter, mens redaktøren gjerne svinger seg opp noe voldsomt over de virkelig dyre 'stumpene' som danskene sier. Et litt mer balansert syn i økonomivurderingene hadde kledd bladet bedre.

Det største paradokset blir når en virkelig stiv pris (gjerne på en kabel eller et eksotisk diskantelement) blir forklart med den høye kassasjonsprosenten! Det gir inntrykk av at det er mer på slump om det blir noe brukbart av det hele. Hva slags produksjonskvalitet er dette? Inngir liten tillit. Blir omtrent som om en Rolls Royce-selger forklarer den høye prisen med at fabrikken bare får til hver femte bil.... ;D For meg virker det som om produsentene av svindyr Hifi litt for lett kommer gjennom med sine påstander og demed kamuflerer den virkelige årsaken; skikkelig feit avanse/påslag. Det gir faktisk både mer i lommeboka og større anseelse i markedet utifra (det faktum?) at stiv pris = respekt fra bladfyker og hardcorekunder.

Skikkelig vinn-vinn. Eller?

Tror at industrien gjør seg selv en bjørnetjeneste på sikt; priser seg helt ut i forhold til de bredere lag av befolkningen som ikke kjøper argumentene for at en alu-boks med inngangsvelger og volumhjul til 40 000 er 'råbillig'....
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Før jeg helt slipper denne tråden, vil jeg bare poengtere et par saker.
Med hensyn til ovenstående innlegg er det greit å nevne at vi OFTE nevner astronomiske priser som svært betenkelig. Vi sammenligner ofte i retning av "priset som en flott bruktbil", som "en hel familieferie" etc, og klarere kan det vel ikke sies. På den annen side koster også 20 Hk ekstra på bilen enorme summer, så hvem er vi som skal henge ut akkurat hi-fi, vår egen (sjuke) hobby??

Angående debatterte artikkel:
- Ingressen i artikkelen nevner tydelig kontroversene rundt en av de testede kablene, de av dere som ikke har fått det med seg, oppfordres til å lese artikkelen om igjen.
- Uten at jeg skal ha sagt noe om årsak, vil jeg understreke at til tross for min motstand mot det å hause kabler og deres betydning for mye, er det urovekkende enkelt å oppleve forskjeller på de testede kabler hos redaktøren. Jeg klarer ikke kopiere dette på samme måte i eget anlegg.
- Selv om undertegnede stort sett ordlegger meg i retning av "liten betydning" mht kabler, er det klart delte meninger om dette i redaksjonen, og faktum er at ENKELTE kabler gjør saker med lyden som ikke er positivt (f.eks hardhet i stemmeleiet), og da er det klart at opplevd forskjell kan være formidabel.

Mvh
Håkon Rognlien
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Haakon_Rognlien skrev:
- Uten at jeg skal ha sagt noe om årsak, vil jeg understreke at til tross for min motstand mot det å hause kabler og deres betydning for mye, er det urovekkende enkelt å oppleve forskjeller på de testede kabler hos redaktøren. Jeg klarer ikke kopiere dette på samme måte i eget anlegg.
Det er vel det du sier her som gjør at det er så store uenigheter om temaet. En tweak gjør store forandringer i et oppsett, gjør kanskje ikke noen forskjeller i et annet anlegg.

Det virker som det er en eller annen ukjent faktor "X" i dette spillet her som vitenskapen ikke klarer å finne ut av. Denne faktoren har tydeligvis et eller annet med samspillet mellom elektronikk/høyttalere/strømnett å gjøre. For min del har ikke kabler gjort en liten oppgradering i anlegget, de har gjort en oppgradering som er helt essensiell for musikkopplevelsen.

For min del kan jeg sammenligne et komplett kabelbytte med kjøp av en ferrari. Jeg kjøper en ferrari fordi den skal gi meg en fantastisk kjøreopplevelse, men det gjør den ikke. Jeg kjører rundt i flere år og begynner etter hvert å venne meg til den dårlige kjøreopplevelsen og tenker at det sikkert bare er jeg som er litt kravstor. Plutselig en dag finner jeg ut at jeg har kjørt med håndbrekket på hele veien! (nei slapp av, det er ikke en sann historie! ;) )
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.404
Antall liker
11.154
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Det neste blir vel en blindtest hvor man A bytter kabler B bytter høyttalere C bytter forsterker D bytter rom, E bytter mellom PC, CD og vinyl, med tema 'Hva ga størst forskjell'.

Husker en gang jeg hadde tre meget gode høyttalerpar i hus samtidig, og var forbløffet over hvor små forskjellene var.
Min erfaring er at samme høyttaler i tre forskjellige rom gir større forskjell enn tre ulike ht par i samme rom...
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Burnt_Island skrev:
BT skrev:
Det neste blir vel en blindtest hvor man A bytter kabler B bytter høyttalere C bytter forsterker D bytter rom, E bytter mellom PC, CD og vinyl, med tema 'Hva ga størst forskjell'.

Husker en gang jeg hadde tre meget gode høyttalerpar i hus samtidig, og var forbløffet over hvor små forskjellene var.
Min erfaring er at samme høyttaler i tre forskjellige rom gir større forskjell enn tre ulike ht par i samme rom...

det kommer jo helt an på hva forskjellene på de tre rommene er og forskjellene mellom de tre høyttalerne. Er ikke noe problem å finne høyttalere med forholdsvis lik lyd.

Har selv hatt MG3.6, Avantgarde Uno og Eben Acoustics X3, tre forskjellige konstruksjoner som ga forskjellige opplevelser
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.845
Antall liker
2.814
Torget vurderinger
1
Det er prisverdig at Håkon stiller opp i tråden og diskuterer! Uansett, ekstrem-hifi er en del av hobbyen og det er jo da viktig at anmelderne så godt det lar seg gjøre ikke lar seg blende av pris og 'stæsj' men søker å belyse sterke og svake sider av produktet, både som sådan og sett i relasjon til pris. Det er jo omtrent ikke mulig å se ihvertfall med litt ironisk distanse på et par kabelmetre til 180 000! Det er vel en del av folkesjela vår å være skeptisk til sånt i utgangspunktet....

Det å da komme opp med gode alternativer prismessig som innehar hverfall noen av de samme egenskapene vil jo være svært nyttig for leserne.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Om du sikter til denne etterhvert famøse kabeltesten, dukket det vel opp minst et alternativ som var relativt skambillig i forhold, skulle jeg mene. ;D
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
tkr skrev:
Karma skrev:
tkr skrev:
1) Det at du er den eneste som har fått innlegget mitt så ettertrykkelig rundt bakfoten reiser tvil om din evne til å skille mellom skitt og kanel. Ingen andre har leet på så mye som et øyebryn, eller følt seg truet.
2) Hva vet du om mine prioriteringer?
Det er da selvsagt fordi ingen var i tvil om at det var meg du rettet dette mot!

Dine prioriteringer? Jeg registrerer bare at du reagerer med ganske ufine angrep mot innlegg som setter søkelys på myter i denne hobby.

Jeg mener fortsatt det var malplassert å komme med referanser til fengeselsstraff.

Men jeg akter ikke lenger å diskutere på dette nivå med deg. Du har jo fått poengtert din mening.
Håper at du før eller siden får hodet ditt såpass høyt over navleloet at du klarer å skille mellom sak og person når det gjelder kritikk. Foreløpig er jeg litt pessimistisk på dine vegne.

Og siden du tydeligvis sliter litt med oppfatningen her:
Strafferammen for svindel betyr den straffen en svindler kan risikere for sine gjerninger. I etterhånd ser jeg opptil flere flerstavelsesord i den uthevede setningen, men tar sjansen likevel.

mvh
Jeg satte linken din om straff i sammenheng med denne setningen:

"Jeg synes at det er ganske hårreisende å bevisst røre til vannet slik som det blir forsøkt her. "

Om jeg har lest deg som fanden leser bibelen, har du rett i at jeg ble for navlebeskuende.
Jeg har kanskje vært forutinntatt som følge av noen tidligere kollisjoner.
Har du ment dette slik du nå forklarer, beklager jeg en overreaksjon fra min side.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.404
Antall liker
11.154
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
val skrev:
Burnt_Island skrev:
BT skrev:
Det neste blir vel en blindtest hvor man A bytter kabler B bytter høyttalere C bytter forsterker D bytter rom, E bytter mellom PC, CD og vinyl, med tema 'Hva ga størst forskjell'.

Husker en gang jeg hadde tre meget gode høyttalerpar i hus samtidig, og var forbløffet over hvor små forskjellene var.
Min erfaring er at samme høyttaler i tre forskjellige rom gir større forskjell enn tre ulike ht par i samme rom...

det kommer jo helt an på hva forskjellene på de tre rommene er og forskjellene mellom de tre høyttalerne. Er ikke noe problem å finne høyttalere med forholdsvis lik lyd.

Har selv hatt MG3.6, Avantgarde Uno og Eben Acoustics X3, tre forskjellige konstruksjoner som ga forskjellige opplevelser
Selvfølgelig bør de være sånn ca. sammenlignbare når det gjelder spredning. Det trodde jeg var inneforstått, men er presisert nå i allefall...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.614
Antall liker
27.875
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
tkr skrev:
Karma skrev:
tkr skrev:
1) Det at du er den eneste som har fått innlegget mitt så ettertrykkelig rundt bakfoten reiser tvil om din evne til å skille mellom skitt og kanel. Ingen andre har leet på så mye som et øyebryn, eller følt seg truet.
2) Hva vet du om mine prioriteringer?
Det er da selvsagt fordi ingen var i tvil om at det var meg du rettet dette mot!

Dine prioriteringer? Jeg registrerer bare at du reagerer med ganske ufine angrep mot innlegg som setter søkelys på myter i denne hobby.

Jeg mener fortsatt det var malplassert å komme med referanser til fengeselsstraff.

Men jeg akter ikke lenger å diskutere på dette nivå med deg. Du har jo fått poengtert din mening.
Håper at du før eller siden får hodet ditt såpass høyt over navleloet at du klarer å skille mellom sak og person når det gjelder kritikk. Foreløpig er jeg litt pessimistisk på dine vegne.

Og siden du tydeligvis sliter litt med oppfatningen her:
Strafferammen for svindel betyr den straffen en svindler kan risikere for sine gjerninger. I etterhånd ser jeg opptil flere flerstavelsesord i den uthevede setningen, men tar sjansen likevel.

mvh
Jeg satte linken din om straff i sammenheng med denne setningen:

"Jeg synes at det er ganske hårreisende å bevisst røre til vannet slik som det blir forsøkt her. "

Om jeg har lest deg som fanden leser bibelen, har du rett i at jeg ble for navlebeskuende.
Jeg har kanskje vært forutinntatt som følge av noen tidligere kollisjoner.
Har du ment dette slik du nå forklarer, beklager jeg en overreaksjon fra min side.
Beklagelsen akseptert. Peace.


mvh
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
sinep skrev:
For min del kan jeg sammenligne et komplett kabelbytte med kjøp av en ferrari. Jeg kjøper en ferrari fordi den skal gi meg en fantastisk kjøreopplevelse, men det gjør den ikke. Jeg kjører rundt i flere år og begynner etter hvert å venne meg til den dårlige kjøreopplevelsen og tenker at det sikkert bare er jeg som er litt kravstor. Plutselig en dag finner jeg ut at jeg har kjørt med håndbrekket på hele veien! (nei slapp av, det er ikke en sann historie! ;) )
Slapp av! Ferrari er en bråkete, trang, steinhardt oppsatt ukomfortabel sak. Ingenting å trakte etter, spør noen meg - men det gjør de neppe :D. Mye bedre med en skikkelig ( BMW...) mc!

Tror jeg må leite fram siste ugave og lese det en gang til...det reklameres fortsatt for nr. 48 rett over her på "Sentralen", by the way...

mvh. VilhelmW
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Burnt_Island skrev:
val skrev:
Burnt_Island skrev:
BT skrev:
Det neste blir vel en blindtest hvor man A bytter kabler B bytter høyttalere C bytter forsterker D bytter rom, E bytter mellom PC, CD og vinyl, med tema 'Hva ga størst forskjell'.

Husker en gang jeg hadde tre meget gode høyttalerpar i hus samtidig, og var forbløffet over hvor små forskjellene var.
Min erfaring er at samme høyttaler i tre forskjellige rom gir større forskjell enn tre ulike ht par i samme rom...

det kommer jo helt an på hva forskjellene på de tre rommene er og forskjellene mellom de tre høyttalerne. Er ikke noe problem å finne høyttalere med forholdsvis lik lyd.

Har selv hatt MG3.6, Avantgarde Uno og Eben Acoustics X3, tre forskjellige konstruksjoner som ga forskjellige opplevelser
Selvfølgelig bør de være sånn ca. sammenlignbare når det gjelder spredning. Det trodde jeg var inneforstått, men er presisert nå i allefall...

tja, bør være mer en spredning som skal være likt om de skal låte likt
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Odd J skrev:
zimon skrev:
Dersom Fidelity / skribentene kan skrive at et produkt er "uforskammet billig" eller "latterlig billig", hvorfor kan de ikke da i opplysningens ånd skrive at et produkt er "uforskammet dyrt" eller "latterlig dyrt" dersom de mener det? Mener å ha sett flere eksempler på det første, kan ikke huske noen av det siste slaget.
Her er du inne på noe vesentlig. Det er vel riktig å si at Fidelity ikke graver så veldig dybt når det gjelder å avdekke et eventuelt misforhold mellom det du betaler og det du får. Det er jo forsåvidt riktig som mange sier at er det folk som vil betale så er prisen 'riktig' i forhold til markedet. Synes bladet ganske ofte bruker mye energi på å prate den subjektive verdien opp så den ihvertfall nærmer seg den ofte stive prislappen. Altså ikke så veldig kritisk til prislappen nei, mer oppsatt på å få oss lesere til å forstå hvorfor hifi er så dyrt, men likevel verdt forlangende. Dog er det forskjell på skribentene, synes Gunnar Brekke har fornuftige og forholdsvis kritiske verdisettinger på testobjekter, mens redaktøren gjerne svinger seg opp noe voldsomt over de virkelig dyre 'stumpene' som danskene sier. Et litt mer balansert syn i økonomivurderingene hadde kledd bladet bedre.
Enig i det du sier her. Det er sikkert slik at "den riktige prisen" er den pris folk er villig til å betale. Men da ser vi også klarere at bladet gjennom den (IMHO) sterke språkbruken kan påvirke lesernes betalingsvilje - og mulig også importørenes/produsentenes prissetting.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
impulse skrev:
Om du sikter til denne etterhvert famøse kabeltesten, dukket det vel opp minst et alternativ som var relativt skambillig i forhold, skulle jeg mene. ;D
Jeg ser at du skriver "i forhold", altså at i forhold til kabler til 180k er 10k "skambillig" (noe jeg likevel ikke er enig i, men anyway)....hvor kommer denne "skammen" fra? Hvem er det som skal skamme seg? Hva har skam (uforskammet billig, skambillig) med dette å gjøre egentlig, om det ikke handler om å påvirke leserens betalingsvilje og aksept?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
"Påvirke leserens betalingsvilje og aksept", Zimon? Tror du det er det vi driver med? Jeg oppfatter personlig "skambillig" som et uttrykk de fleste kan håndtere og forholde seg til uten å få plagsomt sterke assosiasjoner til skam som sådan. Jeg beklager om jeg har provosert deg med ordbruken. Det var overhode ikke min intensjon. Jeg ble spurt direkte om vi kunne komme opp med rimeligere (som i "rimeligere enn de dyreste kablene i testen") alternativer. Selv om du og sikkert flere ikke ser omkring 11.000,- for en høyttalerkabel som "rimelig", var det dette med å se ting i kontekst, da....
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.643
Antall liker
15.515
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kort kommentar zimon, skrevet fra hofta ;):

Ser man isolert sett på ordbruken din zimon, så kan jeg tolke det slik at du er uenig i at 10k er "skambillig" ...i forhold til. Jo, i forhold til 180k ...ehhh javel? Hva er det du ikke er enig i? -"Skammen" eller "billig"? Jeg skjønner jo hva du vil fram til, men skal andre gå inn å tolke din kommentarer på samme måte som du gjør, da kan du ri både din egen og skibentenes kjepphest 365 dager i året med Norsk Riksmålsordbok og koranen i begge hender og dælje løs på halvparten av Akersgata, enten de skriver for Fidelity eller VG.

- En klok mann fortalte meg engang - "Det er lov å bruke hue" - også når man leser VG. Derfor ta mitt innlegg sporty neste gang du leser de rosarøde VG-sidene ;D For all del, vær snill tilbake om du kommenterer meg - jeg er bare et vennligsinnet vesen!

La oss heller smile om impulse i jubileumsnummeret ifører seg den lyserosa heldressen før han tar pennen i fatt og uttrykker seg "grisebillig". Det er for flertallet meget enklere å forstå ..og helt uten "skam" ::).
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.614
Antall liker
27.875
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
......Eller "vassbillig", "drittbillig", for ikke å snakke om "latterlig billig"......

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Grumpy skrev:
Kort kommentar zimon, skrevet fra hofta ;):

Ser man isolert sett på ordbruken din zimon, så kan jeg tolke det slik at du er uenig i at 10k er "skambillig" ...i forhold til. Jo, i forhold til 180k ...ehhh javel? Hva er det du ikke er enig i? -"Skammen" eller "billig"? Jeg skjønner jo hva du vil fram til, men skal andre gå inn å tolke din kommentarer på samme måte som du gjør, da kan du ri både din egen og skibentenes kjepphest 365 dager i året med Norsk Riksmålsordbok og koranen i begge hender og dælje løs på halvparten av Akersgata, enten de skriver for Fidelity eller VG.

- En klok mann fortalte meg engang - "Det er lov å bruke hue" - også når man leser VG. Derfor ta mitt innlegg sporty neste gang du leser de rosarøde VG-sidene ;D For all del, vær snill tilbake om du kommenterer meg - jeg er bare et vennligsinnet vesen!

La oss heller smile om impulse i jubileumsnummeret ifører seg den lyserosa heldressen før han tar pennen i fatt og uttrykker seg "grisebillig". Det er for flertallet meget enklere å forstå ..og helt uten "skam" ::).
Svinaktig godt innlegg Grumpy.. :)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
impulse skrev:
"Påvirke leserens betalingsvilje og aksept", Zimon? Tror du det er det vi driver med?
Det regner jeg som en konsekvens av det dere driver med, ja.

Jeg oppfatter personlig "skambillig" som et uttrykk de fleste kan håndtere og forholde seg til uten å få plagsomt sterke assosiasjoner til skam som sådan. Jeg beklager om jeg har provosert deg med ordbruken. Det var overhode ikke min intensjon. Jeg ble spurt direkte om vi kunne komme opp med rimeligere (som i "rimeligere enn de dyreste kablene i testen") alternativer. Selv om du og sikkert flere ikke ser omkring 11.000,- for en høyttalerkabel som "rimelig", var det dette med å se ting i kontekst, da....
Du har ikke provosert meg, og jeg får heller ikke "plagsomt sterke assosiasjoner". Men denne gjentatte språkbruken i bladet har forundret meg en tid. Om dere skriver ”latterlig billig”, ”uforskammet billig”, "skambillig" eller "grisebillig", eller at noe glatt kunne ha kostet det dobbelte, går således ut på det samme for meg. "Skammen" i ”skambillig” syns jeg bare var mer åpenbart malplassert og derfor lettere tilgjengelig for hugg. ( På samme vis som bruk av ordsammenstillingen ”skambud” på bruktbørsen her.)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
zimon skrev:
impulse skrev:
"Påvirke leserens betalingsvilje og aksept", Zimon? Tror du det er det vi driver med?
Det regner jeg som en konsekvens av det dere driver med, ja.

Jeg oppfatter personlig "skambillig" som et uttrykk de fleste kan håndtere og forholde seg til uten å få plagsomt sterke assosiasjoner til skam som sådan. Jeg beklager om jeg har provosert deg med ordbruken. Det var overhode ikke min intensjon. Jeg ble spurt direkte om vi kunne komme opp med rimeligere (som i "rimeligere enn de dyreste kablene i testen") alternativer. Selv om du og sikkert flere ikke ser omkring 11.000,- for en høyttalerkabel som "rimelig", var det dette med å se ting i kontekst, da....
Du har ikke provosert meg, og jeg får heller ikke "plagsomt sterke assosiasjoner". Men denne gjentatte språkbruken i bladet har forundret meg en tid. Om dere skriver ”latterlig billig”, ”uforskammet billig”, "skambillig" eller "grisebillig", eller at noe glatt kunne ha kostet det dobbelte, går således ut på det samme for meg. "Skammen" i ”skambillig” syns jeg bare var mer åpenbart malplassert og derfor lettere tilgjengelig for hugg. ( På samme vis som bruk av ordsammenstillingen ”skambud” på bruktbørsen her.)
Du bør alltid komme med løsninger når du kritiserer for at det skal føre til noe konstruktivt! Er ordet "billig i forhold til" akseptabelt?
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Jeg vil gi "Impulse" ros for omtalen av AktiMate aktive høyttalere (for det er vel han?). Jeg var en tilfeldig tur innom Lyric og fikk høre på den minste. Fantastisk åpen og likandes lyd med praktisk anvendelighet. Nå passer ihvertfall uttrykket skambillig, for jeg skammet meg IKKE når jeg dro fram betalingskortet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Fidelity abn.

Hei.
Ikke lest gjennom tråden her.

Jeg har mange ganger lurt på å holde dette bladet.
Men lurer på litt om en ikke hadde fått større salg og større interesse vis en samenlignet produkter i samme prisklasse.
F.eks Electrocompaniet mot hegel,bladelius, densen osv i samme prisklasse.
(also ca samme pris, og ikke mange tusen i forskjell)
Så budsjett komponentene også i samme prisklasse, (innenfor max 2000,- i avvik) vil tru mesteparten av leserene ville ligget der. (tenker ikke på dagens lesere)
Men tenker at en fin blanding av tester i forskjellige prisklasser.
Jeg hugser utrulig godt før i tiden da jeg var yngre, da hadde ingen blader seriøse tester av ting som var oppnåelig for ungdommen. En testet skjelden billige anlegg og gjorde en det, spriket prisen fra 1-2000 til 8-9000, og da har en plutselig en flerdobling av prisen og en evnt test er uintressant.
Sånne ting er uhyre viktig for å få mange lesere.
Og ikkje minst mye mer intressant å lese.
Dere er jo blant folk, det beste bladet inkl meg. Haugevis av folk viser til dere, men ingen holder bladet.

Tenker dere om dette?

Sorry min rettskriving ;)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Haakon_Rognlien skrev:
Før jeg helt slipper denne tråden, vil jeg bare poengtere et par saker.
Med hensyn til ovenstående innlegg er det greit å nevne at vi OFTE nevner astronomiske priser som svært betenkelig. Vi sammenligner ofte i retning av "priset som en flott bruktbil", som "en hel familieferie" etc, og klarere kan det vel ikke sies.
Dette har du rett i. Har brukt kvelden på å skumme meg gjennom noen tidligere utgaver, så mye jeg rakk, og ser at bildet nok er en god del mer nyansert enn det inntrykk som hadde festet seg hos meg. Og da faller jo noe av bunnen ut for mitt spissede spørsmål. Beklager derfor til alle hardtarbeidende skribenter og andre her hvis tid jeg måtte ha opptatt med dette!
 
Topp Bunn