Hi-Fi magasin Fidelity - fremtiden

R

Roysen

Gjest
Jeg leser i lederen av siste Fidelity at neste nummer blir Knut Vadseths siste som redaktør. Jeg synes dette er trist og ønsker først å servere Knut en hyllest for den innsatsen han har gjort gjennom mange år i Fidelity, Audio og Lyd & Bilde. Han har kanskje vært den største bidragsyteren for å holde liv i den norske kontigenten av audiofile gjennom mange år før hifisentralen ble født.

Fidelity og den stilen magasinet holder er norsk hifi kultur. Det må ikke få svinne hen og dø. Det er mange her inne som har vist sin skespsis og motforestilling mot formen på magasinet (inklusive undertegnede før i tiden), men det faktum at magasinet drives av entusiaster for entusiaster uten først og fremst å ha et kommersielt utgangspunkt er særdeles unikt. Knut Vadseth er i så måte på mange måter Norges svar på Harry Pearson eller J. Gordon Holt.

Jeg håper derfor virkelig at Fidelity får leve videre med en ny redaktør i Vadseths stil og ånd. Jeg håper for all del at det ikke blir oppkjøpt av noen som driver det videre eller slår det sammen med et annet eksisterende magasin som tilfører det et mer kommersielt snitt. Ideelt sett burde den nye redaktøren være en audiofil med like stor pasjon og glød for vår hobby som Knut har hatt. Det er selvsagt å håpe på mye, men vi her på HFS (som er den andre store norske bidragsyteren til å holde liv i den norske hifi kontigenten) kan i hvert fall vise vår støtte til magasinet og vise at det finnes stor interesse der ut. Vi kan også vise at selv om det forekommer en del kritikk av magasinet her inne, så skyldes kritikken at vi bryr oss og fortsatt ønsker at Fidelity engasjerer.

Jeg hadde satt pris på om dere viste deres støtte gjennom å skrive her. Det kan kanskje overbevise potensielle nye ildsjeler at de kan føre Fidelity videre og at de har støtte fra oss.

Edit: Jeg vil gjerne legge til at jeg tror det er nettopp den uformelle formen på magasinet og at det så tydelig er et produkt av aktiviteter utført av ildsjeler uten tanke på at magasinet fremst og fremst skal tjene penger som skaper interessen for Fidelity. Jeg tror ikke at et mer kommersielt magasin vil være tilnærmet like engasjerende.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.964
Antall liker
13.325
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
tiltredes
det blir ingen lett plass å fylle etter Knuts iherdige innsats over mange år
samtidig forstår jeg at han kanskje i større grad vil dyrke sine andre interesser, spesielt seilbåtinteressen, som og står undertegnede nær
uansett får jeg ønske ham lykke til videre og håper samtidig at noen våger å plukke opp stafettpinnen

mvh
Leif
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Initiativet støttes helhjertet. Jeg har mye glede av å lese Fidelity. Og håper selvsagt bladet fortsetter i samme ånd.
 
U

Utgatt11378

Gjest
...ja er du gal...dette er et viktig bidrag til Hi-Fi interesserte, så det må ikke forvinne. Selv er jeg ikke i målgruppen for bladet, til det er det alt for "eksklusivt", men jeg kjøper det hvis det er noe som ser interessant ut, men stort sett er det for dyrt for meg det som testes....men ,vi må ha det...bladet altså... :cool:

Vh

S
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.122
Antall liker
34.064
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det kreves både kunnskap og entusiasme for å overta stafettpinnen etter Knut Vadseth. Han skal ha all ros for jobben han har lagt ned for å tilby de audiofile her på berget et norsk-språklig magasin skrevet for og av entusiaster.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Et tråd som dette støttes helhjertet. Ros til Knut og hans undersåtter for å ha stått på, i blest og motvind. Sikkert ikke bare lett å få hørt ting som importørene har agentur på, men ikke produkter i landet. Innkreving av annonsekroner har sikkert heller ikke vært like lett.... Og har vel tilgode å se en tråd om Watt eller LydogBilde , hvor fokuset er om bladet har kommet frem der en bor... :)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Vel talt Roysen!

Jeg har fulgt Knut V helt siden jeg begynte å kjøpe Lyd&Bilde på begynnelsen av 90-tallet.
Som du sier så har han vært viktig for at hifi interessen er såpass som den er her på berget gjennom både Lyd&Bilde, Audio og nå Fidelity.
Og uten han hadde aldri Fidelity blitt noe av, det er sikkert.

For min del ser jeg ikke så særlig lyst på fremtiden nå som han går av som redaktør.
Joda, det er nok noen som kanskje kunne ta opp stafettpinnen... men vil de gjøre det?
Jeg tror heller dessverre nå at det ender opp med sammenslåing med et annet magasin, f.eks Watt, men i tilfelle vil det ikke ta lang tid før det bare er smulene igjen av Nordens eneste High-end magasin.

Det ser mørkt ut og derfor håper jeg inderlig at noen fortsetter i Knuts fotspor.
 
N

nb

Gjest
Kudos til ildsjelene bak bladet og avtroppende redaktør i særdeleshet. Det er neppe lett å drive noe slikt: Selv om jeg ikke er helt i målgruppen personlig så håper jeg selvsagt noen tar over og at Fidelity lever videre som et selvstendig blad i mange år fremover.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Støttes på det varmeste. Jeg har kjøpt Fidelity siden første nr i 2003 og Audio før det siden 1997. Håper Fidelity fortsetter i mange år.
Morten
 
V

vredensgnag

Gjest
Sier litt om interessen for HiFi at landet har et blad som holder internasjonalt kvalitetsnivå. Ønsker alt vel i fortsettelsen.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Støttes! Får da inderlig håpe at Fidelity fortsetter, selv om det dessverre blir uten Vadseth ved roret. Tror jeg bare mangler nr 2 og 3, utover det er samlingen Fidelity komplett.
 

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
håper og Fidelity fortsetter ,har sitti noen timer med nesa i i de bladene.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.680
Antall liker
1.782
Torget vurderinger
1
Fidelity må IKKE dø hen, har alle Audio og Fidelity og abonnerer til den dagen jeg ligger under torva. Alle bladene med unntak av fjor året og årets utgaver er pakket med ned i arkivbokser for sikker oppbevaring, dette gjelder forøvrig de andre hifi bladene jeg også har. Savner fortsatt High Fidelity. Stå på videre så vi har flere gode år foran oss med flott lesing.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har også lest Vadseth i mange år, helt siden jeg tilfeldigvis plukket med meg mitt første Lyd & Bilde i den lokale matbutikken for mange år siden og kunne lese en reportasje om Per Abrahamsen og Electrocompaniet på Skårer, og fortsatte vel egentlig bare å kjøpe bladet etter det. Tror det er den smittende entusiasmen som har gjort det så interessant å lese det han skriver, og at han ofte har skrevet mer generellt om lyd og det rundt, enn bare rene produkttester. Synd at han gir seg.

Har heller ikke glemt at han skrev en personlig hilsen i bladet han personlig postla til meg tidligere i år, når dama kjøpte abonnement på Fidelity til meg i bursdagsgave. :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg var abonnent fra begynnelsen, men jeg sa opp abonnementet for noen år siden. Ikke fordi jeg syntes bladet var dårlig, tvert i mot, men fordi min aktivitet på utskiftingssiden ble betydelig redusert (jeg pådro meg kjerring). Det er synd Knut Vadseth gir seg, men han har sikkert gode grunner. Skrev han noe i lederen om hvorfor han slutter?

Jeg håper inderlig at noen tar over, slik at Fidelity består som et uavhengig magasin, og ikke blir slått sammen med noe annet. Fidelity trengs!
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.403
Antall liker
63.609
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Faen, hadde akkurat tenkt å begynne å kjøpe bladet :(
 

Hjortulf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2010
Innlegg
113
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Håper også inderlig at bladet fortsetter i samme stil etter at Vadseth gir seg, lesingen har gitt meg mange gode stunder og mange tips siden jeg startet mitt abbonement i 2004. Det må da være noen i dagens redaksjon som er kapable til å overta og drive det? Men hovedutfordringen er vel gjene den økonomiske biten, investorer, jeg vet ikke. Men håper på det beste!!

Mvh Øyvind
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Flott tiltak Roysen!
En kan mene mye om det som skrives i et slikt magasin, og en trenger pokker meg ikke være enige i alt de skriver til en hver tid, men faktum forblir det samme. Fidelity er en vesentlig del av hifi kulturen i dette slanke landet, hvis største kulturelle bragd er å ligne på en elektrisk gitar på verdenskartet. ;)

Mvh
StingrayV
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
Vel talt Roysen.

Knuts innsats for norsk hifi kan ikke overvurderes.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Engasjement rund Fidelity støttes helt og fult, mener å ha samtlige nummer av Audio og Fidelity liggende i heimen.:)
 

kanaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.760
Antall liker
1.662
Sted
Fetsund
Alltid like overaskende å stikke hånda i postkassen, å så skimte Fidelity mellom alle regningene.
Da er ihvertfall den kvelden reddet
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Hifi blader har for min del vært med på å heve min interesse for god lyd. Vært bidrag til at jeg også har fått opp ørene for mange musikk sjangere. Nettopp pga god lyd. Det var Audio og svenske hifi og elektronikk ( når dette var et hifi blad på åttitallet) som pirret min nysgjerrighet til hifi og high end.

Disse bladene sammen med diverse ekte hifi butikker har holdt min interesse oppe i alle år.

Fidelity er og har vært et flott hifi-high end magasin. Tester og omtale av skikkelig hifi skrevet av entusiaster er morsomt og inspirerende. Får lyst til å slå på anlegget og spille musikk når jeg leser fidelity. Kan ikke si at jeg får samme glød med lyd og bilde eller watt.

Fidelity må få fortsette i samme ånd og helst med flere utgivelser i mange år fremover.

Støtter trådstarter fullt ut!

mvh stereo
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.723
Antall liker
1.210
Sted
Siggerud
Fidelity er viktig for oss, i et så tynt befolket land som Norge. Jeg kommer til å fortsette å abonnere til the bitter end, for bladet eller for meg selv.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Spesielt musikkanmeldelsene har vært berikende for min del. :) Bladet har holdt høy standard hele veien, selv om det til tider har blitt litt vel mye utstyr for de med gamle penger eller inntekt i millionklassen.
Håper det fortsetter!
 
D

DL

Gjest
Bra post Roysen, søttes fullt ut herfra.

Men siden vi har flere av Fidelity sine skribenter representert her inne, så kan dem vel dekke folk sin nyskerrighet, og informere litt om hva som blir konsekvensene av dette. Man ville vel neppe gått ut med en slik nyhet om ikke fremtiden allerede var avklart innad i magasinet.



DL
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.013
Antall liker
395
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Helt enig i det du skriver, Roysen. Knut Vadseth har vært og er en ildsjel i norsk hi-fi presse. Når det er sagt så vil jeg påstå at nettopp du, Roysen, er en like stor ildsjel og du burde virkelig vurdere om du kan være aktuell som en ny redaktør. Jeg tror du har interessen og kapasiteten til å før Fidelity videre.
 
D

DL

Gjest
Helt enig i det du skriver, Roysen. Knut Vadseth har vært og er en ildsjel i norsk hi-fi presse. Når det er sagt så vil jeg påstå at nettopp du, Roysen, er en like stor ildsjel og du burde virkelig vurdere om du kan være aktuell som en ny redaktør. Jeg tror du har interessen og kapasiteten til å før Fidelity videre.
+1
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.145
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Flott tiltak. Håper virkelig Fidelity fortsetter. Honnør til KV som har holdt bladet igang i så mange år og nedlagt så stort arbeid med så stor entusiasme.

Final
 
R

Roysen

Gjest
Helt enig i det du skriver, Roysen. Knut Vadseth har vært og er en ildsjel i norsk hi-fi presse. Når det er sagt så vil jeg påstå at nettopp du, Roysen, er en like stor ildsjel og du burde virkelig vurdere om du kan være aktuell som en ny redaktør. Jeg tror du har interessen og kapasiteten til å før Fidelity videre.
Det er nok slik at en redaktør må inneha en del kompetanse om journalistikk og presse generelt. Det handler også om trykking, papirkvalitet, layout, annonser etc. Så jeg ser nok helt bort i fra at det kan være et alternativ.

Jeg er for øvrig temmelig sikker på at det er Knut selv som må få lov å peke ut sin etterfølger til sin baby.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Trist om fidelity blir lagt ned når ildsjelen gir seg. Tusen takk for masse inspirasjon, læring og glede.


På den andre side om bladet ikke har livetsrett, så blir det nå slikt. Om alle vil at Fidelity fortsatt skal glinse så bli det viktig at HFS medlemmer støtter opp om bladet slik at det fortsatt kan være levedyktig.


Jeg håper at den som overtar har evnen til å hylle, kritisere, motivere og har en faglig bakrunn relatert til lyd, men det er nå bare meg. Vi har Watt som kan tilfredsstille de som er mest opptatt av "duppedinkser", nyvinninger og å tilfredsstille importørene. Fidelity må være noe annet, troverdige, faglige og mye mer om de skal overleve......
Vi trenger ikke et nytt Lyd og Bilde eller Watt. Vi trenger noe som har troverdighet grunnet med objektivitet , faglighet, kritisk sans og masse subjektiv glede:)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.611
Antall liker
103.141
Torget vurderinger
23
FYSISKE nisjemagasiner for krympende nisjer i et krympende marked i kombinasjon med stor generell samfunnsmessig usikkerhet går slemmere tider i møte er jeg redd. Enten vi entusiaster ønsker det eller ei. "A limp dick on a dead end street" var det en som utrykte seg en gang, om noe tilsvarende. God beskrivelse. Ikke for å være svartseersk, men jeg tror nok at Fidelity har overlevd så langt på en vaklende grunnmur av idealisme, et marked større enn bare Norge, et knippe stabile og betalende annonsører, fotokyndig eier/redaktør og en fast kontingent av raskt aldrende menn hvorav en god del sikkert har "støttekjøpt" bladet i en tid allerede. Mange årsaker til at det blir slik selvsagt, og dette er ikke minst en del av www-medaljens bakside, endret kjøpsmønster hos oss som forbrukere forårsaker endringer hos annonsører osv. osv.

Selv en erkekonservativ papirelskende gammel tulling som meg er overbevist om at et fremtidens "Fidelity" vil være nettbasert, finansiert av annonsører i sin helhet (gjerne med et mer automatisert betalingsopplegg..) og hvor hurtighet i info samt interaksjon med kunder/lesere selvsagt har et langt bedre potensiale enn noe papirformat kan oppvise. Kostnadene ved setting/proofreding/trykke/distribuere et fysisk blad er formidable, og et bortfall av slike kostnader bør kunne oppveie storparten av tilhørende inntektsfrafall på abbonnent/løssalg. Synligheten blir selvsagt ikke like god, men vi er så små, så små.....
 
R

Roysen

Gjest
Jeg er helt enig med deg, Sluket at du beskriver modellen som nok må følges for å oppnå et levedyktig magasin dersom man skal starte noe nytt i dag. Dog er Fidelity spesielt nettopp fordi Knut er den han er og fordi Fidelity er hva det er. Det har en trofast kundegruppe som ikke vil ønske seg at Fidelity går over til det du beskriver. Man kan gjerne starte opp noe nytt i parallell som følger din beskrivelse, men litt av poenget med det jeg skrev i åpningsinnlegget er at Fidelity nærmest er verneverdig. Jeg håper Knut er i stand til å finne en ny redaktør som på de fleste områder er som han selv og som driver Fidelity videre på samme måte som Knut har gjort med samme type og mengde motivasjon og entusiasme.

Det blir litt som å sammenligne en håndlaget rørforsterker med "point-to-point håndloddet sølvkabling", håndviklet sølvtrafo, de beste av alle komponenter og rør sammenlignet med en klasse D forsterker. Det er ikke tvil om hva som er fremtiden, men det er også liten tvil om at det finnes et marked for begge deler dersom noen har pasjonen for å drive det tradisjonelle videre med kvalitet.

Mvh
Roysen
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.611
Antall liker
103.141
Torget vurderinger
23
Helt klart, men problemet er som alltid, økonomi.... Du kan få gjort mye med idealisme og frivillighet, men et eller annet sted må noen komitte seg med lommeboka og da blir det straks vanskeligere. Å drive et slikt blad nærmest på hobbybasis er romantisk og besnærende men det blir en del snag i hverdagen og de fleste åpenbarer seg som kostnader. Jeg har vært involvert i slikt tidligere og kjenner kart/terreng.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.001
Antall liker
726
Er det lov å komme med redaktørforslag?
Vet egentlig ikke noe vesentlig mer om han enn at han skriver knakende godt og har (hadde?) egen nettside innen temaet: Arve Aaheim!
 
Topp Bunn