Hi-Fi magasin Fidelity 62

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
4.953
Torget vurderinger
0
Impulse, trist å lese at siste papirutgave er trykket og at dere egentlig ønsker å fortsette med dette.

Jeg ser nesten utelukkende positive sider ved nettutgave. Flere er nevnt, men den største må være fleksibiliteten og landegrensene blir borte. Får dere oversatt til engelsk åpner kanskje et enda større marked. Kun fantasien og arbeidskapasiteten setter begrensninger for hva dere kan tilby. Jeg kjenner ikke planene dere har, men jeg anbefaler dere å tilby noe nytt ved oppstart, slik at det ikke blir det gamle bare digitalt, men at man for eksempel kan tilby musikkspor med god kvalitet for nedlasting ala High fidelity cden. Det finnes så mye interesse for god lyd og musikk (ikke nødvendigvis dupeditter) og med en ny digital plattform kan dere møte denne interessen på en ny måte.

Jeg gleder meg og lykke til!

Takk til Vadseth for å ha holdt ambisjonene og økonomien oppe i Fidelitys historie.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Plateselskapene har aldri løpt beina av seg for å annonsere, ei heller når det gjelder nedlastning. Jeg er enig med deg om at musikken er kjernen, men jeg tror de som leverer produktet ikke har sett den koblingen....enda.

Takk for gode ord, Audiotry. Vi lover å gjøre vårt beste. Vi er ved et veikryss, og der ligger det muligheter til å finne helt nye veier. Vi driver og stiller inn kompassene nå, kan du si.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lag en Zinio- eller iPad-versjon og selg "bladene" der for 30-40 Kr. Jeg vil bli forundret om det ikke både blir solgt flere blader og gir mer inntekt enn før, selv om man ikke får et pent blad på luksuspapir å legge på stuebordet.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hva er Zinio og iPad? Det må ihvertfall være flere måter å kunne laste ned "bladet" på.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.654
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Lag en Zinio- eller iPad-versjon og selg "bladene" der for 30-40 Kr. Jeg vil bli forundret om det ikke både blir solgt flere blader og gir mer inntekt enn før, selv om man ikke får et pent blad på luksuspapir å legge på stuebordet.
Takk for tips. Dette er nytt for meg. Antar at Zinio kun er for nettbrett og smartphones?
Problemet er at mange av oss gjerne ville hatt tilsvarende på Mac eller PC. Min Android blir for altfor liten til å koselese magasiner med.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Neida. Man får Zinio-leser på både PC og Mac, samt smarttelefoner og iDingser.

...Men på en iPad blir det like portabelt som et blad, og faktisk lettere å lese på senga, etc.

Med tanke på at bladet kostet litt etter hvert, og iBlader koster lite (Abonnement på stereophile, via Zinio, får du til under hundrelappen i året, f.eks.) skal det ikke mange bladene til før du har tjent inn hele iPad-en heller.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gjør det? For utgiveren, da?

Apple Newsstand, da.

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
hei..ja finnes andre billigere alternativer der ute

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.333
Torget vurderinger
1
Hvor mye?
Fordelen erlikevle at de er på de fleste platformene, og at du får en markedsføringskanal av tidskriftet samtidig.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Ahhhhhhh se hva som dukket opp i postkassa ,,,(takk Knut),,,,skal leses med omhu .
Mvh Roy k

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Da har jeg nettopp fått siste Fidelety i posten.Det var litt vemodig å bla igjennom magasinet nå som jeg fikk vite at dette blir det siste.Er litt i tvil om jeg skal abonnere på nettutgaven,men regner med st det blir endel skriv om dette her på sentralen når den tid kommer.Retter en stor takk til Vadseth og resten av redaksjonen.

mvh. s,

• Liker
Reaksjoner: oct

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.416
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Ankom idag her ute i provinsen også. Jeg blir nok med fremover uansett hvordan det blir i fremtiden.

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
akkurat åpnet siste utgaven her,er vemodig at det er siste gang det kommer i posten.men alt godt har dessverre en slutt.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
iPad nettmagasin liker jeg, abbonerer på en rekke musikkblader på min mini og den har jeg med meg hvor enn jeg går.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
861
Jeg abonnerer foreløpig ikke på noen nettmagasiner, men jeg ser at det er den veien det går. Hvis Fidelity kommer som nettmagasin som ligner litt på papirutgaven kan det fort bli det første jeg betaler for på Nett. Jeg ønsker i alle fall Fidelity lykke til på Nettet.

Og takk for 62 nummer på glanset papir. Litt vemodig at jeg ikke skal lete etter bladet hos Narvesen lenger, men alt til sin tid. Tipper bladkiosker snart er like utdødene som cd-butikker.

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Zinio koster flesk,hvor har du det fra NEVATION?
Zinio reader er gratis å bruke. Du abonerer på tidsskrifte på same måte som papirutgavene bare digitalt. Mange av abonemanga er mye billigere en papirutgavene.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Uten at jeg vet så mye om det enda, er det jo en forskjell på hva bruker blir belastet for, og hva innnholdsleverandøren kreves for.

Hyggelig at dere har begynt å få bladet, forresten! :)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Trist at dette er siste numeret i bladform. Er villig til å betale en del mere i årsabonnement hvis dette forsetter i samme kvalitet som før. Trist at det ikke er noe godt skandinavisk rent hifimagasin når dette har lagt inn årene. Håper at noen tar dette videre i bladform :)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
861
Antageligvis siste gang jeg skriver dette, men nå har bladet kommet på Narvesen "premium" kiosker (nei, heter ikke det, men det er noen utvalgte Narvesen som får bladet på torsdager i stede for fredag).
Ser ut til å være et bra nummer. Jeg har sansen for at bladet foreslår konkrete oppsett i ulike prisklasser (hvorfor gjør ikke andre hifi-blader slikt?) i stede for bare enkeltester. For de av oss som ikke er veldig opptatt av tekniske detaljer er hvordan komponenter fungerer "sammen" vel så interessant synes jeg. Jeg håper nett-utgaven fortsetter litt i samme stil (?).

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
80.319
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Blir spennende :) Bokmerke lagt inn, og venter spent på forsettelsen.

M

MusicBear

Gjest
1000 takk for de 61 utgaver, ALLE dere som har vært involvert opp gjennom årene!

Spesielt takk til deg Knut, beundrer deg for dette så du ville rødmet om du visste hvor mye...!

Grattis med nettside. Så bra! Kjør på videre! 1000 takk, forresten, for at dere orker dette her dere - we love it :p

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.080
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da var siste nummer ankommet Narvesen i Kristiansand. Blir fin helgelektyre dette samt å se på de nye nettsidene. Lykke til videre!

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
1000 takk for de 61 utgaver, ALLE dere som har vært involvert opp gjennom årene!

Spesielt takk til deg Knut, beundrer deg for dette så du ville rødmet om du visste hvor mye...!

Grattis med nettside. Så bra! Kjør på videre! 1000 takk, forresten, for at dere orker dette her dere - we love it :p
Tenker akkurat det samme. Bra jobba gutta.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte Fidelity nr 62 i går.
Dette er altså det siste.
Jeg har ca 50 utgaver av bladets tidligere utgivelser i hyllene.

Det finnes heldigvis fremdeles papirutgivelser av hifi magasiner.
I USA først og fremst Stereophile og Absolute Sound. Det første har vel mer kred. enn det andre(?).
I Tyskland finnes Stereoplay, Audio, LP, og flere andre. Tyskerne er grundige m specs og målinger. Mye grafer og tabeller.
Noen av de britiske er tynt på innhold. Jeg liker Hifi News best, mye pga vinylstoff og ok omtaler av musikk m godlyd.
Hifi & Musik er ok, men er litt mye for alle, og spriker alt for mye mht type utstyr. (Alt fra earplugs til million high end)
Dette er bare få eksempler.

De andre på norsk er ikke interessante for meg.
Det er klart at Fidelity blir savnet.

6 Moons er det eneste jeg leser på nett.
Jeg kommer ikke til å abonnere på en nettutgave hvis denne skal koste penger.

FIDELITY er ett av de lekreste bladene i handelen, med god lay-out, flott papir og trykk, og fabelaktig fine bilder.
Dessuten er det et STORT pluss at Fidelity er norsk.

Innholdet er jeg mer kritisk til.
De siste årene er det skrevet om det samme anlegget, og for en stor del samme komponentene i det ene nummeret etter det andre.
Bladet framstår nærmest som en logg over utviklingen i et privat High-end anlegg.
Med noen unntak oppfatter jeg at det blir mye repetisjon.
For meg har det framstått som underlig at man tematiserer det ene nr etter det andre med artikler som i bunn og grunn bare handler om dette ene anlegget.

Jeg har forståelse for at dette i stor grad handler om ressurser, både økonomiske, og tilgang til utstyr i vårt lille land med en del små og økonomisk forsiktige aktører.
Jeg kan skjønne at det ikke er lett å drive et blad videre etter dette konseptet. Det har blitt en del tråing i vannet.

Musikksidene har alltid vært velkomne, men jeg har savnet konkrete referanser i større grad da det har vært snakk om hvordan et anlegg eller komponent låter.
Har man samme innspilling sjøl, eller får lyst til å kjøpe den, slik at man vet hvordan den høres ut, gir det hele mer mening etter mitt skjønn.
F.eks Stereophile oppgir alltid hvilken musikk som blir brukt i tester og omtaler av utstyr. HiFi News er også bra på dette.

At Vadseth ikke vil holde på videre etter fylte 70 år er ikke vanskelig å forstå.
All honnør til ham som faktisk har klart og lage et blad mange har satt pris på i mange år!(også jeg).

At det blir vanskelig å få andre til å ta over, og samtidig slippe og trå i det samme vannet forstår jeg også godt.
Etter hva jeg forstår har bladet i stor grad vært fundamentert på idealisme og ildsjelers fritid.
At man kvier seg for å ta redaksjonelt og økonomisk ansvar på noe som kaster lite av seg og tar så mye tid er ikke rart.

Jeg leser i tråden at noen sier at "bladet er for smalt og ikke økonomisk levedyktig", "dårlig betalingsvilje hos annonsører" osv. osv.
Så vidt jeg har fått med meg er ikke slike ting nevnt vedr. nedleggelse av papir-Fidelity.

Det at Vadseth vil gi seg etter fylte 70, er det som blir sagt, -og det må han vel nesten få lov til!
Det er fullt fortjent etter å ha stilt seg opp som huggestabbe og sikkert forsaket nattesøvn fordi vi audiofile kranglefantene skulle ha noe å glede oss til.
Vadseth & Co har også klart å vise fram fantastisk mye fint utstyr og bidratt til å vise hvilke muligheter som finnes.
Takk for det.

mvh

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
For de av dere som lurer, Fidelity stiller på messen i helga, akkurat som vi har gjort de siste årene. Vi har med oss alt av restopplag, så dette blir den aller siste muligheten for de som vil skaffe dere de bladene dere mangler.

Takk for gode ord og lykkeønskninger på veien videre, vi gleder oss til å se dere i Horten!

Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Til deg bluesbraker, ser du sier at du ikke vil betale for nettutgave hvis så skjer.

Får du gratis melk i butikken?
River bensinstasjonen i full tank på deg?
Leverer noen gratis strøm til datamaskinen din?
Skal jeg ta et initiativ her og samle inn penger til deg?

For en holdning du har...
...Til gutta i Fidelity.

Som vil gi oss videre veiledning om utstyr de færrreste av oss har mulighet for å låne, og sammenligne opp mot hverandre, samtidig som de har en viss erfaring i dette som også de færreste av oss har.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Til deg bluesbraker, ser du sier at du ikke vil betale for nettutgave hvis så skjer.

Får du gratis melk i butikken?
River bensinstasjonen i full tank på deg?
Leverer noen gratis strøm til datamaskinen din?
Skal jeg ta et initiativ her og samle inn penger til deg?

For en holdning du har...
...Til gutta i Fidelity.

Som vil gi oss videre veiledning om utstyr de færrreste av oss har mulighet for å låne, og sammenligne opp mot hverandre, samtidig som de har en viss erfaring i dette som også de færreste av oss har.
"FOR EN HOLDNING DU HAR..."

Jeg håper dette anfallet er et utslag av impuls.
Du er frekk og uvitende som tillegger meg holdninger jeg slettes ikke har.
Du vil ha meg til å være en gnien kjiping som ikke verdsetter hva "Fidelitygutta" har skapt. Feil.

Du kunne spart deg for å tilby pengeinnsamling til meg, - du vet ingenting om min økonomiske situasjon.
Jeg kan forsikre deg om at jeg har til både brød og smør og rør.

Jeg har satt stor pris på Fidelity og anerkjenner det meste av arbeidet "gutta" har lagt ned.
Det er min "holdning" til Fidelity.
Jeg mener også at Fidelitys største ressurs, og noe som har gjort bladet spesielt er Vadseths fantastiske bilder på skikkelig papir, samt god lay- out.
Det mister vi nå.

Tester og omtaler har ofte vært klarere og mer meningsfylte andre steder. I alt for stor grad har vi nummer etter nummer fått repetert stoff fra tidligere utgaver.
Bl.a leser jeg HiFi News og Stereophile jevnlig. Tester er etter min mening bedre utført og dokumentert i disse bladene.

Saken er at jeg ikke er interessert i å betale for nettutgaver av noe HiFi-magasin.
(Heller ikke f.eks Stereophile. The Absolute Sound eller Stereoplay.)

Naiv som du framstår,- tror du at drift av slike nettmagasiner er avhengig av abonnenter som betaler? (spørsmål)
I stor grad finansieres slike av annonsører. Det man betaler (gladelig) for, er papir og trykk.

Tester/omtaler og redaksjonelt arbeid utføres i tilsvarende nett-magasiner uten abonnenter som betaler.
F.eks. 6 Moons og Nomono koster ikke noe.

Nomono blir laget av medarbeidere fra det tradisjons-sterke og tidligere solide danske High Fidelity.
De som har fulgt med noen år kjenner godt til dette bladet og dets skjebne.
Dette burde være sammenlignbart med den situasjon som Fidelity befinner seg i.

Om noen skulle være i tvil er jeg meget positiv til arbeidet som har vært nedlagt i Fidelity,
Imidlertid applauderer jeg ikke alt redaksjonen har foretatt seg, og prøver derfor å bidra med konstruktiv kritikk.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hør, hør! Det svaret var helt på sin plass. Utidig innlegg av MusicBear etter min mening.
La oss snakkes igjen når melk/bensin/strøm er tilgjengelig som nettutgaver.

Topp Bunn