Hi-Fi magasin Fidelity 62

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.223
Torget vurderinger
2
Ja dette var trist, kommer til og savne turen til postkassa for og hente Fidelity. Men er glad jeg fortsatt har alle Audio og Fidelity, og håper att nettutgaven blir bra. Men ett problem som stadig dukker opp er dårlig nett dekning, det skjer stadig att det er nett trøbbel. Og fortsatt kommer Hifi News og Hifi+ samt Hifi Choice i papirutgaver, i tillegg til The Absolute Sound og Stereophile. Så da har jeg fortsatt lesestoff i papirutgave. Ser i hvert fall frem til nr 62 kommer i posten.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
vi jobber med nettutgaven nå,så hvordan det blir organisert er litt åpent enda.Veien blir til mens vi går oss vill. Det er vel realistisk at det blir mulighet for både betaling og annonsering,men det er som sagt tidlige dager enda.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
vi jobber med nettutgaven nå,så hvordan det blir organisert er litt åpent enda.Veien blir til mens vi går oss vill. Det er vel realistisk at det blir mulighet for både betaling og annonsering,men det er som sagt tidlige dager enda.
Snakker vi om penger for å få dette til å gå rundt så er [vi] ... ahem .. rund(h)åndet :)
I Horten eller per PM ?

Cheers!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er jo veldig godt å vite at det finnes betalingsvilje hos dere når vi planlegger framover. Vi kan gjerne ta en prat over en kaffe i Horten,JackX.

N

nb

Gjest
Det er jo veldig godt å vite at det finnes betalingsvilje hos dere når vi planlegger framover.
Ikke for å være gledesdreper, men det tror jeg når jeg ser det. Betalingsviljen for nettinnhold er svært lav, så å basere seg på det er skummelt.

At dere klarer å produsere stoff og innhold har dere godt dokumentert gjennom flere år med Audio og Fidelity, men der det svært ofte syndes på nett er at man ikke har tatt tilstrekkelig høyde for at det faktisk er en ganske stor utfordring med "content management", dvs ha gode verktøy for å publisere, vedlikeholde, gjøre søkbart osv innhold. Altfor mange nettsteder bærer tydelig preg av at dette ikke er på stell, da blir det svært tungvindt å vedlikeholde sidene og holde de aktuelle ved å få ut nytt stoff. Jeg antar f.eks at dette er mye av grunnen til at de fleste HiFi-butikker sine nettsteder nesten aldri er oppdaterte.

Jeg regner med dere har tenkt på dette allerede, men om ikke, så vil jeg sterkt anbefale å alliere seg med noen som har peiling. Jeg kan ikke veldig mye om det, men det finnes helt sikker noen gode og gratis/rimelige løsninger for slikt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Takk for tankevekkende innspill,nb.
Jeg håper jo at folk som bruker flerfoldige titusner på anlegg og musikk kan finne det bryet og investeringen verdt å betale noen hundrelapper årlig på å sikre at det finnes en hifipublikasjon i landet,men det er mulig jeg tar feil.Ingenting skal jo koste noe lenger.Både å skrive,fotografere,utgi,kvalitetssikre og gjøre ting søkbart og tilgjengelig koster som kjent ressurser.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Apropos,det siste trykte nummeret i Fidelitys gjenstridige historie ankom redaksjonen i går. Snart på vei til en postkasse eller kiosk nær deg!

Fidelity blir forøvrig å finne i Horten,så jeg er sikker på at det ikke kommer til å bli noen mangel på innspill og tanker om veien videre.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.415
Sted
Sølvbyen
Jeg håper jo at folk som bruker flerfoldige titusner på anlegg og musikk kan finne det bryet og investeringen verdt å betale noen hundrelapper årlig på å sikre at det finnes en hifipublikasjon i landet,men det er mulig jeg tar feil.Ingenting skal jo koste noe lenger.Både å skrive,fotografere,utgi,kvalitetssikre og gjøre ting søkbart og tilgjengelig koster som kjent ressurser.
Betaler gjerne dobbelt av hva Fidelity koster i dag, ikke noe problem. Problemet er at jeg vil ha det trykt på papir, så jeg kan bla i det og ta det med meg i sofaen, lese det på senga, og mens jeg spiser frokost eller middag. Syns ikke et nettbasert magasin innbyr til den samme hyggen og fordypningen, og dermed er det ikke sikkert jeg er så veldig interessert i å betale for en nettpublikasjon heller. Sad but true.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om alle hadde vært villige til å betale det dobbelte av i dag,hadde det jo vært ok,blitz. Men sånn er det ikke.I stedet hører vi at bladet er dyrt. Sånn som verden er blitt nå,er det digitalt eller ingenting.Allso sad but true.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.415
Sted
Sølvbyen
Ja, det er ganske kjipt.

Kan dere ikke søke Kulturdepartementet om støtte? Dere er jo så smale at mulighetene absolutt burde være til stede for at dere kvalifiserer. Må da være mye bedre at Fidelity får støtte enn mye av de andre rølpegreiene som får statlige midler nå i dag. Hvor mange trommekurs for middelaldrende, rødvinssupende håndarbeidslærere trenger vi egentlig?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er umulig å basere en drift som dette på støtte fra det offentlige,Blitz.Dessuten er det mot vår natur.Vi må basere vår eksistensberettigelse på lesere og bransje.Om den ikke er der,er det over og ut. Jeg lurer ofte på om alle er så vant med at det finnes et hifiblad i landet at de nærmest tar oss for gitt.Vel,nå er det uansett sånn at skal vi være der,må interessen for det synliggjøres.

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
Gleder meg til bladet kommer i postkassen,men veldig trist at det er det siste! En nettversjon av bladet med samme kvalitet på innhold kan absolutt være interessant å betale for, hvertfall for meg.

C

cruiser

Gjest
Slike holdninger er ganske skumle, og spør du meg så er det grunnen til at fidelity kommer i sitt siste nummer nå. Det er nødvendigvis ikke noe galt med hifi entusiastene eller vår betalingsvilje/evne. For meg så er dere ett alt for smalt blad, dere har mange sterke meninger om riktig hifi, avspillingsmedium, kabler etc etc. Man bruker også endel spalteplass på latterligjøring av produsenter, entusiaster, våre bedre halvdeler etc etc. Men for all del, dere må gjerne fortsette å mene at det er noe galt med alle andre og fortesette i gamle tralter på nett, det tror jeg derimot funker dårlig.

N

nb

Gjest
Nå har vel Fidelity en grei leserskare, så den synest jeg ikke treffer helt. De har funnet en nisje - den passer for noen, og så passer den ikke for andre. Til lags åt alle kan ingen gjera osv.

C

cruiser

Gjest
Nå har vel Fidelity en grei leserskare, så den synest jeg ikke treffer helt. De har funnet en nisje - den passer for noen, og så passer den ikke for andre. Til lags åt alle kan ingen gjera osv.
Leserskaren er jo opplagt ikke stor nok til å holde liv i publikasjonen, da må man enten favne breiere eller legge ned. Å mene at vi forventer at ting skal være gratis og at man tar ting for gitt blir for meg bare tåpelig. Å drive på nett er heller ikke gratis, det krever også endel kompetanse som koster endel penger.

N

nb

Gjest
Leserskaren er jo opplagt ikke stor nok til å holde liv i publikasjonen
Problemet er vel først og fremst at Knut V gir seg. Nå er det lenge siden jeg var i kontakt med mediabransjen, men da (for ca 15 år siden) var kostnaden først og fremst knyttet til trykking og distribusjon, ikke til produksjon av stoff. "Innholdet" i Fidelity er nok ganske billig, all den tid skribentene vel omtrent får knapper og glansbilder for jobben. Jeg vedder ganske mye på at en veldig stor prosentandel av kostnadene er knytt til at det er et fysisk blad med høy trykkvalitet.

Her kan du se nøkkeltall fra regnskapet for de siste årene om det er av interesse:
http://www.proff.no/regnskap/forlaget-fidelity-as/oslo/-/985790035/

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mener du virkelig at det jeg gir utrykk for er skumle holdninger,cruiser?? Kan du utdype,værsåsnill? Og når mener du vi latterliggjør folk? Fint om du kunne være konkret,for det har i tilfelle gått meg hus forbi.
Ikke kan jeg begripe at vi noe sted påstår at "det er noe galt med alle andre" heller. Dårlig dag i dag, cruiser?

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Problemet er vel først og fremst at Knut V gir seg. Nå er det lenge siden jeg var i kontakt med mediabransjen, men da (for ca 15 år siden) var kostnaden først og fremst knyttet til trykking og distribusjon, ikke til produksjon av stoff. "Innholdet" i Fidelity er nok ganske billig, all den tid skribentene vel omtrent får knapper og glansbilder for jobben. Jeg vedder ganske mye på at en veldig stor prosentandel av kostnadene er knytt til at det er et fysisk blad med høy trykkvalitet.
Hvis man ser i regnskapet så har jo inntektene gått ned fra 2,6 mill i 2010 til 1,6 i 2012 , jeg antar at det både er annonsekroner og abbonenter/løssalg.. bladet er nok ikke økonomisk bærekraftig slik det er nå, hadde det vært penger i det så hadde det vært rimelig kurant og finne en arvtaker.

C

cruiser

Gjest
Mener du virkelig at det jeg gir utrykk for er skumle holdninger,cruiser?? Kan du utdype,værsåsnill?Og når mener du vi latterliggjør folk? Fint om du kunne være konkret,for det har i tilfelle gått meg hus forbi.
Misforstå meg rett, ikke skumle som i skumle hehe. Men du retter jo her litt skyts mot dine medentusiaster når man antyder at man forventer at alt skal være gratis f.eks og at det ikke er noe vilje til å opprettholde deres arbeid. Er vel heller ikke så mange nummer siden mange av oss var noen skrullete tøfler når vi lot våre bedre halvdeler influere våre valg av høyttalere.

Virker heller ikke som f.eks Yamaha var veldig imponert av Gunnar Brekke sin artikkel om recievere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg sier bare at jeg håper det finnes vilje til å betale for hifistoff,og rent generelt at det synes som om mange mener at er det på nett,skal det ikke koste.Om det er å rette skyts,er jeg overrasket.
Videre håper jeg jo leserne er i besittelse av humor,og at det forventes at vi ikke er tannløse.Det er en tidkrevende prosess å lage en publikasjon som holder vann. Det gjør ikke seg selv. Jeg gråter såvisst ikke for min syke mor her, men det hadde vært stas om det lot seg gjøre å ta betalt for jobben vi gjør.
Vi uttrykker jo det vi mener, og det kan ikke forventes at vi stryker alle medhårs til enhver tid. Det hadde vært jævlig kjedelig, synes du ikke?

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Hvis man ser i regnskapet så har jo inntektene gått ned fra 2,6 mill i 2010 til 1,6 i 2012 , jeg antar at det både er annonsekroner og abbonenter/løssalg.. bladet er nok ikke økonomisk bærekraftig slik det er nå, hadde det vært penger i det så hadde det vært rimelig kurant og finne en arvtaker.
Det har vel litt og si at Hifi bransjen generelt ikke har så gode dager som de hadde i 2010, dette har nok mye og si på annonsekronene.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du er så definitivt inne på noe der, Hr. Fjernkontroll.

Dessuten gikk vi fra seks til fire utgaver i året. Rett og slett fordi Knut ikke hadde overskudd til mer. Sånt synes jo også på omsetningen, skulle jeg tro.

Apropos bransjen, jeg ser at HiFi News skryter på seg at de er verdens første magasin som trykker en test av DÁgostinos nyeste kreasjoner i sitt nyeste nummer.. Det er direkte ljug, siden vi slo dem med opptil flere uker.;)

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Jeg sier bare at jeg håper det finnes vilje til å betale for hifistoff,og rent generelt at det synes som om mange mener at er det på nett,skal det ikke koste.Om det er å rette skyts,er jeg overrasket.
Videre håper jeg jo leserne er i besittelse av humor,og at det forventes at vi ikke er tannløse.Det er en tidkrevende prosess å lage en publikasjon som holder vann. Det gjør ikke seg selv. Jeg gråter såvisst ikke for min syke mor her, men det hadde vært stas om det lot seg gjøre å ta betalt for jobben vi gjør.
Vi uttrykker jo det vi mener, og det kan ikke forventes at vi stryker alle medhårs til enhver tid. Det hadde vært jævlig kjedelig, synes du ikke?
For min del kan du stryke hvilken vei du vil, resultatet av det ser vi jo her.

A

Avgatt19087

Gjest
Jeg har et abonnement på Stereophile digitalt. Jeg leser via programmet Zinio på iPad. Dette fungerer helt glimrende. Kunne en slik løsning for Fidelity være et alternativ?
Mvh
Rca45

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det kan det så definitivt, RCA. Å lese på iPad er en fin løsning, jeg gjør det selv med de bladene jeg kjøper digitalt. Vi kommer nok til å skynde oss langsomt med denne satsningen, men tar vi skikkelig sats, er det klart en optimalisering for iPad ikke er til å komme utenom. Hvor langt vi strekker denne strikken, bestemmes jo også av mottakelsen ideene våre får, selvsagt.

M

musicus

Gjest
Mener du virkelig at det jeg gir utrykk for er skumle holdninger,cruiser?? Kan du utdype,værsåsnill?Og når mener du vi latterliggjør folk? Fint om du kunne være konkret,for det har i tilfelle gått meg hus forbi.
Virker heller ikke som f.eks Yamaha var veldig imponert av Gunnar Brekke sin artikkel om recievere.
Er det feil og nå da ?? her skrikes det altfor ofte og höyt om at bladet er i bransjens lomme og så skal dette brukes som argument for at en artikkel ikke pleaser bransjen?!! er det noe rart...ehh.....duogjegogvito...ikke henger med.... :cool:

mvh

Sist redigert:
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er mulig å drive dette bladet i papirform. Bytt ut dagens annonsører med nye som betaler for seg. Useriøse forhandlere og importører er årsaken, ikke antall lesere. send meg navnet på kjeltringene så skal jeg offentliggjøre det

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Om alle hadde vært villige til å betale det dobbelte av i dag,hadde det jo vært ok,blitz. Men sånn er det ikke.I stedet hører vi at bladet er dyrt. Sånn som verden er blitt nå,er det digitalt eller ingenting.Allso sad but true.
Hva med å ta en avstemning om det her inne, spørsmålet burde bli: Hvor mye er du villig til å betale for Fidelity i papirutgave kontra en nettbasert utgivelse!

Personlig så har man abonnert fra første nummer, og syns at prisene har vært overkommelige!

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
6
Jeg for min del tror dere bør i all hovedsak legge inntektskildene til annonser fra forhandlere/leverandører. Joda, mange bruker hundretusener på anlegg, men det å betale for musikk er det verre med. Tror ikke det er stort bedre om man måtte betale for et nettbasert Fidelity. Og skulle jeg snakke for meg selv så føles det billigere å betale kr 150 for en papirutgave enn det å måtte betale kr 15 for en fil til nedlasting.

Men nå skal jeg ikke ødelegge stemningen, jeg vil heller tenke som den ekte Sunnmøring jeg er. Man må nemlig glemme begrensningene og problemene og heller på konsentrere seg om de mulighetene som finnes:
Hva med å slå sammen HifiSentralen og et nettbasert Fidelity? Da har man et oppegående forum og bruktbørs og kombinere dette med Tester av Hifi. Og så må man ikke glemme musikkspaltene. Uten ny god musikk dør jo Hifi interessen!
Her burde man jo ha et marked for annonseinntekter,eller?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Hmm ikke mer papirutgave er pokker meg triste nyheter. Men de som har blitt publisert har jo vært gjennomgående solide.
Ein skigard kan kje vara evig, veit du. kan aldri vara evig
Så man får lære seg å sette pris på det som har vært. Å glede seg til det som kommer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du er så definitivt inne på noe der, Hr. Fjernkontroll.

Dessuten gikk vi fra seks til fire utgaver i året. Rett og slett fordi Knut ikke hadde overskudd til mer. Sånt synes jo også på omsetningen, skulle jeg tro.

Apropos bransjen, jeg ser at HiFi News skryter på seg at de er verdens første magasin som trykker en test av DÁgostinos nyeste kreasjoner i sitt nyeste nummer.. Det er direkte ljug, siden vi slo dem med opptil flere uker.;)
Og om jeg ikke husker feil gjorde dere akkurat det samme med motsatt fortegn for ikke alt for mange nummer siden. Kanskje et lite takk for sist? :D

Edit: Det var Fidelity 59.

(...)
Verdenspremieren på Magico er de forresten drøyt sent ute med. Disse kunne jeg lese om i novemberutgaven av HiFi News. Det lå i postkassa mi for ca. to måneder siden. Fint at dere skriver om dem, for all del. Men kall det ikke verdenspremiere....(...)

Sist redigert av en moderator:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dæven! Du husker godt, Zomby. Det har du jaggu rett i. Til vårt forsvar hadde vi faktisk fått beskjed om at det var snakk om aller første test. Det viste seg jo ikke å stemme, kan du si. Men når man oppdager sånt, er det jo for seint.

Fint å få balanse i regnskapet, ja! :cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sånn er det. Faktisk tror jeg leverandørene kan vinne litt bedre 'redaksjonell plassering' ved å pushe litt 'bare dere som får låne denne, altså'... Ikke noen antydning om korrupsjon eller noe sånt, men verdenspremierer og ekslusivitet gir litt større typer, og stoffet har en liten tendens til å migrere i retning forsiden, du vet, sånne ting som dere gjør for å selge bladet deres... Jeg mistenker at produsenter og distribusjonsnettverket spekulerer litt i at den ene hånda ikke vet hva den andre gjør. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Selvfølgelig er det stas å være først, eller i alle fall tidlig ute med spennende greier, og om det ikke medførør så mye mersalg, blir man ganske synlig med statementgreier eller hyperaktuelle ting på forsida. Skulle bare mangle. 8)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Hvordan er reklamemarkedet for kjernen i det hele, nemlig musikken? Det er jo utelukkende annonser for svarte og gråe bokser, samt ledninger - hvorfor promoterer ikke de rette aktørene nye utgivelser av rock/pop/jazz/blues osv? Ikke minst de som f.eks prøver å selge hi-rez enten som nedlasting eller SACD/Bluray må jo forstå at Fidelitys lesere er akkurat de som kjøper sånt. Hadde vært ordentlig kult å se en ny Bluray med klassisk opera promotert med helsides annonse i Fidelity...

Topp Bunn