Hi-Fi magasin Fidelity 57

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...............
    ....WilhelmW, du synes forbauset over å se et firma bre seg ut i sine egne annonser. Det er jo det som er en annonse. Og så er det jo landets største hifi-butikk, så det er ikke overraskende at de viser godt igjen i Fidelity, landets eneste hifi-magasin.
    .............
    Jeg tror VilhelmW misforstås
    Jeg tror VilhelmW misforstås. Så langt jeg har forstått er VilhelmW en meget godt fornøyd kunde av Oslo Hi-Fi Center generelt, og Densen og kanskje Nordost spesielt.
    Jeg leste VilhelmW som at han var gledelig overrasket over at (produkter fra) Oslo Hi-Fi Center endelig var viet betydelig plass i Fidelity, og at han håper at dette skal fortsette, og gjerne med fokus på (hans kjære) Densen.
    ................
    Det har du har rett i. Jeg har ikke lagt så mye vekt på at det har vært lite OHC i bladet tidligere, ser nå at det er dette skiftet som forbauser noen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og jeg kan ikke la det være....

    Enda en gang ser jeg bastante påstander uten logisk gyldig belegg i omtale av Devialet. Enda en gang gjør jeg oppmerksom på at dette ikke er en kritikk av produktet, ei heller en kritikk av Knut Vadseths subjektive opplevelse eller beskrivelsen av denne. Jeg har hatt en kort lytteseanse med Devialet hos NAT. Jeg likte gjengivelsen meget godt, bortsett fra det jeg antar er et rom som er overdempet fra mellomtonen og opp, og det resulterende litt 'gumpetunge' resultatet.

    Dette er en kritikk av systematikk, metodikk, logisk gyldighet, og å passe på at man ikke bare beskriver det man hører men også de systemene eller komponentene man sammenligner.

    Og dac'en i din gamle CD-spiller er i 99% av tilfellene gasslys i forhold til den i Devialet.
    Nå er det fortsatt sånn, at DAC'en i Devialet er i signalkjeden uansett hva man kobler til, og hvordan man kobler til. Det er altså ikke mulig å sammenligne DAC'en i din egen spiller med DAC'en i Devialet. Det du sammenligner er:

    #1: DAC'en i Devialet.

    #2: DAC'en i din egen digitalspiller, pluss ADC'en i Devialet, pluss DAC'en i Devialet.

    Generelt mener jeg at ethvert hifikomponent, og enhver signalbehandling kun kan være kvalitetsforringende (når det gjelder høy troverdighet mot kildematerialet).

    Med dette som utgangspunkt mener jeg at en analogt tilkoblet kilde aldri vil kunne kunne konkurrere med den innebygde DAC'en i Devialet.

    Det som kan sammenlignes gjennom Devialet er:

    #1 DAC A+ ADC+ DAC B

    #2 DAC B

    Altså en konvertering mellom digitalt og analogt, mot tre konverteringer mellom analogt og digitalt.

    Hvis dere skulle sammenligne to par høyttalerkabler, ville dere da koble til det ene paret først, og så koble begge parene i serie? Sammenligne høyttalerkabel A med høyttalerkabel A+ høyttalerkabel B? Og så beskrive den resulterende forskjell i lydkvalitet som forskjellen mellom kabel A og kabel B?

    Det er godt belegg for å hevde at DAC'en i Devialet er meget god. Det må den være for at totalresultatet skal bli meget godt. Men det er ikke grunnlag for å sammenligne den med andre DAC'er.

    Dette er ikke fiendtlig ment, bare så det er sagt. Men det er en innstendig oppfordring om å passe på at dere har belegg for de påstandene dere kommer med. Påstanden i sitatet har dere ikke belegg for.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Husker at Puls Hifi hadde en artikkel tidlig på 80-tallet som de kalte for "På slaktebenken". Kanskje det var en ide?
    Nei, tror egentlig ikke det, spesielt i disse tider da den ene etter den andre går konk....
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    "Samtidig" er nok en tilsnikelse. Men det er faktisk sånn at koakselementer har den samme forsinkelse mellom lyden fra de to elementene uavhengig av vinkelen. Dette kan faktisk være en fordel fordi faseresponsen i direkte og reflektert lyd blir den samme. Dog er det nok langt viktigere at diskanten får en slags hornladning fra mellomtoneelementets koniske form. Dermed får diskanten redusert spredning i nedre del av sitt virkeområde, og blir mer lik mellomtonens spredning i øvre del av virkeområdet. Sluttresultatet blir en langt mer homogen spredning ved delefrekvensen. Dette burde vært salgsargumentet til Tannoy.

    Men, av alle upresise hifisekriverier synes jeg dette er av de mer uskyldige.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har akkurat lest testen av Naim SuperUniti. Tatt i betrakning at hifi skribenter pleier å overdrive, så synes jeg den var bra. Men slike ord og uttrykk som fortryllende naturlige lydsignatur, særdeles presise gjengivelsen, fortreffelig holografi og transparens, yttters solid fundament, vaskeekte følelse av high-end blir for meg overdrevet.

    Jeg er enig at det er et no nonsense musikkanlegg. Jeg synes den er absolutt god uten noen klare negative parametre. I forhold til Sugden kommer den til kort. På absolutt alle parametre, utklingning, transparens, transienter og særlig på engasjement og drama. Mitt spørsmål til Fidelity blir da: Hvilke ord og uttrykk ville dere brukt for Sugden tatt i betrakning hvilke store forskjeller dere rapportere mellom kabler for forskjellene opp til Sugden er betydelige. Til tross for høyere pris så står det ikke i proporsjon, deres overdrevne språkbruk. Alt for å underholde? Eller alt for å tilfredstille den som gir dere produktene? Etter min mening er ikke Naimen så veldig god på transparens, men det bør vel ikke nevnes?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Stein Arne Nistads artikkel om strøm er forresten meget godt skrevet. Sikkert mye takket være at han har hatt en vedvarende bevissthet om temaet i mange år, og så har gått tilbake til sin opprinnelige artikkel med friske og uthvilte øyne. Redaksjonelt skryt også. Artikler av denne typen ser jeg gjerne mye mer av.

    Jeg har lest den gamle mangfoldige ganger uten å gjøre noe med saken, kanskje det blir prosjektet mitt neste sommer? Jord fra sikringsskapet til stua, isotrafo på alle kilder, nettfilter på effektforsterker. Det blir lett noen kroner...
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Stein Arne Nistads artikkel om strøm er forresten meget godt skrevet. Sikkert mye takket være at han har hatt en vedvarende bevissthet om temaet i mange år, og så har gått tilbake til sin opprinnelige artikkel med friske og uthvilte øyne. Redaksjonelt skryt også. Artikler av denne typen ser jeg gjerne mye mer av.

    Jeg har lest den gamle mangfoldige ganger uten å gjøre noe med saken, kanskje det blir prosjektet mitt neste sommer? Jord fra sikringsskapet til stua, isotrafo på alle kilder, nettfilter på effektforsterker. Det blir lett noen kroner...
    Den var grundig, nesten så en stakkar kan undres om elektriske apparater er egnet til å gjengi musikk i det hele tatt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har akkurat lest testen av Naim SuperUniti. Tatt i betrakning at hifi skribenter pleier å overdrive, så synes jeg den var bra. Men slike ord og uttrykk som fortryllende naturlige lydsignatur, særdeles presise gjengivelsen, fortreffelig holografi og transparens, yttters solid fundament, vaskeekte følelse av high-end blir for meg overdrevet.

    Jeg er enig at det er et no nonsense musikkanlegg. Jeg synes den er absolutt god uten noen klare negative parametre. I forhold til Sugden kommer den til kort. På absolutt alle parametre, utklingning, transparens, transienter og særlig på engasjement og drama. Mitt spørsmål til Fidelity blir da: Hvilke ord og uttrykk ville dere brukt for Sugden tatt i betrakning hvilke store forskjeller dere rapportere mellom kabler for forskjellene opp til Sugden er betydelige. Til tross for høyere pris så står det ikke i proporsjon, deres overdrevne språkbruk. Alt for å underholde? Eller alt for å tilfredstille den som gir dere produktene? Etter min mening er ikke Naimen så veldig god på transparens, men det bør vel ikke nevnes?
    Nå skal ikke jeg krangle om smak og preferanser, det fører ikke til noe, men jeg syns Myrvolds beskrivelse er spot on. Ganske enkelt. Du hører og opplever forskjellig fra noen av oss andre. Mine Sugden-bokser er koblet av og pakket vekk, en Masterclass ble solgt videre samme uken som SuperUniti var på uforpliktende lån her. Det er ikke fordi det ene ER BEDRE enn det andre, men fordi det låter bedre for meg.
    Det er ikke riktig å trekke motiver og integritet i tvil fordi om man har forskjellig smak og erfaring.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Du hører og opplever forskjellig fra noen av oss andre.
    Kanskje jeg er mer realistisk orientert og med en erkjennelse av at om jeg hadde skreve testen så hadde den blitt kjedeligere å lese? Uten fantastiske ord fordi man vet at det finnes enda bedre ting der ute hvor disse ordene mer rettferdig kunne ha blitt brukt.

    Naim versus Sugden handlet ikke for meg om klanglige preferanser, men at jo mer transparent og hurtig et produkt er jo morsommere er det å lytte til. Det er det sentrale for meg. Lyttegleden.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Trudde bestemt at du Lyngen først og fremst er ute etter nøytral lyd,mest mulig samme signal ut som inn.
    Det har eg verkeleg lest i mange tråder,eller tar eg feil?

    Mvh.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Trudde bestemt at du Lyngen først og fremst er ute etter nøytral lyd,mest mulig samme signal ut som inn.
    Det har eg verkeleg lest i mange tråder,eller tar eg feil?

    Mvh.
    Det klart, klart viktigste for meg at at det engasjerer. Og så liker jeg ikke å høre klar farging, men er ikke så opptatt av nyanser annet enn for diskusjonens skyld. Det jeg ikke liker er å gi "nøytrale" høyttalere og forsterkere skylden for at det ikke alltid låter naturlig, men den diskusjonen tar vi ikke her :).
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Trudde bestemt at du Lyngen først og fremst er ute etter nøytral lyd,mest mulig samme signal ut som inn.
    Det har eg verkeleg lest i mange tråder,eller tar eg feil?

    Mvh.
    Det klart, klart viktigste for meg at at det engasjerer. Og så liker jeg ikke å høre klar farging, men er ikke så opptatt av nyanser annet enn for diskusjonens skyld. Det jeg ikke liker er å gi "nøytrale" høyttalere og forsterkere skylden for at det ikke alltid låter naturlig, men den diskusjonen tar vi ikke her :).
    Jaja,bare du ikkje skifter meining fra veke til veke,så er det håp:)

    Mvh.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trudde bestemt at du Lyngen først og fremst er ute etter nøytral lyd,mest mulig samme signal ut som inn.
    Det har eg verkeleg lest i mange tråder,eller tar eg feil?
    Mvh.
    Det klart, klart viktigste for meg at at det engasjerer. Og så liker jeg ikke å høre klar farging, men er ikke så opptatt av nyanser annet enn for diskusjonens skyld. Det jeg ikke liker er å gi "nøytrale" høyttalere og forsterkere skylden for at det ikke alltid låter naturlig, men den diskusjonen tar vi ikke her :).
    Du legger ut om hva som er riktig lyd, om tranparens og farging og nyanser, og tillegger folk betenkelige motiver for å ytre seg positivt om noe du ikke er så begeistret for.
    Og så slår du raskt fast at vi ikke tar diskusjonen her? Henger ikke helt sammen for meg.
    Du får slutte å kjøpe hifiblader, og skrive dine egne omtaler. De er jo så objektive og nøytrale.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Trudde bestemt at du Lyngen først og fremst er ute etter nøytral lyd,mest mulig samme signal ut som inn.
    Det har eg verkeleg lest i mange tråder,eller tar eg feil?
    Mvh.
    Det klart, klart viktigste for meg at at det engasjerer. Og så liker jeg ikke å høre klar farging, men er ikke så opptatt av nyanser annet enn for diskusjonens skyld. Det jeg ikke liker er å gi "nøytrale" høyttalere og forsterkere skylden for at det ikke alltid låter naturlig, men den diskusjonen tar vi ikke her :).
    Du legger ut om hva som er riktig lyd, om tranparens og farging og nyanser, og tillegger folk betenkelige motiver for å ytre seg positivt om noe du ikke er så begeistret for.
    Og så slår du raskt fast at vi ikke tar diskusjonen her? Henger ikke helt sammen for meg.
    Du får slutte å kjøpe hifiblader, og skrive dine egne omtaler. De er jo så objektive og nøytrale.
    Helt unødvendig sleivspark av deg dette. Jeg liker SuperUniti for den spiller flott, har flott finish og har høy byggekvalitet. "Riktig lyd" er ditt ord. Jeg har full forståelse for de som liker en annen lyd enn meg (mitt lydideal er heller ikke konstant) og der vel ikke så vågalt å mene at at Fidelity har et motiv for å promotere HiFI. Jeg har kjøpt alle Fidelity og kommer sikkert til å kjøpe de kommede også for det er et fint blad. Så får du bare tåle at jeg synes de overdriver. Hva er det som får deg til overreagere og missopptatte slik? Er det ikke tillat å stille kritiske spørsmål? Det er da vel logisk å ikke ta opp teamet her siden det er OT? Jeg svarte bare på et spørsmål.
     
    Sist redigert av en moderator:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Selvfølgelig promoterer Fidelity hifi, Lyngen. Hva i himmelens navn skulle vi ellers ha gjort?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Selvfølgelig promoterer Fidelity hifi, Lyngen. Hva i himmelens navn skulle vi ellers ha gjort?
    Hva med litt mer nøkternhet og litt mindre overdrivelser? Er det ille å kunne ha ønsket meg det? Vil dere ikke ha kritiske spørsmål som hva slagt utrykk dere bruker om produker som er klar bedre enn "fantastisk"? Jeg synes dere skribenter er veldig lite åpne for kritikk dessverre.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Pust med magen nå, gutter. Her har vi i årevis blitt mast på fordi det er lite fra OHC i våre spalter. Og jo, det kunne vært mer. Så får vi tak i en forsterker som spiller veldig bra derfra, men vi har den kun noen dager, og det holder ikke for en grundig evaluering hos oss. Dermed begynner den møysommelige jobbingen for å få et eks til test. Det jobber vi lenge med. Det mases til og med her inne på sentralen med hensyn til når,om i det hele tatt, testen kommer.Det er i det hele tatt problematisert endel her inne rundt hvorfor OHC er så lite representert i Fidelity. Noe av grunnen er nok som det nevnes at testing i pressen ikke har vært prioritert der. Når vi da endelig får den nevnte forsterkeren til test, og denne viser seg å spille alldeles fantastisk, er det plutselig ugler i mosen fordi OHC annonserer i samme nummer. Joda, det var sannerlig enda en omtale av et produkt fra denne butikken i samme nummer. Hvorfor? Fordi det dreier seg om to særdeles gode ting. Selvfølgelig setter vi pris på at OHC nå synes å prioritere utlån til test høyere enn før. Vi er avhengige av at importørene har denne holdningen for i det hele tatt å få produsert bladet! Det er faen ikke lett å drive hifi-publikasjon, det skal gudene vite!
    Det var kanskje navnet mitt som sto på dette utbruddet Impulse?
    Som du selv innledningsvis rådet andre til, vil jeg råde deg til å gjøre i denne sammenheng.
    Alt du beskriver i ditt hjertsukk er kjent materie i alle sine fasetter.
    Jeg glemte dessverre å skrive IRONI i innlegget mitt, samt å legge ved ;) ;) ;)
    Jeg må da få lov til å more meg litt over at det tok så inn i h............... lang tid for Oslo HiFi Asyl å få ut f.............
    Det var liksom så påfallende at det bare raste på i ett og samme nummer.
    Ut over det har jeg ingen agenda.

    Jeg vet da inderlig godt hvor tungt det er å låne utstyr, sette seg ned å skrive en artikkel og dra lasset liksom.
    Vi har jo en hjemmeside i OAS som ikke akkurat flommer over av skrivekløe og bidrag.
    Så ta nå ikke mitt lille skjemt så blodig alvorlig.
    Da begynner jeg i hvert fall å lure mhp ugler og forskjellige moser.
    Du vet kanskje at vi har noe sånt som 240-250 registrerte mosearter i Norge, og 10-12 uglearter.
    Meg om det!

    God natt fra odden :cool:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    At vi overdriver er jo din påstand, Lyngen. Du synes vi, og i dette tilfelle Jan Myhrvold, overdriver. Er nå det så konstruktiv kritikk, egentlig?

    Power, ironi er ikke lett, og jeg leste ikke innlegget ditt som ironisk. Når vår integritet trekkes i tvil, er det kort vei til flammekastermodus.
    Uansett hva folk måtte insinuere, er det aldri kobling mellom stoff og annonser i Fidelity.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    At vi overdriver er jo din påstand, Lyngen. Du synes vi, og i dette tilfelle Jan Myhrvold, overdriver. Er nå det så konstruktiv kritikk, egentlig?
    Om det er konstrukt kritikk er opp til dere. Første gang jeg leste testen så tenkte jeg faktisk at den var balansert godt, men ved nærmere ettersyn er det store ord og da er det legitimt å spørre hvordan dere ville ha ordlagt dere om enda bedre produkter. Der ser dere hvor vant man blir av språkbruken deres at man kan ta denne for avmåtelig. Ser du virkelig ikke poenget? Jeg skulle ønsket meg at dere er mer avstemt forbrukerorientert enn å fremme alle produkter på best mulige måte. Det er nå meg, så får andre ytre at de bare ønsker å lese en lektyre med storslåtte beskrivelser av det meste. Husk at dere har stor påvirkningskraft ovenfor kjøpere!

    Nå har jeg skrytt mer av dere enn kritisert, men det blir jo forbigått. Skriver man 6 positive punkter er sansynlighetet stor for at man gir den ene negative all oppmerksomhet.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @Impulse: Begynner å ligne en kabeltråd, dette. Jeg tillater meg å vri topic til et økonomisk spørsmål. Har alltid kjøpt Fidelity i løs-salg. Gavner det utgiverne mer å abbonere, så gjør jeg jeg det. Forøvrig er nr. 57 aldeles utmerket. Har bare rukket å "skumlese" det, men ser frem til å lese Audiofile arves omtale av MBL:).

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Apropos Myrvold:

    Jeg vil først og fremst si at Fidelity er et glimrende blad. Et blad som rett og slett ikke har konkurrenter som når de opp til knærne engang.
    Men siden vi var inne på Myrvold vil jeg si følgende: Ikke la han anmelde konserter med Kari Bremnes mer. ;)
    For en del nummer siden (nummernoenogførti?) skrev han en anmeldelse av konserten med henne som var på Kaihuset i Trondheim under HifiMessa der. Jeg for min del tok med madammen, satte meg i bilen og kjørte ens ærend fra Ålesund til Trondheim, ca 7 timer hver vei, for å oppleve konserten. (Joda, jeg var innom messa også, på søndag morgen, men det var ikke å skrive hjem om, bare trøtte og uenganserte utstillere overalt. Men jeg har forståelse siden det var søndag morgen...)

    Tilbake til Myrvolds rapport fra konserten: Han sa først klart i fra at dette ikke var hans musikkstil, viser(!) var ikke noe for en som liker blues, og så bruker han resten av artikkelen på å skrive hvor god lyd teknikerne hadde fått til! :(
    Helligbrøde kaller jeg sånt! Minner meg om en nerd som har rotet seg inn på feil sted og sitter og studerer kabler og bokser...

    Joda, jeg oppfattet at konserten hadde god lyd jeg også, men det tok ikke oppmerksomheten min vekk fra det viktige, de følelsene og stemningene som Kari med sitt fantastiske band formidlet. Det er fantastisk gjeng utrolig dyktige muskere som hun for tiden har med seg. Og i sluttnummeret tok det helt av: Skrik med tekst av Edvard Munch fikk hele bygningen til å ta del i et brutalt primalskrik; det føltes som jorden revnet under oss...... og dette kaller Myrvold visesang?! :cool:
    Det eneste negative med konserten var at hifi-publikumet hadde problemer med å engasjere seg såpass at vi fikk ekstranummer, jeg følte meg nesten pinlig berørt. Konklusjonen var dermed at dette hadde vært den største konsertopplevlsen til da, men at man rett og slett ikke går på konsert sammen med hifi-nerder....

    Nå i ettertid ser jeg at det var nettopp denne opplevelsen og Myrvolds anmeldelse i ettertid som fikk meg til å innse at jeg først og fremst er en musikkelsker og musikksamler, ikke hifi-freak. (Jeg har bla signert LP med Kari B i samlingen, en samling jeg selvsagt setter mye høyere enn anlegget. Skulle det begynne å brenne så vet jeg hva jeg tar ut først for å si det sånn...)

    Rett skal være rett: Knut Vadseth rodde Myrvolds skriblerier pent i land ved å komme med sine inntrykk fra konserten som et korrektiv. Hadde han ikke gjort det så hadde jeg sagt opp abonnementet på flekken. Lærepengen må bli at skal man la Myrvold anmelde musikk så la han holde seg til blues og kun blues.... :rolleyes:
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Hey
    Da har jeg fått lest litt i det siste Fidelity, her er det masse flott stoff som jeg gleder meg til å lese på i mange kvelder fremover når jeg ligger i min dype varme seng på kvelden :) synes nummeret var en av de beste til Fidelity, har en liten oppfordring til guttene som skriver i Fidelity. I det første nummeret så hadde dere en reportasje om anleggene som dere selv har hjemme, synes det var veldig bra lesestoff å få noen linjer om hvorfor dere har det systemet og ikke minst litt om hvordan dere selv opplever lyden i deres eget system i deres egen stue. Bør vel være en grei sak dette Vadseth og gjengen :) vil jo tru at en del synes det hadde vært greit og hvite hva dere selv sitter å lytter og koser dere med til vanlig, og ikke minst hvor veien går videre med deres systemer. Det er en ting som jeg synes er feil med Fidelity og det er at det skulle vært et nummer hver eneste måned:)
    Stå på videre Vadseth og "gjengen" dere beriker min kveldslektyre :)
    Mvh: Espen L
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Dette har sikkert vært oppe før så dere for stå meg over men er bladet å få kjøpt elektronisk ? - Laste det ned dvs.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Ser at det diskuteres heftig, men det er bare bra, at tester engasjerer er bare positivt, syns det er bra at det ennå finnes et hifi blad som bidrar til å øke interessen for hifi, at vi blir uenige er også bare et tegn på at ting er bra, ved å ha eid eller lyttet til div produkter har vel de fleste en indre oppfatning på hva han eller hun liker, og det er slik det skal være, for til syvende og sist er det nettopp du og det du selv liker som betyr noe... for deg...! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Produktene i dette bladet trigger leselysten selv om jeg ikke er på jakt etter nytt.
    Bra jobba Fidelitygjengen! :)
    En liten kommentar som jeg tror jeg har skrevet til dere tidligere: Er det ikke problematisk å vite om man får det beste ut av et effekttrinn uten å teste sammen med tilhørende forforsterker?
    Sikter denne gangen til Dartzeel-testen. Har full forståelse for at det kan bli for mye merarbeid ved å hente inn forforsterkeren, men når dere teste ambisiøse produkter inne er det litt synd å ikke VITE om man får hentet ut det som er.

    Stå på!
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Synes Fidelity 57 er det beste til nå. Greit at det fortsatt blir produsert meget gode Highend produkter i Norge:) Og at forskjellen mellom rør og transistor kommer fram på en måte som kan diskuteres på en saklig måte?Alt kommer ann på bruken og preferanser.Ingen av systemene er perfekte.Også flott at det blir testet ''billig'' utstyr av super kvalitet. mvh. Guit
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hiver meg på, og ønsker Arve som fast bidragsyter. Fin og velskrevet artikkel om MBL. Litt roadtrip, litt mikrobiografi, og faktisk informativt og velbalansert beskrivelse av et hifiprodukt. Lærerikt og underholdende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Har akkurat lest testen av Naim SuperUniti. Tatt i betrakning at hifi skribenter pleier å overdrive, så synes jeg den var bra. Men slike ord og uttrykk som fortryllende naturlige lydsignatur, særdeles presise gjengivelsen, fortreffelig holografi og transparens, yttters solid fundament, vaskeekte følelse av high-end blir for meg overdrevet.

    Jeg er enig at det er et no nonsense musikkanlegg. Jeg synes den er absolutt god uten noen klare negative parametre. I forhold til Sugden kommer den til kort. På absolutt alle parametre, utklingning, transparens, transienter og særlig på engasjement og drama. Mitt spørsmål til Fidelity blir da: Hvilke ord og uttrykk ville dere brukt for Sugden tatt i betrakning hvilke store forskjeller dere rapportere mellom kabler for forskjellene opp til Sugden er betydelige. Til tross for høyere pris så står det ikke i proporsjon, deres overdrevne språkbruk. Alt for å underholde? Eller alt for å tilfredstille den som gir dere produktene? Etter min mening er ikke Naimen så veldig god på transparens, men det bør vel ikke nevnes?
    Må si jeg blir lettere oppgitt over deg her Lyngen....
    Kanskje du kan lage en universell rangeringsliste av superlativer som alle hifi journalister MÅ holde seg til når de skal beskrive testobjekter. Og at man ALDRI benytter de to øverste da det selvfølgelig kan finnes eller kan komme enda bedre produkter i fremtiden!

    Og at du mener Sugden er bedre enn SuperUniti på en rekke områder er jo en påstand, basert på DIN smak, DITT anlegg og i DITT rom. Dette er selvfølgelig ingen universal sannhet og kan oppleves totalt forskjellig i andre sammenhenger.

    Såpass lenge har du vel drevet med denne hobbyen at du vet sånt Lyngen?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dette blir bare useriøst, Liotheles. Vi har tross alt mye til felles om hva som opptattes bedre og noen produker er bedre enn andre. Heldigvis! Og jeg skjønner ikke at noen tar seg nær av noen mener det finnes enda bedre produkter og etterspør edruelighet i tester. Jeg skjønner ikke at noen synes det er så vanskelig å skjønne poenget mitt og forstå at ikke alle bare ønsker å lese superlativer i hifi blekker. Eller er det forbudt å mene det her? Skulle tro noen blir hårsåre overnfor egne produkter, men det eneste jeg har ment er at den ikke var så transparent. Men alt er selvsagt relativt. Skal man virkelig ikke få lov til å mene det før noen blir sure?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Useriøst?
    Så du skal få ha dine meninger men andre er useriøse hvis de mener noe annet enn deg? Og du syns andre er dårlige på å ta kritikk :D

    Jeg er ingen innehaver av SuperUniti så dette er ikke noen skyttergravrekyl fra min side, men du skriver da vitterlig at Sugden var overlegen på "absolutt alle parametre"......... og glemmer da at folk flest har forskjellige preferanser og det er vel godt kjent at det finnes gode og dårlige synergier mellom produkter?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Useriøst?

    Kanskje du kan lage en universell rangeringsliste av superlativer som alle hifi journalister MÅ holde seg til når de skal beskrive testobjekter. Og at man ALDRI benytter de to øverste da det selvfølgelig kan finnes eller kan komme enda bedre produkter i fremtiden!
    Jeg mener selvsagt ikke det! Derfor er det useriøst med slike svar og skaper ikke noen seriøs diskusjon.

    Så du skal få ha dine meninger men andre er useriøse hvis de mener noe annet enn deg? Og du syns andre er dårlige på å ta kritikk :D
    Selvsagt ikke! Men kan jeg ha en annen mening enn deg og for jeg lov til å ytre det?

    Jeg er ingen innehaver av SuperUniti så dette er ikke noen skyttergravrekyl fra min side, men du skriver da vitterlig at Sugden var overlegen på "absolutt alle parametre"......... og glemmer da at folk flest har forskjellige preferanser og det er vel godt kjent at det finnes gode og dårlige synergier mellom produkter?
    Hvilke ulik prefereanse mener du? Klangmessig er de ikke så veldig ulike, men det er smak og behag. Er det mange som liker mindre engasjerende lyd? Er det mange som liker mer lukket lyd? Mindre detaljert lyd? De er ikke så ulike på å være tilgivende på dårlige innspillinger, så det blir litt nyanser.

    Gjør jeg noe galt i å fortelle inntrykkene mine? Det var jo bare et eksempel, så fokuset på dette blir litt OT.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Fortell gjerne om inntrykkene dine du, men jeg tror ikke vi kommer så mye lenger i diskusjonen Lyngen, så vi får stoppe denne OT karusellen ang preferanser.
    Jeg registrerer at du syns språket i Fidelity er for vidløftig og upresist, mens andre entusiaster her inne er uenige med deg og liker at de lager en fargerik og underholdende blekke. Tror vi lar det være med det.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fortell gjerne om inntrykkene dine du, men jeg tror ikke vi kommer så mye lenger i diskusjonen Lyngen, så vi får stoppe denne OT karusellen ang preferanser.
    Jeg registrerer at du syns språket i Fidelity er for vidløftig og upresist, mens andre entusiaster her inne er uenige med deg og liker at de lager en fargerik og underholdende blekke. Tror vi lar det være med det.
    Fair enought! Men jeg håper til en neste gang at det kan gå an å diskutere sak og ikke gå unødvendig på person.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Uten å legge meg oppi produkt A vs. produkt B, eller debattant A vs. debattant B for den del:

    Jeg er veldig enig med Lyngen når det gjelder språkføringen i Fidelity. Fidelityspråket er nesten oppe på 'loudness war'-nivå. Nyansering og differensiering er helt klart en mangelvare, kanskje spesielt hos redaktøren selv. Dette er en av grunnene til at jeg så helhjertet ønsker Arve Åheim velkommen. Dette er en av grunnene til at jeg savner Tore Dag Nilsen, Petter Dale, og Stein Arne Nistad og Gunnar Brekke som alle skriver 'på tok' for lite etter min smak.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes faktisk at Fidelity er ganske flinke til å beskrive lyden på produktene de tester uannsett hvilken linje de legger seg på i forhold til nøytralitet.
    Fidelity synes jeg bør være et "feelgood" magasin noe de får til i stor grad. Å skape entusiasme får man ikke til ved å legge seg på "forskningsrapport-stilen".

    Selv om for eks Vadseth skryter et produkt opp i skyene legger han igjen så mange signaturer på lydproduktet at det blir opp til leseren å tyde om det er noe for seg. Eventuelle kjøpere i de dyrere klassene må uannsett selvfølgelig låne å prøve hjemme selv.

    Det finnes flere journalister der ute som skryter produkter opp i skyene uten egentlig å spre entusiasme og signatur på lyden, men etter min oppfatning skriver ikke de for Fidelity.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mulig det er på leseferdighetene mine at det butter? Jeg klarer i hvert fall knapt å lese nyanser inn i kvalitetsvurderingene. Klangbalanse/signatur, absolutt. Men sjelden en vurdering som sier noe fornuftig om hvordan produktet konkurrerer i sitt prissegment. Det mener jeg er en vesentlig svakhet.

    Et eksempel, forresten: I siste nummer testes noen Elachøyttalere, her er det et par kritiske bemerkninger. Relatert til den generelle språkføringen lurer jeg nesten på om dette er en skjult 'slakt'. Er det det?

    Som en sammenligning vier mitt favorittmagasin mange ord til direkte og utvetydig beskrivelse av negative sider ved et produkt, samtidig kan produktet gå ut blant de beste i en større gruppetest. Jeg finner mer matnyttig informasjon i en sånn stil.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Fortell gjerne om inntrykkene dine du, men jeg tror ikke vi kommer så mye lenger i diskusjonen Lyngen, så vi får stoppe denne OT karusellen ang preferanser.
    Jeg registrerer at du syns språket i Fidelity er for vidløftig og upresist, mens andre entusiaster her inne er uenige med deg og liker at de lager en fargerik og underholdende blekke. Tror vi lar det være med det.
    Fair enought! Men jeg håper til en neste gang at det kan gå an å diskutere sak og ikke gå unødvendig på person.
    Beklager hvis du oppfattet det sånn, det var ment som kritikk av din kritikk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fidelity synes jeg bør være et "feelgood" magasin noe de får til i stor grad. Å skape entusiasme får man ikke til ved å legge seg på "forskningsrapport-stilen".
    Jeg forstår det, men kanskje det kunne gå an å finne et kompromiss? Jeg synes det blir utfordrende som eventuell kjøper å vite hvor godt et produkt er i forhold til andre valg. Vi har ikke samme muligheter for å teste så mye som skribenter, så derfor er det ikke så lett å si at man må prøve dem ut selv. Jeg har bommet på et kjøp av denne grunnen fra før og det er ikke bare bare å kjøpe nye brukte. Flott å se at du går på sak forresten :).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fidelity synes jeg bør være et "feelgood" magasin noe de får til i stor grad. Å skape entusiasme får man ikke til ved å legge seg på "forskningsrapport-stilen".
    Flott å se at du går på sak forresten :).
    Takk! Innlegget mitt var ikke myntet på noen, bare min mening. Hvis du en gang synes jeg ikke går på sak, så får du bare si fra.:)
    Synes disse folkene som knapt tjener penger på skriveriene har gjort en god jobb i forhold til det å orientere meg i hifiverden gjennom snart 15 år.
    Selv tar jeg den energien det tar å orientere meg i markedet ved å låne og teste og låne og teste og låne og teste og..........
    Tror de fleste magasiner henvender seg til de som kjøper nytt;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn