Fidelity #39

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
bjornh skrev:
Apropos skribentene i Fidelity: det lønner seg faktisk å kjøpe bladet regelmessig og vite hvem de er og deres preferanser. Sånn sett er det lettere å å forstå hva som er deres preferanser.

Æhhh, er det et forslag, eller en oppfordring?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Kun en erfaring, å lese en av testene uten å kjenne deres preferanser, er litt som fanden leser bibelen... ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
OM sider fått fatt i nr. 39. Usedvanlig lett å pløye denne utgaven; her var det mye om "spektakulære" hig-high end produkter. Og mye fra Munchen. Irriterende at det ikke er muli gå være en smule meir mangfoldig...
Denne gangen må jeg desverre slutte meg til "hylekoret"...

Imøteser tester av flere vinylspillere, samt av Densen B-175, blant andre!

;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Fidelity reflekterer på mange måter hvor skribentene befinner seg, sånn interesse/preferansemessig. Og det er vel også derfor Fidelity fokuserer i så sterk grad på det utstyret de gjør.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.431
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, en "Petter Dale" til hadde gjort seg. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Det er klart at da blir også kjøpergruppen av bladet spisset i de retningene, og mer "budsjettrettet" utstyr kommer langt ned på lista. Der ville man konkurrert med andre blader med sine "hurtig-tester" og det kan bli litt utenfor det fokuset de ønsker å ha. Samtidig, er det bare et fåtall av oss som bruker over 100 000,-på dette (kanskje over en 20 års periode).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bjornh skrev:
Det er klart at da blir også kjøpergruppen av bladet spisset i de retningene, og mer "budsjettrettet" utstyr kommer langt ned på lista. Der ville man konkurrert med andre blader med sine "hurtig-tester" og det kan bli litt utenfor det fokuset de ønsker å ha. Samtidig, er det bare et fåtall av oss som bruker over 100 000,-på dette (kanskje over en 20 års periode).
det virker som det tar mindre enn 20 år å blåse 100.000.- på hifiutstyr for de fleste av oss ;D (Her inne på HFS om ikke annet)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sniff skrev:
Vanligvis sitter du og tramper takten til Fidelity-testene? ;D
Å ja! Kan til tider gå som med dobble basstrommer det! ;)
bjornh skrev:
Hva slags takt snakker vi om her? ;D
Kommer litt an på skribenten ;D. Myrvold vikler seg gjerne inn i en valsetakt som fører over i snubling av det mest verdige og elgante slaget. Fremdrift tross omveier. Redaktøren veksler tempi og i noen grad taktarter som en romatisk symfoni. Rognlien er 4/4, gjerne synkopert og slett ikke uten finess. Litt Paice liksom ;) Torgenskar er variert, men aldri nølende. Kanskje den mest Jazza. Vidar Mørck er litt sånn ten-åring som sitter å plukker låter på rommet: Noen ganger kan det svinge bra, med energi og formidlingsglede, men av og til blir det litt fomling med riffet og litt sviktende konsentrasjon (om det er samanthaplakaten eller mor som maser vites ikke). RoDa er RoDa. Protestvisesanger med fullt band. Lite flinkis men trøkk i skarpen. Ikke rart man får fot av sånne folk! Men kanskje det kan bli for mye farger og personlighet, og at en mer nøktern stil er på sin plass? Stå på Ross!

Mvh
Sniff
Bør vi kanskje benytte musikk til lesingen for å forsterke forarbeidet? Jeg vil anta låter som Lazy, Bloodsucker og Holy Man av Deep Purple kan passe bra til Rognlien. Forslag til flere? ;D

8

8x12_TOM

Gjest
65finger skrev:
bjornh skrev:
det virker som det tar mindre enn 20 år å blåse 100.000.- på hifiutstyr for de fleste av oss ;D (Her inne på HFS om ikke annet)
På 20 år er 100.000.- et minimumsbeløp på kjøp av musikk/plater hvis en skal ha rett til å eie et anlegg ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
synes nr. 39 er helt ålreit.

håper det blir mer om vinylutstyr snart, f.eks. platespillere i prisklassen 50-100k.

Ø

ØivindJ

Gjest
Gago skrev:

håper det blir mer om vinylutstyr snart
Naa som de har presentert rpm1, kan de godt presentere MC pu snurrern for folket ogsaa :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gago skrev:

håper det blir mer om vinylutstyr snart, f.eks. platespillere i prisklassen 50-100k.
Lista kan med fordel legges på 15 - 20 K, spør du meg. Da får man med spillere som Vpi Scout II, Clearaudio Performance, Rega P5 / P7 og mange, mange fler. Det behøver ikke å koste skjorta for å låte bra. En del av de utenlandske hifi-magasinene har jo oppdaga kost-nytte effekten. Er det bare i USA og her heime på berget at størst, styggest og dyrest liksom låter best??

Til Valentino: Hva med Lyd & Bilde og Komputer for alle..?? De skal jo også selge sine ting.

;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.431
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er naturlig at hifibladder skriver om computerstyrt hifi også. Det er for Fidelitys del bare å frigjøre 10% av de sidene som brukes til kabelskriverier.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Lista for vinylsnurrere bør ligge på 44.500 til 45.000. ::)

Computere finnes det andre magasiner for.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.431
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Egentlig er jeg helt enig. Fidelity burde kun skrive om Platespillere, CD-spillere (og kanskje en SACD-spiller i ny og ne), RIAA-trinn, forforsterkere, integrerte forsterkere, effektforsterkere, passive apekister, signalkabler, livsbejaende signalkabler, signalkabler med utstrakt topp, signalkabler med fantastisk bass, høyttalerkabler med treklosser, høyttalerkabler uten treklosser. Høyttalerkabler med strømper, høyttalerkabler uten terminering, ...

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Valentino skrev:
Egentlig er jeg helt enig. Fidelity burde kun skrive om Platespillere, CD-spillere (og kanskje en SACD-spiller i ny og ne), RIAA-trinn, forforsterkere, integrerte forsterkere, effektforsterkere, passive apekister, signalkabler, livsbejaende signalkabler, signalkabler med utstrakt topp, signalkabler med fantastisk bass, høyttalerkabler med treklosser, høyttalerkabler uten treklosser. Høyttalerkabler med strømper, høyttalerkabler uten terminering, ...
Synes fidelity bare burde skrive om treklosser jeg. Treklosser av teak vel og merke.

Mvh
Sniff

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Valentino skrev:
Jeg får si som tidl. statsråd Syse sa i en oppheita debatt med Gro Harlem Bruntland i den tida politikere faktisk hadde egne meininger - og meiningers mot: "Ta ikke den ironiske der"... men jeg fikk vel egentlig svar som fortjent. Fidelity bør sjølsagt omhandle ( og omfavne ) alle - jeg gjentar alle - former for innretninger / konstruksjoner som er konstruert med formål å formidle audiofonisk vellyd til sarte sjeler. Jeg håper imidlertid at ikke pengegaloppen tar fatt i redaksjonen fullstendig, sånn at man også kan finne omtaler av signalkilder, kabler og høyttalere med prislapper under 100K. Andre, internasjonalt anerkjente hifimagasiner ( f. eks. HiFi News ) har et måleparameter som heter "Value for money". Nokså viktig, synes nå jeg. Lyden som til syvende og sist forhåpentligvis kommer ut av høyttalerne, er det som er viktig for meg - ikke hva hver duppeditt koster. Man må ikke gå i den fella at "kjempedyrt = kjempebra". Dyre greier har kanskje ( ufortjent ) høg status i enkelte kretser, men er nå lyden fra en Mark Levinson eller Burmeister til +100K SÅ mye bedre enn lyden fra en Electrokompaniet eller Densen til +30K, gitt alt anna likt i oppsettet??

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
12
Jeg synes Fidelity bør omfavne alle typer komponenter som bidrar til god lydreproduksjon fortrinnsvis i hjemmet. Teknikken bak utstyret kan ikke være noen begrensning hvis det lydmessige resultatet blir godt. Fortrinnsvis ønsker jeg at de skriver om dyrere utstyr, men et og annet rimelig kupp til prisen kan også presenteres. Også gjerne litt hjemme-hos med selvbygg i særingklassen. Jeg har ikke interesse av å lese om bildereproduksjon, bilstereo, gåmanntelefoner og slikt, det er det andre som håndterer. Proffutstyr som med fordel kan benyttes i heimen er interessant. Og om musikk hvis det blir mer enn 4 linjer og et "terningkast".

EDIT: Jeg skrev "dyrere utstyr", men det er vel "utstyr med gode kvaliteter" jeg egentlig mener.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hifi skal ikke styres av computere, men av en tungmetall-fjernkontroll med kun volum opp og volum ned. Skal man skifte plate bør man få ræva opp av søtflekken og bøye seg ned å bla i vinylbunken, løfte av loddet av vinylsnurreren, og sikte puen på riktig spor, og man bør også reise seg for å skifte låt eller side innimellom. Slik kan vi bekjempe fedme og karsykdommer blant oss musikkelskere.

Teknofreaker bør lage seg et eget magasin, dersom det finnes entusiaster som kan gjennomføre det og et marked som kan gjøre det lønnsomt. Fidelity-redaskjonen bør holde seg til det de behersker og til det segmentet de treffer og som er i stand til å finansiere moroa.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
BT skrev:
Hifi skal ikke styres av computere, men av en tungmetall-fjernkontroll med kun volum opp og volum ned. Skal man skifte plate bør man få ræva opp av søtflekken og bøye seg ned å bla i vinylbunken, løfte av loddet av vinylsnurreren, og sikte puen på riktig spor, og man bør også reise seg for å skifte låt eller side innimellom. Slik kan vi bekjempe fedme og karsykdommer blant oss musikkelskere.

Teknofreaker bør lage seg et eget magasin, dersom det finnes entusiaster som kan gjennomføre det og et marked som kan gjøre det lønnsomt. Fidelity-redaskjonen bør holde seg til det de behersker og til det segmentet de treffer og som er i stand til å finansiere moroa.
Vel talt o-store NAF høvding!!! ;D ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg skjønner vi har en liten jobb å gjøre på markedsføringen ennå. OAS er et lite hestehode foran.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Varemerkebygging.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
BT skrev:
Jeg skjønner vi har en liten jobb å gjøre på markedsføringen ennå. OAS er et lite hestehode foran.
????? Jeg er medlem i NAF, NCC, NISK, SFK og BJFF..bl.a. Men der går det meir i type "ghettoblasters" ved behov. Disse har slett ingen ting med nr. 39 å gjøre.

;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Her er det naturligvis snakk om selveste
Nidaros AudioForening

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.431
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...eller Barter og Hifi, som den kalles blant de eleverte.  ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Den burde jeg ha tatt.... No vart æ skræmt,ja!

;D ;D

PS: I samsvar med. div. tråder på "Sentralen", trenden forøvrig globalt og div. internasjonale hifimagasiner ( så også TONEAudio..), vedder jeg på at 1/3 av nr. 40, vil omhandle Jacko's liv & levned. Jeg ser for meg en gnistrende debatt utover tidlighøstparten!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
12
Klubbtreff: Mokkasina, kvite tennissokka, bart og Åge-plater.

Forutinntatt jeg?
Nei, ikke etter å ha bodd der nesten 5 år . . . :)
(koselig by og folk da, det skal de ha)

U

utgatt19288

Gjest
BT skrev:
Her er det naturligvis snakk om selveste
Nidaros AudioForening
Kanskje det står noe i statuttene at man skal bidra til å konservere og utvikle holdninger mot alt som utfordrer de konservative 2 kanals fundamentalistenes alter…..

Anbefaler bålbrenning/steining av alle apparater med grensesnitt som:

HDMI
Ethernet
USB
Firewire
Wi-Fi
etc..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trondmeg skrev:

Forutinntatt jeg?

Hehehe...dages :). Men må huske karsk og sådd og :) Og den obligatoriske skinn-vesten :)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771
Trondmeg skrev:

Forutinntatt jeg?
I følge broderen, som nylig besøkte Nidaros, så måtte han revurdere noen av sine fordommer mot trøndere etter å ha blitt tilbudt karsk med økologisk kaffe sist helg ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg vet det lett kan oppfattes som skryt når vi sier vi er trøndere, derfor bruker vi helst bare forkortelsen NAF.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771
BT skrev:
Jeg vet det lett kan oppfattes som skryt når vi sier vi er trøndere, derfor bruker vi helst bare forkortelsen NAF.
Du mener, av andre sambygdinger?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
...

I følge broderen, som nylig besøkte Nidaros, så måtte han revurdere noen av sine fordommer mot trøndere etter å ha blitt tilbudt karsk med økologisk kaffe sist helg ;)
... eeeeehhh ... det var ikke koffeinfri økologisk «fair trade» kaffe ?

I tilfellet tror jeg merkelappen trønder kan rives av ... ;)

mvh
KJ

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
VilhelmW skrev:

;D ;D

PS: I samsvar med. div. tråder på "Sentralen", trenden forøvrig globalt og div. internasjonale hifimagasiner ( så også TONEAudio..), vedder jeg på at 1/3 av nr. 40, vil omhandle Jacko's liv & levned. Jeg ser for meg en gnistrende debatt utover tidlighøstparten!

Får håpe du tar feil når det gjelder Jacko. La han vile i fred!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
f skrev:
VilhelmW skrev:

;D ;D

Håper jeg også...
;D

Får håpe du tar feil når det gjelder Jacko. La han vile i fred!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Nei, hvorfor la saken ligge? -MJ var tross alt en av musikkhistoriens største artister så det er ikke om å gjøre å unngå å skrive om han.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
bjornh skrev:
Nei, hvorfor la saken ligge? -MJ var tross alt en av musikkhistoriens største artister så det er ikke om å gjøre å unngå å skrive om han.
Når allverdens pressefolk har brukt flere år på å harselere med MJ's påståtte tafsing på unger, all verdens paparazzier har brukt masse tid på å knipse en utslitt, nervesjuk, nedkjørt mann med maske foran et vansira ansikt, når det meste av HFi-magasiner har "glemt" vedkommende over en periode på iallefall 10 - 15 år, blir det nesten patetisk at man gjør det stikk motsatte når fyren dør.
MJ's musikk har aldri vært min greie, men jeg må innrømme at mannen utvilsomt var en stor entertainer, og en danser av verdensklasse som ga mye av seg sjøl. Som barnestjerne var han fantastisk, men også der hadde medaljen en trasig bakside...Selvfølgelig vil Mj's liv bli gjenstand for tonnevis av skrevne sider - og det vil helt sikkert også bli film av dette. The show must go on....

Topp Bunn