Fidelity 37

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Jeg er også litt skuffet over språket i Fidelity. Ikke bare rene stavefeil, men like ofte rett og slett dårlig norsk. Lite variert språk, likelydende ord og setningsledd blir brukt flere ganger rett etter hverandre osv. Språket er ofte litt vel forblommet og de språklige bildene som brukes er ikke spesielt nøyaktige. Ordspråk blir brukt feil osv. Av og til tipper det over i det ufrivillig komiske, som da en skribent (husker ikke hvilken) "fikk fjerten av" et eller annet. Han mente selvfølgelig ferten av... :)

Så kan en jo si mye om kommaregler og mangel på sådanne. Det er vel svært få som kan disse fullt ut, mitt intrykk er at enkelte setter for mange kommaer og kanskje burde korte ned setningene og bruke punktum mer.

Jeg synes faktisk skribentene i de utenlandske magasinene jeg av og til kjøper (High Fidelity og Hifi Choice) har et mye mer ledig og variert språk i sine artikler. Det kan naturligvis skyldes at jeg ikke forstår og leser dansk og engelsk like godt som norsk, men jeg tror faktisk at de rett og slett skriver bedre.

Det hører selvfølgelig med å si at ikke alle skribentene i F er like og det er vel også en del av sjarmen ved bladet. De fleste har sin måte å skrive på som en kan like eller ikke.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Odd J skrev:
Så kan en jo si mye om kommaregler og mangel på sådanne. Det er vel svært få som kan disse fullt ut, mitt intrykk er at enkelte setter for mange kommaer og kanskje burde korte ned setningene og bruke punktum mer.
Jeg håper du brukte komma der som et eksempel... ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
"Forblommet" ? ??? Det ordet tror jeg ikke jeg har vært borti før.......... ;D
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Her får man ballen i retur tvert :)

Skal ikke ta kommareglene på strak arm her jeg, men mener at f.eks Lyd og Bilde har bedre korrektur på språket enn Fidelity. Orddelingsfeil er jo relativt vanlig forekommende i Fidelity. Mener å ha lest at dette har vært oppe i forumet før og at folk har tilbudt korrekturlesing? Det er jo en god ide.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
impulse skrev:
"Forblommet" ? ??? Det ordet tror jeg ikke jeg har vært borti før.......... ;D
Vil vel mene det er et ord som selv faller i en eller annen grøft det selv er ment å beskrive, eller noe sånt. Forblommet er vel kanskje det mest forblommede ord man kan tenke seg.

vr. språket i lyd og bilde er det mulig de har høyere Finn Erik Vinje-faktor (har ikke reflektert over dette), men det er jo så usigelig kjedelig! Redaktøren kommer imidelertid titt i forblomningsmodus i møte med de heftigste high-end-opplevelser. Ikke så veldig spas det heller. Akto og redaktøren i Hjemmekino skal derimot ha en blomst for ledig og fleksibelt språk.

Mvh
Sniff
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Denne debatten er sikkert på sin plass, men hva med å flytte den til tråden som gjelder det nummeret av Fidelity som er ute nå, i stedet for å legge denne tråden i respirator?
 
Topp Bunn