FIDELITY 29

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Skulle likt å høre de famøse avløpsrørene fra B&W før jeg slakter dem og hele Fidelity-redaksjonen, så jeg kunne vite om jeg egentlig hadde noen grunn til å gjøre det.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
BT skrev:
Skulle likt å høre de famøse avløpsrørene fra B&W før jeg slakter dem og hele Fidelity-redaksjonen, så jeg kunne vite om jeg egentlig hadde noen grunn til å gjøre det.
Hadde bare alle her inne hatt samme holdning som deg, BT.! ;)
Mange som refererer til "hearsay" uten å skrive det også, blir litt for dumt syns nå jeg..
Men alle må få lov til å kritisere eller rose utseende, det er tross alt noe dem har sett..

R

Roysen

Gjest
Rotekroken skrev:
BT skrev:
Hadde bare alle her inne hatt samme holdning som deg, BT.! ;)
Mange som refererer til "hearsay" uten å skrive det også, blir litt for dumt syns nå jeg..
Men alle må få lov til å kritisere eller rose utseende, det er tross alt noe dem har sett..
Jeg tror det er en missforståelse at kritikken skyldes at disse høytalerne ble kalt verdens beste stuehøytaler. Jeg tror kritikken skyldes at det blir "verdens beste" litt for ofte til at det er troverdig eller at omtalen i hvert fall skrives slik at det kan oppfattes som om det er verden beste selv om den frasen ikke er brukt ordrett.

Mvh
Roysen

B

Back_Door

Gjest
R.H. skrev:
Back_Door skrev: "Seriøst: Skal man få mest mulig ut av det man leser, må man lære seg å lese både direkte og det som står mellom linjene på den riktige måte."

Seriøst: Det er nettopp det jeg har gjort. Altså lest det som direkte står i teksten og tolket den, dvs. "lest" det som står mellom linjene i testen. Problemet er at det i denne testen står veldig lite i selve teksten og mellom linjene som kan nyansere de litt for drøye påstandene ovenfor.

Legger forresten merke til at Fidelity v/RoDa spøkefullt "genierklærer" støttespilleren Back_Door, som deretter skriver i en belærende tone at man må "lære seg å lese både direkte og det som står mellom linjene på den riktige måte." Håper dere ser at dere her ble litt ufrivillig morsomme (he-he)!! ;D
Vil bare nevne at jeg for min del ikke føler meg "ufrivillig" morsom i sammenhengen. ;D
Poenget mitt var, i den "seriøse" delen av mitt innlegg, at når det skrives "stuehøyttaler", så bør leseren tolke vurderingen i forhold til det som naturlig kan forbindes med en "stuehøyttaler". Det er den relasjonen jeg personlig la til grunn når jeg leste testen og som jeg da egentlig "fant mellom linjene".
I et annet innlegg har jeg likevel etterlyst at Fidelity kan bli flinkere til å tydeliggjøre referansene i slike tester:

Sitat:
Problemet med en nøktern ordlegging i forhold til lytteopplevelser, kan vel også skyldes at det faktisk ER svært mye særdeles godt utstyr i handelen for tiden?
Når man beskriver kvaliteten kunne man kanskje blitt flinkere til å beskrive kvaliteten i et relevant forhold. Altså om komponent "a" blir vurdert som noe av det beste i verden, blir det lettere å forstå om det settes i et korrekt forhold til pris, størrelse og andre relevante parametre.
Den nevnte høyttalertest, oppfattet jeg ble vurdert i forhold til en viss "konefaktor" i et hjem. Kanskje skribentene bør bli flinkere til å tydeliggjøre referansene?
Sitat slutt.

O

omholt

Gjest
Var og hørte på B&W Signatur Diamond i dag med Classé elektronikk. Du verden så små de var (med tanke på prisen)! Utseendemessig var de helt ok. Så var det lyden da. Utrolig myk og behagelig mellomtone og diskant kombinert med meget god oppløsning. Absolutt noe av det beste jeg har hørt på dette området. Bassen var veldig korrekt. Stram og fin, slik jeg liker det. Svakheten var selvfølgelig at den rulte litt for tidlig av. De siste to oktavene manglet.
Ellers så var ikke lydbildet så stort som man bør få i denne prisklassen. Alikevel en utrolig fin høyttaler. Har man begrenset med plass i stuen og ikke ønsker så store høyttalere, er dette en meget god kanditat. Men synes den burde ha kostet mindre.

De har den inne hos klubben i Bergen nå. Sett dere på kanten av sofaen eller ta sofaen lenger frem hvis dere stikker innom. Sofaen er plassert for langt tilbake.

O

omholt

Gjest
Angående det som Fidelity skrev at B&W Signatur Diamond var de beste stue høyttalerne med god margin. Dersom det innebærer (noe som jeg ville tro) høyttalere som ikke tar så stor plass, så må jeg si meg helt enig. Jeg nevnte at det var noe av det beste jeg hadde hørt i det øvre frekvensområdet. Tok ikke hardt nok i der; Det er det beste jeg har hørt. Eneste som jeg har hørt som matcher disse høyttalerne i dette området er elektrostater. Elektrostater tegner et større lydbildet (spesielt mellomtonen), men ellers så måtte jeg har hørt begge deler opp i mot hverandre for å kåre en vinner. Legger til at ikke har hørt så mange gode og dyre anlegg. B&W Signatur Diamond har jo forresten også garantert mer å gå på med bedre plassering og akustiske tiltak. De sto langt utfra veggen og har nok mer i bunn enn hva jeg hørte.

Nærmeste gode "stueanlegg" jeg har hørt er B&O Beolab 5. Jeg hørte de noen timer før jeg lyttet til B&Wene. Beolab 5 koster omtrent det samme som B&W Signatur Diamond, men de har innebygget forsterkere (aktiv deling) og romkorreksjon i tillegg. De går mye dypere i bassen og har mer fraspark, men er ikke like god oppover.

Hmm. Har gått og tenkt på B&W Signatur Diamond siden jeg hørte på de, de slipper ikke taket. En bønn til produsenter: Lag høyttalere som er like gode i mellomtonen og diskanten som disse, kombinert med større lydbildet/elementer og mer i bunn. Pris: Helst ikke mye over 50k. Ta kontakt med meg etter det. 8)

M

marsboer

Gjest
omholt skrev:
Var og hørte på B&W Signatur Diamond i dag med Classé elektronikk. Du verden så små de var (med tanke på prisen)! Utseendemessig var de helt ok. Så var det lyden da. Utrolig myk og behagelig mellomtone og diskant kombinert med meget god oppløsning. Absolutt noe av det beste jeg har hørt på dette området. Bassen var veldig korrekt. Stram og fin, slik jeg liker det. Svakheten var selvfølgelig at den rulte litt for tidlig av. De siste to oktavene manglet.
Ellers så var ikke lydbildet så stort som man bør få i denne prisklassen. Alikevel en utrolig fin høyttaler. Har man begrenset med plass i stuen og ikke ønsker så store høyttalere, er dette en meget god kanditat. Men synes den burde ha kostet mindre.

De har den inne hos klubben i Bergen nå. Sett dere på kanten av sofaen eller ta sofaen lenger frem hvis dere stikker innom. Sofaen er plassert for langt tilbake.
Hi-fi klubben har en tendens til å sette opp b&w høytalerne slik at lydbildet blir sperret inne mellom høytalerne og noe uengasjerende. Du kan nok derfor regne med at lyden i et hjemmeopsett vil bli bedre. Det er i hvertfall min erfaring etter å hørt på 802D og sett bilder fra messer o.l. De kjører maks vinkling inn mot lytteren, noe som etter min erfaring fullstendig dreper størrelsen på lydbildet.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Synes også de plasserer de for bredt, og da spesielt i M. Thranesgt. 2. Men å høre S. Nergaard live, som langt ifra er en "favoritt",var meget innbringende, musikalsk sett!

Topp Bunn