FIDELITY 29

R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
Roysen skrev:
Soundproof skrev:
omholt skrev:
Kan jo bli morsomt med kabeltester til 5.1 eller 7.1 system. ;D
Vel, du setter fingeren presis på problemet med multikanalsystemer til Hi-Fi. Bransjen har malt seg inn i et hjørne når det gjelder prising av kvalitetskabel, med strekk på 2x2m frem til høyttalerne fra effektforsterker. Men når man skal legge opp multikanalsystem blir den samme prismodellen merkelig. Skal man ha samme ytelse fra alle kanaler blir det vanvittig dyrt - dersom man kjøper påstandene om sirkuskablers fortreffelighet.

Multi-kanal SACD, med presens-akustikk i bakkanalene er fantastisk. Men har jeg råd til å kjøre Valhalla til side og bakhøyttalere, i mitt tilfelle 2x5 + 2x10m, i tillegg til det tradisjonelle 2x2m strekket?
Selvsagt ikke.

Så "bransjen" velger å ignorere multikanal, og vi får merkelige diskusjoner som hvorvidt Fidelity bør vurdere å ta inn stoff om multikanal.
Vel, dersom du har råd til forsterkere og høytalere, samt multikanals signalkilder + evt. subwoofer som holder samme nivå som det som spiller på frontkanalene tror jeg ikke lenger kabelprioriteringene til de ekstra kanalene er snakk om penger......

Mvh
Roysen
Her handler det ikke om hva noen få er i stand til, men om hva som skal til for at det skal bli et generelt marked ... derfor opprettholdes det en kunstig distinksjon mellom to-kanals og multi-kanals.
Det er jeg enig i, men det er rett og slett feil at dette skyldes prisen på kabler.

Mvh
Roysen
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Roysen skrev:
Det er jeg enig i, men det er rett og slett feil at dette skyldes prisen på kabler.

Mvh
Roysen
Og det er jeg enig i - det jeg har skrevet er at hi-fi bransjen har malt seg inn i et hjørne når det gjelder argumentasjon omkring sirkuskablers fortreffelighet, og at det blir vanskelig å komme ut igjen fra dette uten å tape troverdighet, siden det er meget få som har råd til å drive maksimumsinvestering i strekk.
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg har kjøpt Fidelity for første gang fordi jeg hørte at de skulle
skrive om en blindtest av kabler....

Vi får se om det blir første og siste gang jeg kjøper bladet ;)
 
M

marsboer

Gjest
slowmotion skrev:
Jeg har kjøpt Fidelity for første gang fordi jeg hørte at de skulle
skrive om en blindtest av kabler....

Vi får se om det blir første og siste gang jeg kjøper bladet ;)
Hvis jeg tolker deg rett så blir det basert på det jeg har lest den siste gangen du kjøper bladet :)

Selv var konklusjonen på kabeltesten akkurat som forventet og egenerfart (om enn ikke når det gjelder innbrenning), selv om jeg ble overrasket over hvor enkelt de registrerte forskjellene.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.433
Antall liker
13.037
FMG skrev:
Kommer du på Hjem, Powerpoint? :eek: :eek:
Spiller du for høy musikk? Er det barnebarna som ikke vil ha plagen med deg lenger? :(
Da er det liten vits i å besøke Petter Dale, da får du bare opplæring i hvordan du kan spille enda høyere.... og da vil de ihvertfall garantert komme og hente deg.... de fra Hjemmet altså.... ::)
Men... jeg kan komme på besøk... ta med litt dadler og kanskje litt bananer.... og en mp3 spiller slik at du kan høre musikk under dyna når du har lagt deg om kvelden! ;D
Neida 8)
Ingen barnebarn ennå, og forbud er lagt inn for en lang stund.
PD speller høyt ja, men søkke det låter rent.
NB! Jeg har ikke lyttet til hans "nye" anlegg.
Hehehe...jeg blir nok henta etterhvert med flaska i den ene hånda i bare trusa og fettete helsetrøye skal du se ;)
Ta med bananer og fiken du, men hold det hælvetes MP3 greiene unna meg :mad: ;D
Jeg sover med musikken i øret over dyna.
Natta, og takk for omtanken FMG
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
Se der ja, det likner. Det som gjorde meg nysgjerrig var de to spolene som er en høyst uvanlig løsning.

Husker du hvilket nummer det var også kanskje?
 
K

Khanate

Gjest
Beklager, husker ikke det i farten. Jeg husker imidlertid at sjefskonstruktøren hadde noen teorier med de to spolene som det det ble yttret tvil rundt i artikkelen. Jeg tror det var Gunnar Brekke som mente at Energy var på ville veier. Jeg ser at Fidelity har testet Energy høyttalere i nr 1 og 13. Så da er sikkert artikkelen fra besøket i et av disse bladene eller nærliggende nummer.

Vedrørende dual coil. Jeg fant et explodert bilde av høyttalerelementet på side 9 i denne pdf'n: http://www.energy-speakers.com/v2/products/pdfs/Veritas-i-series-broch-low-res1.pdf

I teksten til bildet leser man følgende:
The Dual Voice Coil single
magnetic gap design provides
a uniform inward and outward
excursion effectively reducing
distortion by two thirds.


Magnetmotoren har magnetfeltgap i begge ender av magnet og kjerne. Og former'n (spolekjernen) har en spole i hver ende som naturligvis løper i hvert sitt magnetgap.

Hvorfor?

Om det henger sammen med ulineariteter i magnetgapet (under spolens vandring) så er vel det problemet løst med enklere midler (t-formet kjerne).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.190
Antall liker
4.415
Torget vurderinger
1
Khanate skrev:
Beklager, husker ikke det i farten. Jeg husker imidlertid at sjefskonstruktøren hadde noen teorier med de to spolene som det det ble yttret tvil rundt i artikkelen. Jeg tror det var Gunnar Brekke som mente at Energy var på ville veier. Jeg ser at Fidelity har testet Energy høyttalere i nr 1 og 13. Så da er sikkert artikkelen fra besøket i et av disse bladene eller nærliggende nummer.

Vedrørende dual coil. Jeg fant et explodert bilde av høyttalerelementet på side 9 i denne pdf'n: http://www.energy-speakers.com/v2/products/pdfs/Veritas-i-series-broch-low-res1.pdf

I teksten til bildet leser man følgende:
The Dual Voice Coil single
magnetic gap design provides
a uniform inward and outward
excursion effectively reducing
distortion by two thirds.


Magnetmotoren har magnetfeltgap i begge ender av magnet og kjerne. Og former'n (spolekjernen) har en spole i hver ende som naturligvis løper i hvert sitt magnetgap.

Hvorfor?

Om det henger sammen med ulineariteter i magnetgapet (under spolens vandring) så er vel det problemet løst med enklere midler (t-formet kjerne).
o.t.
Det virker som om det er et forsøk på å bedre «rettningslineariteten» i motorsystemet, vanlige magnetsystemer er asymetriske mht bevegelse inn vs ut (uten at jeg har sett veldig mye om dette). Lenger ned i dokumentet er det en «sammenlikning» mellom forvergningen dobbeltspole opplegget og et mer «tradisjonelt» motorsystem, nokså imponerende mht. forbedringen av forvregning i lave frakvenser. Det hadde vært interessant med en litt bredre sammenlikning mellom ulike løsninger på dette.

mvh
KJ
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.841
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
Nummer 29 var et av de bedre i mine øyne.

- Enig, de fleste andre gode er utsolgt.

1) Lederen samt blindtesten av kabler setter forhåpentligvis punktum for den siste tids debatter.

- Si ikke det.. Hva med innspilling og kvaliteten på kabler inni høyttalerne? Hva med test metoden?

2) Petter Dahles oppsett var spennede lesning.

- Petter Dahles innlegg er stort sett alltid av de beste! Svært underholdende lesing. Det er også imponerende å gå imot kabelindustrien så til de grader..

3) Jeg ser med glede at både Rognlien og Brekke er tilbake i manesjen.

Velding bra!

Det er mulig jeg kaster meg rundt og abonnerer nå.

- Kanskje på tide etter fem år med topp kvalitet og mye morro?

Mvh
Roysen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.189
Antall liker
10.732
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det var en test av "Elkjøp" høyttaleren Energy Veritas 2.4
 
M

marsboer

Gjest
Testen av den nye B&W høytaleren overrasket meg positivt. Hadde aldri trodd det om "den stygge andungen" der. Vet ikke helt om WAF'en er helt på topp som de sier men. Samboeren min hadde aldri sett en så stygg høytaler :)
 
A

Afterglow

Gjest
slowmotion skrev:
Tjah det var vel 98 kroner rett i dass. ::)
Dakkars lille slowmotion... 98 kloner i dass. :'( :'( :'( Livet er egentlig ikke så ille skjønner du... Du skal få en dag i målå...



Her kan du se hva jeg kastet i dag tidlig.... Masser av hifi, foto og båttidsskrifter.
Tror dette er for litt mer enn 98 kroner. ;D ;D ;D ;D
Men jeg gråter altså ikke.....

Ps: Jeg kastet hverken Fidelity eller gamle Audio.... ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.074
Antall liker
6.396
marsboer skrev:
Testen av den nye B&W høytaleren overrasket meg positivt. Hadde aldri trodd det om "den stygge andungen" der. Vet ikke helt om WAF'en er helt på topp som de sier men. Samboeren min hadde aldri sett en så stygg høytaler :)
Malt kloakkrør med marmor og diamant.
Kunne passet å ha på badet...

 
S

slowmotion

Gjest
FMG skrev:
slowmotion skrev:
Tjah det var vel 98 kroner rett i dass. ::)
Dakkars lille slowmotion... 98 kloner i dass. :'( :'( :'( Livet er egentlig ikke så ille skjønner du... Du skal få en dag i målå...
Her kan du se hva jeg kastet i dag tidlig.... Masser av hifi, foto og båttidsskrifter.
Tror dette er for litt mer enn 98 kroner. ;D ;D ;D ;D
Men jeg gråter altså ikke.....

Ps: Jeg kastet hverken Fidelity eller gamle Audio.... ;)
Ja, det var triste greier ... :'( ..... snufs .....

;)
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
BT skrev:
marsboer skrev:
Testen av den nye B&W høytaleren overrasket meg positivt. Hadde aldri trodd det om "den stygge andungen" der. Vet ikke helt om WAF'en er helt på topp som de sier men. Samboeren min hadde aldri sett en så stygg høytaler :)
Malt kloakkrør med marmor og diamant.
Kunne passet å ha på badet...

Trodde det var et VIPP "skraldespand" -- trykk med foten nederst, opp går lokket, vekk med bøss.
 
O

om.s

Gjest
Da ramlet "ENDELIG" #29 ned i kassa her, og man kan få lest den etterhvert så utdødde kabel(diskusjonen)testen, dette er, FOR DÅRLIG Fidelity!!!! (leveringstiden) ikke er det første gangen det påpekes heller, vurderer sterkt å kjøpe det fritt med slike leveringstider som her presteres :mad: ...

mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
om.s skrev:
Da ramlet "ENDELIG" #29 ned i kassa her, og man kan få lest den etterhvert så utdødde kabel(diskusjonen)testen, dette er, FOR DÅRLIG Fidelity!!!! (leveringstiden) ikke er det første gangen det påpekes heller, vurderer sterkt å kjøpe det fritt med slike leveringstider som her presteres :mad: ...

mvh
Har ikke fått mitt Fidelity i posten ennå, kanskje de har glemt meg denne gangen.? ;D
Men man feller ingen tårer av den grunn, kanskje somle meg til å sende dem en mail i løpet av uka om det ikke dukker opp..
Eneste som jeg er litt nysgjerrig på, er hva RoDa endte opp med av amp, skjønte at det var en med rør ;D og at det har blitt satt noe Engelsk CV-rør i den i ettertid 8)
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
BT skrev:
marsboer skrev:
Testen av den nye B&W høytaleren overrasket meg positivt. Hadde aldri trodd det om "den stygge andungen" der. Vet ikke helt om WAF'en er helt på topp som de sier men. Samboeren min hadde aldri sett en så stygg høytaler :)
Malt kloakkrør med marmor og diamant.
Kunne passet å ha på badet...

Jeg tar mot til meg og tilstår at Signatur Diamond er den absolutt beste hjemmehøyttaler jeg har hørt - og det med betydelig margin.....sitat fra Knut Vadset, Fidelity nr.29, s.20. :p

Milde måne!! Høyttaleren låter sikkert meget bra den. Men at den skal være bedre enn alt annet en så erfaren Hifi journalist har hørt, og det med betydelig margin...... Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan kommentere det, men det blir alt for dumt!! Fidelity er et flott blad på mange områder, men slike "floskler" blir bare useriøst. Virker som en "sponsor søknad" i mine øyne..... :-\.

En slik omtale er bedre for produsenten enn noen som helst annonse!! (Ref leder i Nr 29!!)

Nei, "keep up the good work" som mange av de andre testene dere har skrevet om. :). Ta hensyn til annonsører, men ta også hensyn til oss forbrukere. Vanskelig balansegang, men de 29 bladene dere har gitt ut er etter min mening i sum rimelig godt balansert, men med noen unntak uten å nevne disse.
 
M

marsboer

Gjest
Før eller siden må jo en høytaler være best i hans ører....
Ble jo støttet opp av flere andre også
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.895
Antall liker
8.889
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
R.H. skrev:
Milde måne!! Høyttaleren låter sikkert meget bra den. Men at den skal være bedre enn alt annet en så erfaren Hifi journalist har hørt, og det med betydelig margin...... Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan kommentere det, men det blir alt for dumt!! Fidelity er et flott blad på mange områder, men slike "floskler" blir bare useriøst. Virker som en "sponsor søknad" i mine øyne..... :-\.
Bare en liten saksoppklaring...har du hørt nevnte høytaler...?

Mvh
OMF
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.356
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Får gratulere Fidelity gjengen med 5 års jubileum. Keep up the good work ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.966
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Jeg har alle numrene. Og de aller fleste numrene fra Audio.
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
R.H. skrev:
Milde måne!! Høyttaleren låter sikkert meget bra den. Men at den skal være bedre enn alt annet en så erfaren Hifi journalist har hørt, og det med betydelig margin...... Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan kommentere det, men det blir alt for dumt!! Fidelity er et flott blad på mange områder, men slike "floskler" blir bare useriøst. Virker som en "sponsor søknad" i mine øyne..... :-\.
Bare en liten saksoppklaring...har du hørt nevnte høytaler...?

Mvh
OMF
Mange synes antakelig at Signature Diamond er en interessant nyhet. Også jeg. Det sammenlignes med B&W 801D. Ser ikke bort i fra at Signature Diamond i enkelte parametre som gjelder finoppløsning, holografi etc. ved moderate lydtrykk kan være vel så bra som B&W 801D, bortsett fra i nedre bassregion. Dette vet selvsagt Fidelity bedre enn meg, som kun har hørt 801D og ikke den nye Signature Diamond. Antar at utviklingsarbeidet hos B&W har gitt resultater, akkurat som utviklingen går videre hos mange andre produsenter av high-end høyttalere. So far, so good.

Det jeg stusser over er at Fidelity ikke finner noe som denne høyttaleren står tilbake for noen andre høyttalere på. Fasitsvaret har ikke jeg, men ofte er det vel sånn at når noe høres for godt ut til å være sant, så er det som oftest nettopp det. Som mange har påpekt før meg, er det ikke første gang Fidelity bruker nesten litt påfallende mye spalteplass på B&W, i dette tilfellet syv helsider.

Det jeg også stusser over, er at Fidelity under overskriften "Verdens beste stuehøyttaler?" utroper B&W Signature Diamond til "den absolutt beste stuehøyttaler jeg har hørt - og det med betydelig margin". Med betydelig margin, altså. Så godt som uten forbehold. Subjektiv synsning, selvsagt, men likevel rimelig sterk kost. Fidelity har riktig nok testet mange produkter og har mye praktisk erfaring, men det er det også andre som har. Jeg har lest alle nummer av Fidelity som er utgitt og kan slå fast at Fidelity ikke på langt nær har testet alle high-end-høyttalere som finnes i markedet. Likevel går altså Fidelity så pass langt i kåre en bestemt høyttaler som "verdens beste stuehøyttaler". Det hevdes at Signature Diamond for redaktøren, for "mange andre" og for samtlige i testpanelet kan oppleves som "den for tiden "beste" hjemmehøyttaleren på markedet". En rimelig dristig, for ikke å si drøy påstand, synes jeg.

For hva er det vi egentlig snakker om her? En toveis høyttaler med et lite syv tommers element som skal håndtere både sub-bass, bass og mellomtone. Bassutstrekning på 40 Hz +/- 3dB. 93 cm høy. 25 kilo. Følsomhet på 88 dB. Ikke noe å si på det for en toveis høyttaler av denne størrelsen, men Signature Diamond har likevel fysiske begrensninger som gjør at den umulig kan konkurrere med større høyttalerkonstruksjoner på mange områder. Fidelity påstår likevel at "B&W Signatur Diamond er derfor BILLIG i forhold til forspranget på konkurrentene i ren lydkvalitet!". Hvordan denne toveis høyttaleren til kr 130000 med disse dataene kan være "BILLIG" i forhold til alle andre konkurrenter, også high-end høyttalere som Fidelitys testpanel aldri har hørt, fatter ikke jeg.

Fidelity innrømmer at Signature Diamond "er ikke helt uten kompromisser" og at "Fysikkens lover lar seg ikke korrumpere", men trekker ikke noen konklusjoner av dette. Oppegående folk vil sikkert trekke sine egne konklusjoner. Fidelity har produsert mye bra og interessant lesestoff, synes jeg, men akkurat denne testen virker litt lite gjennomtenkt. Fidelity skriver mange artikler under tidspress til neste "deadline", så kanskje det kommer en noe mer edruelig "second opinion" i neste nummer? Eller er det sånn at dette er første steg i Fidelitys anskaffelse av nye referansehøyttalere (he-he)? ;) Den som lever får se!

EN TING ER SIKKERT. DENNE HØYTTALER SKAL JEG BARE SELV FÅ HØRT PÅ!! :D
 
O

OivindJ

Gjest
Hørtes jo litt rart ut med tanke på fysiske lover denne ja.
 
B

Back_Door

Gjest
Tror det er meningen å lese testresultatet i forhold til hva de egentlig mener med begrepene "stuehøyttaler" og "hjemmehøyttaler". Dermed blir kvaliteten vurdert i forhold til størrelse og plasseringsvennlighet.
 
O

omholt

Gjest
Har noen sett B&W Signature Diamond i noen av Hifi Klubbens butikker? Denne må jeg få høre.
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Jeg har lyttet til B&W Signatue Diamond, og det er en meget bra høytaler. Den har et fantastisk flott perspektiv og dybde med en mellomtone og diskant som bare flyter, men den har jo også sine svakheter. Bassen er der, men den er lite "fysisk". Videre syntes jeg at B&W'en slet litt ved høyere volum (komprimering?). Uansett den er verdt en lytt, men egner seg kanskje best til rolig akustisk musikk?

enw
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Back_Door skrev:
Tror det er meningen å lese testresultatet i forhold til hva de egentlig mener med begrepene "stuehøyttaler" og "hjemmehøyttaler". Dermed blir kvaliteten vurdert i forhold til størrelse og plasseringsvennlighet.
He he. Men at "stuehøytaler " og "hjemmehøytaler er begreper med et visst slakk, er det vel få som kan mer om enn deg. Gaia går vel på de fleste måter, også bokstavlig, utenpå signaturene ;D

Mvh
Sniff
 
B

Back_Door

Gjest
Sniff skrev:
Back_Door skrev:
Tror det er meningen å lese testresultatet i forhold til hva de egentlig mener med begrepene "stuehøyttaler" og "hjemmehøyttaler". Dermed blir kvaliteten vurdert i forhold til størrelse og plasseringsvennlighet.
He he. Men at "stuehøytaler " og "hjemmehøytaler er begreper med et visst slakk, er det vel få som kan mer om enn deg. Gaia går vel på de fleste måter, også bokstavlig, utenpå signaturene ;D

Mvh
Sniff
Begrepene "stuehøyttaler" og "hjemmehøyttaler" har nok en annen betydning hjemme hos Back_Door ja.. ;D
 
I

ijustpop

Gjest
omholt skrev:
Har noen sett B&W Signature Diamond i noen av Hifi Klubbens butikker? Denne må jeg få høre.
Noen som vet hvor mange par B&W har laget? Er ganske lenge siden disse dukket opp for første gang og jeg trodde at alle eks var solgt for lenge siden, men nå dukket altså denne fidelity-testen opp.

Liker forøvrig utseende på denne og har stor tro på at denne låter bra. Foretrekker som regel alltid enkle toveiser framfor en hel haug med elementer og kompliserte delefrekvenser.
 
Topp Bunn