- Ble medlem
- 19.01.2003
- Antall liker
- 341
1. Støttes.Fush skrev:1. Dette er i beste fall en meget upresis påstand. Noe av det viktigste av det som skiller en datamaskin fra en hjerne er nettopp at den ikke er i stand til å gjøre en selvstendig vurdering. Den kan bare gjøre det den har blitt fortalt den skal gjøre. En måling har ikke som formål å avgjøre hvor godt noe låter. Men den kan være meget effektiv for å avsløre forskjeller som øret/hjernen ikke kan avsløre, og omvendt: påvise at det faktisk ikke er noen forskjell der hjernen bestemt mener å høre noe. For å ta et eksempel satt på spissen: Jeg har flere ganger drømt at jeg har hørt lyder, uten at det har vært noen fysisk lyd til stede. Opplevelsen har vært veldig troverdig i den tilstanden og konteksten jeg befant meg i der og da. Er det da hjernen min som har rett, og et evt. måleapparat ved senga mi som tar feil? Har opplevelsen min verdi for andre? Vil de automatisk kunne oppleve det samme? Kan jeg bruke den som et argument i markedsføring?Gunnar_Brekke skrev:Vår Herre/evulusjonen (stryk det som ikke passer) har utstyrt oss med verdens beste målemikrofoner og verdens beste datamaskin til å vurdere resultatene.
2. Men uansett: Benekter du at det er mulig å produsere et HiFi-anlegg som låter helt flott, uten å lytte på det en eneste gang i løpet av utviklingsprosessen? Altså at man lager komponentene kun basert på målinger og kjent teori.
2. Hvis målet er å gjenskape lyder på mest mulig presis måte, eller mao. best mulig kopi av originalen, er første ledd å ha opptaksutstyr som er bra nok. Neste punkt, er at det, med stor sikkerhet, er mulig å måle seg fram til et vellydende hifi-anlegg uten å lytte en eneste gang. Problemet er at materialvalg i byggeprosessen av hele kjeden fra opptak til høyttalerne, aldri vil være perfekt for signaloverføring, og det vil derfor alltid gis rom for forskjellige variasjoner i klang og ytelse. Målinger vil i praksis kunne si at resultatet ikke låter perfekt.
Hvis målet er å skape et lydsystem for en bestemt klangsmak, altså uavhengig av perfeksjonisme, er det lytting som må til, gjerne av flere personer. Målinger kan igjen bekrefte at det ikke låter perfekt, og vise hvilke klangstruktur det er lagt vekt på for å tilfredsstille en bestemt smak.
Mvh.
Vidar