Fibonacci

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
Hei,

Lurer på, om der er der er nogle av jer, som har prøver ut Fibonacci forholdstallene med henblik på høytaler plasering, og evt. hvilke erfaringer i har gjort jer?

Jeg ser at Cardas, benytter sig av the Golden Ratio= 3/5-3/5 tegnet ut fra hjørnerne

Har selv obseveret, at vis man foreksempel benytter sig av forholdstalende 3/5-3/8 at lytte resutatet blev bra, samt at denne opstilling er langt mere hensigt mæsig( lengere tilbage, tettere på sideveg) altså langt bedre egnet til lytning i fjernfelt.

Store høytalere kræver at der er lidt avstand til lytte posionen, med henblik på integreringen av lyden fra de mange enheter.

Hvilke erfaringer har i gjort jer på dette område ?

Murgen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.868
Sted
Østfold
Cardas har det jo i logoen sin. Imidlertid er vel det gyldne snitt 1,618, noe som ikke går opp med invers av noen av de brøkene.

Jeg har forsøkt dette på noen skisser mht ren estetikk, og må si at det er noe i det. Man kan forstå litt av hvorfor det kalles verdens vakreste tall. Det ser også ut til å være gunstig å tenke i disse baner mtp stående bølger/refleksjoner.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
776
Torget vurderinger
1
Tallmagien i med det gyldne snitt og til Fibonacci-tallene er at forholdet mellom to etterfølgende er en ren brøk, et rasjonalt tall, men konvergerer veldig hurtig mot det ekte uttrykket, som er et irrasjonalt og transcendentalt, tall.

Sitat fra meg selv i en annen tråd om plassering:

En tilnærming som fort nærmer seg det riktige er å starte med de minste tallene, null og en, og lage nye tall med å summere de to foregående. Da får en Fibonacchi-rekken, og forholdet mellom etterfølgende tall blir fort nokså likt, men aldri likt det gyldne snitt, fordi disse forholdstallene alltid vil være rene brøker (rasjonelle tall), men en morsom øvelse:

0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 .... fyll ut selv

forholdstallene blir: (det første bør vi hoppe over....)

1/1=1 3/2=1.5 5/3=1.667 8/5=1.600 13/8=1.625 21/13=1.615 34/21=1.619 55/34= 1.618 89/55=1.618

og der har vi det allerede med tre siffer bak komma.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har studert både matte og fysikk - og det som sitter igjen m.h.t. Fibonacci-tallet, er at det først og fremst er "matematiske interessant". Jeg har aldri sett at Fibonacci-tallet har hatt noen anvendelse i fysikken - ei heller når det gjelder akustikk - men jeg kan jo ta feil.

En av de artige egenskapene til Fibonacci-tallet - hvis vi kaller det F - er:

1/(F-1) = F

Fibonacci-tallets rolle som estetisk rettesnor - som "det gylne snitt" - er velkjent, men er trolig mer preget av konvensjoner og synsing enn av sammenheng med reelle fysiske forhold.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
776
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Jeg har studert både matte og fysikk - og det som sitter igjen m.h.t. Fibonacci-tallet, er at det først og fremst er "matematiske interessant". Jeg har aldri sett at Fibonacci-tallet har hatt noen anvendelse i fysikken - ei heller når det gjelder akustikk - men jeg kan jo ta feil.

En av de artige egenskapene til Fibonacci-tallet - hvis vi kaller det F - er:

1/(F-1) = F

Fibonacci-tallets rolle som estetisk rettesnor - som "det gylne snitt" - er velkjent, men er trolig mer preget av konvensjoner og synsing enn av sammenheng med reelle fysiske forhold.
Men i biologien opptrer det gyldne snitt (som er den vanlige betegnelsen) helt av seg selv. Og naturen skal en ta på alvor!

I akustikk hjelper det veldig godt å unngå de verste rasjonale tall som 1:2, 2:3, 3:4 og så videre. Stående bølger blir det uansett geometri, men standbølgeforholdet blir mye mindre hvis man tenker litt før man bygger.

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
Tak for responsen.

Slæber i øjeblikket rundt med 2 stk 90 kilo tunge bæster.

Når jeg har fået testet teorien lidt mere ud, vil jeg komme tilbage, med en opgang på resutatet.

Mvh.

Murgen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Fibonacci tallet dukker opp i fraktalgeometri og kaosteori, og dermed også i mange naturlige mønstre innenfor biologi og natur.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg henter frem denne tråden igjen da jeg lurer på hva folk her inne har erfart ved bruk av denne plasseringsteknikken.

Jeg skal til og begynne nå, så det blir spennende og se om det er noen fornuft i dette.

McLaren

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Antall liker
3
Det gyldne snitt (~38% av romlengden) er det vanligste startpunktet for å finne lytteposisjon i rektangulære rom. Enten foran eller bak midten av rommet. Ståënde bølger i rommet er rasjonelle (1/2, 1/3, 1/4 osv). Det gyldne snitt er irrasjonelt. På et slikt irrasjonelt punkt i rommet er det relativt lite problemer med stående bølger. Samme prinsippet fungerer for høytalernes posisjoner. Prinsippet er altså å sette lytter og høytalere i punkter hvor rommets egen aktivitet er noe begrenset. Det involverer ikke nødvendigvis det gyldne snitt, finnes flere bra steder! Fra utgangspunktet dyttes lytteposisjon/høytalerposisjon i de retningene hvor det til en viss grad veier opp for responsen i høytalernes/lytterens posisjon. Begge deler påvirkes av rommet og summen kan gjøres flatere enn de er hver for seg selv. Teoriene fungerer opp til et visst punkt, mye avhengig av materialene i veggene/rommet. Derfra og ut til praktisk virkelighet i hvert rom er det et gap. Måling er essensielt for å finne beste plasseringene. Men man kommer langt med gode grunnleggende prinsipper, som tilfellet er med kvadratroten av fem plussminus en delt på to. :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.089
Torget vurderinger
35
Prøvde meg fram med dette her hjemme nå. Med 3,15 meter mellom cd-hyllene, så skal høyttalerne stå 87 cm ut fra sideveggene, noe som igjen betyr at avstanden mellom diskantene blir på kun 1,41 meter, og den samme avstanden til lytteposisjon. Det ser veldig snålt ut, og bredden på lydbildet blir definitivt ganske begrenset. Derimot virker det tonalt ikke ille. Spørsmålet er derimot om avstanden til bakvegg skal måles fra selve veggen, eller fra benken min. Jeg har valgt benken, siden den er 85 cm høy, dvs. bare 20-25 cm lavere enn høyttalerne.

Roy

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.173
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Fibonacci analyser er og kjent både når det gjelder fixed income og aksjer og er en del av std sortimentet i Bloombergsystemet.
brukte det ganske mye da vi så på forventninger i skifte av markedstrender i renteutviklingen.

Jeff Rowland brukte og golden ratio i tykkelsen og distribusjonen av kjøleribbene på sine forsterkere for å motvirkeresonnanser

mvh
Leif

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.089
Torget vurderinger
35
Nå har målt resultatet med xtz room analyzer og lagt ut målingene i min egen tråd.

Topp Bunn