Feste element til betong?

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
Hei!
Mine Rauna Crescendo høyttalere er laget i betong. Elementene er nedfelt i høyttalerne og det er ingen anordning for å feste elementene med skruer eller lignende på hverken elementer eller på selve kabinettet.
Rauna (Bo Hansson), skriver i sin "repair guide" at man skal bruke silikon. Det har jeg også brukt, men jeg føler at bassen ikke er fast nok, og mistenker ørsmå bevegelser i basselementet.

Da vi flyttet for noen måneder siden bærte vi høyttalerne mellom oss på flasken, med elementene ned. Jeg kjente med fingrene rundt elementet at det beveget seg litt mens vi gikk. Regner derfor med at det er rom for forbedring her da.

Det jeg lurer på er hvordan får jeg festet silikon til en betongflate så den holder godt nok? Når jeg skjærer rundt kanten på elementet og "brekker" elementet løs, så ser jeg det er på betongsiden silikonen har løsnet.

Elementene er nå løs og jeg skal rengjøre godt, så om det finnes noen lure triks der ute, så del det gjerne med meg :)

Espen
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
bruk sikaflex , og evt primer
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Sikaflex er utrolig sterkt.Styr unna silikon!!!!Da blir det umulig å fikse på finishen hvis du skulle ønske det.
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Evt maxi-bond eller marin & teknik,rutelim burde funke veldig bra også...
 

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
239
Antall liker
0
Jeg så en gang disse høyttalerene, og mener de minner mer om eternitt eller tak-asbest.
Sikker på at det ikke går an å skru?
Bruker du sicaflex vil du aldri få elementet ut igjen.

Evt. en Tmutter (med tenner på baksiden) Eller å lime fast muttre på baksiden, eller lime fast MDF på baksiden?

Mange andre bedre alternaltiver i mine øyne.

Andreas
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Må si meg enig med Andreas her,mdf på baksiden med tmutter må være det beste...
Da slipper du alt griseriet med lim også og ting vil sitte bom fast...

Mvh
 

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
Oi sann, her kom det mye bra svar.
Jeg må bruke litt tid på å lese meg opp på de forskjellige forslagene :)
Elementene har ikke noe hull til skruer, og betongen består av marmorkross (marmorstøv), sement og vann og er veldig tett, men smuldrer relativt lett.

Å feste en "MDF-ring" til kabinettet og ha noe festeanordning fra den og som griper over kanten på elementet ville fungert kanskje, men man får jo kanskje ikke så fint resultat? Vet ikke hvilke faktiske løsninger man kan få kjøpt heller? Har ikke veldig oversikt på den fronten..
Hvis noen kan linke til en slik tmutter-løsning så hadde det vært bra :)

Legger en elementet ned i hullet i kabinettet, så er det ca 5 mm klaring rundt hele elementet, så det er plass til å få til noe. Utseende må være noen lunde ok på ferdig produkt også, men om lyden blir 100%, så kan jeg svelge mye dårlig utseende hehe.
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hei!

Det finnes nog skäl till att Bo Hansson v/Rauna valt att ikke skru fast elementen på høyttalerne sine. Läs gärna mer her.

Jag har själv ett par nu pensionerade Rauna Leira på vilka jag bytt elementer ett antal gånger. Har då brukt vanlig transparent silikon med god framgång.

Hvis en rengör kabinettöppningen (ex.vis genom att rugga upp fästytan med fint slip-pappir), lägger på lämlig mängd silikon, tynger ned elementen i öppningen med noet lempligt och låter fästmassan fixera angiven tid så är det lite troligt att elementetchassit kommer loss uten våld.


/Suomela
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Ang det med mdf`n er vel å lage en ring som du fester på innsiden av kabinettet. Borrer hull gjennom kabinett og mdf plate og fester en tmutter... Fikses hos dynabel.no feks,gå til netbutikk-tilbehør-skruer og bolter de har det i 4 og 5mm dimm...men som du sier så er det ikke hull i elementet for skruer/bolter så da må du borre hull i de hvis du skal gjøre det på denne måten ;)

Link www.dynabel.no/
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Etter å ha lest denne lille tråden ser jeg bare én løsning på problemet. Nye høyttalere!!!
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Neida,det er jo ikke et problem,bare en utfordring ;) hvis høyttalerene spiller bra er det ingen grunn å kvitte seg med de...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ssnht skrev:
bruk sikaflex , og evt primer

Sikaflex/Eboflex er grusomt velegnet. Slipper aldri men "avkobler" elementene i forhold til betongen.


Mvh. RS
 

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
Høyttalerne spiller virkelig bra. Eneste jeg har å si på dem er at bassen ikke er stram nok. Den engasjerer ikke nok.
De førte til at jeg tok til å like jazz og annen "rolig" musikk, men på rock og elektronisk musikk trenger de et lifte løft.

Birdman. Betalte 1000,- for dem, brukt av en svenske i Oslo. Måtte fikse litt på dem, men lydmessig har jeg ikke hørt mye som gir like bra lyd.
Får jeg strammet opp bassen litt, skal jeg ha mange titusener til overs for å vurdere å bytte dem.

Suomela. Crescendo høyttaleren baserer seg på et forskningsprosjekt fra UiO der de prøvde å finne den mest kompakte transmisjonslinjen som fortsatt beholdt de egenskaper en god transmisjonslinje skal ha. Rauna videreutviklet dette konseptet og brukte marmorkross som base i blandingen for fordi det ga det beste reslutatet i forhold til resonans og vibrasjoner i høyttaleren. En kan si at hele konseptet med oppheng til elementer og oppbyggning er ganske uvanlig, men jeg mener det er veldig bra. Tror ny pris i 1988 var rundt 5-6000SEK. Både elementer og delefilter er endret i henhold til Bo sine anbefalinger.

Jeg tror jeg må følge Bo sine intensjoner og bruke en slags tettningsmasse fortsatt. Så Sikaflex/Eboflex og Tech7 er noen alternativer, men med Sikaflex vil man aldri få av elementet igjen..

Vil tro at elementene må av flere ganger i fremtiden, så kanskje jeg skal pøse på med silikon etter en ordentlig rengjøring og rubbe ned betongen litt? Vil prøve de minst alvorlige metodene først :)
Er de noen typer silikon som er bedre enn andre? Altså merker eller lignende? Spiller på andre høyttalere nå, så har god tid til å teste :)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Rubbe ned betong ???.

Prøv å rengjøre så godt som mulig!
Silikon er silikon!

Lykke til!
 

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
Rubbe og rubbe. Tenkte på en måte å få vekk det silikonaktige belegget som blir liggende på overflaten. Selve den svarte silikonen er borte, men kontaktflaten til betongen må gjøres bedre. Kall det hva man vil :)
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
lurer skrev:
Vil tro at elementene må av flere ganger i fremtiden
Hvorfor det?

Hva om du bruker silikon som før og litt Tech7 i sprekken rundt elementet, slik at du kan gå på med en kniv hvis elementet må ut..
 

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
General8 skrev:
lurer skrev:
Vil tro at elementene må av flere ganger i fremtiden
Hvorfor det?

Hva om du bruker silikon som før og litt Tech7 i sprekken rundt elementet, slik at du kan gå på med en kniv hvis elementet må ut..
Jeg har ikke planet om at de skal ut igjen, men vil feks ikke forsegle dem sånn at jeg aldri får dem av igjen. Har ikke noe silikon hjemme nå, så uansett må jeg kjøpe det jeg trenger i morgen.
Mener du altså silikon i bakkant av elementopphenget og så Tech7 i glipen mellom element og kabinettet?
Hvordan blir overflaten på Tech7? Blir den hard eller myk? Tenker da HVIS jeg en gang skal bytte element el.
 

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
239
Antall liker
0
Selv om silikon ikke limer så heftig som tech7 (27kg/cm^2) er det likevel ikke noe tema å få den utigjen.
Dette vet jeg av erfaring.

lim/silikon/lignende ==> permanent montering

Hvis et element blir defekt må du kaste høyttaleren.
Bruk nå for all del normal festemetode med skruer!
 

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
Her er bilder av hvordan de så ut under renovasjon for 2 år siden.
Den hvite betongen har langt fra konsistensen til vanlig betong. Man kan nesten knekke av biter med fingrene. En liten overdrivelse, men det er umulig å skru noe i dem som skal holde.

Hvorfor er silikon/tech7 en permanent løsning forresten? Det tar ca 3 minutter å få løs et element. Har gjort 3-4 ganger siden jeg kjøpte dem.
Det skal sies at med det middelet som var brukt da jeg kjøpte dem, var det vanskeligere å få av elementene enn de siste gangene. Elementene var byttet ut i forhold til orginalelementene allerede da, så hvem som hadde gjort den jobben vet jeg ikke.
 

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Hei,hva med å lage en egen baffel som du kan skru elementene i.og så få denne boltet eller limt med Sika 221 eller Tec7. Hvis ikke kan du jo lime med dette direkte,går å få løst med skjæretåd eller annet verktøy.

mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
PS. Sika 221 sitter noe heilt vilt,slet fliser løs fra badgulvet når gamle dusjhjørnet skulle ut.Tec7 er noe svakere.

mvh Filip
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hva med å lime en stålring med Sikaflex/Tech7,og gjenge opp noen skruehull i denne, da er det en enkel sak å skifte elementet sener. Eventuelt sveise noen muttere på baksiden.
Sikeflex er sterkt, men kommer du til med en kniv så klarer du altids å skjære den løs. Så hvis du skal skifte element så betyr det ikke så mye om du "herper" den gamle for å komme til.
 

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
Det er et alternativ ja. Baffelen må være ganske tynn da, ellers vil den bygge for mye ut. Har fått mange tips nå, så jeg får se hvordan det blir.
Som jeg nevnte vil jeg prøve en gang med silikon slik det var ment fra produsent. Har rengjort grundigere nå enn tidligere. Eventuelt om jeg bruker Tec7 på siste laget rundt "ringen" for å stive av litt. Har ikke erfaring med Tec7 eller andre lignende løsninger, så jeg får snakke litt med de i butikken før jeg bestemmer meg.
Vil prøve de minst drastiske endringer først og se. Har jo hele vinteren på meg..
Har bare stuen å jobbe i også, så det spiller litt inn :)
 

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Innlegg
205
Antall liker
0
Vil 2-3 mm tykt lag Tec7 på toppen av en solid dose silikon gi nok effekt, eller må det mer Tec7 til? Altså som øverste lag. Det gir i allefall lett tilgang om det skulle være behov for å skjære løs igjen i fremtiden. Det går vel å skjære 2-3 mm tykt lag Tec7 med tapetkniv?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg lurer på om det kan være slik at du burde "impregnere" betongen litt før du limer. Altså at du finner et stoff som trenger et par millimeter inn i betongen og binder den litt bedre. Det høres jo ut som den er ganske porøs.
Det spiller jo ingen rolle hvor sterkt limet er hvis selve betongen ryker...
Jeg tror silikon burde holde som lim hvis du får bundet betongen skikkelig. Da kan man får elementene ut uten alt for mye slit...

Ellers så ligner tec-7 på silikon og forblir elastisk men veldig sterkt. Perfekt for å slenge speil opp på veggen f.eks.! Har nettopp pusset opp hus og TEC-7 ble brukt til alt. Veldig kjekt stoff (og dyrt)
 
Topp Bunn