Ferdige akustikkpaneler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.726
    Hei!

Ønsker å dempe førsterefleksjoner på vegg bak lytteposisjoj. Har ca 1.2m fra hode til knevegg og skråtak bak meg når jeg lytter. Forsøk med 5cm rockwool akustikkplater er veldig utslagsgivedende for lydbildet, som normalt.

Har lett litt rundt, men ønsker tips til ferdige akustikkplater. Jeg regner med at det generelle tipset er å dempe, ikke diffusere. Alle størrelser fra ca 60x60cm og oppover er av interesse. DIYløsninger ønsker jeg i utgangspunktet ikke å bruke tid på om det finnes ferdige produkter å henge på vegg\skråtak.
    Tykkelse kan være 5-10cm.

Må være fine å se på, og skal helst gå i ett med veggen (bomull\eggehvit)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan hende jeg er på bærtur nå ,, men mener Sound of silence har plater med 7.5cm tykkelse .. Har norsk forhandler.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.307
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Prolyd har diverse Vicoustic plater i ymse farger.

Mvh. B

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.713
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ehed lager vel også plater etter ønske mtp utseende og størrelse.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.726
    image.jpg

Her er området som skal dempes. Som dere ser er sofa trukket godt ut fra bakvegg, men opplever store fordeler med mer demping, spesielt ved forsøk med plater også i skråtaket.

Både vicoustic, GIK og sounds of science er gode alternativer, men jeg finner lite info om innfestemetoder sett bort fra at vicoustic skal limes. Det har jeg ikke veldig lyst til. Ønsker også å montere flush med veggen. Noen med brukererfaring? :)

Takk for innspill så langt!

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte "Hertz" akkustikkplater fra Andervik Audio i størrelsen 200x120cm, fordelt over 2 bilder. Med eget motiv trykket på.
    Kvaliteten på produktet, og innpakkingen, er tillitsvekkende og jeg kan absolutt anbefale dette til alle som ønskereffektiv demping på veggen.

Fruen steilet da hun så hvor store de var, men det var før de kom på veggen. Ferdig hengt opp så "krymper de", vi er begge enige i at de er passe store og at det ser riktig så bra ut.

Hensikten med platene er å dempe uønskede førsterefleksjoner og etterklang i rommet. De fungerer strålende!

297169d1419501895-min-musikk-stue-_tes5428.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Anbefaler virkelig å dempe skråtak bak swetspot. Og om ht står plassert under skråtak så bør du også dempe eller diffuse der også.

Men bak deg er mer viktig.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.726
    Antar foreløpig at demping av vegg bak høyttalere er av mindre betydning, har frontladede horn ned til 130hz. Disse sprer jo veldig lite. Hornmunningene er 120 fra veggen. På øret finner jeg rommet ganske behagelig klangmessig, har også ett tykt teppe på 2x3m som dekker hele gulvflaten foran HT.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Med ditt annlegg, Emokid, ville jeg ikke brukt 5cm plater. Du bør vurdere å finne noen plater som demper mer bredbåndet. Hvis ikke risikerer du at du kun demper høyere frekvenser. Hør med Orso, hvis han ikke stikker innom selv.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.356
    Sted
    '
    Jeg var i samme situasjon for 10 år siden, skråtak med uheldige refleksjoner.
    Den gang da bestilte jeg dempemateriell fra Auralex | Acoustics som jeg limte på perforerte plater og monterte på skråveggen.

py002-2.jpg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis rommet er bredt nok emokid, så vil jeg anbefale at du setter høyttalerne på kortveggen. Kombinert med god avstand til bakvegg, så vil det minimere rombidraget mye. Selv om det gir med refleksjoner fra sideveggene, men det er også mye mindre kritisk og ikke minst enklere å løse aksustisk.

Med et skråtak såpass tett på lytteposisjonen som du har i dag, så vil ikke du klare å fjerne refleksjonene til ikke hørbart uavhengig av type absorbenter. Du får kraftig kamfilter effekt som også slår ut på responsen.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.726
    Kortvegg er testet og uaktuelt. Opplever langt mindre ro i lydbildet den veien, selv med dempede sidevegger. Kommer også i mål med færre eq-punkter med plassering på langveggen. Totalt sett ingen store klager på akustikken uten remedier, men vet det er et potensiale der.

Det er vel et definisjonsspørsmål, men mener du at 1,2m fra vegg er nærme? Jeg vet jo at det strengt talt ikke er optimalt, men likevel...? Er det evt noen målinger jeg kan utføre for å sjekke hvor skjevt det evt er med demping av førsterefleksjon ned til ca 250hz?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Det følger med gode festeanordninger fra Sounds Of Science som lekter ut platen 3-4cm, i tillegg har du mulighet å justere platen ca +-/10cm høyre venstre etter at platen er satt opp. Snedig og enkelt lagt opp. Øverste platen er selvlaget med rammeverk og høytalerstoff fra Dynabel.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ville ihvertfall prøvd å finne et sted hvor de selger plater med god tykkelse. Dybde er nøkkelen for å dempe lenger ned i frekvens. Jeg ville ha sagt 10cm tykkelse som minimum.

N

Næss

Gjest
    Ser etter det samme som deg i disse dager.

Rockfon har pene løsninger til taket, flåtesystemet dems som heter Eclipse kan du enten skru direkte i taket, hvilket du sikkert må gjøre på skråtaket, ellers kan det henge litt med vaier for større effekt. Andervik leverer Sound of Science, der finnes det masse pene bilder du kan velge mellom hvis ikke du har noe selv, pene priser også spør du meg. GIK har blitt nevnt, disse har også løsninger for taket, og en ting jeg syntes var tøfft med dem var at de har frittstående plater (med føtter) til å bruke på sider og eventuellt bak hvis du finner ut at du må ha noe der og. GIK kan du bestille direkte fra hjemmesiden dems hvis jeg har forstått rett, tror det er lettere enn å gå via en norsk distributør :)

Sist redigert av en moderator:

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Her er bakside av GIK Acoustic 244-panel. Det er fire øyekroker å henge opp panelet med, og ellers ca 2 cm dyp synlig treramme der man kan lage egne festeinnretninger.

Vedlegg

Sist redigert:

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har nettopp mottatt akustikkpaneler fra GIK Acoustic, og bestilte da direkte fra GIK. De har et skjema på sidene deres man legger inn så mye informasjon om rommet som mulig, og hva som er problemer og hva som ønskes oppnådd. Deretter hadde jeg en halvtimes prat med en av ingeniørene deres der vi ble enige om hva som skulle bestilles. Jeg hadde kun positive opplevelser med GIK. Jeg synes ikke jeg er 100% i mål med rombehandlingen, samtidig er det ikke et enkelt område.

Rockfon har pene løsninger til taket, flåtesystemet dems som heter Eclopse kan du enten skru direkte i taket, hvilket du sikkert må gjøre på skråtaket, ellers kan det henge litt med vaier for større effekt. Andervik leverer Sound of Science, der finnes det masse pene bilder du kan velge mellom hvis ikke du har noe selv, pene priser også spør du meg. GIK har blitt nevnt, disse har også løsninger for taket, og en ting jeg syntes var tøfft med dem var at de har frittstående plater (med føtter) til å bruke på sider og eventuellt bak hvis du finner ut at du må ha noe der og. GIK kan du bestille direkte fra hjemmesiden dems hvis jeg har forstått rett, tror det er lettere enn å gå via en norsk distributør :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kortvegg er testet og uaktuelt. Opplever langt mindre ro i lydbildet den veien, selv med dempede sidevegger. Kommer også i mål med færre eq-punkter med plassering på langveggen. Totalt sett ingen store klager på akustikken uten remedier, men vet det er et potensiale der.

Det er vel et definisjonsspørsmål, men mener du at 1,2m fra vegg er nærme? Jeg vet jo at det strengt talt ikke er optimalt, men likevel...? Er det evt noen målinger jeg kan utføre for å sjekke hvor skjevt det evt er med demping av førsterefleksjon ned til ca 250hz?
    Skjønner. Trolig er ikke rommet bredt nok til at det fungerer.

1,2 m fra en skråvegg er veldig lite. Jeg har hatt mye større avstand, men alikevel slitt mye med kamfilter og en ujevn respons oppover i frekvens. Selv med horn med kun 30 graders spredning oppover. Uten tiltak låt selv beryllium driver piggtråd, men mulig forholdene eller hvordan skråtaket skrår og avstanden er mye bedre hos deg. Jeg fikk det aldri til selv med store tiltak. Det minimerte problemet kraftig, men forsvant aldri nok til at jeg ble virkelig fornøyd. Det best som fungerte var å bruke skråpaneler som sendte energien andre veier. Det senket mye mer enn bare absorbenter.

Du kan bruke bandlimited ETC målinger ja. Det holder ikke bare med tykke nok absorbenter, de må også være fysisk store nok. Med 1,2 m avstand ville jeg også har vurdert en produkt som diffuserer fra ca. 1000 Hz (demper under det). Det vil bevare mer energi mens det samtidig tar hånd om kamfilter. Faktisk gjør det kanskje det bedre enn en ren absorbent i de øverste frekvensene. Ulempen er at det blir ikke like korrekt, man mister litt pin-pointing til fordel for større og mer omsluttende lydbildet. Smak og behag.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.029
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Rockfon har pene løsninger til taket, flåtesystemet dems som heter Eclipse kan du enten skru direkte i taket, hvilket du sikkert må gjøre på skråtaket, ellers kan det henge litt med vaier for større effekt. Andervik leverer Sound of Science, der finnes det masse pene bilder du kan velge mellom hvis ikke du har noe selv, pene priser også spør du meg. GIK har blitt nevnt, disse har også løsninger for taket, og en ting jeg syntes var tøfft med dem var at de har frittstående plater (med føtter) til å bruke på sider og eventuellt bak hvis du finner ut at du må ha noe der og. GIK kan du bestille direkte fra hjemmesiden dems hvis jeg har forstått rett, tror det er lettere enn å gå via en norsk distributør :)
    En helt anden lyd med diffusere i loftet. Jeg har fjernet et Rockfon loft og erstattet det med Svanø diffusere under loftet. Det er så godt! :rolleyes:

PowerQuality

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har 3stk GIK Art-panel med sjølvalgt motiv. Utrolig bra kundeservice og kvalitet hos GIK. Anbefales på det varmeste.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    GIK 7cm dyp tilsvarer nærmere 15cm dyp Flexi A plate uten ramme hvis man sammenligner simulering i Acoustic modeling med måleresulatet på GIK. Den bør være bredbåndet nok. :)

salford-242-Acoustic-Panel-absorption-coefficient.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.726
    Hva mener dere er bredspektret nok til demping av førsterefleksjon? Hvordan henger evt dette sammen med etc-måling?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kommer litt an på hva du er ute etter. Frekvenser/refleksjoner som gjør stereobildet ustabilt ligger mellom 600-4.000hz, så det vil jeg si er det viktigste frekvensområdet å dempe, men da vil du kunne få en EQ effekt fordi lavere frekvenser slipper gjennom.

En ETC måling viser kun refleksjoner frekvensuavhenig. Man sier lyden går fra ressonanser til refleksjoner over shcroederfrekvens. Hvor shcroederfrekvensen ligger varierer fra rom til rom, men enkelt forklart er overgang der bølgelengdene blir mindre enn romdimensjonene. Frekvenser over shcroeder vil høres relativt like ut i hele rommet, mens frekvenser under schroeder vil lyde ulikt på forskjellige plasser i rommet.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er nok mer hva du kan forvente av 7 cm GIK plate rett på veggen. Utifra hvordan jeg kjenner produktene, så ville jeg tro den grønne kommer nærmest.
    GIK 7 cm.jpg

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.029
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hva mener dere er bredspektret nok til demping av førsterefleksjon? Hvordan henger evt dette sammen med etc-måling?
    Disse her er bredspektret nok til at bruges ved første reflekspunkt på sidevæggen. De forbedre lyden enormt. Jeg har tidligere dæmpet, men det er slut, efter jeg prøvede diffusere. Først af mærket Hofa fra Tyskland, men prøvede så fra Svanø akustik og de var endnu bedre.

SMT%20diffusers.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.726
    Da har jeg fått litt hjelp av 8X12 til å tolke ETC-målinger. Ved fullfrekvent måling ligger refleksjonen fra skråveggen bak på 3,5ms 18.2dB ned. Refleksjon fra kneveggen ble også målt og enkelt korrigert med eksisterende akustikkplater.

Regner da med å henge opp 2 ganger 60x60x10cm i refleksjonspunktene i taket, og 120x60x10cm på knevegg bak sofa.

Noen som har innspill på om det er nødvendig å dempe større felter av bakvegg, eller tar dette evt. for mye etterklangstid?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spør du meg så er svaret: "jo mindre areal demping, jo bedre". Hva som er riktig for ditt lytterom og din smak blir ren tipping fra min side. Dessuten vanker du jo sammen med 8x12 som har kontroll på disse greiene til fingerspissene. :)

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha flyttet noe på lytteposisjon synest jeg nå lyden sitter veldig bra med GIK paneler. Jeg blir sittende noe langt ifra ht, men er svært fornøyd med det GIK har gjort med lytterommet.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    8x12 har forholdsvis god erfaring med akustikk, og mener dere det fungerer med absorpsjon ville jeg gått for det.
    Diffusjon såpass nære tror jeg ikke vil gi samme resultat.

BTW, så lager jeg ikke akustikkplater lenger da det tar for mye lagerplass og tid :)
    Platene til Johnny er meget pene og fungerer godt.

J.P

Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    5
    Dette er nok mer hva du kan forvente av 7 cm GIK plate rett på veggen. Utifra hvordan jeg kjenner produktene, så ville jeg tro den grønne kommer nærmest.
    Vis vedlegget 298406
    Vet du om Rockwool(Rockfon plater) 10cm steinull, absorberer mer i de lave frekvenser sammenlignet med 7cm Gik plater ?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke rockfon plate tenker du i så fall på?
    Rockfon Industrial plate med 10 cm uten luftrom bak vil gi omtrentlig følgende resultat (med samme utregningsmodell som ble brukt forrige gang).
    10 cm abs.jpg

J.P

Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    5
    Det er steinull plater, beregnet for himling, med en behandlet(pen) side. Typisk mye brukt i forbindelse med hjemmeprosjekter, ramme og stoff.

Takker for utregning. Ser ut som steinull platene tar noe mer i de lavere frekvenser. Kan jeg spøre om hva du selv ville ha brukt for første-refleksjon sidevegger ??

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Utifra mine erfaringer så er ihvertfall god nok tykkelse og stor nok fysisk størrelse helt alfa omega. Rommet mitt har et relativt håpløst utgangspunkt, men jeg har klart å temme det ganske bra. Nå vet jeg ikke hvor stor fysisk plass du har tilgjengelig på vegger o.l, men noe som kunne vært et veldig godt alternativ for deg er RPG sine modex fullrange plater. Disse er basert på VPR. Altså metallplateresonator.

Ellers er jeg med i "jo tykkere jo bedre" klubben. Men om 10cm er grensen så er vel de modex platene ganske midt i blinken.
    Ville gått for absorbsjon fremfor diffusjon med såpass korte avstander det er snakk om her.

@J.P
    Det optimale vil vel være å dempe ned til schroederfrekvens.
    Til mine akustikkpaneler har jeg gått relativt all out på DIY måten og kjører 25cm tykk Rockwool flexi-a i paneler på størrelsen 135x200x25cm på sidevegger og 135x320x25cm i taket + 90x60x(9-25cm) skrå paneler som jeg plasserer på gulvet under kritisk lytting. Dette ser jeg selv på som relativt kompromissløs demping av førsterefleksjoner.
    Ble ikke akkurat pent når jeg gjorde det, men det er nok fullt mulig å få laget store motiver som kan printes på lydtransparent stoff slik at det blir penere. Slik ser den på sideveggen min ut på baksiden. (den er full selvsagt, dette er under innlegging av rockwoolen) Tykkelsen på listene er 7cm.

1490628_10152390465890148_565035225547038396_o.jpg

den måler noe lignende dette på acoustic calculatoren omtrent:

mlink.jpg

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er steinull plater, beregnet for himling, med en behandlet(pen) side. Typisk mye brukt i forbindelse med hjemmeprosjekter, ramme og stoff.

Takker for utregning. Ser ut som steinull platene tar noe mer i de lavere frekvenser. Kan jeg spøre om hva du selv ville ha brukt for første-refleksjon sidevegger ??
    Kommer ann på størrelse på rom, budsjett og krav om utseendet. Tykke og store DIY absorbenter med riktig materiale fungerer bra hvis ikke utseendet er vesentlig.

J.P

Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    5
    Takker for tips Thohaug, de Modex platene var jeg ikke klar over.

Ser forøvrig at GIK også har 17cm dybde på "fullrange" plater.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn