Ferdige akustikkpaneler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J.P

Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    5
    Det er steinull plater, beregnet for himling, med en behandlet(pen) side. Typisk mye brukt i forbindelse med hjemmeprosjekter, ramme og stoff.

Takker for utregning. Ser ut som steinull platene tar noe mer i de lavere frekvenser. Kan jeg spøre om hva du selv ville ha brukt for første-refleksjon sidevegger ??
    Kommer ann på størrelse på rom, budsjett og krav om utseendet. Tykke og store DIY absorbenter med riktig materiale fungerer bra hvis ikke utseendet er vesentlig.
    Rommet har 6.90 lengde og 5.40 bredde, takhøyde 2.60. Har prøvd en refleksjons-kalkulator og den sier at førsterefleksjon havner på 2 og 3.23 meter(senter) ut i rommet. Plassering av høytaler er selvfølgelig utslagsgivende, men høres dette noenlunde greit ut ? (Høytalere er 803D)
    Når det gjelder useendet betyr det en del, og de GIK platene på ca 17 cm dybde "Monster BassTrap" er fristende, ikke minst for enkelhets skyld. Lurte på 2stk over hverandre i senter på hvert av punktene.(Altså 8stk tilsammen)

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Er forholdsvis ny på forumet men ser at det er mye fokus på akustikk og tiltak man kan gjøre for å forbedre lydkvalitet i lytterom.
    Har ikke hus med muligheter for dedikert lytterom så anlegget må stå i stuen.

Rommet er helt kvadratisk (5x5) og ikke optimalt, men er det noen som kan gi noe tips om tiltak som kan forbedre lyden uten å måtte snu opp ned på alt?
    Bakvegg består av vinduer men der har jeg hengt opp tykke gardiner. I hjørnet er det også en murpeis som muligens må dempes med et eller annet...
    Første refleksjon kan vel behandles med tykt teppe på gulv og absorsjonsplater på vegg og tak f eks. Rockfon, men spørsmålet er hvordan komme igang med å gjøre de riktige tingene først ?

Snakket med en selger hos Rockfon som sa at platene kunne limes rett i tak?
    Er det noen som har prøvd dette ?

Hadde satt pris på gode råd fra noen som har kommet litt lenger enn meg på dette området :rolleyes:

Legger ved noen bilder av stua slik det ser ut idag !

Alternativ kan være å flytte anlegg + Tv over på sidevegg og la bokreol stå igjen. Det vil da bli lettere å plassere høyttalere riktig og åpent ved at de ikke krasjer med bokreol.

Antar at det må settes av tid til å prøve seg frem hav som er best !
    IMG_0483.jpg
    IMG_0484.jpg
    IMG_0485.jpg
    IMG_0486.jpg

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm...

Her var det helt dødt....ingen som har noe input her ?
    Er vel på riktig tråd?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Når det kommer til demping så er det slik at tykkere = bedre. En 5cm rockfon plate i taket vil ikke hjelpe lenger ned enn til omtrent 1khz og vil hovedsakelig dempe litt kamfilter og lage en slag "eq" profil i toppen. Slike plater vil dog være mye bedre enn ingenting, og du vil få bedre pinpointing og klarhet ved å bruke dette. Teppe gjør nesten ingenting. Kvadratiske rom byr som oftest på massive problemer i bassen, og skal du gjøre noe som helst med dette så må du enten kjøpe trykkbaserte feller, eller lage meget store passive feller selv ( gjerne 50cm dybde fra gulv til tak i minst 2 trippelhjørner.

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville begynt med å dempe 1.refleksjon fra høyttaleren på høyre side. Du finner plassering ved å sette opp et speil inntil veggen og når du ser høyttaleren i speilet fra lytteposisjon så er du på rett sted. Forøvrig er høyttalere veldig nære veggen,- kanskje du kan flytte hele anlegg og reol en halv meter til venstre?
    Så ville jeg funnet et tungt teppe av typen molton å hengt foran TV`n din når du spiller musikk. Slik TV`n er plassert forsvinner dybde og romfølelse.

Som du nevner så kan det være bra å rotere hele anlegget 90-grader, på den måten unngår du bakveggen og du får bedre symmetri i oppsettet.

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville begynt med å dempe 1.refleksjon fra høyttaleren på høyre side. Du finner plassering ved å sette opp et speil inntil veggen og når du ser høyttaleren i speilet fra lytteposisjon så er du på rett sted. Forøvrig er høyttalere veldig nære veggen,- kanskje du kan flytte hele anlegg og reol en halv meter til venstre?
    Så ville jeg funnet et tungt teppe av typen molton å hengt foran TV`n din når du spiller musikk. Slik TV`n er plassert forsvinner dybde og romfølelse.

Som du nevner så kan det være bra å rotere hele anlegget 90-grader, på den måten unngår du bakveggen og du får bedre symmetri i oppsettet.

Heisann og takk for input!

Teppe over TV når jeg spiller for å dempe refleksjoner høres fornuftig ut, det hadde jeg ikke tenkt på!
    Forslag om å rotere hele anlegget vekk fra reol og over på langvegg er nok også riktig å teste ut. Må vel gjøre et kompromiss her i forhold til at stuen og plassering av sofa skal fungere til daglig.

Ved å dreie anlegget 90-grader unngår jeg at ht kommer nære sidevegger mht refleksjoner. Men da blir bakveggen med dør ut til terrasse og vindu kanskje et problem?
    Må nok opp noen tykke gardiner her også !

Aktivt inngrep med akustikk plater blir vel utsatt litt ettersom jeg må teste ut ny plassering av anlegg først.

Fordelen er at jeg nylig er separert og bor alene i huset..... da kan godlyd prioriteres foran design og layout på stuen :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ta bort høyre vegg, dvs dempe den. 1 refleksen til høyre høytaler...

- Som nevnt lengre opp ser jeg nå.

Ett teppe over tvèn demper så og si ingenting, for psykoakustikken derimot.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Litt farlig å nevne det men etter å ha prøvd ut diverse DSP løsninger og romkorrigeringer selv i ett akustisk behandlet rom er jeg redd jeg aldri kommer til å klare meg uten igjen.

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Målet når man setter seg ned må vel være at man nyter musikken istedenfor å lytte etter feil?
    Selv om det er store kvalitets forskjeller på innspillinger synes jeg lyden generelt er litt frempå og spiss. Noe kan sikker skyldes matching av komponenter, kabler osv men jeg har en følelse av at mesteparten skyldes selve akustikken i rommet.

Diverse DSP løsninger og romkorrigeringer.... hvordan går man frem ?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    DSP løsninger idag er noe helt annet enn tidligere, det finnes løsninger som så og si går helt på fullautomat mens andre er mer kompliserte og kan tweakes sinnsykt mye. Det i bunnen det er mest å hente på å rette ut responsen og senke etterklangen, dette innebærer å vite hva problemene består av og da er det en stor fordel å kunne måle rommet men selv uten måleutstyr er det mulig å få gode resultater. Om det blir i overkant for hva du ønsker å legge ned i tid og arbeid er det plater i 1-refleksjon som vil hjelpe stort. Siden tiltakene ikke kan være for store vil selv 5cm plater med luft til veggen hjelpe betraktelig på pinpoint og dybde.

Løsinger å lese seg opp på...

DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core EQ Kalibrering

Home | miniDSP

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    I stedet for at hænge et tæppe op på fladskærmen med risiko for at den vælter, er det bedre at bruge 2 styk Svanø Akustik Pap-vinger. De kan stå på reolen og de vil forbedre lyden. De kan nemt flyttes, når du skal bruge fladskærmen, da de vejer stort set ingenting.
    Jeg syntes, du skulle overveje, at fjerne den center højttaler. Den er forkert placeret, og du vil sikkert få en bedre lyd, hvis du lader din surround receiver sende center lyden til dine Kef højttalere.
    Dine surround højttalere er placeret forkert, hvis det da ikke er 7.1 Surround højttalere skal placeres omkring 110 grader.
    Et problem er selvfølgelig den højre højttaler, der er alt for tæt på væggen.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg bruger en meget lille Mini DSP som forsøg. Jeg har lånt den af en ven, der kommer forbi og lytter på musikanlægget. Man kan justere en masse ting. Sænke et peak meget smalt eller bredt. Man skal vide, at jo mere man korrigere, så mister man kvalitet. Det er en opvejning. Fjerne uheldig Peaks imod tab af lydkvalitet.
    Jeg syntes, at jeg mister dybdeperspektiv, dynamik, bredde, rum samt magi med mini DSP. Det er også kun et forsøg, fordi jeg kunne låne en sådan. Hvis det var vejen frem, kunne man så vælge en i bedre kvalitet. Men det er altid interessant, at prøve noget nyt.

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Snakket med en hyggelig selger hos Lsound om DSPeaker idag som sa de hadde gode tilbakemeldinger på denne. I utgangspunktet er jeg nok litt skeptisk i forhold til en ekstra boks med signalbehandling og korreksjonen med hensyn på tap i lydkvalitet. ifølge Lsound skulle ikke dette være noe merkbart problem, tvert imot var det snakk om merkbar forbedring i lydkvalitet i de gangene han hadde testet ut produktet uten at det gikk utover oppløsning og dybde og farging .

Må si det er fristende å teste ut men skulle gjerne hatt mulighet for å låne av noen før jeg legger ut 6 store lapper...

Uansett starter jeg med å fjerne reolen ettersom denne vanskeliggjør symmetri og muligheter for optimal plassering av høyttalere( skal pusse opp stua uansett )

Hvor får jeg tak i disse Svanø Papp vingene og hva koster de?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ingen vei tilbake hvis du kjøper DSPeaker:)
    Denne er helt konge, last ned REW også som måleutstyr sammen med en mic.

Steinar.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Snakket med en hyggelig selger hos Lsound om DSPeaker idag som sa de hadde gode tilbakemeldinger på denne. I utgangspunktet er jeg nok litt skeptisk i forhold til en ekstra boks med signalbehandling og korreksjonen med hensyn på tap i lydkvalitet. ifølge Lsound skulle ikke dette være noe merkbart problem, tvert imot var det snakk om merkbar forbedring i lydkvalitet i de gangene han hadde testet ut produktet uten at det gikk utover oppløsning og dybde og farging .

Må si det er fristende å teste ut men skulle gjerne hatt mulighet for å låne av noen før jeg legger ut 6 store lapper...

Uansett starter jeg med å fjerne reolen ettersom denne vanskeliggjør symmetri og muligheter for optimal plassering av høyttalere( skal pusse opp stua uansett )

Du trenger ikke være bekymret for å bruke dsp så lenge det blir brukt med måte. Det er et kanon verktøy for å rette opp i problemer i bassen dersom man ikke har plass til store akustiske tiltak. Å kombinere akustiske tiltak med dsp er jo den beste løsningen.
    Ville nok holdt meg unna diffusorer om du ikke har relativt god lytteavstand. De fungerer mye bedre med en viss avstand til seg. Dessuten vil de ikke ha spesielt mye effekt på frontveggen med mindre høyttalerne dine er stråler lyd bakover. Må opp i store størrelser på en diffusor for at den skal ta ned i 300hz området hvor høyttalerne begynner å bli omnidireksjonelle( fort over 50cm dybde på stavene).

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Har lest en del seriøse artikler på nettet ang bruk av dsp,og skjønt at det er en veldig bra verktøy for å flate ut frekvenskurven og problemer i bassen.
    Spørsmålet er hvordan en slik boks vil påvirke lyden i øvre frekvenser dvs kurere det som jeg opplever som spiss/hard frempå lyd fra ht mine?
    Noen som har erfaringer her eller er da kun dempeplater for å ta vekk mest mulig refleksjon som gjelder?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har lest en del seriøse artikler på nettet ang bruk av dsp,og skjønt at det er en veldig bra verktøy for å flate ut frekvenskurven og problemer i bassen.
    Spørsmålet er hvordan en slik boks vil påvirke lyden i øvre frekvenser dvs kurere det som jeg opplever som spiss/hard frempå lyd fra ht mine?
    Noen som har erfaringer her eller er da kun dempeplater for å ta vekk mest mulig refleksjon som gjelder?
    Hard frempå lyd må du nok til med akustikkplater ettersom dette som oftest kommer av tidlige refleksjoner fra vegger og tak. Det å bruke dsp til å rette opp problemer oppover i frekvens er ikke noe jeg anbefaler å gjøre. Det kan hende at det oppleves mindre skarpt etter du får rettet opp bass så den glir bedre sammen med resten, men tror du må over på akustikk da. Det trengs ikke voldsomt tykke plater for å bli kvitt skarphet. 5cm plate med 5cm luft bak vil gjøre underverker for skarp topp.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fikk nok en gang bekreftet at Dirac Live er en DSP løsning som har et stort potensiale. Jeg hadde besøk av OB-BB med sin nye miniDSP Dirac Live DDRC22D på mandag og den imponerte stort.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det kommer helt an på hva som skaper spiss/hardheten.
    Hvis det er frekvensrespons/romrespons alene kan dsp gjøre underverker også oppover i frekvens, hvis det er forvrengning fra dac, forsterker eller oppbrytninger fra høyttalere forsvinner nødvendigvis ikke problemet med dsp.

Skal man korrigere oppover kan det være fordel med manuelle tidsvinduer på korreksjonen.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Hvis du vil købe en DSP så få den på prøve først og monterer den uden nogen justeringer. Hvad gør den med lydbilledet. Forsvinder der dynamik, dybde osv. Bagefter og du skal prøve at justere frekvensen gangen, er det sådan at jo mere der justeres jo mere livskraft tages der ud. Det vil så være en afvejning.
    Første aften vi legede med mini DSP endte det med at vi justerede mindre og mindre. Forrige tirsdag blev det yderligere reduceret til 3 dB ved 40 Hz. og der blev hævet et område med omkring 1 dB.

Kontakt Matts@diffusor.com for evt. køb af diffusere. Prisen er ca. 900 s.kr pr. styk. De måler 120 cm x 60 x 18. Der er nok ikke mange der har afprøvet dem, men jeg har og jeg kan kun anbefale dem. Ærgerligt må det være, at bruge en masse tid for dæmpning for så engang at opleve lyden fra de diffusere. Det er ikke sådan, at man skal sidde langt væk fra disse. Min erfaring er, at noget afstand er godt. Men er væggen tæt på, er det bestemt en fordel alligevel at bruge dem. Men det ved man jo først, når man prøver...
    Diffusere fjerner også den skarpe diskant. Bare så det er klart.

Det er en god ide at fjerne reolen. Alt der er imellem højttalerne vil forringe lyden. Er der noget så skal det helst ned i højden og trækkes bagud mod frontvæggen.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    Da har jeg bestilt Rockfon 60x60x10 for test, blir spennende :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    De aller fleste byggevare butikker kan ta inn dette. Så hør rundt med dine lokale trelastforhandlere.

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Sjekket med produktansvarlig hos Rockfon og han anbefalte Sonar B eller Sonar Activity B som er henholdsvis 20 og 40mm tykke.
    Disse kan limes rett på himling eller vegg.

Holder det med 10mm for demping? Er det ikke bedre å gå for litt tykkere plater 20 eller 40 ?

Er det noen som har erfaring med å lime disse fast I taket?

Hvis de skal limes I taket så blir vel 40 I overkant med tanke på det estetiske og at de ikke deter ned pga tyngde.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    40mm er minimum. Når emokid sa han bestilte 10, så mente han 10cm, ikke 10mm. Når det kommer til absorpsjon så gjelder det å dempe så bredbåndet som mulig. du kommer ofte langt med 10cm plate med 10cm luft bak. Skal du over 15cm tykkelse på platen, så ville jeg gått over til et lettere materiale, som f.eks rockwool flexi-a eller glava plate 40. Selvsagt hjelper det med 5, eller 10cm plater rett på vegg også. Men om du bruker for tynne plater vil det ikke spesielt langt ned i frekvens.

Ikke noe problem å henge slikt i taket. Det veier "ingenting"

Sist redigert:

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Ja 10cm høres mere riktig ut!
    Rockfon selger er neppe HIFI mann ettersom han kun snakket om 20 og 40mm :)

Jeg tenkte minimum 10 cm plate med ramme og luft og kle med stoff for å dempe refleksjoner fra vegg, men kanskje lime 20 eller 40mm I taket mellom HT og lytteposisjon?

Hva tenker dere om det?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Takrefleksjonen er minst like destruerende som sidevegg og bakvegg så ville kjørt så dypt som du kan der også. Men det er forståelig at det estetiske må beholdes.

MyFourMoods

Fersking
    Ble medlem
    03.02.2015
    Antall liker
    0
    Sjekket med produktansvarlig hos Rockfon og han anbefalte Sonar B eller Sonar Activity B som er henholdsvis 20 og 40mm tykke.
    Disse kan limes rett på himling eller vegg.

Holder det med 10mm for demping? Er det ikke bedre å gå for litt tykkere plater 20 eller 40 ?

Er det noen som har erfaring med å lime disse fast I taket?

Hvis de skal limes I taket så blir vel 40 I overkant med tanke på det estetiske og at de ikke deter ned pga tyngde.
    De 40mm platene til Rockfon er lagd for å limes, så de detter ikke ned.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Hvor bestilte du fra? Er det enkelte eller pakker med flere i? Har lurt litt på lignende selv her, rommet her er som en glattcelle.
    Om rommet er som en glattcelle har du gode ting i vente om du demper riktig, jeg ville begynt med 1-refleksjoner og jobbet meg videre derifra. Bruk plater av minimum 5cm og helst tykkere om mulig - selv har jeg flere på 5 cm og de fungerer svært bra med 4-5cm luft mellom platene og vegg. Bruk litt tid etter at du har satt opp platene for å la ørene venne seg til den nye lyden, mye informasjon vil komme på plass samt stereoperspektivet og størrelsen på lydbildet blir mye bedre.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ja 10cm høres mere riktig ut!
    Rockfon selger er neppe HIFI mann ettersom han kun snakket om 20 og 40mm :)

Jeg tenkte minimum 10 cm plate med ramme og luft og kle med stoff for å dempe refleksjoner fra vegg, men kanskje lime 20 eller 40mm I taket mellom HT og lytteposisjon?

Hva tenker dere om det?
    Skulle jeg dempet taket idag hadde jeg minimun gått for 15cm, helst 20, bygd i ramme.

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Takrefleksjonen er minst like destruerende som sidevegg og bakvegg så ville kjørt så dypt som du kan der også. Men det er forståelig at det estetiske må beholdes.
    Har vært mye jobb I det siste og lite tid til lydforbedrende tiltak I heimen..... men igår fikk jeg gjort noen målinger med UMIK-1 og REW. Spørsmålet er da om målingene jeg gjør kan fortellle meg hva og hvor jeg bør gjøre tiltak med plater/bassfeller? Det er ihvertfall tanken..

Er helt nybegynner så lurer på om noen kan fortelle meg veien videre utfra målingene jeg har tatt?
    Ser på kurvene at jeg sliter med bade refleksjoner og diverse dupper og peaker men er usikker på hvordan tolke målinger riktig.

Setter pris hvis noen kan komme med input:cool:

Målinger er kun gjort med høyre Ht + sub.

Bør jeg også måle venstre alene og begge ht samtidig for å få full oversikt ?

Høyre høyt ingen demp.jpg

Refleksjoner ingen demp høyre.jpg

waterfall høyre ingen demp.jpg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det en måling av Kef Reference 105/3 eral?
    Den grafen med en forhøyning ved 800 Hz, hvis den stemmer, ville jeg tro er slitsom og lytte til i lengden.

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Hei Orso,

Jepp det er kef Ref 105.3 høyre som er målt. Kan det være noe galt med selve ht eller kan rommet mitt lage såpass trøbbel?

Her er waterfall med bade høyre og venstre kef...

waterfall begge høyt ingen demp.jpg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Syntes ikke det ser så aller verst ut bortsett fra de peakene i bassen som kan draes ned med en DSP løsning. Noe etterklang i bassen så bassfeller vil nok hjelpe om du finner din smak og kompromi. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har vært mye jobb I det siste og lite tid til lydforbedrende tiltak I heimen..... men igår fikk jeg gjort noen målinger med UMIK-1 og REW. Spørsmålet er da om målingene jeg gjør kan fortellle meg hva og hvor jeg bør gjøre tiltak med plater/bassfeller? Det er ihvertfall tanken..

Er helt nybegynner så lurer på om noen kan fortelle meg veien videre utfra målingene jeg har tatt?
    Ser på kurvene at jeg sliter med bade refleksjoner og diverse dupper og peaker men er usikker på hvordan tolke målinger riktig.

Setter pris hvis noen kan komme med input:cool:

Målinger er kun gjort med høyre Ht + sub.

Bør jeg også måle venstre alene og begge ht samtidig for å få full oversikt ?

Vis vedlegget 307696

Vis vedlegget 307697

Vis vedlegget 307698
    Jeg ville ha eksprimentert med plassering og delefrekvens av høyttalere og sub for å få bort peaken på 60-70 hz hvis du ikke er låst til dagens setup. Hvilken frekvens deler du suben?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Orso,

Jepp det er kef Ref 105.3 høyre som er målt. Kan det være noe galt med selve ht eller kan rommet mitt lage såpass trøbbel?

Her er waterfall med bade høyre og venstre kef...

Vis vedlegget 307707
    Jeg synes at frekvensresponsen er overraskende ujevn og stemmer dårlig overens med hva jeg har sett før av både eldre og nyere Kef Reference modeller. Men vanskelig å si noe når man ikke vet noe mer om plassering og rom. Kanskje best å starte en egen tråd om dette?

Det som er sikkert er du har stor forbedring å gå på over hele frekvensområdet og ikke minst i tidsdomenet. Dette retter du ikke med kabler. ;)

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    Hei AtleT,

Parasound P5'n har mulighet for sette separat delefrekvens på front ht og sub, de er delt på 45 idag.
    Får prøve meg frem litt med justering av delefrekvens og plassering for å se om det hjelper på peaken.

Kanskje måle separat på hver høytaler og med/uten sub for å se hvor problemet ligger

Får se om jeg får satt av litt tid så kan jeg poste nye målinger ;D

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    105.3 kom på slutten av 80 tallet og var den første i Reference serien som fikk Uni-Q elementet. Jeg hadde denne modellen og klarte aldri å bli kvitt hardheten i mellomtonen. Kan det være 800 hz peaken som orso beskriver i målingen din, eral? Denne hardheten er det ikke sikkert at du klarer å fjerne med akustikkplater. Skikkelig DSP fantes ikke på 80-tallet, men det kan hende du kan DSP'e deg ut av denne klemma i 2015.....vet ikke.

B

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    392
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    2
    105.3 kom på slutten av 80 tallet og var den første i Reference serien som fikk Uni-Q elementet. Jeg hadde denne modellen og klarte aldri å bli kvitt hardheten i mellomtonen. Kan det være 800 hz peaken som orso beskriver i målingen din, eral? Denne hardheten er det ikke sikkert at du klarer å fjerne med akustikkplater. Skikkelig DSP fantes ikke på 80-tallet, men det kan hende du kan DSP'e deg ut av denne klemma i 2015.....vet ikke.

B
    Hei Bergfinn, fint med litt input fra en som har hatt samme ht. Hardheten du beskriver er den jeg prøver å bekjempe men mulig at det må inn med nye ht for å komme i mål.Har hatt 104.2 en gang i tiden og de var mye bløtere i lyden men hadde ikke den samme detaljerte oppløste og tredimensjonale lyden som 105. Nå spilles det mest rolig akkustisk eller jazz her i huset type Diana Krall osv og da låter det fint men rock og blues har en tendens til å bli litt hardt og aggresivt.

Kommer til å jobbe videre med måling og demping av rommetfor å se om det blir bedre.....så får vi se hvor lenge kef' ene overlever.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn