Ferdig prutet.

Status
Stengt for ytterligere svar.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Besynderlig synspunkt. Klare opplysninger om hva man vil ha betalt skal IKKE stå i annonsen. Jaja.

"Ikke skambud" er forsåvidt også greit, synes jeg, hvis man bare opplyser hvor skambudsgrensen går. Det ligger et par nydelige høyttalere på bruktbørsen nå der selger ønsker bud, men ikke skambud, uten å opplyse noe om hvor grensen mellom bud og skambud går. Prisantydning finnes heller ikke. Siden det ikke kommer på tale å respondere på slikt rør får det være. Synd.

V

vredensgnag

Gjest
Det er så mange rare annonser. Man får til tider inntrykk av at selger egentlig ikke har lyst til å selge - kanskje er det kona som presser på, og så setter man opp en elendig annonse man vet man ikke vil få napp på, slik at man kan si man har forsøkt å selge, hva vet jeg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Steinar_Lund skrev:
Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:
Ja ferdig prutet er jo ikke reelt.

Det er løgn og bedrag.

Jeg har fått tilslag mange ganger under oppgitt pris selv om det er "ferdig prutet"

Så det lønner seg å " ha tungt for det" :D
Kanskje det, men ikke desto mindre synes jeg det er både smålig og respektløst å opptre slik du gjør deg til talsmann for.
Vel - alle saker har minst to sider. Er det ikke like respektløst av en selger å gå ut med en i overkant høy "ferdig prutet" pris? Det er ingen som vet hva en brukt dings koster før man har funnet noen som vil kjøpe. Dette med forhandlinger, pruting og slikt er noe som stammer helt fra urmenneskets tid - value for money - og som er godt rotfestet i genene våre. De som ikke hadde denne evnen - de førte ikke gene sine videre.
På den annen side; Er det ikke greit at selger å sette den prisen han vil ha for å selge? Så kan potensielle kjøpere selv vurdere om denne prisen er akseptabel eller ikke.
Joda - hvis man bare innser at dette er speilbildet av det vi gjerne benevner som at "kjøperen prøver seg" - nemlig at "selgeren prøver seg". Hva som er så greit med det, har jeg litt vanskelig for å se - ser ikke helt poenget med at en som selger noe, skal fredes for enhver pris. I kjøp og salg skal det være litt motstand - hvis det ikke er det, er prisen helt feil.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
Det skulle ha vært morro å være flue på veggen når trådstarter evt. er ute for å handle kabler.

Edit; glemte ;D

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Da har jeg fått kveldens dose med kverulering, og legger meg, fornøyd med å ha startet brannen i rosenes by ;)

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Pink_Panther skrev:
Det skulle ha vært morro å være flue på veggen når trådstarter evt. er ute for å handle kabler.
OK siste da :)

Jeg liker å prute, obvius nok, men samtidig legger jeg lett ut altfor mye om det er noe jeg vil ha :)

Men kabler... har ikke investert mye i det på mange år. Og jeg er en kabelskeptiker. Men vil vel prøve Roald sine en dag og se om jeg hører forskjell. Hvilket jeg ikke håper ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.529
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Å skrive "ferdig prutet" er en helt normal del av pruteprosessen.

C

Cyber

Gjest
flaago2 skrev:
Pink_Panther skrev:
Hvordan kan det ha seg at du bare har 4 innlegg? Du har da minst 3-4X bare i denne tråden? Jeg vil også ha en slik brukerkonto som kun registrerer ett innlegg per hundre....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
flaago2 skrev:
Da har jeg fått kveldens dose med kverulering, og legger meg, fornøyd med å ha startet brannen i rosenes by ;)
Hæ, brenner det i Molde??!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
cybervision_ skrev:
flaago2 skrev:
Pink_Panther skrev:
Hvordan kan det ha seg at du bare har 4 innlegg? Du har da minst 3-4X bare i denne tråden? Jeg vil også ha en slik brukerkonto som kun registrerer ett innlegg per hundre....
Innlegg i Off Topic registreres ikke på innleggstellerverket.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ulf-B skrev:
Steinar_Lund skrev:
Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:

Det er løgn og bedrag.

Jeg har fått tilslag mange ganger under oppgitt pris selv om det er "ferdig prutet"

Kanskje det, men ikke desto mindre synes jeg det er både smålig og respektløst å opptre slik du gjør deg til talsmann for.
Vel - alle saker har minst to sider. Er det ikke like respektløst av en selger å gå ut med en i overkant høy "ferdig prutet" pris? Det er ingen som vet hva en brukt dings koster før man har funnet noen som vil kjøpe. Dette med forhandlinger, pruting og slikt er noe som stammer helt fra urmenneskets tid - value for money - og som er godt rotfestet i genene våre. De som ikke hadde denne evnen - de førte ikke gene sine videre.
På den annen side; Er det ikke greit at selger å sette den prisen han vil ha for å selge? Så kan potensielle kjøpere selv vurdere om denne prisen er akseptabel eller ikke.
Joda - hvis man bare innser at dette er speilbildet av det vi gjerne benevner som at "kjøperen prøver seg" - nemlig at "selgeren prøver seg". Hva som er så greit med det, har jeg litt vanskelig for å se - ser ikke helt poenget med at en som selger noe, skal fredes for enhver pris. I kjøp og salg skal det være litt motstand - hvis det ikke er det, er prisen helt feil.
Jeg er ikke så sikker på at jeg skjønte den siste, Ulf-B. Hvis selger setter en pris, og kjøper godtar den, er altså prisen "helt feil". For hvem? I et slikt tilfelle ville jeg trodd at alt var, vel, greit.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
Er vel nermest umuligt å vite om man er eneste der er interessert i produktet elller om der er andre...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Steinar_Lund skrev:
Ulf-B skrev:
Steinar_Lund skrev:
Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:

Det er løgn og bedrag.

Jeg er ikke så sikker på at jeg skjønte den siste, Ulf-B. Hvis selger setter en pris, og kjøper godtar den, er altså prisen "helt feil". For hvem? I et slikt tilfelle ville jeg trodd at alt var, vel, greit.
Hehe - vanskelig å uttrykke seg like klart hver gang. En utfordring, det - ikke minst på hjemmefronten....

Jeg har drevet med kjøp og salg noen år - og t.o.m. holdt kurs i forhandlinger og forhandlingsteknikk - og all erfaring tilsier at hvis det går altfor lett og smertefritt, er det stor sannsynlighet for at en av partene ikke har fått maks ut av situasjonen. Det trenger ikke nødvendigvis å være "helt feil" - men det er all grunn til å være betenkt hvis man ikke møter motstand. Greit nok hvis man selger unna noe gammelt rask og pengene ikke betyr noe - men hvis man er ute etter den "rette prisen", må man kjempe litt. Både som selger og som kjøper.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ulf-B skrev:
Steinar_Lund skrev:
Ulf-B skrev:
Steinar_Lund skrev:
Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:

Det er løgn og bedrag.

Hehe - vanskelig å uttrykke seg like klart hver gang. En utfordring, det - ikke minst på hjemmefronten....

Jeg har drevet med kjøp og salg noen år - og t.o.m. holdt kurs i forhandlinger og forhandlingsteknikk - og all erfaring tilsier at hvis det går altfor lett og smertefritt, er det stor sannsynlighet for at en av partene ikke har fått maks ut av situasjonen. Det trenger ikke nødvendigvis å være "helt feil" - men det er all grunn til å være betenkt hvis man ikke møter motstand. Greit nok hvis man selger unna noe gammelt rask og pengene ikke betyr noe - men hvis man er ute etter den "rette prisen", må man kjempe litt. Både som selger og som kjøper.
Hehe. Jotakk, jeg drev med den slags i ca 30 år selv. Og går det for glatt, får man gjerne følelsen av at man kunne tynt litt mer ut av det. Men etter min mening blir det litt annerledes med privat salg, spesielt når selger flagger en pris som "rock bottom". I "forretningssammenheng" er gjerne et åpningsbud det samme som en invitasjon til "vennligst prut".

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det med "rock bottom" er jo bare et forhandlingsutspill, det også. Jeg ser ikke helt forskjellen på privatpersoner og næringsdrivende her. Mange av oss er begge deler - om enn ikke nødvendigvis samtidig. Det kan jo være en skikkelig riking som legger ut en annonse. På den annen side kan det være en fattig student. Har litt sympatier for sistnevnte kategori.... Så det med tyningen blir litt stuasjonsavhengig. Men jeg kan ikke si annet enn at jeg lar meg terge opp hvis jeg aner at vedkommende er ute og prøver seg - enten han skal selge eller kjøpe.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
flaago2 skrev:
skaff deg en kjerring istedet
da er du ferdig prutet
mvh
Leif

G

Gjestemedlem

Gjest
flaago2 skrev:
Et eksempel. En ville selge et objektiv for 3200 kr ferdig prutet, jeg tilbød 2800...han sa jeg var idiot... uken etterpå lå det tilsalgs for 2100....
Jeg kunne ikke dy meg, og spurte om det ikke var ferdig prutet allikevel.... oi han ble sint :D
La meg gjette... du fikk ikke en gang lov til å kjøpe objektivet til 2100? Så hvis du hadde ventet i stedet for å sende bajasmeldinger til selger, så hadde du endt opp med å få det til 2100 i stedet for 2800 eller en kjøper som ikke vil handle med deg for noen pris...

Hvis folk legger ut en pris er det lov å gi bud, men hvis folk skriver med helt leselige bokstaver i annonsen at de ikke ønsker bud så er man rimelig uintelligent om man likevel buser frem og ikke oppnår noe som helst annet enn å irritere selger. Det er kjekt med "en hobby", men din er omtrent like sympatisk som snåttunger som ringer på dørene og løper og gjemmer seg.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
flaago2 skrev:
Jeg har kjøpt og solgt utstyr på nettet i mange år, både hifi og foto, men det er et par ting jeg aldri forstår.

En av de tingene er hvorfor folk gidder å skrive "ferdig prutet" og "skambud mottaes ikke".

Vi vet alle godt at den overhodet ikke er ferdig prutet, for en uke senere legger tosken den ut igjen 5000 kr billigere...
Kanskje de mener at de bare vil prute med seg selv? Og hvor forsvinner skambudene om de ikke motaes?

I wonder wonder...

Min lille hobby er å legge inn ekstra lave skambud på slike annonser :p
Ja, ja - to each his own, I guess ::) Bra det er den lille hobbyen du bruker den slags tidsfordriv på.
Forøvrig enig med mye av det Deph skriver i denne tråden.

Hvis jeg ser slike salgsannonser for et produkt jeg ønsker, men syntes prisen er for høy, respekterer jeg det selger indirekte sier ( "Fast Pris" ) og lar være å gå inn i en polemisering med ham. Men jeg sender likefullt en respektfull melding om at jeg er interessert i produktet, og om han ikke får solgt så står jeg klar med pris X. Det har vist seg å holde stikk ved noen anledninger, og vi var begge fornøyde.

Mvh
J

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
høres ut som en mye mere sympatisk approach
da fremstår det som en opsjon og ikke en bunntrål
mvh
Leif

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
JackX skrev:
flaago2 skrev:
Jeg har kjøpt og solgt utstyr på nettet i mange år, både hifi og foto, men det er et par ting jeg aldri forstår.

En av de tingene er hvorfor folk gidder å skrive "ferdig prutet" og "skambud mottaes ikke".

Vi vet alle godt at den overhodet ikke er ferdig prutet, for en uke senere legger tosken den ut igjen 5000 kr billigere...
Kanskje de mener at de bare vil prute med seg selv? Og hvor forsvinner skambudene om de ikke motaes?

I wonder wonder...

Min lille hobby er å legge inn ekstra lave skambud på slike annonser :p
Ja, ja - to each his own, I guess ::) Bra det er den lille hobbyen du bruker den slags tidsfordriv på.
Forøvrig enig med mye av det Deph skriver i denne tråden.

Hvis jeg ser slike salgsannonser for et produkt jeg ønsker, men syntes prisen er for høy, respekterer jeg det selger indirekte sier ( "Fast Pris" ) og lar være å gå inn i en polemisering med ham. Men jeg sender likefullt en respektfull melding om at jeg er interessert i produktet, og om han ikke får solgt så står jeg klar med pris X. Det har vist seg å holde stikk ved noen anledninger, og vi var begge fornøyde.

Mvh
J
Du er inne på noe vesentlig her. Det er ikke prutingen som er problemet, men måten det gjøres på. Jeg har både kjøpt og solgt produkter med utgangspunkt i en slik vennligsinnet fremgangsmåte du beskriver. Men får jeg en frekk mail av typen "Du må være helt dust hvis du tror at det produktet ditt er verdt 10.000 kroner - i mine øyne er det f.... ta meg ikke verdt mer enn 6.000 kroner, og det er det er mitt siste bud!", selger jeg det heller for 5.000 kroner til en hyggelig kar som vet å oppføre seg skikkelig. Jeg handler ikke med folk jeg ikke liker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Godt ord igjen. Bunntrål -det var jaggu riktig betegnelse, Leif ;D ;D

Røyk utpå igjen i går og handlet for 11.000,- - to-tre år gammelt utstyr, relativt spes. og sikkert ikke det enkleste å omsette. Nypris på dette er nærmere 30k. Kunne sikkert "ventet ut" og sett an, spekulert på at ingen andre meldte seg men what's the point? Skulle ha det uansett, og prisen var grei. D a kan jeg være grei også. Så er man ferdig og kan komme seg videre.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
eneste slike folk oppnår hos meg, er å bli svartelista :eek:
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Samme her. Har ved flere anledninger solgt ting rimeligere til hyggelige mennesker enn hva jeg kunne ha fått hos folk som ikke gav noen god følelse. Av og til for min egen skyld, og noen ganger for å irritere drittsekkene som tror at det er bare å ture frem.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
me 2 ;D
hender jeg heller gir bort ting, enn å selge de, bare det er noen som vet å sette pris på det i mottagerenden
mvh
Leif

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pengesluk skrev:

Røyk utpå igjen i går og handlet for 11.000,- - to-tre år gammelt utstyr, relativt spes. og sikkert ikke det enkleste å omsette. Nypris på dette er nærmere 30k. Kunne sikkert "ventet ut" og sett an, spekulert på at ingen andre meldte seg men what's the point? Skulle ha det uansett, og prisen var grei. D a kan jeg være grei også. Så er man ferdig og kan komme seg videre.

jassågitt, var det du som snappet opp femtentommerne?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
flere som satt og så på de!
kunne jo kanskje vært noe i horn!
mvh
Leif

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Virker som om det er noen her som forventer gull og grønne skoger for sitt eget utstyr.

Er helt enig med trådstarter. Men jeg mener ikke at man skal legge inn skambud eller bud under prisantydning hvis det står spesifisert at det ikke er ønskelig. Jeg har gjort som JackX noen ganger. Det funger stort sett om det da ikke er noen andre som mener varen er verdt mer enn meg. Noen ting er tungsolgt også, og samme hvor snurt man føler seg kan man ikke skylde på andre enn seg selv når man ikke får prisen man ønsker.

En annen vinkling er de i denne hobbyen som nyter den med begrensede midler av en eller annen grunn. Har flere ganger fått forespørsel på produkter da noen vil ha de men rett å slett ikke har råd til å kjøpe til den prisen jeg egentlig vil ha. Ved det seneste tilfelle lot jeg faktisk produktet gå til denne prisen da jeg vet jeg hadde satt pris på dette om jeg hadde vært i samme situasjon.

En siste ting er jo hva folk virkelig betaler for sine produkter. Mange sitter å tenker; "Yess, nå har jeg gjort et godt kjøp" og fått en vare billigere. Når man da selger igjen forventer man noe utifra fullpris/veiledende og ofrer ikke en tanke på at ALLE får kjøpt denne varen til samme lave pris. Alt, utenom sub, som jeg har i mitt oppsett er nytt, men jeg har ikke betalt fullpris for noe ennå. Når vi er griske når vi kjøper må vi tåle at andre er griske når de skal kjøpe av oss igjen. :)

Geir Arne

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ganilsen:
det er jaggu bra du ikke prøver å livnære deg som møbeldesigner ;)
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
sorry forvekslet ditt nick med g-h i Sandnes:
subwoofer utformet som puff til salgs? ;D da lo jeg godt, når det ble nevnt i samme åndedrag som WAF
selv kona mi hadde streika
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Canales skrev:
pengesluk skrev:

jassågitt, var det du som snappet opp femtentommerne?
(plystrende smileys) Dere må våkne, gutter!! Gjøre leksene deres! Stå opp om morra'n! Kjenne deres besøkelsestid! Lære av de gamle!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.046
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Pruting er bajasfakter som hører hjemme blant gateselgere i Marokko, og deres likesinnede. Når folk ikke ønsker å synke ned på dette nivået så bør man respektere det.

Legger man ut en vare til en fast pris så er valget enten å kjøpe til denne prisen eller å la være, og eventuelt vente til varen blir nedsatt og lagt ut på nytt med lavere pris. Hvis man har problemer med å forstå dette så bør man klage til sine foreldre for manglende oppdragelse.
Og hvis varen annonseres 15 % dyrere enn den ble kjøpt for (på samme HFS brukten) tre måneder før?
Og varen i mellomtiden skrytes opp på vennetråder? Dette er ikke uvanlig.
Det er helt klart tillatt å tjene penger på brukt kjøpt og salg, men som kjøper tjener man på å følge med en stund før man hopper på et tilbud.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
pengesluk skrev:

Enig med deg, hvis det er noe man har lyst på og har tenkt å ha en stund er det ikke noen vits i å spekulere for å spare en tusenlapp eller to.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.149
Anonym skrev:
pengesluk skrev:

Enig med deg, hvis det er noe man har lyst på og har tenkt å ha en stund er det ikke noen vits i å spekulere for å spare en tusenlapp eller to.
Vær sikker på at her på HFS kryr det av folk som sitter på gjerdet og bestemmer/ombestemmer seg i kjøpsprosessen i ett sett. Alt gjøres for å spare en hundrings eller to.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Vær du sikker på at det er mange slike ja. Det orker ikke jeg i hvertfall. Ikke har jeg tid heller.

Er du på dass så får du drite eller komme deg ut.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Super skrev:
Anonym skrev:
pengesluk skrev:

Vær sikker på at her på HFS kryr det av folk som sitter på gjerdet og bestemmer/ombestemmer seg i kjøpsprosessen i ett sett. Alt gjøres for å spare en hundrings eller to.
Folk som trekker seg fra en avtale bør det være skuddpremie på.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:

Det er løgn og bedrag.

Det synes som du glemmer en viktig faktor, og det er tid som transaksjonskostnad. Greit, hvis man er student, pensjonist, ikke har spesielt interessant eller tidkrevende jobb eller rett og slett ikke har vokst fra gleden av å leke tyrkisk basar så ser man kanskje ikke det som noen kostnad å bruke timer av sin tid på prute ett produkt opp eller ned noen hundre eller tusenlapper. Jeg kan forstå det. Selv har jeg verken tid eller lyst til å inngi meg på pruting med mindre det betaler seg (minst) som overtid på jobben. Hvis jeg har ett produkt tilsalgs med opplyst minstepris på 3K, hvorfor skulle jeg sløse bort dyrebare fritid på en gang å besvare bud på 2,9K - en skarve hundrings? Hver sin lyst, selvfølgelig, men jeg kan ikke se noe klanderverdig i det å ikke besvare bud under det man eksplisitt har sagt man ikke vil besvare. For ting jeg ønsker å bli kvitt som har en bruktverdi under tusenlappen vil jeg mye heller gi det bort til noen som jeg tror vil ha glede av dem, enn å ødsle av min tid på folk som synes å ha pruting som mål like mye som middel.

Ellers er det nok pruterne som ikke kommer til å føre sine økonoiske gener, eller butikker, videre. Prutebasarene sørøst for Middelhavet kommer nok til å overleve akkurat så lenge det finnes turister som har lyst, råd og tid til å kaste bort sine penger og ferie der, men de er ellers like overlevelsesdyktige i den moderne økonomi som gårsdagens kolonihandlere bak disk på hjørnet. I min utvidede internajonale omgangskrets er det stort bare damer som fortsatt synes å finne personlig tilfredsstillelse i å bruke tid på pruting i seg selv. De mannlige unntak er alle fra sør for Roma eller øst for Bosporus, samt et par nederlendere med så markante calvinistiske trekk at de av prinsipp synes å ta ekstra lange steg for å spare på skoene...

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
noruego skrev:
Det synes som du glemmer en viktig faktor, og det er tid som transaksjonskostnad. Greit, hvis man er student, pensjonist, ikke har spesielt interessant eller tidkrevende jobb eller rett og slett ikke har vokst fra gleden av å leke tyrkisk basar så ser man kanskje ikke det som noen kostnad å bruke timer av sin tid på prute ett produkt opp eller ned noen hundre eller tusenlapper. Jeg kan forstå det. Selv har jeg verken tid eller lyst til å inngi meg på pruting med mindre det betaler seg (minst) som overtid på jobben. Hvis jeg har ett produkt tilsalgs med opplyst minstepris på 3K, hvorfor skulle jeg sløse bort dyrebare fritid på en gang å besvare bud på 2,9K - en skarve hundrings? Hver sin lyst, selvfølgelig, men jeg kan ikke se noe klanderverdig i det å ikke besvare bud under det man eksplisitt har sagt man ikke vil besvare. For ting jeg ønsker å bli kvitt som har en bruktverdi under tusenlappen vil jeg mye heller gi det bort til noen som jeg tror vil ha glede av dem, enn å ødsle av min tid på folk som synes å ha pruting som mål like mye som middel.
Syntes du vrir dette til en litt rar vinkel. Du bruker vel mye mindre fritid på å la noe gå "en skarve hundrings" under prisforlangende, som du vil gjøre på å ikke få solgt, og måtte legge ut annonsen 3-4 ganger. Men om du er så prinsippfast får det være opp til deg.

Men en ting jeg ikke skjønner. Når ble det galt å prute, på generell basis?

Geir Arne

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn