Ferdig prutet.

Status
Stengt for ytterligere svar.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Jeg har kjøpt og solgt utstyr på nettet i mange år, både hifi og foto, men det er et par ting jeg aldri forstår.

En av de tingene er hvorfor folk gidder å skrive "ferdig prutet" og "skambud mottaes ikke".

Vi vet alle godt at den overhodet ikke er ferdig prutet, for en uke senere legger tosken den ut igjen 5000 kr billigere...
Kanskje de mener at de bare vil prute med seg selv? Og hvor forsvinner skambudene om de ikke motaes?

I wonder wonder...

Min lille hobby er å legge inn ekstra lave skambud på slike annonser :p

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Da har jeg fått en billig vare.

Dette er et marked med tilbud og etterspørsel, om folk ikke vil betale det du forlanger, så kan du skrive ingen pruting til du blir blå i ansiktet, du får ikke solgt det allikevel ;-)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.463
Torget vurderinger
2
flaago2 skrev:
Da har jeg fått en billig vare.

Dette er et marked med tilbud og etterspørsel, om folk ikke vil betale det du forlanger, så kan du skrive ingen pruting til du blir blå i ansiktet, du får ikke solgt det allikevel ;-)

Det er vel de som heller beholder varen enn og selge til skampris.

Må da kunne respektere det. Gnålete kjøpere som ikke respekterer beskjed om "ingen pruting" er et jævla gnag spør du meg.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Om du ikke tåler at folk gir tilbud på varen du vil selge, så burde du a) Ikke lgge den ut for salg, eller b) flytte på gamlehjem :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Pruting er bajasfakter som hører hjemme blant gateselgere i Marokko, og deres likesinnede. Når folk ikke ønsker å synke ned på dette nivået så bør man respektere det.

Legger man ut en vare til en fast pris så er valget enten å kjøpe til denne prisen eller å la være, og eventuelt vente til varen blir nedsatt og lagt ut på nytt med lavere pris. Hvis man har problemer med å forstå dette så bør man klage til sine foreldre for manglende oppdragelse.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
enig med rozzy.
respektér det som står i annonsen, ffs.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.463
Torget vurderinger
2
flaago2 skrev:
Om du ikke tåler at folk gir tilbud på varen du vil selge, så burde du a) Ikke lgge den ut for salg, eller b) flytte på gamlehjem :)
Nå må du ikke stille frustasjonen din over å fått avslag på et skambud ut til offentlig spott og spe.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Enig med flere her. Her er det selgers ord som gjelder. En kjøper kan selvfølgelig ikke hindres i å legge inn et for lavt bud, men kan heller ikke bli grinete hvis han ikke får svar, da premissene for handel er brutt.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Nix, for det er ikke reelt at den er ferdig prutet. Det er bare et forsøk på å presse prisen opp i begynnelsen. Og tilogmed et dårlig forsøk.

Om de ikke får solgt, så er prisen lavere neste uke.. eller uken deretter...

Prisen bestemmes av markedet, ikke av en surmaget selger som vil ha mest mulig for sin vare;)

Et eksempel. En ville selge et objektiv for 3200 kr ferdig prutet, jeg tilbød 2800...han sa jeg var idiot... uken etterpå lå det tilsalgs for 2100....
Jeg kunne ikke dy meg, og spurte om det ikke var ferdig prutet allikevel.... oi han ble sint :D

J

J.J

Gjest
Tja .. det er litt både og - ting er ikke alltid svart/hvit ... når en selger legger ut varen for salg for 3 gang.. og det fremdeles ikke får solgt .. da er det bare å prute , selvom det står ingen skambud/pruting ...... ... igrunn så er det markedet som bestemmer pris ... om en da ikke vil ta vare på det til det blir et vintageprodukt ....

Når en først er inne på annonser , mulig off topic dette.....

"vurderes solgt" ... dem som skriver dette ... kan dem skrive hvor lang betenkningstid dem skal ha ??
Dette er såå teit å skrive .. enten så selger du - eller lar vær. Om en ikke klarer og vurdere om en skal selge et produkt eller ikke -
TENK på det FØR en legger ut en annonse.

G

Gjestemedlem

Gjest
flaago2 skrev:
Nix, for det er ikke reelt at den er ferdig prutet. Det er bare et forsøk på å presse prisen opp i begynnelsen. Og tilogmed et dårlig forsøk.

Prisen bestemmes av markedet, ikke av en surmaget selger som vil ha mest mulig for sin vare;)

Et eksempel. En ville selge et objektiv for 3200 kr ferdig prutet, jeg tilbød 2800...han sa jeg var idiot... uken etterpå lå det tilsalgs for 2100....
Jeg kunne ikke dy meg, og spurte om det ikke var ferdig prutet allikevel.... oi han ble sint :D
Jeg tror det hele bunner ut i at ikke helt du forstår hva begrepet betyr. Pruting betyr at man er villig til å inngå i en basarforhandling med en eventuell kjøper om hva prisen skal bli. Å reservere seg mot dette er overhodet ikke det samme som at selger gir fra seg retten til å sette ned prisen selv senere hvis han ikke oppnår den prisen han hadde håpet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
flaago2 skrev:

selgeren bestemmer selv hvilken pris han setter.

om han ikke får solgt og senker prisen etter en stund, er hans sak.

står det "ferdig prutet" i en annonse, så pruter man ikke. da får man heller vente og se om selger senker prisen etter hvert.

prisen bestemmes av markedet, men selger bestemmer selv hvilken pris han vil selge for.

dette kan ikke være så vanskelig å skjønne for folk med allminnelig folkeskikk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
jan#jan skrev:
Tja .. det er litt både og - ting er ikke alltid svart/hvit ... når en selger legger ut varen for salg for 3 gang.. og det fremdeles ikke får solgt .. da er det bare å prute , selvom det står ingen skambud/pruting ...... ... igrunn så er det markedet som bestemmer pris ... om en da ikke vil ta vare på det til det blir et vintageprodukt ....

Når en først er inne på annonser , mulig off topic dette.....

"vurderes solgt" ... dem som skriver dette ... kan dem skrive hvor lang betenkningstid dem skal ha ??
Dette er såå teit å skrive .. enten så selger du - eller lar vær. Om en ikke klarer og vurdere om en skal selge et produkt eller ikke -
TENK på det FØR en legger ut en annonse.
+1

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Syns trådstarter kverulerer fælt her. Ferdig prutet betyr ferdig prutet! Hvis selger etter en uke ikke har fått ønsket pris, og velger å sette ned prisen er det hans/hennes problem/valg. Kanskje er det selve pruteprosessen selgeren finner uspiselig, eller rett og slett ikke har tid til.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Hehe, hvorfor skal man vente og se?

Hvilken folkeskikk har man brutt om man gir et tilbud på en vare som er under den selger vil ha?

Du pleier kanske by OVER det selger vil ha? Da skal jeg huske på deg neste gang jeg vil selge noe :D

G

Gjestemedlem

Gjest
flaago2 skrev:

Hvilken folkeskikk har man brutt om man gir et tilbud på en vare som er under den selger vil ha?
Er du en slik som stopper opp i kassen på Kiwi og krangler med kassadamen om prisen på boksen med leverpostei fordi du har sett den på tilbud i en annen butikk for tre uker siden?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
flaago2 skrev:

Du pleier kanske by OVER det selger vil ha? Da skal jeg huske på deg neste gang jeg vil selge noe :D

hva jeg ville gjort?
kjøpt den til selgers pris hvis jeg virkelig hadde lyst på den, eller la være å kontakte selger hvis jeg synes prisen er for høy.

"ferdig prutet" betyr at selger ikke ønsker å foholde seg til en pruteprosess, derfor er det ingen vits i å sende avgårde bud under det aktuelle priskravet.
du kaster bort både din egen og en annen persons tid hvis du allikevel bestemmer deg for å ta kontakt for å prute.

få det inn nå.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Jeg kan gi et eksempel.

Døra røk til senteret der jeg jobber, vi er 4 stk som må dele utgiften. Ny dør med sensor, PLS etc kostet 24 000.

Jeg sa Hmmm, dyrt, men 20 000 så har vi en deal så ringer jeg ikke rundt. han sa OK.

Da hadde jeg allerede ringt rundt og de andre var dyrere ;)

Så 4k spart på 5 sek......

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
flaago2 skrev:

Er du en slik som stopper opp i kassen på Kiwi og krangler med kassadamen om prisen på boksen med leverpostei fordi du har sett den på tilbud i en annen butikk for tre uker siden?
Tror det er han som sto foran meg i køen - ventet med å be om pose til kortet var dradd for å spare 50 øre.
Vet iallefall hvem jeg ikke skal besvare dersom det kommer det kommer en dag at ting skal bytte eier - bare sånn av prinsipp liksom.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ser ikke helt problemet her. Både selger og kjøper har full valgfrihet. Selger tilbyr en vare til en "ferdig prutet" pris - kjøper synes denne er litt drøy for lommeboken. Ikke noe i veien for å si fra. Et "nei" har du - et "ja" kan du kanskje få. Ingen har blitt skadet for livet eller hva verre er. For øvrig finnes det ikke veldig mye her i verden som slår skambud. Rent fornøyelig - og hvis det er slik at en god latter forlenger livet, tror jeg at jeg kommer til å bli riktig gammel. Ler godt, jeg - i vissheten om at jeg ikke MÅ selge, hver gang jeg får inn et skambud. Dessuten: skambud er et godt startpunkt for en forhandling. Bedre det, enn ikke å ha noen å forhandle med i det hele tatt.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
Ser ikke helt problemet her. Både selger og kjøper har full valgfrihet. Selger tilbyr en vare til en "ferdig prutet" pris - kjøper synes denne er litt drøy for lommeboken. Ikke noe i veien for å si fra. Et "nei" har du - et "ja" kan du kanskje få. Ingen har blitt skadet for livet eller hva verre er. For øvrig finnes det ikke veldig mye her i verden som slår skambud. Rent fornøyelig - og hvis det er slik at en god latter forlenger livet, tror jeg at jeg kommer til å bli riktig gammel. Ler godt, jeg - i vissheten om at jeg ikke MÅ selge, hver gang jeg får inn et skambud. Dessuten: skambud er et godt startpunkt for en forhandling. Bedre det, enn ikke å ha noen å forhandle med i det hele tatt.
Nemlig!

Har fått skambud jeg og, og det er bare morsomt :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
flaago2 skrev:
Jeg kan gi et eksempel.

Døra røk til senteret der jeg jobber, vi er 4 stk som må dele utgiften. Ny dør med sensor, PLS etc kostet 24 000.

Jeg sa Hmmm, dyrt, men 20 000 så har vi en deal så ringer jeg ikke rundt. han sa OK.

Men han sa kanskje ikke ferdig prutet? :p

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
"Ferdig prutet" og "skambud slettes" er jo 2 forskjellige ting.

Ferdig prutet så får du gjerne en pris som selger skal ha, eller så beholder han selv. Godta det eller finn en annen selger.

Skambud er værre, for her er det du som kjøper som må vurdere hva skambud er. Altså er det noe du har lyst på men syntes ikke er verdt så mye, så blir jo også budet ditt lavt. Så her byr du det du ønsker!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.455
Torget vurderinger
11
Canales skrev:
flaago2 skrev:

hva jeg ville gjort?
kjøpt den til selgers pris hvis jeg virkelig hadde lyst på den, eller la være å kontakte selger hvis jeg synes prisen er for høy.

"ferdig prutet" betyr at selger ikke ønsker å foholde seg til en pruteprosess, derfor er det ingen vits i å sende avgårde bud under det aktuelle priskravet.
du kaster bort både din egen og en annen persons tid hvis du allikevel bestemmer deg for å ta kontakt for å prute.

få det inn nå.
Hjelper ikke... flaago2 ser ut til å ha tungt for det...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
everlong skrev:
Ferdig prutet så får du gjerne en pris som selger skal ha, eller så beholder han selv.
Hehe - det kan du aldri være helt sikker på hvis du ikke prøver. Ser ikke noe galt i å teste hvor fast selgeren står på prisen sin. Det er nøyaktig det samme som vi gjør i butikken, det, hver dag. Hvis vi ikke liker prisen, kjøper vi ikke. Vår stemmegivning blir naturligvis registrert, innkjøpssjefen får beskjed om at han kjøper feil varer for dyrt, og så justeres prisene etterhvert. Helt til vi kjøper.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Ja ferdig prutet er jo ikke reelt.

Det er løgn og bedrag.

Jeg har fått tilslag mange ganger under oppgitt pris selv om det er "ferdig prutet"

Så det lønner seg å " ha tungt for det" :D

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Butikk og bruktsalg er nok 2 forskjellige ting. Du kan liksom ikke sammenligne bruktbørsen her og Elkjøp:)

Dem som går på Elkjøp, flertallet av dem, har nok aldri sjekket prisen andre steder og skal bare ha produktet. :)

På bruktbørsen er det gjerne prisbevisste mennesker, dem har sjekket flere steder, vet ca hva prisene ligger på, selv om det er noen som tror de kan få hva som helst for brukte ting.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.455
Torget vurderinger
11
flaago2 skrev:

Det er løgn og bedrag.

Jeg har fått tilslag mange ganger under oppgitt pris selv om det er "ferdig prutet"

Kanskje det, men ikke desto mindre synes jeg det er både smålig og respektløst å opptre slik du gjør deg til talsmann for.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
flaago2 skrev:
Jeg kan gi et eksempel.

Så du løy? Og det skryter du av?

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Hvem tror du løy mest?

Døra kostet nok 5000 tenker jeg, men vi måtte ha ny :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
flaago2 fremstår mer og mer sympatisk etter som tråden går. ??? Han mot røkla, og røkla har selvsagt feil. ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
K.H. skrev:
flaago2 skrev:

Det er løgn og bedrag.

Kanskje det, men ikke desto mindre synes jeg det er både smålig og respektløst å opptre slik du gjør deg til talsmann for.
Vel - alle saker har minst to sider. Er det ikke like respektløst av en selger å gå ut med en i overkant høy "ferdig prutet" pris? Det er ingen som vet hva en brukt dings koster før man har funnet noen som vil kjøpe. Dette med forhandlinger, pruting og slikt er noe som stammer helt fra urmenneskets tid - value for money - og som er godt rotfestet i genene våre. De som ikke hadde denne evnen - de førte ikke gene sine videre.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Loevhagen skrev:
flaago2 fremstår mer og mer sympatisk etter som tråden går. ??? Han mot røkla, og røkla har selvsagt feil. ;D
Det er nok fordi jeg har rett :D

Og kanskje fordi jeg ikke gidder gå til personangrep over en kveruleringstråd ;-)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Synes det var underholdende og fornøyelige små hverdagshistorier jeg flaago, keep'em coming! :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Selger sier eksempelvis "Har ikke emballasje, så jeg foretrekker at kjøper kan hente". Det driter jeg i selvsagt som ivrig kjøper, og ber han / hun om han/hun ikke kan sende til meg allikevel. Ønsker fra kjøpere og selgere er jo bare veiledende, så kjør på uansett hva som står i annonsen. :p

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:

Det er løgn og bedrag.

Vel - alle saker har minst to sider. Er det ikke like respektløst av en selger å gå ut med en i overkant høy "ferdig prutet" pris? Det er ingen som vet hva en brukt dings koster før man har funnet noen som vil kjøpe. Dette med forhandlinger, pruting og slikt er noe som stammer helt fra urmenneskets tid - value for money - og som er godt rotfestet i genene våre. De som ikke hadde denne evnen - de førte ikke gene sine videre.
På den annen side; Er det ikke greit at selger setter den prisen han vil ha for å selge? Så kan potensielle kjøpere selv vurdere om denne prisen er akseptabel eller ikke. En "i overkant høy pris" er et subjektivt begrep, og en pris er ikke i overkant høy hvis noen er villig til å betale den.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Det er helt OK å si nei til et tilbud,klart det! Men ikke forvent at andre tror på deg når du skriver ferdig prutet, og å bli sur over tilbud lavere en det du ønsker er meningsløst.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn