"Fenris": Magnestat i Cardioide

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Eller, eh, det ER en rusbrus? Prøvde å være morsom, så ut som felgrens...

    Over til nyhetene.. Poster du noen on-/offaxis
    Ser at lørdagsdrammen er på plass 😁. Ganske god med en skive lime.
    Eller, eh, det ER en rusbrus? Prøvde å være morsom, så ut som felgrens...

    Over til nyhetene.. Poster du noen on-/offaxis målinger av de små waveguidene på plass? Finnes det slike løsninger kommersielt? Gøy!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Etter innlegget ditt å dømme kan det jo se ut til at søndagsdrammen også er i boks @Naturlyd ?

    Men enig, det med disse spaltene er interessant. Burde du ha slike på baksiden også Willy, siden disse skal spille dipol?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Interssant at du deler dine erfaringer med felgrens @Naturlyd :) (god bedring,,).
    Spaltar bak? Der er det filt på statorplaten, skulle ikke være noe turbulens der, må tenke over dette.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Eller, eh, det ER en rusbrus? Prøvde å være morsom, så ut som felgrens...

    Over til nyhetene.. Poster du noen on-/offaxis
    Eller, eh, det ER en rusbrus? Prøvde å være morsom, så ut som felgrens...

    Over til nyhetene.. Poster du noen on-/offaxis målinger av de små waveguidene på plass? Finnes det slike løsninger kommersielt? Gøy!
    Fant et eksempel på nettet fir BG 3 uten bakkammer: Det blir skinner på begge sider av mellomtonen Neo8. Vel, de gjør uansett ikke noe "galt".

    Fenris10.JPG
    , det
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Livbåt nr 2 i drift. Quadene har fått skiftet ut gammelt victoriansk engelsk lim på statorer med romfarttidens epoxy. Skjørtet er nede, støvsugd og de spiller klart med Orchard Starcrimson Ultra Gan. Har nye kondiser og motstander liggende, det skal visstnok føre til enda bedre lyd i Quadene sammen med høyere stativer (når de er montert...). Har et par dipoler (type Gradient) til disse i bua, her må det aktive filteret overhales. (Synes du dette er en skjult salgsannonse?)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    De før/etter målingene med "skinner" var da veldig overbevisende, blir gøy å se dine målinger.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Blir gøy å se målinger? Jeg tenker at det må lyttes, og det grundig. Lydinkvisisjonen kommer på uanmeldt besøk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Definitivt ikke, men vi er en del strengere, idømmer for ekstreme tilfeller den nye "Kurt-Nilsen-torturen".
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ahh, lettelse, Var livredd for det skulle bli Sting eller Kyrkjebøøø
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Livbåt nr 2 i drift. Quadene har fått skiftet ut gammelt victoriansk engelsk lim på statorer med romfarttidens epoxy. Skjørtet er nede, støvsugd og de spiller klart med Orchard Starcrimson Ultra Gan. Har nye kondiser og motstander liggende, det skal visstnok føre til enda bedre lyd i Quadene sammen med høyere stativer (når de er montert...). Har et par dipoler (type Gradient) til disse i bua, her må det aktive filteret overhales. (Synes du dette er en skjult salgsannonse?)
    Det forundrer meg hvor lenge jeg kan spille på Quadene etter jeg har slått av strømmen til de ( dratt ut støpselet). De er forøvrig helt fanrastiske til å gjengi opptakenes atmosfære/ rom. Fin referanse videre for mid- registeret.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Skikkelig fin tråd

    Vet ikke om det er relevant, men endelig kom MiniDSP med multikanalmaskin:

    De funker også brillefint med FIR om du vil leke med faselineært, jeg synes personlig at det gir litt mer liv og "snert" i diskanten. Re-phase er fint for å generere lineariseringsfilene.

    Blir spennende å følge med videre.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det alfe, det er Flex 8 med Dirac Live jeg har nå. Skal bli spennende å bli kjent med denne. Kjenner ikke alle mulige variabler, men tar gjerne mot tips.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det blir nok bra, mener at det bør passe skikkelig fint for slike prosjekter. Jeg kjenner ganske godt de for toveis (2x4HD), men benytter ikke Dirac på mine. Bruker istedet manuell-metoden med svært forsiktig og "myk" bruk av korreksjon. I hovedsak så fungerer mine altså som: delefilter IIR, FIR korreksjon av IIR, tidskorreksjon av driverne og volumkontroll.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du liker jo ingenting av det vi lager ;), men det blir mulighet etterhvert, denne er på tegnebrettet pr dato.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    395
    Antall liker
    443
    Sted
    Brøttum
    Du liker jo ingenting av det vi lager ;), men det blir mulighet etterhvert, denne er på tegnebrettet pr dato.
    Med en slik betraktning av meg så blir det ikke aktuelt. Jeg synes det har vært lærerikt å snakke med deg, så dumt at det jeg skriver/sier er blitt tolket slik. ;) Drar tilbake stående invitasjon for deg og andre fornærmede så sparer vi oss for det bryderiet. Til lykke med nytt bygg og takk for meg. :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ble litt overrasket over tolkningen: Det er jo fullt lovlig å ha egne meninger og vi har notert alle tilbakemeldinger som enten et ønske om å vite mer eller velmente tips om å skyve kvalitet/ design lenger opp. Og her er det ingen automatikk i å være enig. Det finnes pr. dato ikke en perfekt høyttaler. Her på sentralen opplever jeg nysgjerrighet, glede av å dele erfaringer,, søken og kreativitet. Når det oppstår meningsbrytninger kan det ligge uenighet i luften, men når støvet har lagt seg så innser man smak er personlig ( min lyd er rett for meg), men fysiske fakta er ganske så upersonlige. I en tidlig tuning av Bendit fikk vi klare tilbakemeldinger fra bl. a Shy og OB.BB. De lyttet aktivt uten off- topics.
    Dette tok vi til oss og etter nye runder sitter lydbildet som spikret. Men: Uansett høyttaler vil det være en og annen som vil ha et annet bilde pga preferanse/ / hørsel / andre akustiske ‘’ minne-ankere’’ osv.
    I europeisk norm for inneklima stadfestes det at anlegg med mindre enn 15% klager er av topp kvalitet ( pga individuelle forskjeller, kjønn, alder, bekledning, forbrenning o. l) Noen likheter her?
    Snickers er også et godt eksempel på en konstruktiv kritiker ( hva, hvorfor og ikke minst hvordan).
    Altså: Kom gjerne og snakk fritt.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Slalomturen på tegnebrettet nærmer seg slutten, men brå svinger har det vært. 10’’ ble for volumiøst og er skippet ut av kassene til fordel for 2 nye basstårn (12 x 10’’) som kan plasseres inntil sideveggene.
    8’’ Volt får nå relativt grunne cardiode-kasser :15 cm. Hva midtseksjonen blir, det ligger ennå på gramvekta ;-)
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    692
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Gilja
    Slalomturen på tegnebrettet nærmer seg slutten, men brå svinger har det vært. 10’’ ble for volumiøst og er skippet ut av kassene til fordel for 2 nye basstårn (12 x 10’’) som kan plasseres inntil sideveggene.
    8’’ Volt får nå relativt grunne cardiode-kasser :15 cm. Hva midtseksjonen blir,😃👌😃 det ligger ennå på gramvekta ;-)
    12x10 " er det samme hos meg. Fungerer helt perfekt
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    3 dagers leveringstid, begynner å ta innpå El-kjøp nå gitt :cool: :ROFLMAO:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    RO4Y 4 ohm sort, kobles opp som 6 ohm
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Ser bra ut!
    Ble det en nedskalering av nedskaleringen? Det kan vi isåfall like! :D

    For de som ikke har fått det med seg lager Seas nå også sorte Royer i 8 tommer. (y)
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Ser bra ut!
    Ble det en nedskalering av nedskaleringen? Det kan vi isåfall like! :D

    For de som ikke har fått det med seg lager Seas nå også sorte Royer i 8 tommer. (y)
    Finnes det noe datablad til den?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Ja, ligger på forsiden hos seas.no.
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe datablad til den?
    De sorte jeg har fått tak i har ikke datablad, meg bekjent. Jeg tror dette er liten serie spesialdrivere. Ingenting ligger på SEAS sine sider, som jeg kan se i alle fall. De jeg har er av typen L26ROY3 (XM007-08S). Litt synd at SEAS ikke legger ut datablad på dem, det er virkelig bra drivere!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Mens lakken tørker: Kjøpte et dobbeldyne på billigkroken Ikea. Dynen er slaktet på tradisjonelt vis (ikke halal).
    Mye fint fiberfyll som fyller kabinett og nese.
    Også tid til lek med powerpoint for kabelkontroll ved oppsettet (I tell you only once!).
    Som vanlig er oppsettet (nå pr. feb.23) ikke veldig statisk :)
    Platespiller: I hvilestilling, mangler pick-up, ingen platerapport herfra.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn