Juss og økonomi Felles konto og skatt - kan det felles økonomi gi utfordringer med skatt?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg og min samboer har det siste året hatt en grei løsning på felles økonomi ved at jeg har satt av et gitt beløp til husleie og alt av felles utgifter til mat med mer på en felleskonto jeg eier og begge disponerer mens hun har betalt ned et billån som vi har hatt hos min samboers mor.

Nå er bilen nedbetalt og vi må endre ordningen slik at begge betaler like mye til fellesskapet. Det slår meg da at om hun skal overføre det som blir ca 7.500 per måned til meg (siden jeg er eier av kontoen) så blir det nesten 1G per år. Vil dette få noen skattemessige konsekvenser?

Etter litt diskusjon har vi konkludert med at hun kan ta husleie, nett og tv-abonnement slik at den samlede overføringen blir på ca 2.500 per måned - slipper vi da eventuelt tull med skattemyndighetene?

N

nb

Gjest
Det bør ikke ha noe å si. Samboere lignes individuelt. Hva dere overfører frem og tilbake mellom dere har ingen skattemessige konsekvenser. Det eneste som evt vil ha noe å si er hvem lån står på som igjen styrer hvem som får rentefradraget.

Eller for å si det på en annen måte: At din samboer overfører penger til deg hver måned endrer ikke ditt eller hennes skattegrunnlag. Om pengene går til husleie, TV-abonnement, plater eller hubba-bubba spiller ingen rolle.

(disclaimer: Jeg er ikke skattejurist, men dog samboer).

Det eneste som jeg kan se har en - dog minimal - effekt er at det gir en viss skjevhet i hvem som får renteinntekter (i praksis du siden du får pengene inn før de blir brukt). Du vil få noe høyere rente enn du ellers ville ha fått og hun noe lavere, dette dreier seg imidlertid om knapper og glansbilder og knapt nok det - særlig med det lave rentenivået som er nå for tiden.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ser ærlig talt ikke problemet- de pengene som går inn på "driftskonto" er jo beskattet allerede. So nb sier, vil bare en av dere kunne få rentefradraget. I så fall kan det vel være fornuftig å la den som evt. ligger og vaker rundt toppskatt å få rentefradraget.
mvh

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Den som får rentene får også oppgaven med å betale regninger og holde oversikt. Dårlig timelønn, om glansbildene skal telles i denne sammenhengen.

Utslaget for min bekymring var da jeg innså at min samboer i utgangspunktet kom til å overføre 1G per år til meg, og at dette kunne se ut som en inntekt på min ligning. Bufferen vi har på felleskontoen står stort sett fast på 10k ved utgangen på hver måned, så rentepengene er forsvinnende små i denne sammenheng.

Nuvel - slik det ser ut nå blir det en overføring på 2,5k per måned og det skal futen holde nesen sin unna.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ser ærlig talt ikke problemet- de pengene som går inn på "driftskonto" er jo beskattet allerede. So nb sier, vil bare en av dere kunne få rentefradraget. I så fall kan det vel være fornuftig å la den som evt. ligger og vaker rundt toppskatt å få rentefradraget.
mvh
Rentefradrag påvirker ikke toppskatt.

mvh
OMF

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Vi ligger greit under det som kan gi toppskattproblematikk uansett, så det vil ikke være utslagsgivende noen vei.

Tolker det til at dette går greit uansett.

N

nb

Gjest
Utslaget for min bekymring var da jeg innså at min samboer i utgangspunktet kom til å overføre 1G per år til meg, og at dette kunne se ut som en inntekt på min ligning.
Det fremkommer ikke på din ligning og ville uansett ikke blitt regnet som skttepliktig inntekt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
mvh
Rentefradrag påvirker ikke toppskatt.

mvh
OMF
Det har du faktisk rett i. My bad.

mvh

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Samboere kan vel avtale gjeldsfordeling (inkl. gjeldsrenter) seg i mellom ihht. sin egen avtale. Samme med "felleskonto".

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.221
Torget vurderinger
4
Har gjort det slik i alle år med samboeren min. Fordeler bare rentene etter hva som lønner seg :)

N

nb

Gjest
Har gjort det slik i alle år med samboeren min. Fordeler bare rentene etter hva som lønner seg :)
Det er faktisk ikke tillatt så vidt jeg vet. Kun ektefeller kan fordele slikt som de ønsker. Samboere kan fordele etter hva de faktisk betaler, ikke etter egen oppdiktet fordeling - sannsynligheten for å bli oppdaget er sannsynligvis null.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Med mindre den ene ikke betaler skatt er rentefradraget/rentetillegget 28 % uansett hvordan det fordeles mellom samboere, så fordelingen har jo ingen betydning for lønnsomheten totalt sett.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.221
Torget vurderinger
4
Nope, bruker den bare til å justere eventuell skattesmell

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Bare man ikke er så opptatt av å få skattefradraget at man ender opp med lånet mens samboeren får huset ved et samlivsbrudd, så...

Topp Bunn