Feire Händel

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi har jubileumsår i år. Det er anledning til å fokusere på jubilantene, høre mer og utvide platesamlingen. Haydn har sin egen tråd, men Händel mangler.

Hos meg finnes stort sett plater kjøpt for lenge siden, Messias, Watermusic, Royal Fireworks pluss noen fine med orgel- og harpe-konserter. Og noen nye CDer fra Bryn Terfel, Magdalena Kozena og Renee Fleming. Noen noter med preludier og den flotte Sarabande i d-moll står på pianoet her, men det er ikke allverden. Er det forresten noen som vet hvor den Sarabanden hører til, i et større verk?

Nå bygger jeg en ønskeliste hos MDT, det blir mer gjennomtenkte kjøp av det. Listen nå inneholder flere samlinger på tilbud fra Brilliant og Harmonia Mundi pluss litt til.Eksempler her:

Ellers noe jeg bør ha, eller noe stort på gang i jubileumsåret?

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Det må feires, og noe av det beste er jo med hans egen musikk !

Var ikke oppmerksom på Harmonia Mundi utgivelsene. De ligger presentert her:

http://www.harmoniamundi.com/handel2009/handel_800v2_engp.html

Dette er førsteklasses utøvere til en billig penge. Her er det bare å gjøre seg selv den store tjeneste å kjøpe alle 5 boksene.

Merk at Egarr's orgelinnspilling (op 4) er med på Concertos-boksen du har limt inn til venstre. Brilliant-boksen med orgelkonserter når nok ikke opp til denne. Med mindre du er spesielt interessert i orgel kan nok en 5 CD boks ende opp lite benyttet. Bedre med en CD med en førsteklasses innspilling (også lydmessig) i alle fall til å begynne med.

Supplerer du med denne boksen så er du meget godt i gang på operasiden (selv om det er betydelig å ta av når det gjelder Händel):

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2564696532.htm

Du bør også ha Acis and Galatea. Jeg har Christie også her, som sammen med Theodora fås rimelig:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2564695641.htm

Et interessant helt nytt alternativ er denne, som selges svært billig og som fikk meget god omtale i siste Gramophone:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Choice_Handel/CKD319.htm

Man bør jo ha en opera hvor Anne Sofie von Otter er ledende. Jeg synes denne er meget bra, men prisen er ikke spesielt lav:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4572712.htm

Det er naturligvis mye å ta av, men en liten Händelfavoritt jeg har er denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//BISCD955.htm

Meget spennende alternativer jeg gjerne vil høre er disse:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMU907151.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CKD223.htm

Godt Händel-år !

Mvh
KH

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Feire Händel: I DAG

I dag er det 250 år siden Georg Friedrich Händel døde.

Da skal jeg spille Händel på høyt volum hele kvelden.
Orgelkonserter og oratorier og opera så det rister i veggene.
Jubileumsfest.

N

nb

Gjest
Giulio Cesare dirigert av Jacobs på Harmonia Mundi er en av mine mest spille Händel-plater.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMC901385-87.htm

Mulig det finnes bedre innspillinger, men jeg synest i alle fall denne er veldig god.

Jeg kopierte Semele med Nelsson over på harddisken i går, så da er jubileet offisielt i gang i heimen hos meg også.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Når man er i London bør turen tas innom Brook St, der Händels tidligere bolig ligger. Artig museum nå, med en del konserter det kan være verdt å få med seg, i et knøttlite lokale. Spesielt å høre Händels musikk spilt i rommet der han komponerte mye av sin musikk.

[Har man riktig flaks, er den særs hyggelige mannen som stemmer husets to cembaloer på besøk samtidig som du er (dette skjer 2 ggr ukentlig, så enormt med flaks skal man ikke ha). Om han har en god dag og du ikke virker som en slubbert får du kanskje en privat konsert med tilhørende foredrag og spørsmålsrunde. Ikke dummeste femtilappen i inngangspenger jeg har brukt, med andre ord!]

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Huset hans i Hannover Square var i tillegg også Jimi Hendrix sin residens noen år senere - så her kan man virkelig slå to fluer i ett smekk!

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Bodde ikke John Lennon også i det huset i en kort periode? (Eller var det Ringo og George?)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Feire Händel

erato: Hifi er bare middelet!
otare: Hva er egentlig HiFi?

Hva er dere, Yin og Yang?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
erato: Hifi er bare middelet!
otare: Hva er egentlig HiFi?

Hva er dere, Yin og Yang?
Hverken schizofrene eller dobbeltpostere. Bare relativt jevngamle brødre med de samme syke interessene, bosatt på ulike kanter av landet.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da var jeg inne på noe, altså! Stilig å speile slik da.

Men altså Händel. Jeg synes Messias er så fin at jeg ikke har kommet stort lenger, spesielt ikke etter at McCreeshes innspilling kom i hus. Men det går det an å rette på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mitt favoritt oratorium er kanskje La Resurrezione - Minkowski på Archiv! I den mer tradisjonelt dramatiske sjangeren er det kanskje lurt å starte med Acis & Galatea, et noe mindre og mer intimt format enn de store dramatiske operaene og et annet favorittverk med fantastiske melodier. Linn-innspillingen nevnt over er garantert bra, selv har jeg Christies og er meget fornøyd med den.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Minner om at det er Händel-jubileum på NRK2 i kveld 21:10

Programmet til Händels minnekonsert er identisk med det som ble spilt under en tidligere minnekonsert i Westminster Abbey, nemlig den 26. mai 1784, 25 år etter Händels død.
I år er det 250 år siden Georg Friedrich Händel døde. Komponisten ble døpt i Markt Kirche i den tyske byen Halle - og her, i hans fødeby holdes minnekonserten; et britisk-tysk samarbeid mellom The English Concert og Händelfestspielorchester Halle, flere kor og solister.
Dirigent er Howard Arman.
Den to timer lange konserten åpner med kroninsghymnen til kong Georg II, fortsetter med flere hymner, oratorier og symfonier og slutter med Te Deum for the Victory of Dettingen.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Takk for påminnelse – de av oss som ikke slår på TVen mer enn en gang i måneden eller så trenger slike hint.

Har forresten Oratorie-boksen du viser i første innlegg, Jøgga, aldeles fortryllende. Lurer på om ikke jeg har nevnt den her tidligere.

Händel-operaer er for meg et sort hull, beklagelig nok. Det har jeg tenkt til å gjøre noe med – og i år er jeg oppsatt med nesten én måneds juleferie (!), så her må det kjøpes inn plater i rikt monn.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:

Programmet til Händels minnekonsert er identisk med det som ble spilt under en tidligere minnekonsert i Westminster Abbey, nemlig den 26. mai 1784, 25 år etter Händels død.
I år er det 250 år siden Georg Friedrich Händel døde. Komponisten ble døpt i Markt Kirche i den tyske byen Halle - og her, i hans fødeby holdes minnekonserten; et britisk-tysk samarbeid mellom The English Concert og Händelfestspielorchester Halle, flere kor og solister.
Den to timer lange konserten åpner med kroninsghymnen til kong Georg II, fortsetter med flere hymner, oratorier og symfonier og slutter med Te Deum for the Victory of Dettingen.
Takk skal du faen meg ha...
;D
Fruen ser på Julia Roberts. Vi bare må få oss ennå en TV.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Jøgga skrev:

Takk skal du faen meg ha...
;D
Fruen ser på Julia Roberts. Vi bare må få oss ennå en TV.
Eller en PV>R. Konserten var OK den, men feirer den delen av Handel jeg kan styre meg for, den offisielle seremonimesteren som feirer enten kirke eller kongehus. Den siden av Handel som gjør ham til en av mine favorittkomponister var totalt fraværende..

Topp Bunn