Kabeldragern skrev:
Hvis det der er definisjonen på high fidelity, må jeg si at jeg for min egen del har passert begrepet for lenge siden. Her nevnes bare forvregning og frekvensgang, dvs slik jeg tolker det; det som blir oppgitt av produsentene, harmonisk forvregning og frekvensrespons. Det holder ikke i dag. Hva med dynamikkområde, faseforvregning, transientforvregning, intermodulasjon, strålingsmønster, egenstøy, mikrodynamikk, oppløsning, tempo, rytme, holografi, dybde, klangkarakter bl.a. Det er meningsløst å klassifisere produkter etter kun harmonisk forvregning og frekvensgang. Det dårlige samlebegrepet high fidelity vil også måtte handle om vanskelig definerbare egenskaper som lytterglede, engasjement, følelser, kort sagt musikk! Hvem er det ikke som har hørt anlegg i flere hundretusen klassen som via sin spillekvalitet IKKE formidler musikk og glede? Jeg har hørt flere slike!
Og da mener jeg at hifi-skribenter og hifi-blader er villedende i og med at mange (flere og flere?) ender opp med anlegg i hundre tusen kroners klassen som ikke spiller musikk.
Husk at om systemet har mindre frekvensgang enn innspillingen er det også en forvrengning. Det vises ikke til harmonisk forvrengning, det vises heller ikke til produsentens egen presentasjon, men simpelt hen bare forvrengning.
dynamikkområde: Noe alle anlegg har. Når innspillingen overgår anleggets dynamikkområde oppstår det forvrengning, vanligvis harmonisk, men også noen ikkeharmoniske og ikkelineare dersom det oppstår klipping.
faseforvregning: Det er i høyeste grad en form for forvrengning.
transientforvregning: Dette er kombinasjonen av avvik i frekvens og tidsdomenet. Tidsdomenet kan deles i GD og fase som begge er forvrengningsformer. Avvik i frekvensgang er også forvrengning.
intermodulasjon: Dette er forvrengning.
strålingsmønster: Dette henger sammen med forvrengning i tidsdomenet, samt frekvensgang. Man trenger jo ikke bare måle på aksen.
egenstøy: Det er en ikkelinear forvrengningsform.
mikrodynamikk: Mangler du denne så har du enten mye støy eller høy forvrengning på lave nivåer.
oppløsning: Mangler du denne så har du forvrengning. Enten i frekvensdomenet, i tidsdomenet, støy eller kombinasjoner av dette.
tempo: Det du mest sannsynlig sikter til her er mangel på forvrengning i frekvens og tidsdomenet i nedre mellomtone/øvre bass.
rytme: Jeg forstår ikke helt hvorfor du skulle ville skille mellom tempo og rytme...
holografi: Mangler du denne har du avvik i frekvensdomenet, avvik i tidsdomenet, støy og/eller andre forvrengningsformer.
dybde: Jeg forstår ikke helt hvorfor du skulle ville skille mellom holografi og dybde...
klangkarakter: Det må vel strengt talt sies å være summen av all forvrengning og frekvensgang.
Så hvor mye lenger enn best mulig frekvensgang og lavest mulig forvrengning har du egentlig kommet?