Fattigdom - Et resultat av dårlige holdninger

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva skiller egentlig de som blir rike fra de som forblir fattig

http://www.dn.no/privatokonomi/article1153944.ece?WT.svl=article_title

1) De fattige jobber for penger, de rikeste lar pengene jobbe for dem. ”Tren deg i å sette pengene i arbeid innen du bruker dem”, er rådet fra Söderberg.

2) De fattigste kjøper nå – og betaler siden,. De rikeste investerer nå og kan leve med at det tar tid å få avkastning. Tren deg i å tenke langsiktig.

3) De fattigste tar sine økonomiske beslutninger basert på følelser, mens de rikeste regner på det. Tren på å regne igjennom og kjenne igjen en god forretning i stedet for å stole på hva andre sier.

4) De fattigste har ingen anelse om hva de vil få ut av livet, mens de rikeste har skrevet ned sine mål og søker hjelp for å nå dem. Skriv ned dine mål, kommuniser dem til andre og ta imot hjelp fra dem som ser ut til å nå sine.

5) De fattigste blir nedslått når de mislykkes, de rikeste lever godt med at de bare lykkes med halvparten av det de foretar seg. Om du er mindre streng mot deg selv, tillater deg å prøve og å mislykkes, får du mange flere muligheter til å lykkes, råder Söderberg. Det er alltid noe å lære, enten du lykkes eller mislykkes.

6) De fattigste forsøker å løse sine problemer selv, og skjuler dem ofte til og med for partneren. De rikeste er åpne med hva de har og hva de vil, og driver ofte ulike prosjekter sammen med andre.

7) De fattigste omgås med fattige, de rikeste omgås med rike. Man blir i stor grad som dem man omgås. Skal du begynne å tenke nytt for å få nye resultater har du behov for å omgi deg med mennesker som selv gjør det, og inspirerer deg til å følge opp det du har satt i gang.

8) De fattigste håper å bli rike i en fei, mens de rikeste derimot satser på flere hester der alle parter tjener på det hvis det lykkes. Vær aldri gjerrig, og forsøk å la være å se på penger som en mangelvare. Det du gir får du også tilbake, ofte med renter, avslutter Söderberg.

O

OivindJ

Gjest
Veldig mange er fattige pga holdningene sine. (FAKTA)

Og veldig mange er fattige pga ting de ikke er skyld i selv. (FAKTA)

Sånn, da slapp vi den krangelen.... ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det trengs mao penger for å skaffe mere penger. Grei logikk dette, du finner den i bibelen også. Matteus 3.13 tror jeg det var...

O

OivindJ

Gjest
Dem sier vel også at penger spart er penger tjent?

Så en kan naturligvis bruke penger for å spare/tjene penger selv om en bare måtte ha 100-200 kroner i uka etter husleie også.

Men; en blir jævlig fort lei av å tenke på den måten når en er i en slik situasjon. Det vet jeg dessværre altfor mye om.

Uansett: noen er selv skyld i sin egen fattigdom, andre er det ikke. De aller fleste kan nok alikevel dra nytte av å lese denne lista med punkter med tanke på framtida (Enten de selv er skyld i egen situasjon eller ikke i dag).

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Ønsk deg aldri penger (hvis du vil ha penger), erfar at du har dem allerede. Det å gi bort penger er derfor en snarvei til å få mer, du har gitt av din overflod, og universet svarer med den nye ideen du har om deg selv; "Jeg har penger, mer enn nok". Så det å ønske seg penger, skyver faktisk pengene bort fra deg, du da vet innerst inne at du ikke har dem, det blir din virkelighet.

Med penger, som med alt annet. ;)

O

OivindJ

Gjest
Jeg har også lest den boka. ;D

Og så ror vi det i land littegrann ;D . Litt mere "down to earth" denne:

Kort-versjon: What you focus on, you get more of.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Jeg har ikke lest den boka du her linker til. Men budskapet står skrevet i mange bøker, av ulike forfattere. F.eks. "tenk deg til suksess", "erfar at du allerede har suksess".

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
OivindJ skrev:
Denne kan jeg anbefale:

Hmm..sjepisk..livet forandrer seg ikke før tankene våre om det, forandrer seg. Og å forandre den underliggende tanke tar mer enn 7 dager.

O

OivindJ

Gjest
Den underliggende tanke? Tanker kan da forandres på veldig kort tid.

De fleste gangene du har fått nye tanker om noe(/nytt syn på noe) kan du vel spore det tilbake til et bestemt øyeblikk?

Les den to-tre ganger davel! ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.407
Torget vurderinger
2
OivindJ skrev:
Denne kan jeg anbefale:

Paul McKenna har vel tjent noen kroner på boka ihvertfall. Og andre forfattere som skriver denslags bøker
ler nok også hele veien til banken.

O

OldBoy

Gjest
En amerikansk....humorist, tror jeg det var, skal visstnok ha sagt at den raskeste veien til én million dollar, er å starte med to millioner.

Og et annet sted leste jeg at likheten mellom de virkelig fattige og de virkelig rike, er at ingen av dem trenger å prioritere. De virkelig rike har penger nok, så de slipper de vanskelige valgene, og de virkelig fattige har ingen penger å gjøre vanskelige valg med. Mens vanlige mennesker må lide valgets kvaler hver gang de graver i lommeboken.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.598
Torget vurderinger
28
Det å ikke være tvunget til å velge eller prioritere må være fryktelig kjedelig.
Trist å aldri ha råd til noe, kjedelig å ha alt man ønsker seg og ikke kunne ønske seg noe (materielt).

Likevel, skulle jeg måtte velge ville jeg nok heller være rik enn fattig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Er det ikke litt naivt å tro at alle kan være rike?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
De fleste vil gjerne ha pengene dine
De grådigste av disse tyr gjerne til metoder som grenser til tyveri for å få fatt på dem
men
det er DU som velger HVEM du skal gi dem til
(altså hva du skal bruke dem til)

O

OivindJ

Gjest
Så alle er altså bare finansakrobater?

Det er ingen som har tjent pengene sine ved å produsere noe som bedrer livet til millioner av mennesker? Ingen som har kjempet igjennom en god ide som har hjulpet mange framfor å ta den med seg i graven?

Og hvis det er det, så unner vi i alle fall ikke den personen å kjøre en rød bil fra Italia, for det får jo ikke vi andre noen glede av. Ikke sant?

O

OldBoy

Gjest
Fosse skrev:
.......

Likevel, skulle jeg måtte velge ville jeg nok heller være rik enn fattig.
Ingen tvil om det....

Bedre å være rik og frisk enn fattig og syk.

:) :) :)

O

OivindJ

Gjest
Pink_Panther skrev:
Om du sammenliker degselv med en eller annen som hadde et tonn med gull og som bodde midt i en ørken for mange hundre år siden, vil ikke du også da være enig i at du også er en av de rikeste menneskene som noensinne har levd på denne planeten?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
OivindJ skrev:
Pink_Panther skrev:
Om du sammenliker degselv med en eller annen som hadde et tonn med gull og som bodde midt i en ørken for mange hundre år siden, vil ikke du også da være enig i at du også er en av de rikeste menneskene som noensinne har levd på denne planeten?
Det er jeg helt enig i. Men jeg har inntrykk av at mange gjerne kan sitte midt i ørkenen, bare de har et tonn eller to med gull.

O

OivindJ

Gjest
Pink_Panther skrev:
Det er jeg helt enig i. Men jeg har inntrykk av at mange gjerne kan sitte midt i ørkenen, bare de har et tonn eller to med gull.
Helt sikkert ;D , de har selvsagt missforstått totalt hva som er viktigst her i livet.

O

OivindJ

Gjest
Klippet fra et annet forum; Suksess er forutsigbart.

Relativt ofte er det nok det.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OivindJ skrev:
Så alle er altså bare finansakrobater?

Det er ingen som har tjent pengene sine ved å produsere noe som bedrer livet til millioner av mennesker? Ingen som har kjempet igjennom en god ide som har hjulpet mange framfor å ta den med seg i graven?

Og hvis det er det, så unner vi i alle fall ikke den personen å kjøre en rød bil fra Italia, for det får jo ikke vi andre noen glede av. Ikke sant?
Føler den der var myntet litt på meg ;) så jeg skal prøve å svare...

Jeg sa: de fleste
Du omskriver det raskt til: alle

Dermed så faller de neste argumentene dine på sin egen urimelighet

De som vil kaste pengene sine etter bilfabrikker i Italia må jo selv ta det valget?
Det blir ett fett for meg, som ikke påvirkes nevneverdig av det.

Til ettertanke:
Verdens rikeste kvinnfolk (dengang det skjedde) tok sitt eget liv.
Fru JBS Onassis
Da er det vel på tide å stille spørsmålet:
Hvis penger, kanskje masse penger, er veien til uendelig lykke, hvordan kan det da ha seg at rike og styrtrike mennesker ikke er fullstendig lykkelige?

Er man "fattig", kan man drømme om hva man skulle gjøre om man ble rik.
Men om man så plutselig ble rik, og kunne kjøpe alt man ville. Hvor skulle man finne glede når man hadde kjøpt alt man ville?
Når man ikke hadde drømmer for fremtiden mere?

Sånn ca midt imellom er antakelig det beste.
Man slipper å sulte, har et sted å bo, og har fortsatt drømmer å realisere :D

O

OivindJ

Gjest
lomt skrev:
Føler den der var myntet litt på meg ;) så jeg skal prøve å svare...
Neida, jeg synes de samme holdningene går igjen her. (Ikke i ditt innlegg egentlig)

Jeg tror det er endel folk som kan få til utrolige ting, som alle tjener på, dersom de får friheten til å gjøre det.

Brenner litt for det.

Mener ikke at alle bør prøve å bare grafse til seg så mye som mulig bare for pengenes skyld.

Topp Bunn