Alt til hus og bolig Fastpris på strøm, er det lurt nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Det er en viss risko for at ens gunstige fastprisavtale plutselig ikke finnes lengre om ting skulle ta fullstendig av


    Som diskutert tidligere i tråden kan man - i teorien - hedge ut risikoen ved å gi en fastprisavtalle på strøm, boliglån eller hva det måtte være. Men, og det er et stort men, man kan ha betydelige mengder av noe som heter basisrisiko. Det er om man f.eks selger en avtale og så sikrer den med noe annet som normalt er svært høyt korrelert med det første. Det funker fint så lenge det faktisk er korrelert, men bryter sammen om korrelasjonen forsvinner.

    Jeg er ikke veldig inne i markedet for derivater på elektrisk energi i Norge, men det man handler er gjerne den nordiske systemprisen. Den er f.eks for i morgen 24,6 øre / kWh, mens den faktiske prisen i Oslo er 84,4 øre / kWh. Denner forskjellen har vært til dels betydelig de siste ukene. Det betyr altså at en aktør som har solgt fastpriser på Østlandet men sikret seg med derivater på systemprisen taper et tårn av penger nå om dagen. Nå kan de selvsagt ha andre typer avtaler på andre siden av posisjonen, men prinsippet er uansett det samme. En sikring som har pleid å fungere fint kan plutselig ikke gjøre det lengre om det man har brukt til å sikre ikke er det samme som man har solgt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men, er det noen vits med en haug selskaper om alle bare skal selge spotpris ?

    For øvrig, er nevnte lokke pris fra Agva omtrent samme pris som jeg har i min 3 års og jeg bruker Ustekveija...så da er det flere som blør nå, men de tjente bra på meg i fjor sommer ... Har hatt bedre avtaler før.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg makta ikke presset lenger, så jeg hoppa på en 1 års avtale, så da kommer jeg til og betale litt under 1 kr pr kw det neste året inkl alt....... selv om det er høyt så vet jeg nøyaktig hva regningen blir på det neste året. Hvis det blir bikje kaldt i Des-Mars, så tjener jeg mest sannsynlig godt på det med mindre prisene detter som et bånnsøkke og til våren sommeren så er det ikke så nøye for da bruker vi under 1000 kw pr måned uansett. Men føler nå at jeg kan trekke et lettelses sukk for nå kan varmepumpeme dure og gå hele vinteren uten at strømregninga hopper salto i taket og termostaten på badene stå på 25 grader.... dejlig :).
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg makta ikke presset lenger, så jeg hoppa på en 1 års avtale, så da kommer jeg til og betale litt under 1 kr pr kw det neste året inkl alt....... selv om det er høyt så vet jeg nøyaktig hva regningen blir på det neste året. Hvis det blir bikje kaldt i Des-Mars, så tjener jeg mest sannsynlig godt på det med mindre prisene detter som et bånnsøkke og til våren sommeren så er det ikke så nøye for da bruker vi under 1000 kw pr måned uansett. Men føler nå at jeg kan trekke et lettelses sukk for nå kan varmepumpeme dure og gå hele vinteren uten at strømregninga hopper salto i taket og termostaten på badene stå på 25 grader.... dejlig :).
    Nettleie kommer vel i tillegg?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Agva er det bare å styre unna, lokkepriser som varer en begrenset periode, så setter de deg over på dyre avtaler. Det er nesten ingen som er fornøyd.
    Tull !

    Hvis du gjør som de sier og oppretter Autogiro så er det null problem. De gjør dette for å slippe såpekokerne som ikke klarer å betale i tide og som så må purres. Sitter som kasserer i et vel og kjenner til dem - de samme folka som må purres årlig - for noe herk. Du kan fortsatt bruke efaktura. Har hatt Agva i 2 år så dette vet jeg :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Tull !

    Hvis du gjør som de sier og oppretter Autogiro så er det null problem. De gjør dette for å slippe såpekokerne som ikke klarer å betale i tide og som så må purres. Sitter som kasserer i et vel og kjenner til dem - de samme folka som må purres årlig - for noe herk. Du kan fortsatt bruke efaktura. Har hatt Agva i 2 år så dette vet jeg :)
    Leste du i det hele tatt tilbakemeldingene som jeg linket til? Selvfølgelig må man ha autogiro, men det hjelper så lite. Ble så forbannet på Agva selv at jeg sa opp avtalen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Jeg makta ikke presset lenger, så jeg hoppa på en 1 års avtale, så da kommer jeg til og betale litt under 1 kr pr kw det neste året inkl alt....... selv om det er høyt så vet jeg nøyaktig hva regningen blir på det neste året. Hvis det blir bikje kaldt i Des-Mars, så tjener jeg mest sannsynlig godt på det med mindre prisene detter som et bånnsøkke og til våren sommeren så er det ikke så nøye for da bruker vi under 1000 kw pr måned uansett. Men føler nå at jeg kan trekke et lettelses sukk for nå kan varmepumpeme dure og gå hele vinteren uten at strømregninga hopper salto i taket og termostaten på badene stå på 25 grader.... dejlig :).
    Om du gjorde dette nylig så er det vel ingen som gir deg en fastpris på rundt 50 øre/kwh for 1 år? Nettleien er jo nesten 50 øre bare den så om du skal komme under 1 kr/kWh så må noen ha gitt deg en avtale laaaangt under markedspris, noe som fremstår lett underlig.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Leste du i det hele tatt tilbakemeldingene som jeg linket til? Selvfølgelig må man ha autogiro, men det hjelper så lite. Ble så forbannet på Agva selv at jeg sa opp avtalen.
    Hvorfor skulle jeg det når jeg har brukt de problem fritt i 2 år :) . De hadde skrudd opp prisen siste gang jeg skulle tegne så da ble det noen andre, eller så hadde jeg tegnet igjen. Stødig betaler...og da går det greit og problem fritt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Hvorfor skulle jeg det når jeg har brukt de problem fritt i 2 år :) . De hadde skrudd opp prisen siste gang jeg skulle tegne så da ble det noen andre, eller så hadde jeg tegnet igjen. Stødig betaler...og da går det greit og problem fritt.
    Eneste fornøyde kunde til Agva som nå ikke er kunde lenger 😁
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Nope, regnestykket mitt er inkl nettleie....... det kan seff variere noen få øre, men alt i alt ser jeg frem i mot priser rett oppunder 1 kr pr kw...... og det er jeg fornøyd med.
    Vet at dere har lavere nettleie østafor enn vi, men trodde ikke det var så stor forskjell.Med moms også?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nettleien er vel lik med spotpris og fastpris pr kw, så da er det vel ganske lett og regne ut ? ....... men selvfølgelig....... hvis nettleien er høyere ved fastpris..... så er IKKE regnestykket mitt riktig.



    Edit........ Jeg ser nå at jeg IKKE har regnet inn fastleddet på 115.- pr måned, så da blir det litt over 1 kr alikevel. Så da skulle det bli 0,349 + 0,69 + fastledd, så dere har rett, kanskje ca 1,15 pr kw totalt. Hittils i September har jeg vel betalt over 2 kr pr kw tror jeg, så vi får se om det var lurt eller ikke. Resultatet er vel at de fleste av oss blir screwed nå for tiden og de som var smarte nok til og få seg en fastpris i sommer kan kose seg og sette opp varmen et pra tre grader :ROFLMAO::ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Nettleien er vel lik med spotpris og fastpris pr kw, så da er det vel ganske lett og regne ut ? ....... men selvfølgelig....... hvis nettleien er høyere ved fastpris..... så er IKKE regnestykket mitt riktig.

    Edit........ Jeg ser nå at jeg IKKE har regnet inn fastleddet på 115.- pr måned, så da blir det litt over 1 kr alikevel.
    Poenget var vel om du har tatt hensyn til nettleien i det hele. Den er jo, som du sier, uavhengig av hva kraftprisen er så om du har fast pris på ca 1 kr /kWH så betaler du i praksis ca 1.50 / kWh inkl nettleie.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Ellers, nå om dagen så driver Statnett med følgende:

    - kjøper fra Sverige for 10 Euro / MwH
    - selger til England for 350 Euro / MwH

    Det kan jo komme godt med når de rødblå-brune mellom annet skal betale for å redde høyskolen på Nesna og andre saker de har lyst til å bruke penger på.

    Tilbakebetalingstiden på kabelen til UK kommer til å bli.... kort.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964


    Vi er f*cked her nede i sør 😁

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Update; tegnet fastpris på 0,53 kr. / kWh f.o.m. siste uke i august. Hittil har det betydd ca. 2.000,- i besparelse i forhold til spotprisavtale. Vel verdt anstrengelsen.
    Gjelder altså for mitt abbonnement her i Oslo.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Agva er det bare å styre unna, lokkepriser som varer en begrenset periode, så setter de deg over på dyre avtaler. Det er nesten ingen som er fornøyd.
    Blir nok tøffe tider fremover:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ja, leste denne med Agva Kraft nå nettopp. Prøver å kaste kundene ut av en kontraktmessig fastprisavtale dem taper penger på. Sikkert noen sarte sjeler som ikke gidder å ta opp kampen. Og dette spekulerer dem i.

    Boikott Agva!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    I morgen tidlig (Mandag 18/10) kan vi se frem til de høyeste prisene frem til nå....... spotprisen ventes og ligge på 2,53 pr kw + avgifter og påslag, da bikker vi vel 3 kr pr kw og vel så det........ nå begynner det og dra seg til :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vi klarte det....... new all time high..... kl 09.00 i dag var spotprisen......... hold dere fast.......3,27 pr kw pluss alle avgifter og påslag...... på tide og fyre opp klasse A forsterkerne nå :LOL:
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Er det mulig klasse D får (ennå) mere oppsving på sentralen nå?
    Uansett, takker og bukker til @Sluket som gjorde at jeg fikk låst inn strømprisen de neste årene til 59øre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Er det mulig klasse D får (ennå) mere oppsving på sentralen nå?
    Uansett, takker og bukker til @Sluket som gjorde at jeg fikk låst inn strømprisen de neste årene til 59øre.

    Sistemann var nede i seks flasker.... 😎 😎

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har 49.90 øre hos Agva, døgnet rundt, til 8 november. Etter det går jeg over til Fjordkraft på 99.90 øre, hele døgnet, ut året. Begge priser inkl moms. Nettleie i tillegg selvsagt. I januar aner jeg ikke hva jeg gjør. Nå har selskapene sluttet med måneds lokketilbudene, så den planen falt i fisk.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Ja, leste denne med Agva Kraft nå nettopp. Prøver å kaste kundene ut av en kontraktmessig fastprisavtale dem taper penger på. Sikkert noen sarte sjeler som ikke gidder å ta opp kampen. Og dette spekulerer dem i.

    Boikott Agva!
    De kaster ut kunder som har inngått avtaler på ugyldig grunnlag. Noen påstår at de aldri har vært kunder der, men folk kan selvsagt påstå mye rart. Disse avtalene var kun for nye kunder. Så kan det diskuteres hva en ny kunde er.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Mange som shopper rundt og bytter avtale i eninga, det er nok det Agva gjemmer seg bak... og de drev meget aggressiv markedsføring i en periode også. En del liten skrift ute og gikk. Jeg har aldri byttet før jeg tegnet treårsavtale med Polar
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    De kaster ut kunder som har inngått avtaler på ugyldig grunnlag. Noen påstår at de aldri har vært kunder der, men folk kan selvsagt påstå mye rart. Disse avtalene var kun for nye kunder. Så kan det diskuteres hva en ny kunde er.
    Ny kunde er en som ikke har vært kunde på over 12 mnd.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Ok. Hvor står det?
    – Urettmessig
    E24 har sett dokumentasjon fra flere av de berørte kundene på at de fikk en skriftlig bekreftelse fra Agva Kraft på hva som var definisjonen av en «ny» kunde i forbindelse med kampanjen, nemlig en som ikke hadde vært kunde de siste 12 månedene.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Man kan fortsatt få fastpris til 69,5 øre, men da må man binde seg for 5 år. Ikke sikkert det er så lurt med mindre man har helt ekstreme forskjeller i forbruk gjennom året. Rimeligste 1 års avtale ligger rundt 91 øre nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Om man eier et norsk aksjefond så renner det pæng inn på andre siden av balansen om dagen så kan man ta det litt mer med ro.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Man kan fortsatt få fastpris til 69,5 øre, men da må man binde seg for 5 år. Ikke sikkert det er så lurt med mindre man har helt ekstreme forskjeller i forbruk gjennom året. Rimeligste 1 års avtale ligger rundt 91 øre nå.
    Fortsatt en grei pris egentlig, ren energi kommer garantert ikke til å bli vesentlig billigere fremover, og selv om spotprisene skulle gå langt ned så er dette normalt i periodene da nordmenn ikke bruker noe særlig med strøm med mindre vi får 40 varmegrader og alle varmepumpeeiere kjører pumpene i revers... Dem om det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Spot i dag, Nordpool

    2021-10-18 17_54_42-Dagens strømpriser fra kraftbørsen NordPool _ Dagens spotpriser.png
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal nordlendingen ha mva-fritak? Stort sett like kaldt i sør/vest som i nord. Sist vinter var 3 sammenhengende måneder med kaldt og jævelig vær her i vest.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har kanskje litt med lengden på vinteren. For tre år siden, fikk vi snø i slutten av september. Den ble liggende. Neste sommer forsvant den siste snøen oppe ved hytta først den 31. juli...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn