Fast recovery dioder. Har du noen anbefalinger

Spear_Eagle

Medlem
Ble medlem
21.04.2006
Innlegg
17
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Hei. Lenge siden jeg holdt på dette så er litt usikker. Kan noen her komme med anbefaling på hvilke typer fast recovery / ultrafast recovery low reverse leak current dioder som passer til audiobruk.

Mvh Geir Arne
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
MUR 3020 kanskje? Uten å vite helt hva jeg snakker om :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg tror du mener ultra fast / soft recovery. Prøv f.eks. MUR-serien. 860, 1100, 4100, 8100 etc. 860 er 8A/600V, 4100 er 4A/1000V etc. Alt. HFA15PB60 som er 15A/600V.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
https://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode

Generelt har disse mange gode egenskaper.
I tillegg kan avkopling med små kondensatorer fjerne støy.
Har også sett rørlikerettere målt til svært lave verdier på støy, men der er strømmen begrenset til rørutstyr.

VH. Bernt
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå har det vel vært en del diskusjoner om akkurat dette, hvor konklusjonen ble at det beste faktisk var standarddioder med karakteristikk ala 400x-serien, men jeg finner ikke igjen linkene til dette... noen andre som husker??
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Her er hva Nelson Pass sier om fast recovery dioder:
" They are essential element in switching power supplies, but for regular "linear" power supplies, I much prefer SLOW diodes, and we create them by placing small capacitor circuits across the diodes, which greatly reduces radiated noise."


https://www.passdiy.com/project/articles/power-supplies

Edit: Etter å ha jobbet med SMPS o.l. i mange år har jeg en kjeller full av alskens hurtige, superhurtige og ultrahurtige dioder, men har aldri brukt noen av disse for å likerette 50Hz vekselspenning ifm forsterkere.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er kanskje derfra jeg har noe av dette, - men jeg mener bestemt også å ha sett noen kurver på dette...
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei :)

Så utstrålet støy er problemet ? Høyfrekvent ?

Mvh.
J.R
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Blir vel noen skarpe transienter rundt av/på-slag. Snubberkondensatorer er løsningen i følge NP, men verdien må beregens i hvert tilfelle... ingen universalløsning.
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Blir vel noen skarpe transienter rundt av/på-slag. Snubberkondensatorer er løsningen i følge NP, men verdien må beregens i hvert tilfelle... ingen universalløsning.
Hei :)
Ja, jeg vet at snubberkondensatorer ofte blir brukt, og at det ikke er lett å beregne verdien på disse. Avhenger vel også av trafo som blir brukt ? (hvis jeg ikke husker helt feil ? )

Mvh.
J.R
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei :)
Jeg vet det ligger en krets på DiyAudio på dette. Ganske avansert, hvis jeg ikke husker feil ?. Hvis du finner den, så legg ut en link :)
Mvh.
J.R
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg har bygget meg en slik testjigg jeg bruker når jeg tuner trafoer. På skopet er det lett å se transientene som oppstår når strømmen fra trafoer blir brutt. Disse transientene er som regel en ringing med noen hundre kiloherts frekvens. Dette stråler inn på tilkoblet kretsløp via parasittene kapasitanser og kan påvirke audiokretsløp i audiobåndet selv om frekvensen er så høy.
Trikset er å tune et RC ledd som suger opp denne ringingen. Det må tunes for hver enkelt trafo. Med denne testjiggen og et scop er det gjort på 5 minutter.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Jeg har bygget meg en slik testjigg jeg bruker når jeg tuner trafoer. På skopet er det lett å se transientene som oppstår når strømmen fra trafoer blir brutt. Disse transientene er som regel en ringing med noen hundre kiloherts frekvens. Dette stråler inn på tilkoblet kretsløp via parasittene kapasitanser og kan påvirke audiokretsløp i audiobåndet selv om frekvensen er så høy.
Trikset er å tune et RC ledd som suger opp denne ringingen. Det må tunes for hver enkelt trafo. Med denne testjiggen og et scop er det gjort på 5 minutter.

forsvinner dette problemet/ reduseres det med choke input filter ?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Det tviler jeg litt på Vegard for det er vel i åpning/stenging av dioden problemet ligger.
Choke input drar ned og runder "sinuskurven" og gjør jobben lettere for trafo og likeretter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Evt drosler før trafo og likeretter gjør ikke noe med dette problemet. C-L-C filter etter likeretting kan kanskje bøte på noe, i det minste...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jeg har bygget meg en slik testjigg jeg bruker når jeg tuner trafoer. På skopet er det lett å se transientene som oppstår når strømmen fra trafoer blir brutt. Disse transientene er som regel en ringing med noen hundre kiloherts frekvens. Dette stråler inn på tilkoblet kretsløp via parasittene kapasitanser og kan påvirke audiokretsløp i audiobåndet selv om frekvensen er så høy.
Trikset er å tune et RC ledd som suger opp denne ringingen. Det må tunes for hver enkelt trafo. Med denne testjiggen og et scop er det gjort på 5 minutter.
Hvor «kritisk» er tuningen ?

Hva med en enkel avkoblingskondensator på AC-siden av likeretteren, la oss si 100 nF uten noen motstand eller forsøk på tuning, gjør det mer ugang enn nytte ?

mvh
KJ
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Evt drosler før trafo og likeretter gjør ikke noe med dette problemet. C-L-C filter etter likeretting kan kanskje bøte på noe, i det minste...
Choke input så har en spole mellom likeretter og glattekondiser.
L-C.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
CRC så man ikke trækker på samme elektrolytter som bliver ladet af ensrettere.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
[
Choke input så har en spole mellom likeretter og glattekondiser.
L-C.
Ikke for å kverulere, men "Choke input" etter likeretter virker som en slags selvmotsigelse.... ;)
:D

Choke Input fordi spole/choke står før glattekondiser.
Choke Input.gif


Det settes noen forutsetninger for å kunne ha choke input, så er ikke helt beint frem.


Men det var vel dioder som var trådens tema!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg sverger til byv 27 og byv 28 til preamp / line gjerne og dual likeretting , det fine med disse at man lett kan hardwire" disse lett på uni print eller terminal board
Trenger jeg litt mer strøm bruker jeg og paralell koble dem .Avkoble gjerne med 0,1uf of over diodene
Hfa 08 er og bra , skal du dra effekt bør du ha heatsink
Til Power amp hfa 25 er nevnt , og er du ute etter extrem strøm og skru terminal er hexfred tingen , soft fast recovery, der og avkoblet , eller snubbere rett sagt. I power amp synes jeg m single likeretter og ct trafo gir den beste bass , selv om jeg bruker dual for driverer i samme amp, med det er jo en helt annen diskusjon
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jeg gør lige modsat dig Harepusen. Enkelt til input og dobbel til output section. Det giver mulighed til næsten strømløst stelpunkt og færre dioder giver mindre støy.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Koble dioder i parallell for høyere strømkapasitet er vel ikke etter læreboka?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
[
Choke input så har en spole mellom likeretter og glattekondiser.
L-C.
Ikke for å kverulere, men "Choke input" etter likeretter virker som en slags selvmotsigelse.... ;)
Dette er en overlevning fra lang tid før dine foreldre ble født :)
Noen har hengt seg på ideen igjen.
Ja - mon det... det er snart hundre år siden faren min ble født.... :cool:
Kom på det jeg også og slang på et smilefjes.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Javel.. kanskje det..... Det er likevel en lang rekke mod's som alle påstås å være "jaw dropping" , - noen er ren fantasi, noen direkte feil, -og kanskje en og annen som har noe for seg....
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
[
Choke input så har en spole mellom likeretter og glattekondiser.
L-C.
Ikke for å kverulere, men "Choke input" etter likeretter virker som en slags selvmotsigelse.... ;)
Automobil-bil
Choke input to filter-choke input- lc..
Resultat av dagligtale forkortelser er vel ofte at den opprinnelige presisjon forsvinner....
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg lurer også på hvorfor du ønsker deg så raske dioder. Hva er fordelen?
Audiophile Musings: An Easy OPPO BDP-105 Modification

hei, les denne
Når han til slutt kvitterer med: "If you want me to perform this mod on your OPPO, email me at philip at okstatealumni dot org"
mister jeg tilliten til hele mod'en...

Men man skal ikke avskrive det at optimaliseringer av power supply kan ha noe for seg i enkelte kretsløp. Men man må vite hva man skal måle og faktisk se på hva som skjer når men endrer noe.

For å si hva jeg mener om tema så er raske dioder ikke noe å strebe etter på noen måte i et 50Hz power supply. (SPMS er en helt annen greie og kan ikke sammenliknes).
Raske dioder gjør ikke annet enn å skape EMI trøbbel og er det ikke derfor "alle" hater switch mode supply??
50Hz (20ms) er så sakte at om diodene bruker 10ns eller 1000ns på å skru seg av og på spiller ingen rolle.
Typisk så leder diodene i ca. 2ms og da det sier seg selv at om dioden bruker 0,00001ms eller 0,0001ms på å skrus seg av/på er helt ubetydelig.

Det som imidlertid redder situasjonen er funksjonen som (med vilje) er bygget inn i de raske diodene som heter "soft recovery". Dette gjør at diodene går tilbake til sperring litt saktere enn raske dioder som ikke har det.
På bildet under ser vi at alle dioder fortsetter å lede litt etter at spenningen er reversert. (Dette kommer av at det fremdeles ligger ladninger i dioden som må fjernes før den sperrer helt)
Screen Shot 01-24-19 at 08.37 PM.jpg

Rød er vanlig diode, og grønn er "soft recovery". Vi ser også at reversstrømmen i "soft recovery" dioden er mindre og det kan nok hjelpe på en del i forhold til den høyere strømmen som skal til for å få en vanlig diode tilbake til sperring.

Konklusjonen er slik jeg ser det at vanlige dioder er godt nok, men at dioder med soft recovery kanskje kan ha en liten fordel på grunn av sin lavere reversstrøm. Raske dioder derimot har jeg ingen tro på.

I mod'en av OPPO-spilleren Spear_Eagle linker til så har han brukt en diode med "Very soft recovery behaviour" og man skal ikke se bort fra at det kan ha en positiv effekt.

Og nå til noe som er mye mer interessant enn å kakle og krangle om hvilken diode som er best... Er ikke dette tech hjørnet??
De som har scop kan gjøre en svært enkel ting for å måle om man har noe rusk i likerettingen.
Screen Shot 01-24-19 at 10.28 PM.jpg


Man kobler bare på et høypassfilter som på skjema. C2 og R2 kan ha verdiene 1nF og 10k som vil gi -50dB ved 50Hz. Har man f.eks. 50V peak spenning vil dette bli redusert til: 50V -50dB = 160mV peakspenninger og man kan dermed stille skopet til et måleområde på 200mV (kanal A på skjema) og få med seg alt av detaljer. fra 10kHz og oppover. (PS. Med disse verdiene på C2 og R2 vil 10kHz vil være dempet med 5dB og 20kHz med 2dB)
OBS OBS! Skopet må jordes på en sekundærfase for å gjøre denne målingen, så pass på at C1 og R1 ikke er koblet til jord noe annet sted etter likeretteren som har forbindelse med scopet.
Som dere ser på min simulering så får vi små pulser hver gang diodene skrur seg av. (Merk at fasen i målefilteret er snudd 90 grader)

Så i stedet for å diskutere hva som er best og å lytte etter hva som er best oppfordrer jeg alle til å gjøre denne enkle målingen på sine power supply. Jeg regner med at de fleste som henger her på tech hjørnet har et 1nF, en 10k og et scop liggende.

Jeg går ut i fra at alle (selvfølgelig) er enige om at pulser med minst mulig amplitude og stigetid er å foretrekke?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg har bygget meg en slik testjigg jeg bruker når jeg tuner trafoer. På skopet er det lett å se transientene som oppstår når strømmen fra trafoer blir brutt. Disse transientene er som regel en ringing med noen hundre kiloherts frekvens. Dette stråler inn på tilkoblet kretsløp via parasittene kapasitanser og kan påvirke audiokretsløp i audiobåndet selv om frekvensen er så høy.
Trikset er å tune et RC ledd som suger opp denne ringingen. Det må tunes for hver enkelt trafo. Med denne testjiggen og et scop er det gjort på 5 minutter.
Hvor «kritisk» er tuningen ?

Hva med en enkel avkoblingskondensator på AC-siden av likeretteren, la oss si 100 nF uten noen motstand eller forsøk på tuning, gjør det mer ugang enn nytte ?

mvh
KJ
Tja.. En kondis der vil endre en eventuell resonansfrekvens langt nedover i frekvens i hvert fall. Skal jeg gjette vil jeg tro at man kan komme ned i audio-området i noen tilfeller. Men det gjør vel egentlig ikke så mye det heller med tanke på hvor mye kondisbatteri man har etterpå.
Selv om jeg tuner alt av trafoer jeg bygger har jeg en mistanke om at det kun er nattesøvnen dette har effekt på. :)
 
Topp Bunn