Fast recovery dioder. Har du noen anbefalinger

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.847
Antall liker
4.603
Sted
Halden
Jeg lurer også på hvorfor du ønsker deg så raske dioder. Hva er fordelen?
Hei Armand :)

Hva er evt. ulempen med raske dioder ? Ser at Pass Labs bl.a bruker HFA25PB60PBF i større slutt-trinn. Link: https://no.mouser.com/datasheet/2/427/vs-hfa25pb6-107967.pdf

Mvh.
J.R
Dem har jeg prøvet mange gange. Men ikke mere. Synes øvre mellemtone og nedre diskant blev uspiselig.
Hei
Men selv, bruker du slike : https://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/70733-drossels-diy-tra-d-45.html#post2798080

Fra New ClassD : https://no.mouser.com/ProductDetail/Vishay-Semiconductors/60EPU04?qs=hRM9be3AO9Xcz1joYABoPw%3D%3D

Du snakker i mot deg selv ! :D
Jeg mener du "synser" alt for mye !
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Nej jeg har købt det færdig og det er endnu ikke taget i brug. Købt til under halv pris. Jeg mener ikke jeg"synser" for mye. Har rigtigt godt styr på det.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Armand- hvorfor har du "jordet" ene trafofasen istedet for minusutgangen fra broa?
Elementært Dr. Watson.
Det er fordi da blir ikke scopmålingene forstyrret av spenningsfallet over diodene når man leter etter de små pulsene som diodene forårsaker.

Dette er selvfølgelig kun en midlertidig jording av kun scopet. Resten av kretsen (dioder, glatting og last) kan ha sin normale jord. Har man kontroll på at scopet er galvanisk isolert isolert fra kretsens normale jord er man trygg. Dette er bare en påminnelse for de som begir seg ut på denne målingen siden det er fort gjort å drite seg ut og kortslutte to dioder.

EDIT: Når man måler bør man selvfølgelig belaste kretsen med en last som tilsvarer den normale lasten som senere skal brukes.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Næmmen i svarte da!! Skal vi for EN gangs skyld heller bruke denne tråden til å komme med saklig vitenskapsbasert informasjon i stedet for kakle om at min diode er bedre enn din diode? Jeg legger ut målinger hvis noen andre også gidder.

Her er vi inne på et område der svaret er rimelig svart-hvitt. Argumenter som at denne dioden "høres" bedre ut enn den-og-den dioden gir ikke noen mening når svaret er så enkelt som at man til slutt ønsker seg en rett strek på skopet. Regner med at alle tenkende mennesker er enige om at et perfekt DC supply er en rett strek. Eller mener noen man skal farge lyden med litt koselig EMI? Hihi.. ;)
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.847
Antall liker
4.603
Sted
Halden
Hei Armand :)

Beklager at jeg dessverre lar meg provosere av denne "dansken" som hører "forskjell på det meste" ;)
Målinger forteller så klart det meste, og jeg kommer til å måle hva jeg driver med heretter (takk for måleprosedyre):)

Mvh.
J.R
 
Topp Bunn