Høyttalere Fase og Tidskorrekte høytalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Meget interessant at noen her faktisk har dratt Danley DH50 inn i stua. Fikk en kjapp demo på 4 slike (2+2 stack) selv her for et par siden på et lager i Oslo og ble forbauset over hvor bra og HiFi det låt. Kan ikke si jeg la merke til at det manglet noe i bunnen, men det kommer jo ann på musikken også. Dog tror jeg ikke det er noe stor sak å få integrert en bra sub med disse, vi snakker om sub som skal deles på rundt 50 Hz og etter min erfaring er det vesentlig lettere å få til enn en som skal deles på 100Hz+. Værre er det vel å finne en (flere) som kan henge med Danley om man skal utnytte potensialet til lydtrykk som bor i disse også. Kunne gjerne tenke meg å se et bilde av anlegget ditt Rune!
    Skal se om jeg ikke klarer å få lagt ut ett bilde etterhvert:)
    Det sier seg vel igrunnen selv at jeg er ungkar, disse greiene pynter ikke opp i stua! Men jeg syns de er tøffe, og ikke minst uvanlige, alle som kommer på besøk klør seg i hodet når jeg sier at det er 7 elementer i hver høyttaler, de ser jo kun kompresjonsdriveren innerst:)
    Angående bass så er disse oppgitt til -3db på 50hz i half-space, og Danley har konservative specs på produktene sine. Jeg har ett stort problem med at bassen forsvinner så til de grader i stuen min når høyttalerne står i en posisjon som er gunstig ifht. lytteposisjon, så her er det nok store kanselleringer på gang.. Men bassen er veldig fyldig og fin når de står lenger inn mot bakveggen, så disse fungerer fint som fulltonehøyttalere. Men pga kanselleringsproblemet mitt må jeg gå til anskaffelse av en eller flere sub'er. Da står jo Danley tapped horn høyt på ønskelisten, jeg er jo Danley-fanboy og han er jo tross alt kjent som Mr. Bass i utgangspunktet:) Men noe sier meg at 2 eller flere trykkammer sub'er plassert rundt i rommet sannsynligvis ville fungert bedre enn ett monster horn..
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    LAB12 ble vel også designet av Tom Danley og kan bygges selv for det jeg innbiler meg at er en latterlig lav sum sammenliknet med feks disse Tapped Horn subbene som Danley selger. Eminence LAB12 elementet koster jo knapt tusenlappen. LAB12 gjør som andre hornsubber jeg har erfaring med seg best i stacks på flere, men igjen så kan du jo bygge en del av disse til prisen av en Tapped Horn sub.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Stemmer det jorg, men jeg har null byggeskills og ingen plass å bygge heller, så det er desverre ikke ett alternativ for meg. Tapped hornene er mindre, går dypere
    (iforhold til størrelse) og har en jevnere frekvensgang enn vanlige horn som LAB-suben, så det er jo en klar fordel i ett hjemmemiljø. Tapped horn designet drar ikke så stor fordel av stacking som vanlige horn med tanke på dypere frekvens respons. Det ligger en TH221 (2 x 21" tapped horn) på ebay til $4000 som jeg sikler på for tiden, men jeg har vel innsett at dette beistet blir LITT for stort i min stue, den spiller 135db kontinuerlig på 22hz;)
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Tom Danley er et geni. :)

    Ingen tvil om den saken! I tillegg virker han som en veldig sympatisk type når man leser postene hans på forum, han snakker aldri noen ned og er alltid behjelpelig overfor diy-folkene:)
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Stemmer det jorg, men jeg har null byggeskills og ingen plass å bygge heller, så det er desverre ikke ett alternativ for meg. Tapped hornene er mindre, går dypere
    (iforhold til størrelse) og har en jevnere frekvensgang enn vanlige horn som LAB-suben, så det er jo en klar fordel i ett hjemmemiljø. Tapped horn designet drar ikke så stor fordel av stacking som vanlige horn med tanke på dypere frekvens respons. Det ligger en TH221 (2 x 21" tapped horn) på ebay til $4000 som jeg sikler på for tiden, men jeg har vel innsett at dette beistet blir LITT for stort i min stue, den spiller 135db kontinuerlig på 22hz;)
    Syns du sa du er ungkar?;D Go for it sier jeg bare, den selges jo til 1/3 av nyprisen i USA (tipper den er vesentlige høyere her hjemme, SH50 koster feks nesten det dobbelte) og er nesten som ny. JetCarrier fikser vel en bra fraktpris om den kommer på en håndterlig pall, en liten bil koster knapt 9000 fra østkysten til havna i Drammen.

    Nå ble det litt mye PA her for noen kanskje:p
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Stemmer det jorg, men jeg har null byggeskills og ingen plass å bygge heller, så det er desverre ikke ett alternativ for meg. Tapped hornene er mindre, går dypere
    (iforhold til størrelse) og har en jevnere frekvensgang enn vanlige horn som LAB-suben, så det er jo en klar fordel i ett hjemmemiljø. Tapped horn designet drar ikke så stor fordel av stacking som vanlige horn med tanke på dypere frekvens respons. Det ligger en TH221 (2 x 21" tapped horn) på ebay til $4000 som jeg sikler på for tiden, men jeg har vel innsett at dette beistet blir LITT for stort i min stue, den spiller 135db kontinuerlig på 22hz;)
    Syns du sa du er ungkar?;D Go for it sier jeg bare, den selges jo til 1/3 av nyprisen i USA (tipper den er vesentlige høyere her hjemme, SH50 koster feks nesten det dobbelte) og er nesten som ny. JetCarrier fikser vel en bra fraktpris om den kommer på en håndterlig pall, en liten bil koster knapt 9000 fra østkysten til havna i Drammen.
    Hehe, nå må ikke du lokke og lure her, jeg er kun mm fra å tippe over kanten i utgangspunktet;) Men for ett monster! Drar jeg på i stua med den saken, er det ikke spørsmål OM det blir strukturelle skader på bygningen men hvor store di blir..

    [/QUOTE]Nå ble det litt mye PA her for noen kanskje:p[/QUOTE]

    Tenkte på det samme, nå skal ikke jeg spamme tråden her med Danley propaganda (eller det er vel kanskje for seint å si nå);)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Man må håbe at den lyder bedre i virkeligheden end det videoen giver indtryk af, jeg fik slukket den video på rekord tid , det mindede lige lovlig meget om min rædselsfulde clockradio som sørger for min morgenvækning.

    Men ellers er jeg enig punktkilde og dirigering af lyden til ørerne
     
    Sist redigert:

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har aldri skjønt meg på folk som skal drive å legge ut filmer av anlegget som spiller på Youtube, hvert fall ikke om det er for å presentere lydkvalitet eller lydtrykk. I tillegg til at det ikke kan sammenliknes med å være der, er både mikrofonen og Youtube store flaskehalser. Tar heller til takke med et par gode bilder hvis hensikten er å vise fram.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes slike videosnutter er artig jeg. Lyden i klippet under er bedre enn noen gang jeg har hørt fra såkalte high-end høyttalere på messer. Klart, åpent og bra bassfundament. Stort rom hjelper selvsagt mye.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Og der ser man også hvorfor vanlig linjekilde ikke er det lureste å dra inn i huset og bruke til nærfelt. CBT derimot.....

    Før man drar slike konklusjoner er det kanskje greit å vekte de forskjellige parameterne, for 95% av de som driver denne hobbyen ses utfordringene best på SPL og vannfall. Holder man vokal utenfor har jeg enda ikke opplevd å tenke at dette ville xxx-system gjort mye bedre, man bommer grovt om man tror at systemvalg lar deg unnslippe disse to altoverskyggende parametere.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Kunne gjerne tenke meg å se et bilde av anlegget ditt Rune!
    Here you go:)
    Ikke spesielt estetisk i mine øyne, men spennende og kompromissløst! :)
    Hehe det kan du trygt si;)
    "Stativene" er motorsykkeljekker kjøpt på jula som jeg har lakkert sorte, funker knallbra:) Jeg kan finne den optimale lyttehøyden, og når det er tid for film og lerretet bak dem skal ned senker jeg bare hele greiene ned, veldig praktisk!
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Og der ser man også hvorfor vanlig linjekilde ikke er det lureste å dra inn i huset og bruke til nærfelt. CBT derimot.....
    Dette paperet tar for seg linjekilder med en begynnelse og slutt, noe som vil være tilfelle for alle konkurrenter for Danley i pro-markedet. I en hjemmesituasjon derimot, er det mulig å bygge linjekilden fra gulv til tak, og blir dermed kvasi-uendelig mellom to reflekterende flater. Dette har Danley også sagt kan fungere glimrende. Da vil lytteren hele tiden være i nærfelt og man slipper den glidende overgangen fra linjekilde til punktkilde med tilhørende problemer med frekvensgangen.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    problemet med danley er den symmetriske koniske trakten, et par rette planker er en dårlig løsning oppover.
    horn og waveguide har komt en lang vei med formingen bare de siste årene..

    denne er et skritt videre


    Acoustic Room analysis and Custom Designed speakers Melbourne
    Red Spade Audio: PSE-144 launch update
    men pga prinsippet og alt som skal inn er det jo nærmest umulig å få det optimalt for alle frekvenser.
    Å kalle dette en oppgradering fra Danleys originaldesign er en overdrivelse. Det er en grunn til at han bruker firkantede horn. Ved å plassere portene til mid og bass nær hjørnene minimerer man påvirkningen disse har på diskanten. Mulig at den ovale waveguiden har noen fordeler, men alt handler om å balansere kompromisser.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det var jeg som dro Tom Danley inn i diskusjonen, grunnet spørsmål om fase- og tidskorrekt høyttaler. Jeg sa også at jeg ikke kommer til å gi noen anbefaling.
    -For det første så har jeg ikke hørt denne høyttaleren (men har ønske om det).
    -For det andre er den designet for å henge fritt uten romforsterkning, gjerne med litt avstand til lytteren sånn at det er tatt høyde for litt diskanttap pga luftabsorbsjon. Dermed kan den bli litt "hot" i diskanten og kanskje også litt "fet" i bassen grunnet romforsterkning. I øvre bass/nedre mellomtone kan man også oppleve en suck out pga gulvkansellereing.
    -I tillegg har høyttaleren en litt ujevn frekvensrespons. Den vil uansett være jevnere enn mange andre høyttalere i lytteposisjon pga mindre rompåvirkning. Frekvensresponsen kunne vært rettet opp med flere delefilterkomponenter, men det er et kostnadsspørsmål i et tøft pro-marked. Dessuten ville det stjele virkningsgrad/følsomhet og headroom, noe som ikke er noe problem i et hjem, men kanskje vil være merkes i en sal med 500 seter.

    Bottom line er at denne høyttaleren krever eq, eksperimentvilje, tålmodighet og kompetanse for å fungere optimalt. Og sub'er. Og utseendet nevner jeg ikke en gang. Dermed er den ikke for alle. Vet ikke om Danley-eier Rune B. er enig?

    Redningen kan være den varslede hjemmekino-varianten som kommer på markedet tidligst til høsten. Den vil være mer plug and play.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Det var jeg som dro Tom Danley inn i diskusjonen, grunnet spørsmål om fase- og tidskorrekt høyttaler. Jeg sa også at jeg ikke kommer til å gi noen anbefaling.
    -For det første så har jeg ikke hørt denne høyttaleren (men har ønske om det).
    -For det andre er den designet for å henge fritt uten romforsterkning, gjerne med litt avstand til lytteren sånn at det er tatt høyde for litt diskanttap pga luftabsorbsjon. Dermed kan den bli litt "hot" i diskanten og kanskje også litt "fet" i bassen grunnet romforsterkning. I øvre bass/nedre mellomtone kan man også oppleve en suck out pga gulvkansellereing.
    -I tillegg har høyttaleren en litt ujevn frekvensrespons. Den vil uansett være jevnere enn mange andre høyttalere i lytteposisjon pga mindre rompåvirkning. Frekvensresponsen kunne vært rettet opp med flere delefilterkomponenter, men det er et kostnadsspørsmål i et tøft pro-marked. Dessuten ville det stjele virkningsgrad/følsomhet og headroom, noe som ikke er noe problem i et hjem, men kanskje vil være merkes i en sal med 500 seter.

    Bottom line er at denne høyttaleren krever eq, eksperimentvilje, tålmodighet og kompetanse for å fungere optimalt. Og sub'er. Og utseendet nevner jeg ikke en gang. Dermed er den ikke for alle. Vet ikke om Danley-eier Rune B. er enig?

    Redningen kan være den varslede hjemmekino-varianten som kommer på markedet tidligst til høsten. Den vil være mer plug and play.
    Enig i mye av det du skriver her Jeno, Danley SH50 er definitivt ikke høyttaleren for flertallet. Ikke minst pga estetiske hensyn, som allerede har blitt påpekt her:) Og den krever mye arbeid for å kunne fungere i en stue.
    Jeg har som deg lest mye om Sh50 på nettet, og har fått med meg at endel mener den kan bli litt ivrig i toppen. Jeg opplever absolutt ikke dette, og ble overrasket over hvor godt balansert denne høyttaleren er. Det ble gjort noen endringer av delefilter og elementer underveis, og jeg mener Danley selv har sagt at de første årgangene av SH50 var voiced annerledes og var lysere i lyden enn de senere. Mine er 2 år gamle, og det sitter mye kraftigere 12" i mine enn de originale B&C elementene. Men høyttalerne er fullstendig gjennomsiktige og nådeløse ifht dårlig utstyr ellers og dårlig innspilt musikk. De har en åpenhet og klarhet som er vanedannende, jeg kan aldri gå tilbake til hifi, alt blir kjedelig i forhold:)
    Jonathan Weiss er en amerikansk hornguru som spesialbygger hornkonstruksjoner til velstående kunder, og han uttalte følgende etter at han hadde hørt SH50 i ett hifi oppsett; " The Danley SH50's destroy Avantgardes at a fraction of the price.."

    Hjemmeversjonen har Danley pratet om i minst 5 år nå så jeg tror det ikke før jeg ser den:) Hans business kompanjong Mike Hedden holder ham godt i ørene for at han skal fokusere på det som får inn penger i kassa, og det er ikke hjemmekino-entusiaster:) Denne versjonen blir nok veldig lik den eksisterende SM60F, Ivan Beaver har uttalt at de kommer til å bruke det samme støpte hornet. Uansett kjekt å se at de lykkes så til de grader i USA, spesielt på gigantiske idrettsarenaer har de jo nesten blitt enerådende!
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En annen ting med slike høyttalere, er at hvis man ikke er helt fortrolig med spredningen, så kan lyden oppfattes for tørr og distinkt. Husker det var litt diskusjon rundt dette på AVS-forum, og hvor Mark Seaton - tidligere samarbeidspatner med Tom Danley, anbefalte nokså kraftig toe-in for å få litt ambiance. Ser ut som om du har gjort nettopp det.

    Forøvrig ser det ut som det er et EAR-effekttrinn (890?) som driver SH-ene. Det kan jeg tenke meg er en fin kombo.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    En annen ting med slike høyttalere, er at hvis man ikke er helt fortrolig med spredningen, så kan lyden oppfattes for tørr og distinkt. Husker det var litt diskusjon rundt dette på AVS-forum, og hvor Mark Seaton - tidligere samarbeidspatner med Tom Danley, anbefalte nokså kraftig toe-in for å få litt ambiance. Ser ut som om du har gjort nettopp det.

    Forøvrig ser det ut som det er et EAR-effekttrinn (890?) som driver SH-ene. Det kan jeg tenke meg er en fin kombo.
    Stemmer, godt observert:) Det fungerer veldig bra! Men jeg merker at de liker endel power, de åpner seg opp enda mer og får mer snert og smell når jeg forer de med en kraftig transistor amp. Så nå har jeg bestilt en MC2 Audio S1400 studioforsterker som skal mate dem med 2 x 1500w i 4 ohm:) Så da har jeg ett komplett PA oppsett i stuen:) Bruker forøvrig en Prism Sound Orpheus 8-kanals studio-DAC som front end.

    Mye toe-in har jeg også lest om og det fungerer bra. Høyttalerne har en relativt smal spredningskarakteristikk (50 x 50 grader) ifht vanlige hifi høyttalere, så di kan høres litt ut som gigantiske øretelefoner:) Man "mister" mye av den rompåvirkningen man er vant til så det høres veldig annerledes ut til å begynne med, men jeg vil jo si at dette er en ubetinget positiv ting, man vil jo ha minst mulig reflektert lyd. Men di har ett digert lydbilde, og en evne til å plassere lyder omtrent rundt meg som jeg ikke har opplevd før, fra langt ut på siden til at det høres ut som det nesten er bak meg, fascinerende effekt:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En annen ting med slike høyttalere, er at hvis man ikke er helt fortrolig med spredningen, så kan lyden oppfattes for tørr og distinkt. Husker det var litt diskusjon rundt dette på AVS-forum, og hvor Mark Seaton - tidligere samarbeidspatner med Tom Danley, anbefalte nokså kraftig toe-in for å få litt ambiance. Ser ut som om du har gjort nettopp det.

    Forøvrig ser det ut som det er et EAR-effekttrinn (890?) som driver SH-ene. Det kan jeg tenke meg er en fin kombo.
    Stemmer, godt observert:) Det fungerer veldig bra! Men jeg merker at de liker endel power, de åpner seg opp enda mer og får mer snert og smell når jeg forer de med en kraftig transistor amp. Så nå har jeg bestilt en MC2 Audio S1400 studioforsterker som skal mate dem med 2 x 1500w i 4 ohm:) Så da har jeg ett komplett PA oppsett i stuen:) Bruker forøvrig en Prism Sound Orpheus 8-kanals studio-DAC som front end.

    Mye toe-in har jeg også lest om og det fungerer bra. Høyttalerne har en relativt smal spredningskarakteristikk (50 x 50 grader) ifht vanlige hifi høyttalere, så di kan høres litt ut som gigantiske øretelefoner:) Man "mister" mye av den rompåvirkningen man er vant til så det høres veldig annerledes ut til å begynne med, men jeg vil jo si at dette er en ubetinget positiv ting, man vil jo ha minst mulig reflektert lyd. Men di har ett digert lydbilde, og en evne til å plassere lyder omtrent rundt meg som jeg ikke har opplevd før, fra langt ut på siden til at det høres ut som det nesten er bak meg, fascinerende effekt:)
    Dette høres ut som noe som ville passet meg brillefint. Elsker direktelyd uten forstyrrende refelksjoner. Mulig med en lytt hvis en skulle være i stavangerområdet en gang?
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Send meg en PM hvis du skulle befinne deg i nærheten TOM, hadde vært hyggelig det:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å kalle dette en oppgradering fra Danleys originaldesign er en overdrivelse. Det er en grunn til at han bruker firkantede horn. Ved å plassere portene til mid og bass nær hjørnene minimerer man påvirkningen disse har på diskanten. Mulig at den ovale waveguiden har noen fordeler, men alt handler om å balansere kompromisser.
    Stor forskjell i prisen her siden PSE-144 selges som DIY kit. Danley SH50 ser ut til å koste $8k. PSE-144 ca. norske 25K. Frakt og mva kommer selvsagt i tillegg.

    Finnes det en polar respons av Danley SH50?
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. PSE-144 er oppgitt til 220 Hz og må deles høyt. Vanskelig å finne pris på Danley produkter, men virker som SM60M koster nesten halvparten av SH50. Da blir prisen rimelig lik PSE-144.
    Uansett, spennende høyttalere begge to. :)
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å finne pris på Danley produkter, men virker som SM60M koster nesten halvparten av SH50.
    Jeg mener at jeg fikk en pris på $2495 på SM60F en gang i tiden, så det kan nok stemme.

    Frode
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det en polar respons av Danley SH50?
    CLF-filen kan lastes ned fra Danley sin side: http://www.danleysoundlabs.com/danley/wp-content/uploads/2012/06/Danley_SH-50.CF2_.zip
    Program for å se på filen finner man her: http://www.clfgroup.org/CLF_Viewer_v2.0c.exe

    Frode
    Takk. Den var fin. Jeg finner ikke muligheten i programmet til å se sonogram eller hva når det heter, er det mulig? Det er litt enklere å sammenligne med samme type.
    Uansett ser den veldig bra ut. Noen ujevnheter, men ingen høyttaler er perfekt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Arti å se at det faktisk er noen her til lands som har kjøpt seg Danley.
    Jeg har ikke hørt dem selv, men har stor tro på disse.
    Og som en ser, så er faktisk mulig å finne spesifikasjoner som kan gi en pekepinn på hvordan ytelsen faktisk er.
     

    andersbr

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    14
    Antall liker
    4
    Sted
    Stjørdal
    Ja. PSE-144 er oppgitt til 220 Hz og må deles høyt. Vanskelig å finne pris på Danley produkter, men virker som SM60M koster nesten halvparten av SH50. Da blir prisen rimelig lik PSE-144.
    Uansett, spennende høyttalere begge to. :)
    Selv har jeg aldri fått gleden av å høre en orginal Danley SH.

    Derimot har jeg etter en meget drøy ventetid fått bekreftet at 3 stk hvitlakkerte PSE-144 er klar for levering til meg om ca. en uke! :)
    Mtp. den høye delefrekvensen til bassen så har jeg bygget noen lukkede kasser med 18" som skal fungerer som stativ til disse.

    Jeg tenkte jeg skulle føye til her at det ikke burde være lydmessige fordeler ved å dekke LF med et synergi horn, da hornmunningen er for liten til å bidra med akustisk lading og spredningskontroll så langt ned i frekvens. Selv med PSE-144 som med sine 90cm i er gigantiske!

    Og Ja, ulempen med den ovale konstruksjonen er at diskanten "ser" hullene til mellomtonene og dette er synlig på polar målingene.
    Det er et kompromiss som burde veies opp med at disse har en veldig fin "SEOS" profil som unngår den kritiske overgangen fra rund til firkantet,

    Hilsen Anders
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn