Fartsbot

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
12
Mx-5 er en fin bil å kjøre. Og enda finere i MK I utgave. S2000 er også kul. Men i tillegg til alle andre sære ønsker vil jeg også ha bil med tak. Ikke avtagbart, men solid, tett, avstivende, linjeforskjønnende tak.

Ontopic: fikk 300 i forelegg i 86 for å kjøre 56 i 50-sone i en 304.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.985
Er girkassen usynkronisert på Mazdaen? Eller dobbeltclutcher man for morro skyld?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Trondmeg skrev:
[...] avstivende, linjeforskjønnende tak.
Kabrioleter er forøvrig tradisjonelt sett mye stivere enn søsterversjonen med tak. Dette fordi det stiller helt andre krav til karosseriet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.587
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Er girkassen usynkronisert på Mazdaen? Eller dobbeltclutcher man for morro skyld?
Bare fordi det er gøy. :) Fullsynkronisert girkasse, selvsagt.

Jeg gjør det samme med Xantia'n også, men der har det også litt med turbotrykk å gjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.985
.Marcus skrev:
Trondmeg skrev:
Kabrioleter er forøvrig tradisjonelt sett mye stivere enn søsterversjonen med tak. Dette fordi det stiller helt andre krav til karosseriet.
Helt feil. En cab flexer mye mer i karosseriet, selv med all verdens avstivinger.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Pink_Panther skrev:
.Marcus skrev:
Trondmeg skrev:
Helt feil. En cab flexer mye mer i karosseriet, selv med all verdens avstivinger.
Det merker en hvis en kjører med hardtopen på hvis det er skikkelig vaskebrett, knirker fordi bilen flekser.

S

Supertramp

Gjest
Spiralis skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg er skeptisk til bruk av slike elektroniske hjelpemidler som gjør at man blir litt mer uengasjert og mindre tilstedeværende under kjøring. Kanskje. Tilstedeværelse er en veldig viktig faktor ifm trafikksikkerhet. Nedsløvende komfortdetaljer kaaaan virke motsatt.
Var faktisk helt enig det resonementet tidligere. Men nå ser jeg at kombinasjonen cruise controll og automatgir frigir mental kapasitet som kan benyttes til større overvåkenhet.
Cruisekontroll/konstantfartsholder er fine greier, men man må allikevel følge med på skiltingen, ellers blir det også en dyr affære....

Og ovennevnte innretning fungerer utmerket med manuelt gear også :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.602
Har cruisekontrol, men har aldri brukt det.
Men automatgear er fine greier.
Særlig gjennom byen.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
12
Jeg har også cruisekontroll, men benytter den ikke fordi jeg er glad i å kjøre bil. Jeg opplever slikt utstyr som uengasjerende og litt sløvende. Jeg liker best å ha kontrollen selv. Jeg hentet en firmabil for en kollega forleden. Da brukte jeg cruisekontroll da bilen i utgangspunktet var fullstendig uengasjerende av natur så det spilte liksom ingen rolle :). Hvis bil kun er transportmiddel blir kjøring kjedelig. Men det er mange syn på dette.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
Kjenner meg igjen her ja. Har:

Sharan 115hk TDI, cruisekontroll brukes hele tiden.

Focus 115hk TDCI, senket. Cruisekontroll = overflødig.

Gjett hvilken det er mest fristende å kjøre for fort i :D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Dess sprekere bil, dess mer nytte av cruisekontroll.
Dette for å unngå å kjøre for fort, når du har en intensjon om å holde fartsgrensa.
Dette er min personlige erfaring.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Alt som er imellom meg og hjula er til hinder for køyregleda. Cruisekontroll, ABS, antispinn, automatgir, servo - Nei takk! ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Trondmeg skrev:
Jeg har også cruisekontroll, men benytter den ikke fordi jeg er glad i å kjøre bil. Jeg opplever slikt utstyr som uengasjerende og litt sløvende. Jeg liker best å ha kontrollen selv. Jeg hentet en firmabil for en kollega forleden. Da brukte jeg cruisekontroll da bilen i utgangspunktet var fullstendig uengasjerende av natur så det spilte liksom ingen rolle :). Hvis bil kun er transportmiddel blir kjøring kjedelig. Men det er mange syn på dette.
det er godt du ser det siste selv :)

Jokkepinne i bil gikk ut på dato allerede på 50-tallet, amerikanerne er innovative sånn. Men for all del, vinyl vil alltid være viktigste kilde hos meg, og det er nok mange syn på det. ;) ;)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Brasse skrev:
Alt som er imellom meg og hjula er til hinder for køyregleda. Cruisekontroll, ABS, antispinn, automatgir, servo - Nei takk! ;D
Kjøreglede bør vel kunne ha en videre definisjon enn kun det som relateres til rally?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
12
En forutsetning for kjøreglede er hvertfall at man kjører bilen selv. Det er ikke rallykjøring å få mestringsglede. Ikke er det snakk om å kjøre fort heller, kun ha kontrollen selv.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Nettopp.
På langkøyring finn eg ein som held passelig tempo og fin flyt . Legg meg som regel 2-300 meter lengre bak slik at eg kan observere hans køyremønster ift. forbikøyring og situasjoner som kan oppstå. Då går det som regel litt over fartsgrensa, men aldri over der eg mister lappen. Det er lite vits å jage mellom 80 og 200 om ein ikkje klarar å finne flyten i køyringa.

Hissige bilistar som jagar og skal forbi fort som fan slepp eg avgårde. Og som regel tek ein dei igjen, uten å ha satt seg sjølv og andre i livsfare.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Trondmeg skrev:
En forutsetning for kjøreglede er hvertfall at man kjører bilen selv. Det er ikke rallykjøring å få mestringsglede. Ikke er det snakk om å kjøre fort heller, kun ha kontrollen selv.
Komfort og gode kjøreegenskaper er ikke avhengig av f.eks. manuelt gir. ;)

(Min bil fås dessuten kun med automat)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Da må det være ein usedvanlig kjedelig bil ::)

N

nb

Gjest
Brasse skrev:
Hissige bilistar som jagar og skal forbi fort som fan slepp eg avgårde. Og som regel tek ein dei igjen, uten å ha satt seg sjølv og andre i livsfare.
Langkjøring er ofte en studie i kollektivt idioti. Særlig til og fra Oslo om vinteren, masse folk som tar en del farlige forbikjøringer åpenbart uten å tenke over at det ligger 1000 biler foran som alle skal til samme sted. Ender som regel opp med å komme frem kanskje 1 minutt tidligere enn om de bare hadde fulgt flyten i trafikken.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Brasse skrev:
Da må det være ein usedvanlig kjedelig bil ::)
Ikke etter mine kriterier.
Det er faktisk den beste bilen jeg har hatt.

T

timc

Gjest
Pink_Panther skrev:
.Marcus skrev:
Trondmeg skrev:
Pantheren har rett. Kutter du av taket på en bil, blir den enten mindre stiv, eller tung som pokker. Vanligvis begge deler :p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Har hatt 10-12 biler med cruisecontrol, glimrende på langkjøring selvsagt, særlig hvis en ønsker å unngå bøter.

Prøv dessuten å kjøre 80-100 mils strekk i utlandet UTEN cruisecontrol, det er ikke spesielt moro.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.652
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Har hatt 10-12 biler med cruisecontrol, glimrende på langkjøring selvsagt, særlig hvos en ønsker å unngå bøter.

Sier du det? Jeg har hatt cruisecontroll på samtlige biler jeg har hatt de siste 21 åra. Det har ikke forhindret meg i å få fartsbøter når den har vært i bruk... ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.818
Torget vurderinger
0
Selv bruker jeg GPS som hastighetsmåler og låser cruiskontrollen på ønsket hastighet. Setter bilen i "D" og "det var det" som Fleksnes sier. ;)

Det betyr IKKE at jeg er noen sinke i trafikken! De som kjører fortere en meg slipper jeg forbi, det er forøvrig ikke så mange! 8) De som kjører saktere enn meg kjører jeg forbi og kjører så fra dem ved første mulighet, er glad i livet, god musikk og damer så jeg driver IKKE med kamikazeforbikjøringer. De som kjører forbi meg for så å legge seg foran i lavere hastighet enn min opprinnelige vises ingen nåde! :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Voff skrev:
pengesluk skrev:
Har hatt 10-12 biler med cruisecontrol, glimrende på langkjøring selvsagt, særlig hvos en ønsker å unngå bøter.

Sier du det? Jeg har hatt cruisecontroll på samtlige biler jeg har hatt de siste 21 åra. Det har ikke forhindret meg i å få fartsbøter når den har vært i bruk... ;D
Forutsettingen er at man kan lese... :-* :-*

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
12
Alt handler om tilstedeværelse, trafikkforståelse og holdning. Hvorvidt man synes nevnte funksjoner er nyttige kan den enkelte selv finne ut av. Selv ønsker jeg fremdeles å kjøre uten da jeg synes de er nedsløvende og tar bort faktorer jeg gleder meg over.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Jeg kjørte litt for fort gjennom en fotoboks i 60 sona. Har aldri sett kraftigere blink en det der. Ble helt skjelven!

Men har ikke fått noe i posten enda. Ble tatt i midten av juni.

Mulig at jeg er heldig?

T

timc

Gjest
Bladius skrev:
Jeg kjørte litt for fort gjennom en fotoboks i 60 sona. Har aldri sett kraftigere blink en det der. Ble helt skjelven!

Mulig at jeg er heldig?
Det hender de tar bilde av alle i en periode. De kan f.eks gjøre bilbeltekontroll slik. Da er fartssensoren koblet ut.

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
timc skrev:
Det hender de tar bilde av alle i en periode. De kan f.eks gjøre bilbeltekontroll slik. Da er fartssensoren koblet ut.
Seriøst?

S

Slubbert

Gjest
timc skrev:
Bladius skrev:

Mulig at jeg er heldig?
Har jeg ikke hørt om, men jeg har lest at mellom en tredel og halvparten av alle tatte fotoboksbilder forkastes fordi de blir for dårlige til at de kan holde som positiv identifikasjon i retten.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=512294

"Han anslår at et sted mellom en drøy tredjedel og halvparten av de som blir tatt i fotobokser slipper unna fordi de ikke blir identifisert.

- Det skjer ofte at bildene er av for dårlig kvalitet, og da kan vi ikke bruke dem. Det er strenge krav til bildekvaliteten på grunn av rettssikkerhetsmessige grunner. Vi må være helt sikre på at det er riktig person som får forelegget, sier Amundsen.
"

S

Stereo_Mono

Gjest
Synes motorvei kjøring er kjedelig uansett hvor engasjerende og sprek bil du har. Der synes jeg virkelig cruisekontroll har sitt ess.
Men, det er uansett greit å ha litt motor med futt i med cruisekontroll, så kan jeg bare loffe i 6 gir uansett stigning last osv.
På landvei gjerne med fine kurver kunne jeg ikke tenkt meg å brukt det. Men dessverre blir det for lite kjøring på de her i byen :(

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.776
Sted
Trondheim
Alt til sin bruk. Når man kjører til hytta for n'te gang, og veien er stort sett rett og kjedelig, er cruise kontroll strålende.
Kjører selv en diesel med automat og cruise kontroll - definisjonen av en kjedelig bil mener mange, men en 6-sylindret diesel med 200 hk er ikke spesielt kjedelig å kjøre hvis man vil kjøre den litt. Greit nok at man ikke kan trekke motoren over 4500 rpm, men akkurat det kan jeg greie meg uten når man har topp ytelse fra ca 1000 rpm. Skulle det komme noen spennende svinger er det bare å sette giret i manuell og kjøre skikkelig. Så kan cruise kontrollen ta over når veien blir kjedelig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er da klart at behovet for cruisekontroll har mye med hvilken bil det er snakk om. Hadde jeg kjørt en bil som hisser meg opp på svingete vestlandsveier, så er det klart at både automat og cruisekontroll er uønsket. Helst ingen servo eller ABS heller. Det var ikke noe savn på den gamle Cooperen min, for å si det slik.

Men med Tahoe stiller det seg annerledes. Stort og tungt, sitter høyt, og spiller fin musikk på en bilstereo som holder for meg. Full oversikt og oppmerksomhet over Stord med ro til konversasjon eller å få med seg omgivelsene skikkelig. 288 bensinhester fungert fint, og et greit dreiemoment gjorde også sitt til at cruisekontrollen var nesten umerkelig.

Det er to forskjellige måter å kjøre på. Automatgir liker jeg som urban person, og synes at en streit sedan eller stasjonsvogn gjør seg best med automat. Kvassere biler fordrer en kvassere innstilling på veien, selv om en 911 oppfører seg som en pus til du drar på. Da er den også i og for seg pus, men på en annen måte.

Nu ja, jeg ville nå egentlig bare si at jeg liker begge deler. To biler er nok en utopi for meg, så kanskje det blir noe kvassere neste gang jeg finner meg et kjøretøy. Btw, det to bilene jeg har savnet mest er nettopp Tahoe og Cooper. Flotte biler på hver sin måte i min hukommelse. De engasjerte meg på to helt forskjellige måter, og Tahoe lærte meg å ta ansvaret mitt i trafikken enda mer på alvor.

T

timc

Gjest
audiomur skrev:
timc skrev:
Seriøst?
Har hørt det påstått ja. Men skal ikke si det 100% sikkert at det stemmer. Jeg liker ideen. Kontroller bør være uventet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.818
Torget vurderinger
0
timc skrev:
audiomur skrev:
timc skrev:
Seriøst?
Har hørt det påstått ja. Men skal ikke si det 100% sikkert at det stemmer. Jeg liker ideen. Kontroller bør være uventet.
Synes på prinsippielt grunnlag at det IKKE burde gis bøter for manglende bruk av bilbelte. For enhver som omkommer i trafikken grunnet manglende bruk av bilbelte stiger den gjennomsnittlige IQ i befolkningen, og det må jo for pokker være positivt!?

Hvis noen er bekymret for statsfinansene mht de som ender på sykehus etter å ha "glemt" beltet kunne man kanskje gjøre det slik at disse trafikkskadde som ikke brukte beltet kun fikk lov til å ligge på gangen og ikke fikk behandling? Kom de seg var det bra, døde de så.. velvel? Evt så kunne de, evt dødsboet, få regning for samfunnets kostnader til behandlingen.

Ok, det er utrykk for ekstrem sosialdarwinisme, men de skader da vanligvis ikke andre enn seg selv og jeg synes det kan være veldig greit om folk "tvinges" til å ta ansvar for seg selv og sine egne handlinger istedet for som tendensen synes å være at man skal se på Staten som en slags barnehagetante! En barnehagetante som skal passe på folket fra vugge til grav uten at individet skal holdes ansvarlig for noen ting.

G

Gjestemedlem

Gjest
Forsikringsselskapene har rett til å kreve avkorting hvis man blir skadet og ikke har benyttet sikkerhetsbelte. Ikke i denne saken under, men den sier at slik avkorting er greit. (Men at det i dette tilfellet var andre faktorer som var viktigere for utfallet)

http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/-Norges-Hoyesterett/Avgjorelser/Avgjorelser-2005/Erstatning-for-personskade-etter-trafikkulykke-Manglende-bruk-av-bilbelte/

Erstatning for personskade etter trafikkulykke. Manglende bruk av bilbelte.29.06.2005, HR-2005-01047-A, (sak nr. 2005/264), sivil sak, anke
Bilansvarsloven § 7 første ledd
I. A (advokat Jens S. Røegh) mot Vesta Forsikring AS (advokat Knut Søraas) II. Vesta Forsikring AS (advokat Knut Søraas) mot A (advokat Jens S. Røegh)

Oftedal Broch, Mitsem, Bruzelius, Tjomsland og justitiarius Schei

A ble hardt skadet ved en utforkjøring med bil da hun var 17 ½ år gammel. Hun satt i baksetet, brukte ikke bilbelte og ble ved utforkjøringen kastet ut av bilen. Hun er i dag 100 % uføretrygdet.

Bilens forsikringsselskap erkjente ansvar og partene ble enige om skadens erstatningsmessige størrelse. Men forsikringsselskapet ville avkorte erstatningen med 25 % fordi A hadde medvirket til skaden ved ikke å bruke bilbelte. Tingretten ga avkortning med 20 %, mens avkortningen ble satt til 10 % i lagmannsretten. Høyesterett la til grunn at A, ved ikke å bruke bilbelte som er påbudt, hadde medvirket til egen skade gjennom en uaktsomhet som ikke bare var liten. Det subjektive vilkåret for avkortning i bilansvarsloven § 7 første ledd var dermed oppfylt. Men beslutningen om avkortning skal skje, skal videre "retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles". Høyesterett la vekt på at føreren av bilen hadde utvist grov uaktsomhet ved å kjøre i 130 km/t, noe som medførte at han mistet kontroll over bilen i en slak sving. Dette var den dominerende skadeårsaken. Videre ble det lagt betydelig vekt på omfanget av skaden og at A var en ungdom på ulykkestidspunktet. Verken rettferdighets- eller prevensjonshensyn veide tungt nok til å begrunne avkortning. Siden ble sist oppdatert: 02.03.2007, kl. 16:15

Topp Bunn