Falsk dipol?

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Klippet er fra audioasylum:
http://www.audioasylum.com/audio/speakers/messages/3080.html
Ikke misforstå, drøftingene er ikke for å pisse på et ikon eller hefte noe ved lyden, men for å komme mer teknisk "innpå beinet".

Linjekilde ser ut til å slukke mange sorger, ikke minst arbeidsfordelingen på mange elementer med mindre stress på membranet ved høyt volum. En 2 meters søyle med Beyma AMT sier vel ingen "nei takk" til :)
 
M

Mr-T

Gjest
Ok, bevismateriale vedlagt. Som man ser er det overhodet ingen tvil om at en AMT er dipol; impulsresponsen er ut av fase på baksida av elementet.

(Den forsinkede pulsen på målinga er en refleksjon i tilfelle noen lurte på det)
 

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
wilbur-x skrev:
Klippet er fra audioasylum:
http://www.audioasylum.com/audio/speakers/messages/3080.html
Ikke misforstå, drøftingene er ikke for å pisse på et ikon eller hefte noe ved lyden, men for å komme mer teknisk "innpå beinet".

Linjekilde ser ut til å slukke mange sorger, ikke minst arbeidsfordelingen på mange elementer med mindre stress på membranet ved høyt volum. En 2 meters søyle med Beyma AMT sier vel ingen "nei takk" til :)
Med flere punktkilder på rad vil du til en viss grad få interferens/kamfilter effekt. Selv om Bayma-båndene er noe av de råeste båndene jeg har hørt, så vil jeg likevel tro at et kontinuerlig bånd, f.eks det største BG båndet på mange måter har en stor fordel både mht. delefrekvens, samt uniform utstråling i hele båndet.

Mr-T: Bevismaterialet viser ikke bare at AMT er en dipol, men også at impulsresponsen fra AMT'er i seg selv ser temmelig bra ut også :) Har jo sett målinger av AMT'er ved 104dB, hvor forvrengningsdata ikke er nevneverdig dårligere enn ved 1W tilført effekt (noen og nitti dB). Det sier jo en hel masse om hvor stor betydning arealet har for lydgjengivelsen - at større areal som tillater mindre bevegelse gir lavere forvrengning.

Vidar

Vidar
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Helt med på teorien Q, det finnes likevel endel høyttalere (McIntosh, Infinity, Fredriksens YIT, etc) som har linjekilder på denne måten.
De spiller på et vis likevel. Nå fikk jeg ikke solgt den rå Beyma AMT på bruktbørsen, da skal jeg bruke den i en av de ørten planene for OB ;)
"Synd" at Mr.T bor i nærheten, han påvirker oss på et kostbart vis..mot BG...
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Kamfiltereffekten som vises tydelig på papiret, er ikke sikkert at høres så galt ut. Tror nok at hvis "kammen" er grov (langt mellom topper og daler i frekvensgangen) høres det nok feil ut. Så hvis avstanden mellom elementene er liten, blir nok øret litt mer lettlurt. Ikke minst når lytteavstand øker vil innfallsvinkel mellom øverst/nederst og midten bli mindre, og dermed kortere løpetidsforskjell. Kamfilteret flyttes lenger opp i frekvens, og jevnes mer og mer ut.

Vidar
 
Topp Bunn