Fakta om Merlin VSM og BAM

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har lest flere steder på forumet at BAM vil forårsake en del ulemper i form av effektsug etc... Her kan du lese hva konstruktøren selv skriver... interessant…
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
utgangspunktet/tanken bak merlin er vel OTL mat slik jeg har forstått Bobby som, etter "min" mening er den beste Synergi/matsh. Nå har ikke jeg hørt de siste versjonene av MXe på ss men, tror likevel OTL is the way to go mho.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Cable Guy skrev:
Jeg har lest flere steder på forumet at BAM vil forårsake en del ulemper i form av effektsug etc... Her kan du lese hva konstruktøren selv skriver... interessant…

imho, there is no downside to the bam. the eq is in a very narrow bandwidth from 30 to 60 hz and centered at 35hz with a 5.2db boost. up 2db at 45 and 1 at 60, gone at 30. when you filter out all of the energy under 30, how much power are you saving? alot depending on the material. and a 5.2db boost over a very narrow band in less than a doubling of the power in the range and not 3.5x. so if one tries to make a box big enough to go to 32 like a competitor's speaker with a similar woofer, the usable sensitivity goes down to 84db from the vsm's 89. now there is another 5db. and with the bigger encloser the woofer has less pressure on it so the mids suffer, the woofer is more easily unloaded causing reduced playback loudness potential and much increased distortion. with the bam in, you can use a much lower powered tube amp than with a speaker using the same woofer in a large cabinet and the impedance of the vsm will undoubtedly be flatter and easier on the amp. impedance fluctuation causes increased or decreased output at a given frequency depending on whether you use ss or tubes.
the bandpass is a must for all speakers...period. the more uniform the speaker and the more continuous it sounds, the more resolution it has. then things like rfi and emi in big cities is obvious and detrimental to the overall sound.
when you play any woofer or midwoofer below its fs, you do so with increased im distortion in the usable bandwidth. this makes the mids sound fuzzy and destroys the contrast. and when you play a woofer below its fs, the excursion takes the woofer out of linear drive in the magnet and the distortion goes way up and the maximum output level is greatly reduced. hook a voltmeter/impedance to a woofer and push the cone in. now it is taken out of linear drive and the impedance skyrockets. think what this is doing to the amp and what it causes. this causes 2nd and 3rd order harmonic distortion and the usual chugging or booming of typical speakers. all speakers would benefit by bandpass filtration...period!
anyone who does not see this is stuck in the forest and cannot see the trees. one listen and you hear that so much is improved in the sound that you cannot live without it.
there this one made it.
best,
b
 
D

Dilla

Gjest
Et nytt spørsmål til en gammel tråd:

Hva er output fra strømforsyningen til BAM? Tenker på likespenning (VDC) og strøm (A), evt. effekt (W) om det er oppgitt.
Noen som kan ta en titt på strømforsyningen sin og se etter om verdiene jeg søker står skrevet der?

Jeg håper å finne en passende forsyning i lista her: http://www.mascot.no/?CatID=1185

Vil være veldig takknemlig for svar.

Mvh
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det har vel blitt gjort forbedringer på de strømforsyningene Bobby leverer med de nye modellene så vidt jeg vet. Er ikke det enkleste å bestille en slik fra Merlin?
Tror du at en annen strømforsyning skal gi bedre lyd?

JP
 
D

Dilla

Gjest
Har et par merlinhøyttalere med Battery BAM på innkommende der medfølgende powersupply er tilpasset 115V / 60Hz, derfor mitt spørsmål.
Prøvde meg på å bestille fra produsent men mr Bobby P insisterte på at jeg måtte sende over BAM'en slik at han kunne utføre jobben da det var veldig komplisert. Det gidder jeg ikke, dette er standardvare som kan kjøpes for en hundrings eller to. To ledninger greier jeg fint å lodde fast i et print selv....

TK
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skjønner. Jeg har en helt ny strømforsyning fra Merlin. 100-240v 50/60 hz A 0,7 output 48 volt 0,52 A 25 watt max.
China made av typen Mean Well. Sikkert billig.

Det Bobby gjerne foreslår er oppgraderinger av Bam og høyttaler og der har det skjedd mye de siste årene. Duelund, nye Caps, lodding, strømforsyning, kabinett, Cardas Clear intern kabling etc.
 
D

Dilla

Gjest
Glimrende, takk for hjelpen JP!

Da kan denne tråden få synke ned i sin dype søvn igjen.
Forhåpentligvis kan den siste infoen komme til nytte for noen andre også en gang i framtiden...

mvh TK
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kutt ut hele bammen. Bruk aktiv deling og sett inn 2 subber. :) Da får du full kontroll over bassen. Du kan da dele hvor det er mest hensiktsmessig i rommet ditt. Bassen i VMS er monoton med bam.
 
Topp Bunn