Fakta om lim, og overflatebehandling

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det er mange av forumet's medlemmer som til tider lurer på dette med lim og overflatebehandling av tre, platemateriell. skinn, skai og andre typer stoffer.

Her er først noen fakta om noen av de mest brukte limtypene som er aktuelle her, og deres egenskaper:



PVAC (Polyvinylacetat)

En av de mest brukte limene i dag. Kalles ofte for hvitlim.
Brukes i møbelproduksjon, og er veldig aktuellt for høyttalerbyggere på dette forumet.

PVAC limet regnes med til kunstharpikslimene, men er ikke reaksjonslim. Det foregår ingen kjemisk prosess når limet herder. Det herder ved at vannet forsvinner fra fugen.
Limet er termoplastisk, det vil si at limet mykner og smelter ved for høye temperaturer. Limfugene er lite motstandsdyktige mot fuktighet. og egner seg derfor best til innendørs bruk.
PVAC lim er blant de limtypene som blir produsert med størst variasjon i egenskaper. Limet varierer ikke bare fra produsent til produsent, men men hver enkelt produsent har også limtyper med forskjellige egenskaper.
Forskjellene ligger i brukstid, åpen og lukket tid, presstider, varmebestandighet, kaldflyt, bestandighet mot fuktighet, lagringstemperatur og ikke minst brukstemperatur. Vanlig brukstemperatur er 18 °C.

PVAC limet er enkelt å bruke. Verken limflaten eller limet trenger direkte oppvarming. Limet gir en myk limfuge med stor bruddstyrke, selv på Teak og andre treslag som er vanskelige å lime. Fargen på limet er lys, nesten gjennomsiktig og gir usynlige fuger.
PVAC limet irriterer ikke huden, slik mange andre kunstharpikslim med sterke herdere gjør.





Kontaktlim

Kontaktlim brukes ofte ved liming av lær, kunstlær, skinn og forskjellige typer stoff.

Kontaktlim er gummi oppløst i egnede løsemidler. Limet er termoplastisk og mykner ved høye temperaturer. Løsningsmidlene og tynningsmidlene for kontaktlim er svært brannfarlige. Derfor må vi sørge for god ventilasjon og utlufting av rommet som brukes, spesiellt ved bruk av større mengder.
Kontaktlim må påføres tosidig, og limet må ha en åpen tid på ca 20 min, så løsningsmidlene får tid til å fordampe. Limflaten skal kjennes tørre å ta på før vi legger delen sammen og utsetter dem for press. Limet binder uten langvarig press. Men som ved annen liming må delene ha god kontakt med hverandre, for at fugene skal bli sterkest mulig.
Kontaktlim er forholdsvis kostbart, og tidkrevende i bruk.



Urealim
Kalles ofte finèrlim.
Bruksområder er formpressing, påliming av platebelegg, og finèringsarbeid.

Urealim er det mest brukte av kjemisk herdende limene. Det har et meget stort bruksområde. Ved å variere mellom herdere får limet spesielle bruksegenskaper. Den blir brukt i møbel-, trevare-, kryssfinèr og sponplateproduksjon. Det er varmherdende lim som brukes mest. I vanlig romtemperatur er brukstiden ca. 7-8 timer. Ved finèrliming regnes presstiden til 1 minutt for hver millimeter mellom pressplatene og den innerste limfugen.
Kaldherdende lim har har kort brukstid og relativ lang presstid.
Vanligvis skal limfugen vær så tynn som mulig. I en tykk limfuge blir det store indre spenninger i limet, og det vil sprekke opp. Urealim er fuktbestandig. Det tåler kaldt vann bedre enn varmt. Ved temperaturer over 70 grader blir limsubstansen brutt ned.




Epoxylim
(F.eks Araldit)

Det brukes til liming på trebåter, og til faststøping av deler med dårlig tilpassning.

Dette er et rent kjemisk herdende lim. Limfugen krymper ikke. Limer er vær- og varmebestandig.
Limer hører under gruppen reaksjonslim, sammen med Urealimet, fordi herderen setter i gang en kjemisk reaksjon som får limet til å herde.
Limtypene har svært ulike herdere og blandingsforhold. Det er derfor svært viktig å sette seg inn i bruksanvisningen og instruksjonene som produsentene har utarbeidet, for å få et godt resultat.


Polyeretan lim

For liming av tre mot andre materialer ute og inne.

Denne limtypen forekommer både som en og to komponentslim. Enkomponent limet reagerer med luftens fuktighet. Tokomponenten limet reagerer komponentene med hverandre.
Limet inneholder ikke løsningsmidler. Det har bra vann og varmebestandighet.
Den gir en seigere og mindre stiv fuge enn Urealim.



Og her er noen fakta om forskjellige typer overflatebehandlinger:

Først noen gode råd før overflatebehandlingen settes ut i livet.



Pussing

Det heter først, pusse tre og slipe lakk.
For at det ferdige resultatet vi ønsker og oppnå skal bli bra, må pussearbeide være ordentlig utført. Med god pussing mener vi at overflaten skal være glatt, uten bulker, og riper. For å oppnå dette må vi pusse med pussekloss, og bruke forskjellige korninger på pussepapiret. Er overflaten litt røff fra starten av, kan det være smart å starte med 80 korning på bartre, og 100 korning på løvtre.
Grovpussing er 80-100 på furu, og 10-120 på de fleste løvtrær og evt oversjøiske treslag.
Finpussing på de repektive er 150-180 på alle. Dette kan gå litt på skjønn etter hvor fin overflate man ønsker.
Det kan til tider være ønskelig å pusse mindre, spesiellt hvis man skal farvebeise fordi beisen dermed fukter treet bedre. Treet trekker mer beis når det er litt mer åpent.
Og husk, puss alltid i treretningen, så langt det lar seg gjøre. (kan være vanskelig på endeved)
For de av dere som kan handtere en pusshøvel, er det alltid en fordel å pusshøvle først, for å få bort alle ujevnheter, kutterslag, riper og hakk.



Olje

En god olje er tilsatt stoffer som gir den ekstra stor evne til å trenge inn i treet.
Ved alle oljebehandlinger gjelder denne regelen:

Jo mindre middel fra overflatebehandlingen det blir liggende utenpå treet, desto finere blir behandlingen.

Fordi det er så lite stoff igjen utenpå treet, er det viktig at pussingen blir riktig utført. Den peneste og sterkeste behandlingen får vi når oljen blir slipt inn i treet. Oljen påføres fyldig med kloss eller fille, og vi sliper den våte oljen med slipepapir 250-280 korning. Slipingen skal fortsette til treet er mettet, det vil si at det ikke trekker inn mer olje. Det kan bli nødvendig å påføre olje flere ganger under slipingen. Til slutt tørkes overflødig olje og slipemasse omhyggelig av med fille og eller papir.
Denne behandlingen kan det være nødvendig å gjenta flere ganger, avhengig av treslag og den kvaliteten vi ønsker på behandlingen. Etter at oljen er tørr, kan overflaten bones med voks. Det gir en nydelig glans og en overflate som er meget behagelig å ta på. En slik behandling egner seg best på grovporede treslag, og der treet ikke skal beises.

PS For å oppnå en enda finere overflate er det bare å slipe med enda finere korning. Selv sliper jeg helt opp til 800 ved enkelte anledninger. (med oljesliping)

NB! Husk at filler og papir med oljer kan være selvantennelige. Slipepapir og filler/papir må legges i egnede bokser eller annet hvor oksygen ikke slipper til.

Det finnes selvfølgelig flere typer oljer som egner seg til forummedlemmenes bruk, men jeg tar for meg de jeg selv har god erfaring med.



Først min egen spesial:

1/3 av hver, godt blandet: Linolje, Danish oil, og Kinesisk treolje

Dette er en oljeblanding som er herdende. Den må oppbevares uten tilgang til luft, eller så ender den opp som en stor feit klump.


Biofa oljer

Dette er en olje som er relativ ny på markedet. Den er meget god å jobbe med, og gir en flott finish.

http://www.biofa.no/htdocs/Mobelframeset.htm



Lakk


Panellakker - panelbeiser (paneler)
Lakker løst i organiske løsemidler eller emulgert i vann. Kan være tilsatt litt hvitt (eller farget) pigment, eller ”lysfilter” for å motvirke gulning av lakk og tre. Vannemulgerte lakker gir en del fiberreisning. Påføres vått-i-vått i én arbeidsoperasjon.


Olje-, alkyd-, uretanalkyd-lakk (gulv, møbler, dører)
Lakkene er løst i white-spirit. Uretan-alkydlakkene er de beste og mest brukte. Setter noe farge på treet. God slitestyrke. Enkle i bruk. (1-komponentslakker.


Polyuretan/akryllakker, vannemulgert (gulv, furumøbler, dører)
Både 1- og 2-komponentslakker. Gulner lite. God slitestyrke, særlig 2-komponents. Mindre god inntrengning i treet. Tilfører treet vann og gir en del fiberreisning.


mvh
Lars
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Dette er den mest lærerike artikkelen for undertegnede på lang tid her på HFS.

Mange takk!

Kan du gi noen limnavn til de ulike typene? Det var et par av dem som jeg ikke kjenner igjen.

Og en konklusjon på hva som passer best under hvilke forhold hadde også vært kjekt.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Vil bare tilføye til overflatebehandling:

Bivoks. Jeg brukte bivoks på teakfinerte høyttalere for 15 år siden.

De ble fine da og er fine nå. Men utendørs er bivoks døden. Prøvde på hagemøblene en gang, og det var helt katastrofe etter noen få uker.

Billakk på boks: Siste høuttalerprosjekt ble lakkert med billakk på sprayboks. Fronten i sort metallic. Det fungerer bra hvis man kan jobbe støvfritt og vindfritt - og sprøyter flere runder med tynne lag. Denne lakkeringen ble forøvrig etterfulgt av ørten runder med grunning og pussing. Det fineste jeg brukte var 1/1600.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ypperlig innlegg, scalars! :)

Kanskje en gang du har tid, kan du skrive noe om bruk og bruksområder for ployurethan-lim også. Det er spørsmål om PU-lim på forumet rett som det er.

...
Dette kan gå litt på kjønn etter hvor fin overflate man ønsker.
...
Åh, som du frister oss ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Etter at oljen er tørr, kan overflaten bones med voks. Det gir en nydelig glans og en overflate som er meget behagelig å ta på. En slik behandling egner seg best på grovporede treslag, og der treet ikke skal beises.

mvh
Lars
Hvilken voks bruker du? Skal ha noe til oljet valnøtt.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg har et par HT som er belagt med finer i utførelsen ebony macassar.
Det er anbefalt av produsenten å ikke ha på grillene de par første månedene fordi treverket falmer litt til å begynne med.
Tidligere eier har ikke fulgt dette rådet, og når grillen er av, kommer et mørkere felt til syne.

Kan man få ordnet dette enkelt, uten bruk av pussepapir?
Kan man bare olje den falmede delen for eksempel?
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Vil bare tilføye til overflatebehandling:

Bivoks. Jeg brukte bivoks på teakfinerte høyttalere for 15 år siden.

De ble fine da og er fine nå. Men utendørs er bivoks døden. Prøvde på hagemøblene en gang, og det var helt katastrofe etter noen få uker.

Billakk på boks: Siste høuttalerprosjekt ble lakkert med billakk på sprayboks. Fronten i sort metallic. Det fungerer bra hvis man kan jobbe støvfritt og vindfritt - og sprøyter flere runder med tynne lag. Denne lakkeringen ble forøvrig etterfulgt av ørten runder med grunning og pussing. Det fineste jeg brukte var 1/1600.
Du har ikke tilfeldigvis et bilde av resultetet med billakk på boks?
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
560
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
Overflatebehandling: Plastidip spraybar flytende gummi!

Plasti Dip Scandinavia AS


Morsomt å jobbe med. Du kan dippe deler og få de gummibelagt samt isolert. Det er en lett krymp når det tørker slik at detaljene i overflaten under vil synes (du slipper ikke å sparkle nei..) men mindre riper vil dekkes. Flere lag vil selvfølgelig dekke mer.

Her er det en kar som sammenligner Plasti Dip med en konkurrent (som antageligvis er produsert hos Plasti Dip)


Synes selv at kontrasten mellom aluminium og mattsort gummiert ser tøft ut, har handlet inn litt forskjellig Plasti Dip i hvitt og sort.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bare å dyppe i snabben, så er det gjort, en gang for alle :cool:
 
L

Laban MK2

Gjest
Noen som vet om et greit lim til skader / gjenomgående rift på langfibret papir membran ?

Mvh

Lars
 

Some11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2014
Innlegg
145
Antall liker
115
Sted
Eid
Torget vurderinger
2
Hei, vet ikke om dette er rett sted å lufte spørsmålet mitt, men fyrer av alike vell:) har gjordt sommerens vedlikehold av bilen de siste dagene og da bland annet satt in pakninger rundt dører og panser med silikon for å beskytte de mot uttørking og dermed sprekker/ revning. Materialet pakkningene er laget av ligner mye på gummiopphenget på mine seas elementer, så jeg lurte på om å sette inn gummiopphenget med silikon vil øke levetiden på elementene og hjelpe imot at opphenget blir stivt over tid?
- Matthias :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.564
Torget vurderinger
10
Hmm, høres litt skummelt ut. Ville heller satset på refoaming om 20 år ;)
 

Borgis

Medlem
Ble medlem
14.09.2015
Innlegg
34
Antall liker
4
Ett par innskytinger . Polyurethan og ikke polyeretan. Pu eller pur alt etter hva man er vant med. Liker ikke fuktighet undrr liming. Fås i forskjellig hardhetsgrad. Dette er nok mer vanlig ved bruk av tokomponent. Fås næringsmiddelgodkjent og er en av de plastene som potensielt suger minst vann. Dvs av de plastene som er mest vanntette. Avarter som polyurea som brukes til linere på basseng eller som truckbeds på biler. Veldig motstandsdyktig mot slitasje. Skal sier at som tokomponent så er endel av disse kreftfremkallende. Plastidip er basert på dette. Dette er da en my variant.

Akryl er også en slik plast som kan brukes til lim. En og tokomponent. Ikke så vanlig i bruk men er av de hardeste renplastene vi har. Lukter jævligere enn det er farlig ;)

Cyanoacrylater også kalt superlim som herder når de blir utsatt for trykk. Finnes med forskjellige varianter av fillere som gjør den en hardere/mykere og mer eller mindre egnet til å tette fuger.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.564
Torget vurderinger
10
Cyanoakrylat (lynlim/superlim) herder i prinsippet ikke ved hjelp av trykk men når oksygen er fraværende. Derav navnet anaerobt lim.

Det finnes aktivator på spray for å oppnå herding på porøse overflater.
 
  • Liker
Reaksjoner: mwt

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Cyanoakrylat (lynlim/superlim) herder i prinsippet ikke ved hjelp av trykk men når oksygen er fraværende. Derav navnet anaerobt lim.

Det finnes aktivator på spray for å oppnå herding på porøse overflater.
Ikke helt korrekt da det herder vha fuktighet - er det for tørt herder det ikke. Et godt triks er å puste på det som skal limes før det settes sammen - en skikkelig dyp pust... Ble utvikler under Vietnam krigen der det ble brukt til å lime sammen sårskade. Vietnam har et fuktig klima...

https://en.wikipedia.org/wiki/Cyanoacrylate
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Merlin tsm mme har en ganske hard finish. Eller hardt/solid kabinett. Jeg har fått noen merker i ene høyttaleren og lurer på om jeg kan lakke over med akryl maling. Sånn til malerier. ? Går det an?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Overflate behandling av aluminium

Holder på å bygge meg en forsterker med Hypex moduler. Tjukk bunnplate og meg alu-profiler som må overflatebehandles rundt som et sjassi. Gode råd for å lakkere, eloksere, eller en annen måte å få fin finnish på? Har brukt alu-grunning og lakkert med spray-bokser før, men det blir ofte ikke helt 100...
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.605
Antall liker
1.708
Sted
Sandefjord
Har brukt alu-grunning og lakkert med spray-bokser før, men det blir ofte ikke helt 100...
Eloksering er som regel best men ikke noe easy-fix (kun prøvd en gang, uten tilfredstillende resultat)

Men lakkering kan bli meget pent med noen enkle grep/tips:
Grunnarbeid er viktig, riktig primer er også viktig mtp heft/motstand mot avskalling.
Påføring fra sprayboks, ta en vaskebøtte og fyll denne med varmt vann fra springen, legg sprayboksen oppi 10min før lakkering. Du kan evt gi emnet lakken skal på litt varme også om mulig.
Spray flere lette lag med farge, inntil fargen er jevn.

Varm lakk flyter bedre :)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Lønner det seg at aluminium profilene ikke er helt blankpussa(nesten polert med 240 papir), men bruke et litt grovere sandpapir, slik at alu-primeren fester bedre?
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Laget noen 5mm finer biter av rester av en liten gren fra et epletre ,limet var Sikabond 535 vinterlim dette gikk ikke så bra ( tips fra noen som kanskje har limet epletre motas med takk ) .

epletre.jpg
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
PVAC OG PU: To grunntyper

Det finnes to hovedtyper trelim: PVAc og PU, og det er særlig treets innhold av fukt som er avgjørende for hvilken type du skal velge.

PVAc-lim, også kalt snekkerlim og hvitt trelim, brukes kun til liming av treverk. Og fuktigheten i treet skal ligge mellom 7 og 15 %.

PU-lim brukes til tre med 12-20 % fuktighet. Under 12 % skal treet fuktes før liming. Denne limtypen kan også lime tre mot andre materialer, for eksempel metall.

Så leser jeg at:
Monteringslim er knallsterkt


Så kommer spøsmålet. Hvilket lim egner seg best til å lime sammen høyttalerkasser og plater mot plater?
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.564
Torget vurderinger
10
Hvitt lim
Helt vanlig
Om det er innelim (d2), utelim (d3) eller vinterlim (tørker treigerer) er ett fett
Jeg tar det jeg har
Og gamle Idun ketchupflasker er fine å ha lim i :)

Polyurethanlim (d4) er noe annet, det skummer/utvider seg litt og man påfører vann på flatene evt dusjer litt på. Fyller små sprekker bedre.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Hva gjør man når man ønsker lage ny farge på beiset/oljet treoverflate?

Har vasket en gammel Tandberg SS10-72 i teak finish med vanlig tynner. Fikk ut masse røde fargepigmenter men er ikke helt i mål ser jeg. Planen er å forsøke å få til ibenholt effekt med edik/stålull og hvit eller sølv porefyller.

Fra bilpleiemidler hva tror dere om såkalt kaldavfetting som mulig middel til å løse opp voks/olje?

Eller terrassebeisfjerner? Denne sier følgende på flasken
Kraftig rensemiddel med blekeeffekt til tidligere behandlede terrassegulv
Grunnen til jeg ikke har hoppet på den enda er at den skal nøytraliseres med store mengder vann. Noe som trolig ikke er helt gunstig for tynn trefiner på sponplate. Fra YT lærte jeg at det finnes industrielle produkter som gjør samme og kan nøytraliseres med et tynt strøk med syrenøytraliserende. Men disse er ikke er komersielt tilgjengelig pga farlige stoffer i dem.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
hmmm... du har trolig rett. Letteste vei er det også ved å enkelt "dekke" det til med en mørkere farge :)

Så akkurat en kar på YT som etter et misslykket forsøk med malingsfjerner på riflekolben sin forøkte seg med Domestos toalettrens med rimelig bra resusltat. Der er vel virkestoffet klor? Men er nok samme problem som terasserens med alt for mye fukt — fungerer nok best til bleking av heltre.

Forresten, siden jeg allerede er inne på saker for rengjøring av avløp. Et tips til dere som rengjør gjenstander med metalldeler har jeg god erfaring med Plumbo Clean Stålglans.
Legger igjen en fin glans på rustfritt samt blanke og sort elokserte aluminiumsfronter. Den er også veldig dryg så fraråder egentlig å spraye rett på objektet. En liten dråpe er nok til en halv frontplate for et typisk hi-fi produkt.
Den kan være litt slem på silketrykk, så ikke gni den for lenge på et sted.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Vet ikke om dette er rette tråden å spørre men det virker som det er mye kompetanse her. Har kjøpt 3stk 50hz bassfeller brukt i et hjemmestudio. De rydder godt opp i lyden hos meg. Tror de er laget i polen? Kunne tenkt meg å male de i samme farge som veggen ( sand, matt) gjerne med hvit sokkel.

Siden dette handler om absorbasjon er jeg litt bekymret for om det å male overflaten endrer egenskapene. Bl.a ikke tette de små hullene i fronten eller endre materialets egenskaper. Muligens et helt søkt problem, men isåfall kan jeg trygt male. Gode tips taes i mot med takk. Bakvegg er gips. Bør jeg rulle eller spraye?
IMG_20231016_150520.jpg

IMG_20231016_150437.jpg


Mvh Atle
 
Topp Bunn