Faital Pro toveis med 10 tommer og horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Denne gangen har jeg ikke brukt hverken overfres eller plugger.

    Har diverse Wolfcraft dingser aka tredje, fjerde og femte hjelpende hånd som gjorde at jeg kunne lime sammen hele greia med litt fikling i en smell.

    I og med at dette er litt steampunk og hjørnene ikke er gjæra så tillater jeg meg en milimeter eller to utenfor skjema. Dessuten er det jo en prototype.

    Skal selvfølgelig pusse skikkelig utenpå før beising da :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Strengt talt så begynte denne tråden med off grid hyttetråden i oktober 2020. Så hytteanlegget tat tid men gleden er like mye veien :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Fender stoffet er litt buklete, får se hvor synlig det blir og om det drar seg til. Hvis ikke er det bare å rive det av ramma og sette på et eller annet stoff etter smak og behag. Det sorte Biltema stoffet blir svært pent og sitter stramt som en strømpebukse to størrelser for smått.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Hyggelig pris på det Biltema stoffet også, får rase ned dit i morgen og gjøre storhandel! Tenkte ikke en gang på Biltema......
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hyggelig pris på det Biltema stoffet også, får rase ned dit i morgen og gjøre storhandel! Tenkte ikke en gang på Biltema......
    masse bra der, kabler, terminaler, tykk filt, ok asfalt selv om Thansen er litt tykkere
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Fender stoffet er litt buklete, får se hvor synlig det blir og om det drar seg til. Hvis ikke er det bare å rive det av ramma og sette på et eller annet stoff etter smak og behag. Det sorte Biltema stoffet blir svært pent og sitter stramt som en strømpebukse to størrelser for smått.
    Eit triks med gitarforsterkarkasse-frontstoff er å varma det forsiktig opp med hårtørkar, for då krymper det og blir fast og fint. Har gjort dette sjølv og det blei veldig bra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Eit triks med gitarforsterkarkasse-frontstoff er å varma det forsiktig opp med hårtørkar, for då krymper det og blir fast og fint. Har gjort dette sjølv og det blei veldig bra.
    Kult. Takk. Jeg prøvde nemlig på en bit med strykejern 😩😂😂
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Eit triks med gitarforsterkarkasse-frontstoff er å varma det forsiktig opp med hårtørkar, for då krymper det og blir fast og fint. Har gjort dette sjølv og det blei veldig bra.
    Oppsan, Steinel varmepistol da gitt

    Ikke så viktig nå, det er dunkel belysning på hytta og det kan fint fikses på, har mere stoff

    IMG_5771.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Å lime kryssfiner som amatør er ikke så lett. Bakken advarte meg. Jeg tror alt er tett og fint men jeg fuger allikevel alle innvendige hjørner med en Tec7 variant.

    Men hvordan i all verden kommer jeg under ramma til å feste baffelen?

    Krympestrømpe med lim lager en 180 graders bøybar fugetupp:

    IMG_5770.jpeg
    IMG_5769.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Amatør spikking gir alltid mere fiksing, sliping og omgjøring med tre skritt frem og ett tilbake. Men jobber man sten for sten og er tålmodig blir sluttresultatet ofte bra. Tar bare 20x så lang tid som proffene.

    Jeg har et annet prosjekt på gang i 2025 (Bang Olufsen stilkhøyttaøer killer med passiv MTM cardioide på topp og aktiv cardioide på bunn). Elementer er allerede kjøpt. Da kommer jeg nok til å lage mockup og la Bakken lage kasse iht min mockup og proff-finere kasse og lakke baffel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Snakk om sola. Glemte å dunke inn islagsmutterme. Men hullet er på 10 dels mm nøyaktig så jeg kan dytte den inn bakfra og stramme den på plass med en kloss som anlegg 😬

    IMG_5772.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Stryke kunststoff?????
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jada, jada, jada, jada, jada
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Men jeg prøvde med svak varme og da skjedde det ikkeno

    Tenker at føner med svak varme er noe å prøve
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Limer Biltema asfaltplater med gulvlim som også har en ressonansdempende effekt i seg selv (forferdelig kliss).

    Limer en horisontal flate pr døgn. Ellers sklir den av. Dvs 5 døgnoperasjoner.

    Men grytidlig i morgen blir det Spania :)

    IMG_5807.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Snakket med slappfiskhøyttalerguru Jerry Blomfield på messa i Asker og han sa 2/3 med asfalt på veggene er fint.

     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Det kan funke men det aller beste er å la tyngdekraften virke etter at jeg har presset godt ned. Har god tid 😊
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jøss!! Blir skikkelig barskt!! :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Nice compact Compacts!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Som nevnt tidligere i tråden er dette svært stramme 10» midbasser til liten kasse. De tåler juling og har bra x max.

    Med snaue 70 liter og kraftig undertunet bassrefleks vil frekvenskurven nedover bli stygg som hengekøya før spretthoppet i Xgames om vintern.

    Men med EQ vha DSP retter det seg ut og strømtrekket blir redusert noe og det er kjærkomment på en hytte uten strøm men med solcelle og batteri.

    (alternativt, med passivt filter, retter man opp i galskapen med en seriemotstand på bassen.

    THX Snickers 😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Og motstand på kompresjonsdrivern hjelper mot sus og klasse D greier.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Nice compact Compacts!
    Bassporten er enorm og dustcapen på 10 tommern får det til å se mindre ut enn det er 😎

    Fruen spurte: «får vi plass til disse?» jada sa jeg, jeg har til og med plassert bassporten i front sånn at vi sparer minst 10 cm så disse vil faktisk se mindre ut 🙄😂
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    ser at Fs er 50hz, hvordan blir det ca i bassreflex med EQ konta lukket med linkwitz transform? brukte sisnevnte i en econowave for noen år siden, 20db EQ med 4mm slaglengde :ROFLMAO: ble overrasket over at det funket ok i praksis.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Blir spennede når jeg kommer på lufta :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig pris på det Biltema stoffet også, får rase ned dit i morgen og gjøre storhandel! Tenkte ikke en gang på Biltema......
    Hva med noen mer historisk swung over front stoffet?

    Eller hva med litt skinntrekk til kabinettene
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Gjør klart til kommende regnværsdager.

    Noen som har innspill på layout?

    Victron DC-DC converterene sørger for stabil spenning. 12-13V inn fra solcellebatteriet (på 260aH). Det er ikke mer en 2-3 meter fra batteriet så regelen for «store forbrukere» innen solcelleteknologien tilsier at 2,5 kvadrat er tilstrekkelig for et 12V strekk. Mulig jeg strekker opp 6 kvadrat.

    Altså:

    Converter A gir 12V til DSP og motorstyrt volumkontroll

    Converter B gir 31,5V (det er max jeg klarer å skvise ut) til 2 stk TPA3255 forsterkere.

    Jeg klarer vel å få ut 4x40 watt i 8 Ohm. Bassene er på 4 Ohm og det sagnomsuste undertuningen i bassreflekskassa på 70 liter vil gi bra headroom fordi 4 Ohm trekker mere strøm i hengekøyeområdet i midbassen som korrigeres aktivt med DSP (jeg klarer aldri å forklare dette 😂).

    Jeg kjører passiv L-Pad på horna for 1) å redusere støy 2) gi forsterkeren bedre arbeidsbetingelser

    Det jeg ønsker innspill på er om plasseringen er god mtp evt støy som de respektive komponentene potensielt kan gi?


    Har kjøpt kule grove vippebrytere på Biltema med grønt led lys i tuppen til respektive kurser. Blir det for sterkt tusjer jeg på med sort sprit tusj.

    IMG_5888.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Dette er forresten billig. 2 stk nye DC-DC convertere på ryddesalg. 500,- pr stk.

    ebay motorisert volumkontroll og 2 stk stereoamper drøye 1000 for alt. Thomand DSP ca 1500,-. inkl frakt.

    (Har gått litt opp nå:https://www.thomannmusic.no/the_t.r...MI4tXx74D3_gIVJopoCR3qJgx6EAQYASABEgKwWPD_BwE)

    Noe småtteri fra Biltema og Speakon. DIY kabinett om litt.

    Så får vi se om fruen får utekonsert i slutten av juli. Kan holde hardt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn