Faglig uenighet

N

nb

Gjest
For normale, tenkede mennesker er det vel ca like skummelt som å ringe noen som ikke tar telefonen.

V

vredensgnag

Gjest
Kongehusets barn argumenterer flittig, hver eneste dag, for at vi skal få innført republikk. Forbannelsen er at dersom Nansen hadde vært kirkegjenger ville Norge vært en republikk i dag ...

Alle disse bortkastede årene. Norge avskaffet adelen i 1814 og fjernet alle dens særrettigheter og privilegier i 1821 - like forbannet innførte vi kongehus med lånekonge i 1905 ... konsekvens er vi gode på.

S

Supertramp

Gjest
På hvilken måte vil du si at HKH Kronprins Haakon Magnus har "argumentert flittig, hver eneste dag, for at Norge bør innføre republikk"?

Jeg synes han gjør en utmerket rojalistisk jobb, sammen med sin kone og sine barn.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
vredensgnag skrev:
Kongehusets barn argumenterer flittig, hver eneste dag, for at vi skal få innført republikk. Forbannelsen er at dersom Nansen hadde vært kirkegjenger ville Norge vært en republikk i dag ...

Alle disse bortkastede årene. Norge avskaffet adelen i 1814 og fjernet alle dens særrettigheter og privilegier i 1821 - like forbannet innførte vi kongehus med lånekonge i 1905 ... konsekvens er vi gode på.
Jeg må inntrømme at jeg har aldri sett på et år som bortkastet på grunn av at vi har kongehus.

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
På hvilken måte vil du si at HKH Kronprins Haakon Magnus har "argumentert flittig, hver eneste dag, for at Norge bør innføre republikk"?

Jeg synes han gjør en utmerket rojalistisk jobb, sammen med sin kone og sine barn.
Vreden sikter nok til datteren - "barn" har jo samme form i entall og flertall. Hun er sprø som knekkebrød.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Supertramp skrev:

Vreden sikter nok til datteren - "barn" har jo samme form i entall og flertall. Hun er sprø som knekkebrød.
Selvfølgelig - og btw, helt enig med ham der ja :)

Kongehusets datter ville kanskje vært bedre ordvalg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nb skrev:
Supertramp skrev:

Det sier du bare fordi du ikke er villig til å åpne sansene.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hvor er representantene for vitenskapen i denne debatten?
Blir det kjedelig med en gang man trekker inn noen som kan komme med noen kvantifiserbare meninger om teamet?
Snåsamenn, engleskole prinsesser osv. er jo veldig objektive ::)

V

vredensgnag

Gjest
Snåsamannen er nok mer solid-state, mens prinsessen sverger til rør.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.905
Sted
Østfold
- Det er umulig å snakke med de døde. Jeg har heller aldri prøvd og skal aldri gjøre det heller, sier Gjerstad til VG.
Det er umulig å høre forskjell på høyttalere. Jeg har heller aldri prøvd og skal aldri gjøre det heller...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
På mange måter tror jeg denne saken gavner samfunnet vårt.
Kanskje enda fler får opp øynene for det absurde skuespill vi overværer. En del mennesker havner på asylet når de begynner å tale med ikke-eksisterende skapninger, mens andre besitter posisjoner høyt oppe i samfunnsmakten nettopp fordi de har kontakt med den samme type entiteter. Og nå sitter altså samfunnets forståsegpå'ere og diskuterer på ramme alvor om det er smart / dumt / farlig / mulig å snakke med engler / døde / hvaler / sphnixen / hjelpere / suppegjøker i beste sendetid, nyheter og egne debattprogrammer!! Snart må vel flere få opp øynene og se at vi lever i en jævla tegneserie med sludder på alle kanter?!
Tilgi meg, dere som er sterke i troen, men dette blir mer og mer (ufrivillig) hysterisk gøyalt!

Honkey

S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
Snåsamannen er nok mer solid-state, mens prinsessen sverger til rør.
jeg leste "svelger til rør" og skulle da til å skrive at det gjør hun ikke, men hun får nok mer be(h)n i halsen enn vanlige dødelige....

men det stod sverger, så dette er jo bare tøys :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.905
Sted
Østfold
Jeg synes det er bra at vi endelig har en høytstående maktperson i samfunnet som faktisk har kontakt med de døde. Skal vi kunne gjennomføre demokrati på en skikkelig måte bør de ha den samme retten til å ytre seg som alle andre, de bor tross alt i Norge og har ikke en gang anledning til å flytte. Vi bør heller ikke glemme at det tross alt er de som har bygget og beskyttet landet og at de er temmelig mange etter hvert.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Honkey-Chateau skrev:
Kanskje enda fler får opp øynene for det absurde skuespill vi overværer. En del mennesker havner på asylet når de begynner å tale med ikke-eksisterende skapninger, mens andre besitter posisjoner høyt oppe i samfunnsmakten nettopp fordi de har kontakt med den samme type entiteter. Og nå sitter altså samfunnets forståsegpå'ere og diskuterer på ramme alvor om det er smart / dumt / farlig / mulig å snakke med engler / døde / hvaler / sphnixen / hjelpere / suppegjøker i beste sendetid, nyheter og egne debattprogrammer!! Snart må vel flere få opp øynene og se at vi lever i en jævla tegneserie med sludder på alle kanter?!
Tilgi meg, dere som er sterke i troen, men dette blir mer og mer (ufrivillig) hysterisk gøyalt!

Honkey
Jeg liker absurde skuespill.

At det er mulig å snakke med suppegjøker er hfs et bevis på.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Ko-ko (slurpe) ko-ko (slurpe) ko-ko.......
;D ;D ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
BT skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Hm. La meg da, i suppegjøkens tegn, og ie den absurde ånds navn hevde det følgende:

Man kan ikke være død! Enten er man i live, eller man er ikke i det hele tatt. I det øyeblikket et menneske dør, opphører det å være noe som helst, ergo kan ikke et menneske være dødt. For i det øyeblikket døden inntrer, er man ikke lenger et menneske, man finnes ikke mer. Og de som prater med noe som ikke finnes, prater med seg sjøl. Enjoy the game!

Honkey

S

Slubbert

Gjest
Det som er må ikke være, for da kan det som ikke være er, og det som være være ikke være det som er, for det er ikke hva det er når det må være det det ikke ære være. Deeeeeep.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Supertramp skrev:

Sprø, men fortsatt søt. :-*

Vi må leve livet på jorden, sier Gjerstad.
Kan ikke sies eller skrives for ofte.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Hm. La meg da, i suppegjøkens tegn, og ie den absurde ånds navn hevde det følgende:

Man kan ikke være død! Enten er man i live, eller man er ikke i det hele tatt. I det øyeblikket et menneske dør, opphører det å være noe som helst, ergo kan ikke et menneske være dødt. For i det øyeblikket døden inntrer, er man ikke lenger et menneske, man finnes ikke mer. Og de som prater med noe som ikke finnes, prater med seg sjøl. Enjoy the game!

Honkey
Enig i at det der var en smule absurd...

Beklager, men du kan ikke få utbetalt livsforsikringssummen fordi avdøde er ikke død.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
BT skrev:
Beklager, men du kan ikke få utbetalt livsforsikringssummen fordi avdøde er ikke død.
Jeg tror, at dersom jeg var forsikringsagent, ville jeg heller prøve meg med at:
- Du kan ikke få utbetalt forsikringssummen, for avdøde finnes ikke!
- Hva behager??
- De kommer og vil ha en utbetaling for deres mor, men hun eksisterer altså ikke!
- Hun er død, bevares!
- Død? Hva mener de?
- At hun er DØD! Det er derfor jeg kommer hit for å få utbetalt livsforsikringssummen, hva trodde de?
- De snakker om det å være død, som om det er en slags normaltilstand for et menneske!
- På sett og vis er det jo det!
- Nei, alvorlig talt, min gode mann, dette blir for utrolig. De vil altså ha utbetalt en LIVSforsikring, smak på det ordet, LIVS... , ja, men samtidig sier de at hun som er forsikret befinner seg i en normaltilstand? Hva vil de jeg skal gjøre med dette, da?
- Bevares, hva vil de med dette?
- Jeg vil fortelle dem at vi selvsagt ikke kan utbetale noe til ikke-eksisterende personer!
- Men hun er jo død!
- Sludder og vrøvl. Hun finnes ikke. DET er virkeligheten. Og desto raskere de aksepterer det, desto bedre er det. De har ingen mor!
- Men jeg hadde!
- Det gjelder da hele jordens befolkning, omtrent, hva mener de det er som gjør dem så spesiell?
- At hun var forsikret, for eksempel?
- Var. Nettopp. Var. Hun er ingenting mer. Hun finnes ikke. Og dette oppleves nesten som et svindelforsøk. Som om de forsøker å få utbetalt penger for et barn de ikke har, eller noe, det er jo blitt så populært i enkelte kretser...
- Dette finner jeg meg ikke i!
- Ikke jeg heller! Vi forsøker å forsikre folk mot farer og skader i livetsløp, selv de må jo innse at vi ikke kan forsikre folk mot å dø!? Skal de ha utbetalt noe til deres mor, får de ta henne med hit. Kan de ikke det, må vi anta at hun ikke finnes! Adjø, min gode mann!

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
Sjelden å høre kongefamilien så nådeløst omtalt som i P2 nylig. Prinsessen ble anbefalt å begrense sine villfarelser til sine samtaler med psykiater - og ev. å gå tilbake til å diskutere med ulike dyr hun har vært i samtaler med gjennom oppveksten.

Man kommenterte søstrene Fox i England, som slo seg stort opp på å snakke med døde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fox_sisters

Snart må faktisk noen ta bladet fra munnen og si det alle går og tenker - at landets prinsesse er hakke spenna sprut sprø. (Da gjør vi unntak for dem som skrev seg på som deltagere i hennes institusjons treårs-kurs for englekontakt. Et kurs som gikk i oppløsning da man begynte å krangle om hvorvidt man kunne se ulike farger på englene, eller om det var ulike dufter som hjalp til med å skjelne forskjell.)

Våre debatter blekner i sammenligning.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.682
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Saklig sett har du rett, men du er en mannsgris Baluba! :eek: Og det er et av dine mest positive trekk! :D

Det er et kompliment om du ikke forsto det. ;D ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
vredensgnag skrev:
Sjelden å høre kongefamilien så nådeløst omtalt som i P2 nylig. Prinsessen ble anbefalt å begrense sine villfarelser til sine samtaler med psykiater - og ev. å gå tilbake til å diskutere med ulike dyr hun har vært i samtaler med gjennom oppveksten.

Man kommenterte søstrene Fox i England, som slo seg stort opp på å snakke med døde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fox_sisters

Snart må faktisk noen ta bladet fra munnen og si det alle går og tenker - at landets prinsesse er hakke spenna sprut sprø. (Da gjør vi unntak for dem som skrev seg på som deltagere i hennes institusjons treårs-kurs for englekontakt. Et kurs som gikk i oppløsning da man begynte å krangle om hvorvidt man kunne se ulike farger på englene, eller om det var ulike dufter som hjalp til med å skjelne forskjell.)

Våre debatter blekner i sammenligning.
Egentlig unfair mot prinsessen, og mange med henne. Jeg er 100% sikker på at en forestilling om åndelig virkelighet er en naturlig side av menneskepsyken. Hun er slett ikke sprø, hun har bare mer fokus på akkurat den siden av menneskesinnet. Og den er da ikke videre skadelig, når sant skal sies. Hun er sikkert et godt medmenneske, at hun ser engler ved høylys dag, kan vi vel leve griet med? Går du i kirken en vanlig søndag, finner du mengder av mennesker som sitter og mumler til en skapning de aldri har sett, og aldri får se. Men dagen etter gjør de jobben sin med gode resulater, så la nå folk holde på med sitt. Sånn er det å være menneske!

Honkey

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
baluba skrev:
Saklig sett har du rett, men du er en mannsgris Baluba! :eek: Og det er et av dine mest positive trekk! :D

Det er et kompliment om du ikke forsto det. ;D ;D
Jeg blir rent varm rundt hjerterøttene. Du er søt, du også. ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Går du i kirken en vanlig søndag, finner du mengder av mennesker som sitter og mumler til en skapning de aldri har sett, og aldri får se. Men dagen etter gjør de jobben sin med gode resulater, så la nå folk holde på med sitt. Sånn er det å være menneske!
Jovisst, men de er ikke mindre gale av den grunn. Jeg lurer på om denne åpenheten for parallelle åndelige virkeligheter vil fortsette å øke. Den hellige treenigheten, brennende busker, oppstandelse og kunnskapens tre har det lenge vært alment akseptert å betrakte som en del av virkeligheten og nå begynner samtaler med engler og døde å få samme status. Om noen år kan man uten å frykte galmannsstempelet fortelle om hvordan man ikke bare følte Jesu nærvær i helgen, men tilogmed var Jesus i en halvtimes tid, og det var jævlig kjekt. Nissen kom også, og Mjølkeheksa, og kanskje var det Runar Søgaard jeg så, eller hvertfall en som lignet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
I dagens Dagbla' presenterer mediumet Gro Helen Tørum sitt syn på samtaler med sitt eget hode ;), men til slutt har hun en uttalelse jeg liker:

- Jeg sier ikke at jeg har sannheten. Det kan hende jeg lever på en stor løgn. Men det gjør meg glad, og vi må ikke ta livet så fryktelig alvorlig, sier Tørum.
Innertier. Det er en type lekenhet og pragmatisme flere burde unne seg. Dæven, livet blir såååå mye lettere! :)

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
I DN påpeker de kirkens dilemma i saken - "mitt spøkelse er bedre enn ditt spøkelse." Det er kanskje ikke den beste debatten å ta.

Noen av de kirkelige reaksjonene går i samme retning: Den nøkterne professor Wyller er opptatt av døden som grense. Andre advarer mot å pirre mørke makter. Et trosunivers med aktive demoniske krefter finnes stadig, både i den gamle vestlandspietisme og i den nyere karismatiske bevegelsen.

Men prestene og professorene har et problem. Det blir en slags debatt om at mitt spøkelse er bedre enn ditt spøkelse. Slikt er ofte mer morsomt enn opplysende.
Kinesisk spåmann mener derimot at det er en viss grad av telefoni involvert i det å ringe til døde, og er dermed uenig med Snåsamannen.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
I DN påpeker de kirkens dilemma i saken - "mitt spøkelse er bedre enn ditt spøkelse." Det er kanskje ikke den beste debatten å ta.
Märtha & co får støtte langs de samme linjer i Aftenposten i dag.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Går du i kirken en vanlig søndag, finner du mengder av mennesker som sitter og mumler til en skapning de aldri har sett, og aldri får se. Men dagen etter gjør de jobben sin med gode resulater, så la nå folk holde på med sitt. Sånn er det å være menneske!
Joda, men det stopper sjelden der. Snart har vi de på døra, tullingene publiserer Muhammedtegninger og andre provokasjoner, Taliban sprenger bomber, skolene våre underviser i intelligent design, og alment aksepterte, og nyttige, vitenskapelige forståelser av virkeligheten må vike for mumbo-jumboet som dermed plutselig ikke lenger er like harmløst. Tullingene bør stoppes, og det er definitivt ikke uproblematisk at en av sjefstullingene er et profilert mer eller mindre medlem av kongefamilien. Så lenge hun begrenser sin virksomhet til å sitte og lalle inne i skogen med noen fåtall likesinnete er skaden begrenset, men hvem vet om det stopper der?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Honkey-Chateau skrev:
I dagens Dagbla' presenterer mediumet Gro Helen Tørum sitt syn på samtaler med sitt eget hode ;), men til slutt har hun en uttalelse jeg liker:

- Jeg sier ikke at jeg har sannheten. Det kan hende jeg lever på en stor løgn. Men det gjør meg glad, og vi må ikke ta livet så fryktelig alvorlig, sier Tørum.
Innertier. Det er en type lekenhet og pragmatisme flere burde unne seg. Dæven, livet blir såååå mye lettere! :)

Honkey
Jeg er ikke sikker på at flukt fra realitetene er noe å hige etter. Hvis slikt skulle få bre om seg så ville samfunnet gradvis stoppe opp slik jeg ser det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Det er derfor vi har kabeldebatter.

N

nb

Gjest
HC skrev:
Jeg er ikke sikker på at flukt fra realitetene er noe å hige etter. Hvis slikt skulle få bre om seg så ville samfunnet gradvis stoppe opp slik jeg ser det.
Det blir trått om f.eks alle skulle droppe å gå på ordinære universitetsstudier og vie sin studietid til engleskoler, homeopati, snakke med hester og lignende. Den vestlige verden har brukt noen hundre år på å bevege seg mot rasjonalitet. Slike ting som dette er et steg i gal retning, og det er langtfra uproblematisk at det brer om seg.

P

Parelius

Gjest
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Forstemmende; som om lekenhet har noe med å oppgi troen på at det er noe som er sant.

Topp Bunn