Diverse Fabrikk-besøk hos SEAS Moss 6 okt 2018

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Fra SEAS sine sider.

    The anehoic chamber
    The anechoic chamber consists of a shell of concrete and Leca that rests on coil springs (16 x 3 ) to dampen noise from vibration in the ground. The mass (approx 200 tons) together with the springs results in a 2. order low pass filter with a cut off frequency of 2.5-3 Hz. The dimensions inside the shell is ( L x W x H ) 960 cm x 650 cm x 755 cm.

    All walls inside the anechoic chamber are covered with mineral wool wedges placed 5cm from the walls. These wedges together with the 5cm air layer represent an absorber/resonator which gives an absorption coefficient of more than 0.99 for frequencies above 70 Hz. The floor in the anechoic room is a net made from tensioned steel wires.

    The entrance into the room consists of two coupled steel doors which opens outwards, together with a 1m thick frame construction with wedges which open inwards. Loudspeakers, microphones etc. can be connected to the measuring equipment outside the room with a sophisticated cable system. The cables are led into the room through noise traps.

    A system of hooks from the roof and the floor gives us the possibility to mount different installations in different ways. The available room within the wedges above the wire floor is (Lx W x H): 750 cm x 440 cm x 480 cm. The room can be used for all kinds of free field measurements.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fant også noen kuriositeter gjemt bort i kjelleren.

    IMAG0818.jpg

    IMAG0819.jpg


    En 6,5" og en 8" med magnesium og neodymium?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    En nyhet er at de nå produserer ROY elementene i Norge i stedet for Taiwan. Prisene skal likevel være de samme. Har ikke bilder av produksjonslinja, men det er det sikkert andre som har?

    IMAG0807.jpg
    IMAG0808.jpg
    IMAG0806.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Seas fortjener forresten bonuspoeng for å konsekvent montere en Luxo lampe på hver eneste maskin og bordplate i hele fabrikken - gjerne to i slengen bare for å være sikker.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Faseplugger til Excel.

    IMAG0801.jpg


    Ingen får poeng for å gjette at dette er faseplugger til Burmester.

    IMAG0802.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vis vedlegget 511941

    Virker kjent. Excel-coaxen? Jeg har sånne...
    Hvilken konstruksjon? Vi hørte på et par Excel Coax som låt rimelig greit. Litt hardt for noen tror jeg, men for min del låt de absolutt innenfor.

    Ligger i boden til modning. Skal etter hvert inn i sjælmekka kloner av Gradient Revolution.
    Hvilke elementer?
    Disse. E0060-08/06 C18EN002/A

    Skal kombineres med 2 stk. Acoustic elegance Dipole 12".
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ligger i boden til modning. Skal etter hvert inn i sjælmekka kloner av Gradient Revolution.
    Hvilke elementer?
    Disse. E0060-08/06 C18EN002/A

    Skal kombineres med 2 stk. Acoustic elegance Dipole 12".
    Aha. Disse var brukt i konstruksjon med ROY hos Seas, men jeg fikk ikke lyttet til de. Uansett, etter å å hørt C16N001/F lurer jeg veldig på hva C18EN002/A kan gjøre i et litt større system. Absolutt veldig spennende!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror veldig på prosjektet mitt. Det er lagt på is en stund nå, etter å først ha brukt alt for mye på Danmarksturen med OVK, og snart en ny runde med overdrivelser i London.

    I første omgang blir det å starte med samme passive filteret på coaxen som KingRoy. Hva som skjer senere kan bli litt av hvert. Men nok om mitt prosjekt, tilbake til Moss! :D
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tror veldig på prosjektet mitt. Det er lagt på is en stund nå, etter å først ha brukt alt for mye på Danmarksturen med OVK, og snart en ny runde med overdrivelser i London.

    I første omgang blir det å starte med samme passive filteret på coaxen som KingRoy. Hva som skjer senere kan bli litt av hvert. Men nok om mitt prosjekt, tilbake til Moss! :D
    Har du en egen tråd om dette? Post den gjerne her. Er interessert. :)

    Tilbake til Moss. Vet ikke om det er så mye som ikke er blitt postet.

    Jeg er jo litt interessert i kuriositeter, så her kommer det et par til.

    Seas element med stivt oppheng, papirmembran og alnico. Ser jo ganske spennende ut, men ikke noe som er i produksjon.
    IMAG0820.jpg


    Her er et element Seas produserte for mange år siden. Historikken er ukjent. Daglig leder hadde ingen ide om hva dette var brukt til.
    IMAG0824.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    det er faktisk ganske enkelt! man putter noen remser med materiale inn til høre ved siden av åpningen, strammer skruene, øker spenningen, flytter remsene over til siden, vrir på knotten, gjentar prosessen til man er fornøyd og vipps så har man en fiks ferdig dome som kan bakes i ovenen på varmluft 50 grader.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    det er faktisk ganske enkelt! man putter noen remser med materiale inn til høre ved siden av åpningen, strammer skruene, øker spenningen, flytter remsene over til siden, vrir på knotten, gjentar prosessen til man er fornøyd og vipps så har man en fiks ferdig dome som kan bakes i ovenen på varmluft 50 grader.
    Ok. Tror du må lage en illustrasjon for at jeg skal se for meg hva du beskriver.??????
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    det er faktisk ganske enkelt! man putter noen remser med materiale inn til høre ved siden av åpningen, strammer skruene, øker spenningen, flytter remsene over til siden, vrir på knotten, gjentar prosessen til man er fornøyd og vipps så har man en fiks ferdig dome som kan bakes i ovenen på varmluft 50 grader.
    I alle dager hva er det for et matrialer som kan bakes på kun 50 grader etter pressing ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Coating på tekstildomer, tipper jeg? Kanskje coating på pappmembraner også?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Takk til alle, dette var en opplevelse å få være med på ☺
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De sa i klar tekst. Vi skal og vill være i high end markedet.
    Dette er hovedmålet vårt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da har jeg sendt mail og takket Olav for at vi fikk komme. Så jeg jeg rette en takk til alle som stilte opp og gjorde dagen særs trivelig. Både matnyttig informasjon, lærdom og fellesskap ble delt. At det hele ble avrundet på Bifferiet, med en an landets møreste buffer, satte prikken over i'en. Kunnskap er bra og fellesskap er bra. Sammen er de summen av det vi opplevde i går.. :)


    PS. Hvis noen lurer på troen på kabler hos en av verdens mest velrenommerte høytaler produsenter røper bildet under dette.. Fra Seas sitt demo oppsett.. :)

    1538910153370.jpg


    Takk for turen!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Satt dere igjen med noen fellesinntrykk - jeg tenker sånt som at høyttalerproduskjon er 90 % håndverk (og sittende i hodet til de som jobber der) og kun 10 % "fashion?" Sagt på en annen (og trolig like dum måte); dere ble vel mer imponert over kunnskapen hos de ansatte enn utstyret driverne blir laget med - eller noe sånt. Seas benyttes av noen av verdens ledende høyttaler produsenter, noe man ikke akkurat tror når man er der nede, uten at jeg har vært over hele fabrikken som trolig dere var.

    Skitt, at jeg ikke fikk blitt med. Det ble jobbtur til Osterøy, med splitter ny BMW X5 4.0 leiebil på Flesland, makan til surr dette hybridgreiene fremfor rein motorkraft uten ekstra (batteri-) tyngde...
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Flott initiativ og veldig bra omvisning.

    Er det andre steder det går ann å få besøkt?
    På midten av 90 tallet (før hifisentralen sin tid) fikk jeg og flere andre bli med på omvisning og foredrag på Rainbow studio. Ragnar Lian (som ble nevnt i går) holdt foredrag. Det var spennende og interessant. Electrocompaniet er et annet forslag på steder som hadde vært spennende å besøke.

    Hva synes dere andre?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flott initiativ og veldig bra omvisning.

    Er det andre steder det går ann å få besøkt?
    På midten av 90 tallet (før hifisentralen sin tid) fikk jeg og flere andre bli med på omvisning og foredrag på Rainbow studio. Ragnar Lian (som ble nevnt i går) holdt foredrag. Det var spennende og interessant. Electrocompaniet er et annet forslag på steder som hadde vært spennende å besøke.

    Hva synes dere andre?
    Rainbow hadde det jo hvert utrolig morsomt å ha besøkt. Mye historie i de veggene:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flott initiativ og veldig bra omvisning.

    Er det andre steder det går ann å få besøkt?
    På midten av 90 tallet (før hifisentralen sin tid) fikk jeg og flere andre bli med på omvisning og foredrag på Rainbow studio. Ragnar Lian (som ble nevnt i går) holdt foredrag. Det var spennende og interessant. Electrocompaniet er et annet forslag på steder som hadde vært spennende å besøke.

    Hva synes dere andre?
    Rainbow hadde det jo hvert utrolig morsomt å ha besøkt. Mye historie i de veggene:)
    Kan sikkert la seg ordne det ja. Om ønsket er der så får vi til noe :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Veldig moro å få være med på dette. Meget interessant omvisning, og god mat etterpå. Og knallhyggelig å treffe så mange flotte entusiaster fra HFS!

    Håper det kan la seg gjøre å få til noe lignende ved en senere anledning også.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Hva syntes dere om høyttalerne?
    Likte mellomtone og diskant på ukjent musikk. Bassen var lite definert og rumlete. I mine ører. Sikkert flere meninger rundt dette.
    syntes de låt greit, men diskanten var litt for hard og unaturlig etter min aldeles fortreffelige smak.
    rommet var dog ikke behandlet på noen som helst måte, og hadde mange harde flater, så litt av skavankene kom nok derfra.
    syntes bassen var grei, men som vanlig hadde det nok spilt bedre med en sub til å avlaste bunnen.
    mellombassen var overraskende punchy, og godkjent for å være dipol ;)

    ergo - bytt ut diskanten med en RAAL og stapp en sub i bunn så snakker vi!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn