f5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    audiosan

    Gjest
    ja det er det. jeg kommer til å bygge både v3 monoblokker og v2 dual mono amp:)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Når det kommer til trafoplassering. Er det noen fordel/ulempe ve å henge den på bakvegg kontra legge den på bunnplata?

    Skal til å gjenge opp chassie i morgen da jeg fikk knekket til en bunn og bakplate i dag.
    bygger dog kun en standard f5 jeg da.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    nei da. men kan med fordel bolte trafoen til en plate med litt tykkelse. og front platen er en bedre plassering. eller i front av bunnplaten. da er trafoen så langt som mulig unna RCA innganger.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Når det kommer til trafoplassering. Er det noen fordel/ulempe ve å henge den på bakvegg kontra legge den på bunnplata?

    Skal til å gjenge opp chassie i morgen da jeg fikk knekket til en bunn og bakplate i dag.
    bygger dog kun en standard f5 jeg da.
    legg ut noen bilder,hvist du gidder?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da var det lyd.
    Spiller veldig bra, med unntak av en litt uforståelig 50hz støy. Hele trafoen lever :(
    Gått over flere ganger uten å finne noe som er åpenbart feil...
    Det er det samme om jeg kobler på en kanal, den andre eller begge. Med en gang det går strøm så jobber trafoen. Kobler jeg fra etter kondisbanken så er trafoen stille som en mus.

    20130622_202338.jpg

    20130622_202324.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    flott anlegg hr,den trafoen jeg hadde først støyet utrolig mye (mekanisk) ,så den ble byttet ut med en fra rs online,noe forskjell når du belaster trafoen?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er en noratel 2x18 400va.

    belaste og belaste fru blom. Høyttalerene er tunet til 106db/w. Ikke mye som trengs å belastes.
    Har strømfilter med dc sperre foran så det blir vel til at jeg får spille på f5 en periode for å se om det er noe poeng i å koste på en ny trafo eller om jeg skal fortsette med 805 røra.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvilke trafo skal man velge? Noratel 2x18 400va står i nå og den skal man tydeligvis ikke velge, eller kan det være en mandagsutgave?
    er det hensitsmessig å velge feks to stk 200va eller finnes det egentlig ingen fasit?
    trenger ikke være billig, men foretrekker ren 230v utgave.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjøpt en del trafoer fra RS Comp og de har vært tyste
    -m
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har du holdt orden på sekundærviklingene?
    det er "inn" og "ut" viklinger .......
    mvh
    Leif
     
    A

    audiosan

    Gjest
    noratel burde da ha kvaliteten i orden:) men kan såklart være løse viklinger i disse også. men gå over sekunder koblingene å se at alt er korrekt der.
    om du skal ha ny(e trafo(er) så er nok dual mono veien å gå. 225VA RS trafo pr kanal fungerer fint:) jeg kjenner så vidt litt vibrering i trafoene, men ingenting hørbart. og forsterkeren er tyst. min F5 har dog en og del høyere bias (1.75A)
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp^^....
    Veldig vanskelig å se ordentlig på bildet: men jeg kan ikke heller se hvordan power er koblet fra lyttene inn til kretskortene.
    Og apropos last nevnt ovenfor: dette er jo en klasse-a forsterker, som i prinsippet belaster trafo/strømforsyning like mye hele tiden - uavhengig av om høyttalerene er lett- eller tungdrevne (eller for den saks skyld tilkoblet eller ikke).
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    powerer->ixyz likeretterbroer. Pluss og minus ut til hver sine lytter. Pluss og minus koblet sammen til gnd. Respektive til V+ og V-
    mellom V+ og gnd er positiv strøm og minustegnet er på v-

    Forstår ikke helt hva som skal kunne være koblet galt her.
    Justert p1 og p2 til 0.59V og det er 0.1mv på høyttalerutgangene.

    funnet ut at noe av støyen jeg hører er resonans fra treplata som trafo var skrudd fast i, men ikke alt.
    Får kjøpe inn til dual mono i morgen - ser at RS holder til på sjetten - er det noen som vet om det lar seg gjøre å hente fremfor å vente på at de skal sende?
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Det er på sekundærviklingene ut fra trafo og inn på likeretter du skal holde orden på fase. Sjekk dette opp mot tekst på trafo
    -m
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    powerer->ixyz likeretterbroer. Pluss og minus ut til hver sine lytter. Pluss og minus koblet sammen til gnd. Respektive til V+ og V-
    mellom V+ og gnd er positiv strøm og minustegnet er på v-

    Forstår ikke helt hva som skal kunne være koblet galt her.
    Justert p1 og p2 til 0.59V og det er 0.1mv på høyttalerutgangene.
    ....
    På bildet kan jeg ikke se noe kabling mellom lytter og kretskort. Betyr det at pluss og minus inn på kretskortet er koblet fra likeretterbroene?
    Da vil du få brum.

    En annen ting er jo mekanisk 50Hz støy fra trafoene. Jeg har også slitt litt med det - men har gode erfaringer med Noratel trafoer.
    Jeg har koblet i dual mono. Den ene ampen har 300VA trafoer fra Noratel. De har alltid vært helt tyste.
    Den andre ampen hadde 225VA trafoer fra RS. De har en svak 50 Hz støy: hørbar når man står inntil forsterkeren. Ikke hørbar fra lytteposisjon, men jeg bytter ut disse likevel med trafoer fra toroidy.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke brum i høyttalerene med unntak av forplantning av resonase, trodde jeg, men kan bli lurt av volsom mekanisk tøy.Holder på med å flytte ut trafo fra kabinettet for å se på hva som er hva.

    jord er koblet sammen fra pluss og minus etter lyttene fra likeretterbroene, og er koblet sammen med jord fra chassie og kontakt og går til kretskortene.
    Burde jord kun hentes fra chassie og de to pluss og minus ikke gå noen sted? Er det slik å forstå?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg


    Der forsvant masse mekanisk støy...
    ikke brum i høyttaler.

    Får vel bygge meg en ekstern kasse for trafo så spille på en stund.
    førsteintrykket er at jeg ikke savner rørforsterkere eller bassforsterkeren så det virker jo oppløftende.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra beskrivelsen din - og det at støyen er så voldsom (som du skriver), høres det ut som at noe er koblet feil. Pluss og minus-spenning fra lyttene skal inn på pluss og minus på kretskortene.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel etter at jeg flyttet ut trafo er den til å leve med, faktisk ganske stillegående selv om trafo fremdeles lever som et ormebol..
    Mistenkte selvsagt at jeg hadde koblet noe feil gjentatte ganger, men kan ikke finne noe.

    får senke skuldrene litt å male vegger, noe som selvsagt er såååå mye mer morro en alt annet.....
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Primær AC inn på trafo MÅ tvinnes og ha størst mulig avstand til forst.kortene
    -m
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det er på sekundærviklingene ut fra trafo og inn på likeretter du skal holde orden på fase. Sjekk dette opp mot tekst på trafo
    -m
    nettopp det jeg mente
    mvh
    Leif
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jammen da var ac tvunnet. Har kontrollen på fasene så det er på plass.
    Får ikke flyttet ac inn foreløpig, men notert når jeg får cncfrest nytt chassie.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En liten kommentar til dette med trafobrum.

    Mine RS trafoer brummer svakt, mens den ene Tripad trafoen er helt tyst. De er like store.
    Kan dette med brum komme av at det slurves med viklingene og hvor 'tight' dette er gjort ?
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Vel etter at jeg flyttet ut trafo er den til å leve med, faktisk ganske stillegående selv om trafo fremdeles lever som et ormebol..
    Mistenkte selvsagt at jeg hadde koblet noe feil gjentatte ganger, men kan ikke finne noe.

    får senke skuldrene litt å male vegger, noe som selvsagt er såååå mye mer morro en alt annet.....
    Jeg klarer ikke å se utfra bildene dine hvordan du har koblet pluss og minus inn på printkortene. D

    et skal kobles direkte fra pluss/minus på lyttebatteriet. På bildet ser det ut som om pluss/minus til PCB'ene tas fra likeretterene. Da blir det brum.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Løst viklet trafo kan gi trafobrum. Hvis det er trafoen alene som forårsaker brum, så kan en prøve å mette viklingene med trafolakk. Lakken er veldig tyntflytende og penetrerer dypt. Folien må selvsagt av først.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Trafoproblemene er løst. Jeg kjøpte nye trafoer og kuttet ned på kablene mellom likeretter og kondensatorene. vips var det tyst, med de nye trafoene samt den gamle

    Merker st jeg mangler litt effekt, bassene mine er på 4ohm. Jeg må spille høyere en det jeg liker for å få lyden ut av høyttaleren. Normalt så er jeg vant til å spille så lavt at et lite trykk på fjernkontrollen medfører absolutt taushe


    Er det noen av dere som har prøvd å bygge om en standard f5 til turbo v1?


    Ut fra det jeg kan se så kan jeg koble til en 24volts trafo samt kraftigere kondiser. Holder 50v, eller burde jeg gånfor 63v? Uten å gjøre stort mer. Kan ting virkelig være så lett?
    Det anbefales videre å øke wattene på noen motstander, men er det nice to do eller need to do?


    På selve kortet så har jeg 3wattere men det anbelfales 5w, selv på noen motstandere som jeg ikke finner større en 0.6 watt. Hvordan løses dette?, eller må det løses?


    Vet jeg kunne funnet svar på dette på diy audio, men synes nå det er greit å ha en f5 tråd med litt frem og tilbake her på sentralen..
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå spiller f5 hos meg. Takk hr
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    f5 turbo v1
    Nelson Pass 2/5/12
    Intro
    Five years ago I launched the F5 power amplifier project which culminated in
    a production run of 100 amplifiers and a DIY article. It has proven to be a
    popular design, and as of this writing approaches 2 million views on
    DIYAudio.com.
    The F5 is a nice simple design, sounds good and measures well. There are
    other such offerings in the world, but this one seems to have struck a chord in
    the mind of the DIY enthusiast as well as
    paying customers. Of course it has
    limited output power at 25 watts, so it is not surprising that there have been
    numerous requests, complaints and even some independent effort for
    M
    ORE POWER. You want more? I give you more.
    But First, the Original
    If you are not already versed in the design and construction of an F5, I refer
    you to the original article published in AudioXpress magazine and also to be
    found at
    www.firstwatt.com (download the F5 manual from the Products
    page).
    In addition to the details of the design, the article contains lots of tutorial
    information about how gain devices work. If you have any intentions of
    playing with an F5 Turbo, you will want to read this material, otherwise when
    you email me a question about the stuff covered there you will receive an
    RTMF
    sort of reply. I should add that the nearly 12,000 postings in the F5
    thread also cover some of this material, but it's pretty tedious reading them
    all.
    Assuming that you are already mostly familiar, here is the official DIY F5
    schematic. It differs mostly from the original by the inclusion of P3, which
    aids in tweaking the symmetry of the circuit for the lowest possible distortion.
    A number of modifications to this have been proposed and even executed by
    DIYers, including the removal of the current limiting protection circuit,
    paralleling more and different output devices, balanced operation, cascoding
    and of course bigger power supplies.
    The documentation on the performance of these modifications is
    unfortunately sparse, and I know that many DIYers won't tackle a project
    without some “official assurance” that it will work. I played with most of these
    things during the original development work, and I applaud the people who
    have done variations independently – please don't complain that I have
    copied someone else's achievement.
    The F
    5 TURBO V1
    Increasing the power supply voltage is the obvious way to get more power out
    of an F5. You can simply raise the supply rails to +/-32 Volts and get 50
    watts into 8 ohms right away without other modification. 24 V AC secondaries
    on the power transformer will do it. Don't forget to use higher voltage power
    supply capacitors. Probably you should also upgrade R9 through R12 to 5
    watt resistors. Depending on your heat sinking, you will probably want to
    adjust the bias so that the power transistors don't run too hot.
    As a rule of thumb, the output devices should not be operated at more than
    about half their maximum rating, and generally the case temperature needs to
    be under 100 deg C. For most amplifiers this means a heat sink temperature
    of about 50 to 55 deg C., which is the temperature that you can put your hand
    on for about 10 seconds.
    The devices are biased at about 1.3 amps in the original circuit for a
    dissipation of about 30 watts per device. We are not in a good position to ask
    the original heat sinks to dissipate more, so if you increase the supply to 32
    volts, you may need to operate at a lower bias point – I used about 1 amp
    (0.47 volts across R7 and R8). This will still get you a decent distortion spec
    to 50 watts. If you have difficulty keeping the bias stable, you can increase
    the values of R7 and R8 to 0.68 ohms without significant penalty.
    You can remove the current limiting (Q5, Q6, R15 to R18 of the original) as
    long as you are cautious about shorting the output. I don't recommend
    dropping the thermistors – you are going to need them for thermal stability.
    Want to drive 4 ohms with this? You can do it, but I recommend that you
    consider the upgrade to the F5 Turbo V1:
    Here you see the F5 without the limiters and with an additional set of output
    devices. With adequate heat sinking, you can bias them to 1 amp each, for a
    total of 2 amps, which will operate the circuit Class A well above 100 watts
    peak into 8 ohms. You probably take the bias to 3 amps with enough sink.
    The more technically astute DIYer may note that the input Jfets are now
    being exposed to greater voltage and dissipation, and this might be a
    concern. With respect to voltage, the operating point of these devices is
    around 30 volts, 5 volts over their rating. In actual testing these devices
    break down around 43 volts, and I depend on Toshiba's famed conservatism
    to carry the day. If you don't want to trust Toshiba as much as I do, then you
    can cascode these devices, which is covered here later.
    The average dissipation of the Jfets with a 32V supply will be about 28 volts
    times the operating current. A 2SK170 or 2SJ74 with a 10 mA Idss will
    operate at about 8 mA in this circuit, which gives a dissipation of about 220
    mW. A quick calculation shows that its maximum junction temperature at 220
    mW is reached with an ambient temperature of about 70 deg C. A wise DIYer
    will either select a Jfet with a lesser Idss (say 8 mA) and/or see to it that the
    Jfets gets some cool air or a little heat sink. Or you can cascode them.
    You may also notice that the feedback resistors R7 through R10 have been
    increased, increasing the amplifier's gain to about 22 dB and decreasing the
    amount of feedback by about 7 dB. If we are going to put out more power it is
    appropriate to have some more gain, and it gives us more margin for
    feedback stability – the amplifier still is flat to about 800 Khz. Of course we
    have noted that the 100 ohm resistors will start to cook at the higher power
    levels, so we would be making some changes to them anyway.
    Along the same lines you will also notice is that I have doubled up the Source
    resistors to a parallel pair of 1 ohm values in order to increase the dissipation
    from 3 watts to 6 watts.
    I built a few V1 circuits into a standard First Watt stereo F5 chassis, and you
    can see it here:
    And here is the inside:
    No, they are not for sale. These were biased low at 1 amp per channel and
    gave the following distortion curve into 8 ohms:
    Less feedback and lower bias means a little more distortion, and this does
    about 0.005% at 1 watt, where the original did about 0.002%.
    You can just see the slight hump in the curve at 0.05% and 20 watts where it
    transitions out of Class A. This is a common artifact – you can go through
    Stereophile's measurements of amplifiers and see examples where a high
    bias Class AB amplifier does a similar transition.
    Into 4 ohms the hump becomes more pronounced and the amplifier is seen to
    clip at 100 watts output. If you have a more heat sinking available (a mono
    version of the F5 chassis would do) you can do better yet with higher bias, in
    which case the hump goes away.
    At 1 amp bias, these sinks only run warm, but if you are after the highest
    performance, you want to run as much bias current as you can.
    Here is a photo of V1 doing a clean 1 Khz sine wave into 0.1 ohms showing
    peaks of +/-23 amps. This amplifier will poop out slightly above 1 ohm.
    I mentioned that it pretty much retains the bandwidth of the original in spite of
    a doubled up output stage. Here is a 100 Khz square wave at 1 V rms.
    Subjectively this is a little different than the original. The lesser amount of
    feedback and larger output stage makes it seem a little more authoritative
    while at the same time a little more relaxed. I say that because the listener
    (me) experiences more relaxation.
    One thing that many will appreciate is the addition of P3, which due to
    inattention on my part was not public until recently. It allows the adjustment
    of the distortion character between complete nulling of the second harmonic
    distortion to an arbitrary ratio of second to third harmonic. It definitely alters
    the sound, and reaffirms that things going on below 0.1% are audible. In any
    case, you can adjust it to taste.
    Here is what the waveform looks like when the second harmonic is allowed to
    be about 0.03%:

     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen f5 turboer oppe nord for oslo som hadde vært mulig å testet eller er det noen som kan beskrive hvordan bassen endrer seg fra standard utgaven?

    det jeg opplever med standard utgaven etter at nyhetsverdien har gitt seg er at den er svært presis, men litt blodfattig.
    nå hører det med at jeg har elementer på 4ohm, men følsomheten er over 100db på dem.

    koblet til phase linear på nytt og fylden og 'suget' er på plass, men nå kommer jo en anelse sus samt tilbake. Da sikringen går hver gang jeg skrur på ampen er jo heller ikke et pluss når det kommer til phasen.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Sånn da var f5 opgradert med nye motstander, kondiser og strømforsyning. Glemte selvsagt å skru ned biasen når jeg koblet til strømmen så da var det bye bye til de delene som var vanskeligst å få fatt i.
    er det noen som har et godt tips på hvor jeg kan få fatt i nye matchede jfeter og evt motstander?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ingen melder seg her på Sentralen, så har diyaudio mange F5 entusiaster. Stikkord kan være buzzforb, som har vært hjelpsom når jeg har behøvd noe ekstra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Har 2sk170 og 2sj74 liggende. Send PM om du trenger noen av disse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    nice.. prøvd og polert de opp til enda mer høyglans?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nei. Ikke bestemt meg for om jeg vil polere dem opp. Skal lage meg nytt rack før jeg bestemmer meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn