Førsterefleksjon til besvær

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

ANM

Gjest
    Pga av en peis med hyller er det vanskelig for meg å få til demping i førsteref på venstre sidevegg. Prøvd å skissere området i håp om å få noen tips. Det oransje angir ca området ref hadde oppstått om veggen var normal.

Lytterom.jpg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.365
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hvor låst er lytterposisjonen? Hva er det grå feltet til venstre for venstre HT? Står HT vinkelrett i rommet? Hva er evt effekten av mer «toe inn» ? f.eks. slit at HT-aksene krysser et sted mellom en fot bak hodet til rett framfor nesetippen? Hvordan fungerer det evt med å flytte «lytteaksen» ca 40 cm mot høyre?

En provisorisk mulighet for litt absorbsjon kan f.eks. være en flyttbar skillevegg ala kontor-celle? Dekoreres evt. etter behov.

mvh
    KJ

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.752
    Torget vurderinger
    0
    Du sitter fortsatt feil ift optimal plassering....høyttalere må minst 1 meter bakover....og avstanden mellom ht evt. reduseres slik at avstanden til LP kortes inn ytterligere. En av fordelene er reduserte refleksjoner....

A

ANM

Gjest
    Du sitter fortsatt feil ift optimal plassering....høyttalere må minst 1 meter bakover....og avstanden mellom ht evt. reduseres slik at avstanden til LP kortes inn ytterligere. En av fordelene er reduserte refleksjoner....
    Hmm, flytter jeg ht nærmere hverandre og reduserer avstand lp-ht, får jeg et stort juv ved 60Hz og Everest ved 48Hz. Det er absolutt hørbart.

Var kanskje dumt å ta dette i en ny tråd...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    96
    Det er rent vås at du MÅ ha høyttalerne lengre bakover, ikke hør på det. Du har god plass ifølge skissen. Jeg ville prøvd å dra de lengre fram. Du får bedre perspektiv, mindre "boominess" i bassen og en mer frigjort og åpen lyd. Men du bør prøve å holde avstanden mellom høyttalere lik som avstand til lytteposisjon.
    Hva befinner seg etter det oransje feltet på skissen? Har du mulighet for demping av førsterefleksjon der?

Vær tålmodig med disse høyttalerne. Jobb med plassering og akustikk. Du får rikelig betalt. Jeg har utsatt salg av mine, da jeg har skjønt at det ikke er bare bare å få noe som er bedre på alle punkter.

Jeg ville også vurdert et par subwoofere i tilleggg. Bassfeller i hjørnene er også nesten et must. Lykke til videre!

A

ANM

Gjest
    Jeg er ferdig med plassering og alt er nydelig, trengte bare noen innspill på hvordan jeg kunne bygge opp en eller annen form for fornuftig demping i det oransje området. Peisen skjermer en del av 1ste så, mulig det holder med litt i hjørnet som stikker ut om noe i det heletatt?.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    96
    Jepp. Det meste er bedre enn ingenting. Disse høyttalerne, som de fleste andre kassehøyttalere, har godt av demping i førsterefleksjon. Og bruk så tykke absorbenter som mulig, helst 15-20 cm. 10 cm er et minimum.

A

ANM

Gjest
    Som sagt peisen står i veien for disse enkle standard løsningene. Jeg har ca 40cm mellom peis og ht, ser idiotisk ut å tvinge noe inn der. Spørsmålet, har jeg særlig med refleksjon på den siden. Det gule viser hvor refleksjon vil oppstått uten peis. Det røde viser hvor den treffer.

ref.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dessverre. Med så kort avstand som 44cm så vil du få en refleksjon som er omtrent like kraftig som direktelyden og den kommer nesten på samme tid. Dette vil kunne klandre til lydbildet.

A

ANM

Gjest
    Dessverre. Med så kort avstand som 44cm så vil du få en refleksjon som er omtrent like kraftig som direktelyden og den kommer nesten på samme tid. Dette vil kunne klandre til lydbildet.
    Det er 119 til veggen, men ca 40 mellom det som stikker ut fra peisen
    ref2.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Anbefaler å teste med og uten plate på peisen. Blir det betydelig bedring med plate får du legge hodet i bløt. ;)

T

tommykh

Gjest
    Er bare å hente sleggen, akkurat passe påskudd for modernisering. Riv peisen og erstatte den med en innbyggings peis.
    God lyd og god design, rom for absorbenter også! ;)
    peis.jpg

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    96
    Hvis peisen sjelden brukes, hadde jeg revet hele greia. Jeg gjorde det samme med en liten peis her nede i kjellerstua.

N

Næss

Gjest
    Syntes du beskriver det ganske fint med figuren din. Du har prøvd med plate mellom peis og ht, ved refleksjonspunktet, uten at det hadde noen effekt, og i tillegg så det teit ut? Også har du funnet beste kompromi med plassering?

Da er det allerede foreslått å rive peisen, tenker det samme til tross for at det kanskje høres litt dramatisk ut. Det siste alternativet er å gi blanke å leve med det, hvis det er mulig? ;)

A

ANM

Gjest
    Anbefaler å teste med og uten plate på peisen. Blir det betydelig bedring med plate får du legge hodet i bløt.
    Det er det det ikke gjør.:-\
    Litt usikker på hva du mener.

Hjelper ikke plata på problemet eller er det ikke noe problem uten plate? :)
    Ja si det.:) Førsterefleksjon er jo et problem, men spørsmålet er om jeg har det problemet der da punktet skjermes av peisen. Kanskje dempe i hjørnet der refleksjonen ville ha truffet om ikke peissiden sto i veien? Ble kvitt litt kam oppover når jeg prøvde, men kan ikke si jeg merket noe.

Den blå streken markerer hvor høyttaleren dukker opp ved 119, men den treffer toppen av peisen på vei til lp. Den røde markere refleksjon ved 44, så den er vel ikke veldig relevant den heller? Kan jo dempe ved begge punkter for sikkerhetsskyld?

ref2.jpg

A

ANM

Gjest
    Syntes du beskriver det ganske fint med figuren din. Du har prøvd med plate mellom peis og ht, ved refleksjonspunktet, uten at det hadde noen effekt, og i tillegg så det teit ut? Også har du funnet beste kompromi med plassering?

Da er det allerede foreslått å rive peisen, tenker det samme til tross for at det kanskje høres litt dramatisk ut. Det siste alternativet er å gi blanke å leve med det, hvis det er mulig? ;)
    Endelig en som forstår!:) Psykolog?

Kan ikke kakke peisen, da går julen i dass. Kan leve med det, men er bare litt nevrotisk.;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer litt ann på spredningsmønster på høyttalerene. Husk også på at lydbølger kan bøye seg rundt objekter, på samme måte som om du blåser på en kopp fremfor et lys. Lyset blåser du ut alikevel.

Om du ikke merker forskjell kan være pga at tiltaket er for lite i bredde og høyde. Selv om den er dyp nok. Jeg bruker absorbent på sidevegg på 230cm bredde. høyden er hele veien opp til taket og på taket.

Prøv med større tiltak om det ikke gjør hørbar forskjell så kan du bare skippe den.

N

Næss

Gjest

Endelig en som forstår!:) Psykolog?

Kan ikke kakke peisen, da går julen i dass. Kan leve med det, men er bare litt nevrotisk.;)
    Hehe, ganske langt unna psykolog, teknisk og atter teknisk her. Og nerden i meg forstår godt at du ønsker å finne en løsning, men har dessverre ingen forslag. Dessuten så den lille biten av peisen som vises på bildet både solid og fin ut, så derfor jeg nenvte om det er mulig å gi blanke. Og man skal nok være forsiktig med å tulle med julestemningen, selv om ett par ekstra glass med akehvitt sikkert løser den saken :rolleyes:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Stavanger
    Kan ikke se at du svarte tydelig på KJ sitt forslag til en mer ekstrem toe in...... ?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Anbefaler å teste med og uten plate på peisen. Blir det betydelig bedring med plate får du legge hodet i bløt.
    Det er det det ikke gjør.:-\
    Litt usikker på hva du mener.

Hjelper ikke plata på problemet eller er det ikke noe problem uten plate? :)
    Ja si det.:) Førsterefleksjon er jo et problem, men spørsmålet er om jeg har det problemet der da punktet skjermes av peisen. Kanskje dempe i hjørnet der refleksjonen ville ha truffet om ikke peissiden sto i veien? Ble kvitt litt kam oppover når jeg prøvde, men kan ikke si jeg merket noe.

Den blå streken markerer hvor høyttaleren dukker opp ved 119, men den treffer toppen av peisen på vei til lp. Den røde markere refleksjon ved 44, så den er vel ikke veldig relevant den heller? Kan jo dempe ved begge punkter for sikkerhetsskyld?
    Peisen gjør nok refleksjonen svakere i toppregisteret.
    En førsterefleksjon er ikke nødvendigvis et problem og spesielt ikke hvis det ikke høres. Et typisk tegn på en problematisk førsterefleksjon er at den ødlegger eller smalner stereobildet, gir lyden en hardere klang eller slører til detaljer. Hvis du ikke plages med noe av dette og dempingen ikke hjelper på noe av dette tror jeg du trygt kan la det ligge.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Se positivt på det: Steinene og formen på peisen gjør den jo til en til en diffusor. Ikke sikker det helper allverden, men det er iallefall bedre enn en helt paddeflat stålflate.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Pga av en peis med hyller er det vanskelig for meg å få til demping i førsteref på venstre sidevegg. Prøvd å skissere området i håp om å få noen tips. Det oransje angir ca området ref hadde oppstått om veggen var normal.

Vis vedlegget 373242
    Stikkord for å få fruen med på å fjerne peisen: Oppussing :p

Greit, var et håpløst forslag og bare et forslag på gøy. :)

A

ANM

Gjest
    Kan ikke se at du svarte tydelig på KJ sitt forslag til en mer ekstrem toe in...... ?
    Fordi jeg ikke har et svar ennå. Har hatt de mer tauet, men det er rundt 40 flytt siden, skal prøve igjen, men er litt i teorimodus for øyeblikket.

Peisen gjør nok refleksjonen svakere i toppregisteret.
    En førsterefleksjon er ikke nødvendigvis et problem og spesielt ikke hvis det ikke høres. Et typisk tegn på en problematisk førsterefleksjon er at den ødlegger eller smalner stereobildet, gir lyden en hardere klang eller slører til detaljer. Hvis du ikke plages med noe av dette og dempingen ikke hjelper på noe av dette tror jeg du trygt kan la det ligge.
    Får bare tenke litt videre. Må innrømme at jeg faktisk er fornøyd, men kan jeg bli fornøydere? ;D

Kommer litt ann på spredningsmønster på høyttalerene. Husk også på at lydbølger kan bøye seg rundt objekter, på samme måte som om du blåser på en kopp fremfor et lys. Lyset blåser du ut alikevel.

Om du ikke merker forskjell kan være pga at tiltaket er for lite i bredde og høyde. Selv om den er dyp nok. Jeg bruker absorbent på sidevegg på 230cm bredde. høyden er hele veien opp til taket og på taket.

Prøv med større tiltak om det ikke gjør hørbar forskjell så kan du bare skippe den.
    Ja, skal lage noe større, men må bare ha en plan.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.752
    Torget vurderinger
    0
    Hmm, flytter jeg ht nærmere hverandre og reduserer avstand lp-ht, får jeg et stort juv ved 60Hz og Everest ved 48Hz. Det er absolutt hørbart.
    Du har vel spjeldet lukket når du måler?....og lytter?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.752
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører ofte på E6.....og kan gjerne sette av en stopp hos deg med måleutstyret hvis du byr på god kaffe og en runde med optimalisering av lyden?

A

ANM

Gjest
    Veldig snilt! Er ikke klar for å slippe noen andre til ennå, men skal huske ditt generøse tilbud. :)

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.075
    Husker jeg var på Hi-Fi messe i Oslo for en mannsalder siden, og der var det en utstiller som spillte på Sota og noe rørgreier. Det var imidlertid Høyttaler plasseringen som tok kaka. Rommet var smalt og dybt, og de hadde valgt å spille med høyttalerne plassert tett på ene langveggen med god avstand, så de spillte mot andre langveggen (+6 mtr.) som befandt seg ca. tre meter unna. Tror aldri jeg har hørt såpass fint stereoperspektiv hverken før eller siden.
    Har du prøvd noe slikt som dette?
    Steen

ANV_2.JPG

A

ANM

Gjest
    Problemet er peis og lerret Steen.

Jeg har ikke så gæli lyd altså bortsett fra en dip ved 33.

ref3.jpg
    refspl.jpg

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.657
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Problemet er peis og lerret Steen.

Jeg har ikke så gæli lyd altså bortsett fra en dip ved 33.

Vis vedlegget 373311 Vis vedlegget 373312
    Ikke ukjent kurve for meg. :) Mener dette skyldes romkansellering. Det finnes langt verre målekurver. Tipper kurven varier veldig med å flytte mic 50cm.

- Du sitter for mye i midten av rommet.
    - Spill med HT på langvegg.

Tett igjen bassrefleksporten og kjøre kurven på nytt.

A

ANM

Gjest
    Hjelper ikke med tette bassporter 33 følger bare 25 nedover og -68+ blir borte, nærmere vegg betyr 25-33 topp bunn blir større, sitter nå ved 34%en. Plasserer jeg på langvegg blir kurven mellom 20-500 som et stort smil, ikke på mitt ansikt da, diagonalt forsvinner hele området fra 70-160, med kjempejuv på 124.

Har funnet plassen jeg vil sitte og jobber med demping!:)

A

ANM

Gjest
    Synes det har gått fremover på en uke jeg.

Første
    pos2.jpg

Siste
    comp.jpg

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.657
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Hjelper ikke med tette bassporter 33 følger bare 25 nedover og -68+ blir borte, nærmere vegg betyr 25-33 topp bunn blir større, sitter nå ved 34%en. Plasserer jeg på langvegg blir kurven mellom 20-500 som et stort smil, ikke på mitt ansikt da, diagonalt forsvinner hele området fra 70-160, med kjempejuv på 124.

Har funnet plassen jeg vil sitte og jobber med demping!:)
    Virker som du har god kontroll på sakene. Ikke mål deg til god lyd. Hør på hva som kommer ut. Måling og ører samsvarer ikke alltid. Lykke til! Vh Geir S.

A

ANM

Gjest
    Virker som du har god kontroll på sakene. Ikke mål deg til god lyd. Hør på hva som kommer ut. Måling og ører samsvarer ikke alltid. Lykke til! Vh Geir S.
    Nei, hadde jeg ikke hatt REW hadde jeg vært lykkelig nå! ;)

• Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn