Første platespiller - hvilken, hvorfor, og RIAA

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.871
Antall liker
17.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Godt å høre at du er fornøyd!
Vet at Helge likte den spilleren godt selv også :)
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Morsomt.

Den er det jeg som har bygget - solgte den til han for noen år siden.
P25 uten arm kjøpte jeg lokalt her i Bergen. Armen var NOS - jeg kjøpte den på Yahoo Japan, og LIM-føttene måtte jeg montere siden armen stikker så langt ned under spilleren.
Hadde selv en spesialbygd armkabel med vinklet plugg pga dette.

BMJ
Artig! Den spiller som en drøm! Det eneste som er "problematisk" er at støvlokket berører motvekten noen ganger (skjønner ikke helt hvorfor det bare skjer noen ganger, og ikke alltid).
 
Sist redigert:

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Godt å høre at du er fornøyd!
Vet at Helge likte den spilleren godt selv også :)
Hadde med meg samboeren når vi skulle hente platespilleren. Vi var der godt og lenge, og fikk høre et arsenal av forskjellig utstyr. Hadde det ikke vært for at foreldrene mine skulle hentes, hadde vi utforsket mer av platesamlingen også :)
 
Sist redigert:

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Van den Hul-kabelen fikk han med av meg. Jeg hadde diverse på den. Spilte mest på Denon DL-110.

Det med lokket er kanskje pga kabelen. Mener armen stod for høyt med den - derfor byttet jeg til vinklet. Tror jeg hadde noe ekstra under føttene før den kom på plass.
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Van den Hul-kabelen fikk han med av meg. Jeg hadde diverse på den. Spilte mest på Denon DL-110.

Det med lokket er kanskje pga kabelen. Mener armen stod for høyt med den - derfor byttet jeg til vinklet. Tror jeg hadde noe ekstra under føttene før den kom på plass.
Mener du da at armen stod for høyt slik at lokket ikke gikk helt ned, eller for at det ikke er innafor mtp spilleegenskaper?
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Husker ikke om det traff lokket, men armen mener jeg må ha nesten vært så lav som mulig for å få armen ca parallell til tallerken-derfor vinklet plugg. Som du ser på bildet er det knapt klaring under kabelen selv med den. Tallerkenen på P25 er ikke så høy. Prøv evt med ishockey-pucker under føttene.
Legg ut et bilde fra siden med stiften på plate slik at man ser om det er mye rumpe opp.
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Den vibrasjonsdempende gummien, som også hjelper til med å heve spilleren, er ikke der. Noen som vet om det går an å anskaffe?
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Det er vanlige rega-føtter opp ned som er stukket inn i metallholderne.

De burde selger ha liggende - spilleren er ikke komplett og kan knapt brukes uten.
Selv med dem er det et spm om du må ha noe ekstra uten vinklet armkabel.

Føttene var komplette da han kjøpte den av meg. Forstår ikke at han ikke leverte dem med.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.713
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Jeg sliter litt med valgets kval, kjøpte min første tt spiller i sommer origin live aurora mk 1, ny og aldri brukt, men så falt jeg for fristelsen og kjøpte en Acoustic solid classic Wood, klarer ikke å bestemme hvilken jeg skal ha og selge, vedrørende arm så er dette en orgin live illustrius mk2 arm med benz glider sl.
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Det er vanlige rega-føtter opp ned som er stukket inn i metallholderne.

De burde selger ha liggende - spilleren er ikke komplett og kan knapt brukes uten.
Selv med dem er det et spm om du må ha noe ekstra uten vinklet armkabel.

Føttene var komplette da han kjøpte den av meg. Forstår ikke at han ikke leverte dem med.
Jeg fikk plutselig dårlig tid mot slutten av besøket, og det ble sikkert glemt i alt hastverket. Jeg bor bare minutter unna med buss, så det er langt i fra problematisk å dra tilbake og hente :)
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Min var også litt problematisk i forhold til både armkabel og høydejustering (VTA)...med enkelte P.U'er måtte armen så høyt at lokket ikke kunne brukes. Dette var ikke noe problem for mitt vedkommende da min fortrukne P.U på den tiden ikke var så høy. Jeg byttet også ut de originale føttene med noen relativt store "koner" som var høye nok til at kabelen ikke bøy på vanskeligheter.

Her er den på toppen av mitt hjemmesnekra rack, ikke lenge før den ble solgt!

min hifi_1.jpg
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Husker ikke om det traff lokket, men armen mener jeg må ha nesten vært så lav som mulig for å få armen ca parallell til tallerken-derfor vinklet plugg. Som du ser på bildet er det knapt klaring under kabelen selv med den. Tallerkenen på P25 er ikke så høy. Prøv evt med ishockey-pucker under føttene.
Legg ut et bilde fra siden med stiften på plate slik at man ser om det er mye rumpe opp.
Her er bildene. Det ble litt sent svar, har ikke vært mye i leiligheten i jula :)
IMG_0818.jpg
IMG_0822.jpg
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Hei,

Synes der er litt vanskelig å se om armen er parallell pga vinkelen på bildene, men synes umiddelbart at den ser høy ut i bakkant? Mulig å ta bilde fra siden i høyde med armen?

Har du hvis det er tilfelle klaring under til å senke den uten at kabelen tar i underlaget?

Mvh
kl
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Jeg skal ikke tilbake før til helga, men det skal la seg gjøre. Ikke mye klaring under, nei (er fort under en halv centimeter). Hvordan senker/hever jeg armen?
 

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Festeskruen er den med gummi rundt i høyre bakkant av armbasen; løsne, justere høyden, skru til igjen.

Mvh
KL
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Problemet med lokket løste jeg ved å montere små, gjennomsiktige gummiknotter i hvert hjørne. Fungerer fint, men det løser ikke problemet med VTA. Bestilte tre stk sorbothane dempeføtter fra det store utland i går, og med kort leveringstid så er de nok her til uka. Tror og håper at dempeføttene vil føre til litt strammere bass da snurra står på en tv-benk av spon. Hører det godt i høyttalerne når jeg eller samboeren flytter noe på benken mens snurra står og går. Hovedgrunnen er så klart å få hevet spilleren slik at VTA kan justeres ytterligere.

Et annet "problem" jeg har notert meg er at når plata er spilt ferdig og nåla kommer til det "blanke" området inn mot labelen, stopper den ikke men treffer labelen og skyter tilbake og spiller slutten av plata igjen. Per nå er det montert en billig stift, så jeg er ikke alt for bekymret for skader, osv. Har justert anti-skate, men det virker som om det er en sweetspot der som jeg ikke treffer. Ligger på rundt 2 nå, noe jeg har lest passer fint ettersom stifttrykket ligger på 2 g. Har også sjekket at spilleren er i vater. Noen som har vært borti slikt før?
 
Topp Bunn