Første måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Første plan er hvertfall å skaffe et teppe som rekker bort til høyttalerne. Videre må jeg finne en måte å dempe betong-bakveggen på. Vil helst ikke skru eller spikre noe i veggen. Er det noen som har noen tips her??

En annen ting er "vinduskarmen" bak lytteposisjon, bør det gjøres tiltak her?

Vet testing/måling er en måte å finne ut på, men tar gjerne mot umiddelbare synspunkter hvis noen har det :)

Med forbedring av lyden ønsker jeg først og fremst mer ro, bedre kontroll på bassen, litt roligere diskant. I tillegg mer dybde. Det meste av dette er vel sikkert i tråd med hva som er påpekt ovenfor.

Legger ved bilder av anlegget/rommet:

Fra lytteposisjon:

Vis vedlegget 253460

Mot lytteposisjon:

Vis vedlegget 253461

Fra siden:

Vis vedlegget 253462

Er det noe du savner ved lyden når du hører med øret og ser helt bort ifra målinger. Målinger vil være et godt hjelpemiddel til å finne plasser man kan jobbe for å forbedre lyden. Men det er sinnsykt lett i å henge seg opp i målingene og la de bestemme lyden for deg.

Bruk hele tiden øret sammen med målingene....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er det bare å starte jakten på refleksjoner, og de punktene som gir deg de problemene. Jeg kan feks tenke meg at sofabodet gir en del trøbbel. PPå betongveggen så kan du lange deg en stor ramme og hente opp akustikkplater i kjetting fra taket. Evnt å lage et stativ på gulvet spm de kan stå på.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Strøste trøbbelet i bassen har du nokså sikkert pga av høytre og venstre HT har helt ulike arbeidsforhold. Og det ser ut som at høyre ht står relativt nært veggen. Både på frontveggen og sideveggen. Om det er samme avstand mellom veggene og HT så vil det innvirke på samme dipp i frekvensområdet ditt. I og med at du sitter inntil bakveggen så kan du også oppleve at det gir den toppen og den store stående bølgen din på ca 43hz. Der er det bare flytting av HT eller sitteposisjon som vil helpe deg. I vertfall det som er det letteste tiltaket.

Ser også på impulse grafen din at du har noen ganse høye topper som vil gjøre lyden din uklar/rotete. Er ikke sikkert du hører dem, men om du får de vekk, så vil du garantert høre det om de kom tilbake.

men her må du ta målinger med 1 og 1 høyttaler, og lete deg frem til toppene. De er relativt tidlige, så jeg tipper de ligger på gulvet, sideveggen eller taket ditt.

For å lete så bruker du en akustikkplate/annen plate som du setter opp inntil ht og måler. Sammenlign den målingen med en måling av samme høyttaler uten den plata, så ser du raskt om en av toppene flytter på seg i db. Slik fortsetter du til du har funnet de som liggger over -15db. Dvs de som ligger før 10ms i tid hos deg. Og spesiellt de aller første som ligger rundt 3.5ms og 5ms

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Har gjoort litt akustikktiltak i helga. Fått inn persisk teppe, plater samt litt duker. Synes det har blitt merkbar bedre lyd, spesielt etter jeg fikk inn teppet!
    062.jpg

064.jpg

065.jpg

Nye målinger:
    2spl.jpg

3impulse.jpg

2waterfall.jpg

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Full frekvenskurve med glatting (1/6):

2splsmooth.jpg

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    To vs. tre subber. To i grønn.

Dippen ved 100hz er en rom-artefakt, og tar gjerne imot tips på hvordan den kan fylles igjen.

Sist redigert:
    N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    CSD plot med to subber.

Sist redigert:
    N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Peaken på 155hz er også en rom-artefakt. Kan EQe den til "nøytralt" men foretrekker at den er der fordi den gir "kickdrum" et herlig trykk og er veldig, veldig dynamisk.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Vil også trekke fram disse høyttalerne her:

De presterer utrolig bra prisen tatt i betraktning og for 999kr stk. som jeg betalte fra et firma her i Norge får man etter min mening mye for pengene.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.218
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke høyttalere er det Satriani? De takler innspillingen på Reign in Blood?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn