Før enn siden -

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
- skal jeg ha meg et klassisk, tungt og godt (dyrt) drivverk! Basta.
Noen jeg går og spekulerer på er Micro Seiki DDX-1000 (helst en DDX-1500, men så var det prisen da), Thorens 124, Garrard 401, kanskje en eller annen Denon Direct Drive eller en Luxman PD-555 eller PD-350.
Ja, jeg går rett og slett og sikler ... ;) :'(

Som dere skjønner så snakker vi om meget solide og legendariske drivverk med et visst rykte å vise til. Men hvilke er mest solid (de er vel solide nok alle sammen, men ..) og brukervennlig?
Er det noen som har noe å si i sakens anledning? ;)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
anekdoten skrev:
- skal jeg ha meg et klassisk, tungt og godt (dyrt) drivverk! Basta.
Noen jeg går og spekulerer på er Micro Seiki DDX-1000 (helst en DDX-1500, men så var det prisen da), Thorens 124, Garrard 401, kanskje en eller annen Denon Direct Drive eller en Luxman PD-555 eller PD-350.
Ja, jeg går rett og slett og sikler ... ;) :'(

Som dere skjønner så snakker vi om meget solide og legendariske drivverk med et visst rykte å vise til. Men hvilke er mest solid (de er vel solide nok alle sammen, men ..) og brukervennlig?
Er det noen som har noe å si i sakens anledning? ;)
Hvorfor kjøpe noe gammelt som kanskje er slitt?
Mange nye verk som slår det meste: Mitchel, Nottingham, Basis etc...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Enig med bikkja her. Disse DD-verkene måtte se seg slått av Linn LP12 for 25 år siden og en moderne LP12 spiller ringer rundt en 25 år gammel årgang av sorten......

L

Lars.N

Gjest
Oppgraderer du en Thorens 124 vil den kunne måle seg med det meste som snurrer rundt .

Ikke mine ord (Art Dudley) Stereophile

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjekk Loricrafts Garrard-plinther om du vil ha en 301 eller 401.
Sammen med TD124 er de vel de eneste spillerne på lista jeg ville hatt noen interesse av å investere i for min del, de har en helt egen lydkvalitet som er veldig besnærende.

De andre (særlig disse avanserte japanske DD-spillerne) ser jeg på som å kjøpe meg trøbbel og begrenset deletilgang bare for å oppnå en lydkvalitet jeg neppe ville ha vært fornøyd med den dagen jeg hadde hørt en moderne spiller side-by-side.

Mao så er jeg helt enig med både Laban, Voff og FZ. Men har man lyst så har man lov, bare ikke forvent all verdens lydkvalitet fra dd-spillerne etter moderne standard. Men mange av de er flotte da, morsomme å eie og en fryd å bruke. Imidlertid; de låt (i manges ører iallefall) aldri like bra som f.eks en god LP12 dengang, og gjør det ihvertfall ikke idag. Og som Voff sier så er det en rekke kjempegode platespillere på markedet idag, som attpåtil ikke er slitte. Så vet jeg at mange vil synes jeg er toppen av frekkhet her.. men det er nå engang dette jeg synes, rett eller feil.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for mange greie svar, folkens!
Ikke for det, jeg har spiller av nyere dato - JR Trans Rotor - og der kjempefornøyd med den, for all del. Men så er det denne nostalgien da, litt sånn artig å eie.

Joda, det er nok Thorens´en som er mitt hjerte nærmest - og ikke er den dyrest heller i denne sammenhengen. Har tross alt eid noen Thorens´er gjennomtiden ...

Forresten, Vidar, det du kommer med er ikke toppen av frekkhet - ennå er det lov å være subjektiv.

Jau jau, vi får sjå korleis det gjeng. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Som trufast nostalgikar med ein Technics SL 1000 mk II frå 1979 til 1997 føler eg med deg. Men eg er likevel veldig glad for å sitte med ein VPI SSM rimdrive med tung tallerken i dag. Det er ikkje tvil om at denne på alle måtar (bortsett frå einskilde sider frå den perioden eg hadde tangentiarm påmontert SL 1000), er vesentleg betre.

Likevel har ein svake augneblikk der eg frå tid til anna fablar om ein Nakamichi-platespelar, ein Goldmund Reference, eller Kenwood sin KD 07, som eg fekk oppleve ved eit par høve. Vanvittig gode produkt, truleg også i dag, om dei framleis går rundt.

L

Lars.N

Gjest
Min Thorens 321mkII er parkert på klesskapet , å 124'n har fått jobben enda den ikke er ferdig på lenge enda.

Mvh

Laban

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Kjøpte min Luxman PD 350 ny i -84 og kan ikke gi den annet enn de varmeste anbefalinger hvis man liker denslags. Remdrevet, vacuum, elektronisk trinnløs hastighetsregulering, solid, bygget som en tanks, matchvekt 25 kg, tallerken 9 kg.

Det finnes armbaser å få tak i til mange forskjellige armer, spilleren er også lett å betjene.

say no more 8)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
FZ skrev:
Voff skrev:
Enig med bikkja her. Disse DD-verkene måtte se seg slått av Linn LP12 for 25 år siden og en moderne LP12 spiller ringer rundt en 25 år gammel årgang av sorten......
Å? Gjorde de det?
Eller var det panikkstemningen blandt europeeiske "spilledåsemakere", som "never-in-a-million-years" kunne ha utviklet en tilsvarende DD-spiller?

Arne K

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Cobra2 skrev:
Å? Gjorde de det?
Eller var det panikkstemningen blandt europeeiske "spilledåsemakere", som "never-in-a-million-years" kunne ha utviklet en tilsvarende DD-spiller?
Ja, de gjorde det.

Og hvorfor skulle de utvikle en tilsvarende DD-spiller som alikevel spilte dårligere enn en enkel remdrevet TT (også kalt LP12)?

Keep It Simple, Stupid ;)

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
bia skrev:
FZ skrev:
det taler vel ikke for en lp12 akkurat? ;)

mvh
Nja, si ikke det. Den er vel ikke spesielt komplisert, men delene danner en brukbar synergi med hverandre. Her er det mest snakk om god mekanikk og en motor som blir styrt av en eller annen PSU. OK, OK, de dyre Linn strømforsyningene er vel ikke spesielt enkle, det er vel derfor jeg sverger til Armageddon som har rørende enkel oppbygning :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
Cobra2 skrev:
Å? Gjorde de det?
Ja, de gjorde det.

Og hvorfor skulle de utvikle en tilsvarende DD-spiller som alikevel spilte dårligere enn en enkel remdrevet TT (også kalt LP12)?

I Europa utvikla sveitsarar/franskmenn Goldmund Reference, som var direktedriven, utan å spele dårlegare enn ein LP 12 (for ordens skuld: har ikkje høyrt reference, men både Studio og Studietto, og dei verka begge som betre spelarar enn LP 12 på det tidspunktet).
Elles var vel DD ein europeisk oppfinning, sjølv om japanarane kommersialiserte produktet i større grad?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
"Problemet" med DD, er at i europa, på den tiden(=sent 60/tidelig 70-tall) var det ingen produsenter som kunne utvikle det til et fullgodt produkt, med en salgbar pris. Det kunne de derimot i "kopi-maskin-land". Og masseproduksjonen derfra, med tilhørende "dumping" av pris, skremte vannet av "spille-dåse-fabrikantene", som plutselig fant på alle mulige slags nye uttrykk for å beskrive hva som var "feil" med DD-spillere.

Arne K

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
I Europa utvikla sveitsarar/franskmenn Goldmund Reference, som var direktedriven, utan å spele dårlegare enn ein LP 12 (for ordens skuld: har ikkje høyrt reference, men både Studio og Studietto, og dei verka begge som betre spelarar enn LP 12 på det tidspunktet).
Elles var vel DD ein europeisk oppfinning, sjølv om japanarane kommersialiserte produktet i større grad?
Sant nok, Arve, men vi snakker her om spillere til mange ganger prisen av en LP12. Mener forresten å huske at Studietto ikke fikk så overstrømmende mottagelse i TAS, mens Studio og Reference var nok sikkert vassere enn LP12 på den tiden. Men hvor er de spillerne nå?

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Bra dere engasjerer dere!
Men ikke ett ord spesifikt om Micro Seiki DDX-1000? Veldig flott - og ikke minst så har den et moderne utseende. Har hørt veldig mye bra om det drivverket.
Hva med den?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
En kamerat har en DDX-1000 med SME series III arm. P.g.a. manglende interesse tror jeg den står mer eller mindre ubrukt i kjellerstua og samler støv. Har ikke sett den på mange år, men den var jo ganske rå på tidlig 80-tall....
Hvordan er muligheten til å få tak i reservedeler og få reparert den om den skulle streike?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
På nivå med LINN, man kjøper bare en opgraderingspakke til ~100 000,- ;)
Seriøst:
Det meste inni er kurrant elektronikk, men enkelte chipper kan nok bli en utfordring å finne.
Andre deler...spor opp en delespiller...eller andre entusiaster med reserve-deler...

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Sant nok, Arve, men vi snakker her om spillere til mange ganger prisen av en LP12. Mener forresten å huske at Studietto ikke fikk så overstrømmende mottagelse i TAS, mens Studio og Reference var nok sikkert vassere enn LP12 på den tiden. Men hvor er de spillerne nå?

Dei dukkar opp frå tid til anna, eg såg ein Studio (utan arm, som kan vere like greitt, då det tok timevis av arbeid å få armen skikkeleg til) til sals på audiogon eller ebay for eit godt halvår sidan....har også sett Studietto, men det er endå lenger sidan.
Reference har eg aldri sett - det har forresten vore snakk om ein ny Reference, som skal lagast i nokre få eksemplar, og som du må starte å betale på no, medan leveringstida er uviss.
Då har ein rykte å flyte på....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
På nivå med LINN, man kjøper bare en opgraderingspakke til ~100 000,-  ;)
Seriøst:
Det meste inni er kurrant elektronikk, men enkelte chipper kan nok bli en utfordring å finne.
Andre deler...spor opp en delespiller...eller andre entusiaster med reserve-deler...

Arne K
Verste jeg har hørt. Oppgraderingspakker fra Linn er en frivillig option, et tilbud for de som vil øke ytelsen fra platespilleren, og vil betale for det. Det er selvsagt absolutt ikke noen nødvendighet for å opprettholde spilleren i sin originale forfatning.

Dette er en veldig forvrengning av bildet; sannheten er at om du har en Linn LP12 fra 70/80-tallet, så tilbyr Linn fortsatt originale deler fra gratis til omtrent en slikk og ingenting; fjæringer, gummiforinger, reim, motor etc etc. Det er ikke snakk om kostnader i det hele tatt. Det er en helt merkelig logikk til grunn dersom man skal kritisere Linn for å tilby valgfrie oppgraderinger og support til LP12; tvert om så burde de gratuleres for å være så kundevennlige; det er ikke mange produsenter som kan tilby absolutt alt man begjærer til en snart 40 år gammel platespiller. Ikke noe å kritisere imo, da har man et syn på eierskap som jeg ikke gjenkjenner meg i.

Dette tilbudet gir ikke de japanske, og det er vel en mannsalder siden du enkelt fikk originale deler til de fra forhandleren. Eller korriger meg gjerne om jeg tar feil, det hadde i så fall vært gledelige nyheter.

Hvis enkelte chip'er ikke er å skaffe, så er det jo lyset av og game over, ingen lyd mer, så jeg ville ikke ha bagatellisert det fullt så nonchalant. Det slipper man iallefall med en spilledåse, som du kaller det.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
"Problemet" med DD, er at i europa, på den tiden(=sent 60/tidelig 70-tall) var det ingen produsenter som kunne utvikle det til et fullgodt produkt, med en salgbar pris. Det kunne de derimot i "kopi-maskin-land". Og masseproduksjonen derfra, med tilhørende "dumping" av pris, skremte vannet av "spille-dåse-fabrikantene", som plutselig fant på alle mulige slags nye uttrykk for å beskrive hva som var "feil" med DD-spillere.
Problemet er at Japanerne behandlet drivverket som en dings som kun hadde en misjon: holde konstant hastighet. Sannheten er at en platespiller er et totalt akustisk system som har mer til felles med et akustisk musikkinstrument enn elektronikk. Å måle på en parameter, som attpåtil har intet med musikksignalet å gjøre per se, blir feil. Allerede da jeg begynte med Hi-Fi på tidlig 80-tallet ble direktedrevne platespillere regnet som python.
Platespilleren er den komponenten som er mist avhengig av målinger under konstrukjsonen da målinger på alle akustiske parametre er lite praktiske. Dette forklarer mye av prøve og feile angripsvinkelen samt de utallige oppgraderinger til f.eks. Linn. Linn var vel de første til å tilnærme seg platespilleren som et totalt akustisk system; en god platespiller har mye til felles med en Stradivarius....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Reference har eg aldri sett - det har forresten vore snakk om ein ny Reference, som skal lagast i nokre få eksemplar, og som du må starte å betale på no, medan leveringstida er uviss.
Då har ein rykte å flyte på....
Har så vidt lest om denne og som erke-analogiker ble jeg ikke veldig lysten på en platespiller som konverterer signalet til digitalt, for så å RIAA-korrigere i det digitale domenet før den konverterer tilbake til analogt...Hmmmm

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Voff skrev:
---
Allerede da jeg begynte med Hi-Fi på tidlig 80-tallet ble direktedrevne platespillere regnet som python.
---
Ja...og hvem hadde "æren" for det? Ble noen "u-hildede" forespurt?
DD-spillerne ble rakket ned på av markeds-hensyn. Ikke fordi de lød dårlig.
(bortsett fra de billige plastikk-spillerne)

Arne K

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Tror det enkleste er å konkludere med at ingenting slår en Ariston spiller, hverken før eller i dag. ;D

mvh

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Voff skrev:
---
Allerede da jeg begynte med Hi-Fi på tidlig 80-tallet ble direktedrevne platespillere regnet som python.
---
Ja...og hvem hadde "æren" for det? Ble noen "u-hildede" forespurt?
DD-spillerne ble rakket ned på av markeds-hensyn. Ikke fordi de lød dårlig.
(bortsett fra de billige plastikk-spillerne)

Arne K
Æren for det hadde det faktum at de låt dårlig; i likhet med de japanske forsterkerne som målte perfekt. Hvor mange high-end DD driverk finner du i dag? Å koble motoren direkte er ingen god patent i et akustisk system...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
BS.
@ Voff: er du gammel nok til å vite/oppleve hva som skjedde i perioden 1975-85?

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Torget vurderinger
0
Vinyl-soga på 2 minutt:

1. fase, 60-talet: Platespelarane hadde relativt liten fokus, og det fantest få hifi-testar. Skikkeleg solide drivverk vart likevel laga, slike som skulle vare. Desse kom gjerne frå Garrhard. Heilt toppers ting

2. fase, 70-talet. Dual og Lenco dominerte med drivhjulsspelarar, til Dual kom med sin fyrste DD, som var veldig god, til liks med andre ting. Garrhard var nok minst like bra, men til ganske uoverkomeleg pris. Dei billege Garrhard-spelarane flaut på ryktet til sine eldre supersyskjen, men var ei katastrofe. Og når Dual/Lenco vart samanlikna med ein Garrard (som gjerne synte seg å vere ein SP 25 mk II), var det rått parti. (nokre unntak; dei laga faktisk proffutgåvene langt inn på 70-talet, og dei utvikla også Zero-armen) Thorens var også i ferd med å ta store marknadsdelar.
Ein skal også merke seg AR-grammofonen, stamfaren til alle "gode" beltedrivne spelarar....men han var ikkje særleg mykje omsett. Eg har fått leika meg med to sånne litt, men aldri hatt dei heime til seriøs utprøving. Må vel seiast å vere i same klasse som dei betre frå Thorens.

3. fase, midten av 70-talet: Japanarane kjem. Veldig stabile, og dei introduserer MC-pickupen (sjølv om m.a. Ortofon har hatt slikt lenge). Kvalitetane til desse drivverka (dei beste var kanskje Denon? Det hevda iallfall TAS då dei kom) med MC og tunge armar, var ganske annleis MM og lettvektsarmane. Den japanske utviklingsfilosofien gav oss drivverk som Technics SL 1000, Micro-Seiki, Nakamichi, Kenwood.
Luxman gjekk sine eigne vegar, og etablerte vakuumtallerkar på sine spelarar med beltedrift, fordi dette på mange måtar var betre. Men denne evolusjonslinja stoppa opp av to grunnar; introduksjon av CD-mediet, og:

4. fase: slutten av 70-talet Linn LP 12 (og Rega i dei lågare divisjonar) etablerte seg med superkvalitet (var vel tilgjengeleg frå 73, men slo ikkje gjennom i USA før den legendariske testen til JN i det viktige magasinet TAS. USA hadde nettopp oppdaga MC, sidan Joe Grado sylta ned patentet han sat på så lenge som råd, då han hadde sine Grado-pickupar han heller ville selje), som var meir musiske enn dei dominerande japanske - og generelt betre lyd pr krone. Linn danka ut alt anna, til ein traff på:

5 Goldmund-perioden, som var dominerande heilt til "vinyl-vinteren" sette inn ca 1985. Her dukka mellom anna VPI opp med forunderleg overlevingsevne i dei kalde frostnettene....

Men mykje har blomstra under vinteren også....og no er det kanskje vinyl-vår?

Det fine med vinyl-vinteren er at det aldri har vore så gode pickupar å få tak i som etter at ein tok til å spå at vinylen var dau.... i tillegg til klassikarane, er det massevis av både sinnsjukt dyre superalternativ og ganske så billege svært fornuftige kvalitetsalternativ. Og det er framleis råd å kjøpe klassikarane, for den som vil...

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Godt, nå begynner det å ta litt av! ;)
For en god stund siden så solgte jeg både en TD 160 Super og TD 321 MKII, og med det så gikk jeg også bort (en gang for alle) fra flytende/fjæroppheng - jada, du leste helt korrekt Vidar P.
Som sagt, nå har jeg en JR Transrotor, og er kjempefornøyd med den. Men ... så er det det at jeg vil ha meg et klassisk drivverk da, jeg er litt svak for dem.

Men hva med TD 125? Stivt oppheng og gode greier. Er ikke disse kjent for å være stabile og pålitelige drivverk?
Fyr løs ... ;D

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Var i samme situasjon for et par år siden og gikk for en 401 nettoppblant annet pga. DD’enes kompleksitet og egen utilstrekkelighet med loddebolt og diagram (ta en titt på servicemanualen til SP-10 II). Er nå i gang med å sette opp min andre 401 som skal kontrastere den du ser i signaturen, blir en mer ”moderne” sak denne gang.

Dersom du går for Garrard 301/401, kjøp fra en pålitelig forhandler og IKKE spar på kasse / arm. Lyden til en Garrard defineres langt på vei av den boksen du plasserer den i pga. av mellomhjuldrift og en usedvanlig kraftig motor, det er en del energi som skal kontrolleres og ledes. Det er også gode estetiske grunner til å holde seg vekke fra snekkerboden og overlate slikt til fagfolk.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.463
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Jeg tenkte å linke til en veldig bra site tilegnet DD spillere, men den finner jeg ikke igjen. Dog kan man lese seg opp litt om systemets fortreffeligheter og en del spillere her: http://www.dd-turntables.com/news_1.html
De beste DD spillerne var/er veldig bra, men ble gjerne kompliserte og dyre. Den som har prøvd å mekke litt på et japansk quarz-uhyre fra 70/80tallet finner fort ut at elektronikken ( og noen ganger mekanikken ) kan være svært kompleks. Jeg har hatt gode lytteopplevelser med DD-verk fra Luxman, Denon, Kenwood og Technics, så et stort monster står absolutt på shoppinglista.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
.retteP skrev:
Jeg tenkte å linke til en veldig bra site tilegnet DD spillere, men den finner jeg ikke igjen.
Hvis det er directdrive.de, så er denne "leider nicht mehr verfügbar"
Var en riktig fin side :'(

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Har en Micro Seiki DDX-1500. Den er direkte drevet og bygd som en "tank". Har hatt min i 22 år og den er god som ny. Får man tak i en slik, vil man ha et driftsikkert og solid drivverk. Ingen remmer som må skiftes eller som slurer. Pålitelig til Dovre faller.

"Støy" fra drivverket har jeg ikke merket. Hører kun during fra strømforsyningen. Det er klassisk trafo som "durer" godt sammenlignet med f.eks. ringkjerne. Den støyer mer enn Riaaen min.

Selv om spilleren er solid bygget, har den noe resonanser i kabinettet. Har dempet spilleren med bitumen overalt på innsiden og under tallerkenen. Bruker til og med bitumen som platetallerken sammen med original semsket skinn matte.

Avfjæringen er jeg derimot ikke helt fornøyd med. Luftfjærer tilsvarende det fra biler ble det skrytt med. De fungerer, men sikrer langt fra 100 % avkobling. Vibrasjoner fra underlaget forplanter seg til pickup. Hører det når jeg tapper på stereobenken og med litt volum på. I praksis er det ikke så hørbart da jeg har god avkobling mellom høyttaler og gulv og mellom gulv og stereobenken. Det er imidlertid skadelig for audiofili nervosaen. En vekttilpasset baseplattform eller plattform med sykkelslangen vil jeg tro hjelper på nervosaen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
frans skrev:
"Støy" fra drivverket har jeg ikke merket. Hører kun during fra strømforsyningen. Det er klassisk trafo som "durer" godt sammenlignet med f.eks. ringkjerne. Den støyer mer enn Riaaen min.
Skal ikke snakke for andre; men den type støy jeg tenker på med støy fra drivverk er ikke av den typen man nødvendigvis hører med det blotte øre fra platespilleren, hverken direkte eller gjennom høyttalere under spilling. Det er den typen støy som rumble osv som blir fanget opp av pu'en sammen med musikksignalet, så forsterket tusenvis av ganger i elektronikken, og dermed legger seg og kamuflerer nyanser i lydkvaliteten. Mange av oss har hørt med egne ører at et redusert støygulv gjør underverker med klangrikdom, enten det er fra platespillere (f.eks bedre psu eller support), cd-spillere eller forsterkere.

Evt også den type støy som stresser pu'en og elektronikken, og skaper harmoniske og intermodulære forvrengninger som følge.

Det er følgelig og eksempelvis ikke for å dempe den støy man hører med det blotte øre at mange produsenter leverer høykvalitets eksterne (og interne for den del) psu'er for motorene i platespillerne sine. Slik jeg oppfatter begrepet da.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Bitumen både på over og undersiden av platetallerkenen gjør underverker med det du nevner.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Tror jeg kommer til å gå for enten Thorens 124 eller en Micro Seiki DDX1000/1500.
Jeg registrerer at mange ikke synes noe særlig om disse DD-drivverkene (ikke at 124 er DD, men mellomhjulsdrift), og jeg har en sterk mistanke om at ikke alle har hatt noe tilsvarende drivverk i hus, men at de "synser" og "prater" etter eget velbefinnende - eller at de har hørt om noen som har hørt at ... osv.

Vel, jeg etterlyser harde fakta av de som har eksakt viten om disse klassiske drivverkene!

Topp Bunn