Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

bendis skrev:
12tommeren i hammer dynamics kan skaffes for under 1000kr paret fra deleleverandører utenlands. de som selger den til 7995kr gir hverken kasse internkabling eller noe med i sitt såkalte "kit".
men sammenlignet med ferdighøyttalere er den sikkert god
Det er riktig, for 7995 får du ikke kasse, men si at du med kasse havner på det dobbelte så vil jeg mene at de lett konkurerer med høyttalere opp til 50000 kroner.
Og da er du 85000 under budskjett. ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Jeg liker Hammerne veldig godt. Til prisen får man veldig mye for pengene. Skulle jeg måtte se meg om etter noe annet spennende, så hadde jeg nok prøvd å få høre på Operas (Consonance) M12 eller M15. Jeg synes M12en er virkelig lekker. M15 ser ut til å være en riktig hårete høyttaler.


Mvh. Johan
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Hva med JBL Heartsfield?

Cornerhorns!

Etter min mening blant de peneste høytalere som er laget.

Finnes både som ferdige replika og som DIY byggesett der du får komplette kabinetter flatpakket til å sette sammen + elementer og crossovere.

Sist jeg sjekket kostet et komplett kit i Brazilian Rosewood ca $8000 pluss shipping

DIY Klipschorns er heller ingen uoverkommelig sak, men det er et tidkrevende presisjonsarbeid å lage basshornet. Du kan selvfølgelig å en møbelsnekker til gjøre det for deg. Byggeplaner, tegninger og billedserie fra byggeprosess kan du få av meg.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Erland skrev:
Hva med JBL Heartsfield?

Cornerhorns!

Etter min mening blant de peneste høytalere som er laget.

Finnes både som ferdige replika og som DIY byggesett der du får komplette kabinetter flatpakket til å sette sammen + elementer og crossovere.

Sist jeg sjekket kostet et komplett kit i Brazilian Rosewood ca $8000 pluss shipping
Hmm. Interessant. Har du mer info om disse? Jeg finner lite om de på nettet.

Hvordan opplever forresten du dine egne Klipschorn kopier? Hva er styrkene og svakhetene?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
Erland skrev:
Hva med JBL Heartsfield?

Cornerhorns!

Etter min mening blant de peneste høytalere som er laget.

Finnes både som ferdige replika og som DIY byggesett der du får komplette kabinetter flatpakket til å sette sammen + elementer og crossovere.

Sist jeg sjekket kostet et komplett kit i Brazilian Rosewood ca $8000 pluss shipping
Hmm. Interessant. Har du mer info om disse? Jeg finner lite om de på nettet.

Hvordan opplever forresten du dine egne Klipschorn kopier? Hva er styrkene og svakhetene?
Jeg er superfornøyd med mine Khorn så langt. De er fortsatt ikke ferdig innspilt, men lever veldig godt.
Nå er det jo kun basshornet som er relativt likt med originalen, og selv det er bedre tettet for evt. lekkasjer samt bedre avstiving av "lokket". Delefilteret er også helt andeledes.
Diskant av modifisert type, mellomtonehornet byttet fra originalens K400 i stål til Marancoli trachorn. Blir nesten feil å kalle det "kopi" med så mange "upgrades".
De spiller veldig stort og åpent uten å være skarpt eller pågående. Noe som jeg har hørt hevdet vedr. originalen.
Desverre setter min nåværende forsterker litt begrensninger slik, og jeg føler ikke at jeg får helt fram det fulle potensialet.

Jeg skal bygge nye Borderpatrol/Hørning 300B monoblokker, men venter på deler som er under vikling. Derfor må jeg nødvendigvis leve med det jeg har en liten stund til.

Når jeg kommer hjem fra jobben offshore, har Olof (Upgrade Audio) vært så grei å sagt at jeg skal få låne en av deres AN kit - demo forsterkere et par dager. Det skal bli veldig spennende å høre hva som kommer ut av dette, da jeg er blitt mektig imponert hver gang jeg har hørt disse forsterkerne.

Jeg hadde noen linker framme vedr. Hartsfield her om kvelden. Jeg kommer tilbake med info i et senere innlegg.
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Hvis man er på jakt etter en høyttaler som spiller naturlig, dynamisk, levende, da ville jeg gått for Dynaudio Confidence. Jeg har hørt B&W-greier til 100k, og synes personlig ikke det er all verdens. Det er min smak. Confidence 2, som jeg har selv, koster riktignok ikke mer enn 75k, men man kan sikkert betale mer hvis man vil. Denne bringer himmelen inn i stua og er min personlige store kjærlighet av alt jeg har hørt av høyttalere. Slank og pen er den også, i motsetning til alle minibankterminalene folk på død og liv vil ha i stuene sine.

Mens Dynaudio ofte krever kraftige forsterkere, er C2 bemerkelsesverdig lettdreven i forhold til de andre. Den større modellen, C4, som helst er litt voldsom for vanlige stuer, koster cirka 100k, men er sikkert ikke like grei å drive.

Hvordan kan man beskrive lyden i C2? Begreper som bass/mellomtone/diskant/oppløsthet og alt sånt blir for dødt i denne sammenhengen. C2 har skjønnhet som en nordisk vår, er naken og ærlig som ens første gang, og har autoritet og tilstedeværelse lik en jaktende tiger. Om ikke annet er den i alle fall verdt en lytt.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

CAR selger vel Hartsfield.

Frode
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Takk Frode. Der var den....

Men diy-dude;
Ta deg en tur og hør på trioene til LMC du, så tenker jeg vi snart får en nye "the seach is over"-tråd ;)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Her er en tegning av innsiden i Hartsfield.

Frode
 

Vedlegg

Topp Bunn