Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Etter hvert kommer tida da gamle høyttalere må ut og nye må inn. Jeg prøver å sette sammen en liste over høyttalere som må høres i prisklassen rundt 100 tusenlapper.

Høyttalerne må oppfylle noen kriterier. De må være lettdrevne og ha høy følsomhet. De skal være dynamiske og takle høye volum med lav forvrengning. Ellers er både horn, fulltone og konvensjonelle design interessant. Jeg er opptatt av realistisk lyd, og ikke den pene "hifi-lyden" og flatest mulig frekvensgang. Konserten må inn i stua. ;D

Hittil har jeg kommet fram til disse aktuelle høyttalerne:
  • Avantgarde Uno/Duo
  • Zu Definition
  • Coincident Total Victory II
  • Klipschorn
  • Bastanis Atlas
  • Zingali Home Monitor

Er det noen som har tips til andre høyttalere som bør være med på lyttetesten? Gjerne tips til byggesett ala Oris og Hammer Dynamics også.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Hva har du tenkt å drive høyttalerene med? Er dynamikk den altoverskyggende prioritering eller finnes det andre aspekter ved gjengivelsen du stiller like strenge krav til?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

pks skrev:
Tja, du kaller deg diy_dude.. hva med selvbygg lowter? http://www.hifi-guiden.no/brands/lowter.html
Disse gir ut nam-lyd.

PK
Jeg har vurdert lowther i kombinasjon med horn, men jeg er litt usikker på om jeg tør å begi meg utpå et sånt prosjekt. Det er dyrt og har potensiale for å gå skeis. Jeg er ikke noen spesielt god snekker. Er mer happy med diy elektronikk.
 
T

theStig

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Merlin VSM ?? Er ikke den oppgitt til "kun" 89 dB da? (selv 89 dB er høyst optimistisk også).

Høy følsomhet i praksis vil jeg si er alt over 95 dB med 8 ohms impedans. Og da begynner alternativene å bli få hvis man også vil ha en høyttaler med litt bass..... En kombinasjon av horn sammen med en aktiv sub kan kanskje være veien å gå?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Hva har du tenkt å drive høyttalerene med? Er dynamikk den altoverskyggende prioritering eller finnes det andre aspekter ved gjengivelsen du stiller like strenge krav til?
Høyttalerne kommer til å drives med transistorforsterker på rundt 100W, så følsomhet er ikke høyeste prioritet. Dynamikken er viktigst (har jeg intrykk av). Oppløsning og dybdeperspektiv er litt mindre viktig. Men det kan godt hende jeg endrer prioriteringer etter hvert som jeg får hørt litt mer ulike høyttalere. "Timbre" er viktig. Akustiske instrumenter bør ha en troverdig klang. Lyden kan godt være litt røff. Er ikke så fan av sånn glatt B&W preg. Det blir litt kjedelig.

Det skal ikke være PA-høyttalere altså. :) (Selv om det kan virke litt sånn.)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

theStig skrev:
Merlin VSM ?? Er ikke den oppgitt til "kun" 89 dB da? (selv 89 dB er høyst optimistisk også).
Det har du jaggu rett i. Jeg har lest 98 dB hele tida. :-[ Da er den out of the question.
 
T

theStig

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Er du en ekte DIY dude eller? Hvorfor ikke snekre noe selv?

Forslag: 2x12" PA-mellomtone, båndtweeter med 100 dB følsomhet. Kompletter med 18" aktiv sub.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

theStig skrev:
Er du en ekte DIY dude eller? Hvorfor ikke snekre noe selv?

Forslag: 2x12" PA-mellomtone, båndtweeter med 100 dB følsomhet. Kompletter med 18" aktiv sub.
Som sagt så er jeg ingen snekker. Driver med diy elektronikk. Cd-spillere og forsterkere.

Men hvis det er et ikke så altfor dyrt prosjekt, og det finnes ferdige tegninger og er lett å få tak i deler så er det absolutt interessant med et DIY-prosjekt. Har du noen eksempler på prosjektet du nevner? Er det noen som har bygget det, eller er det bare en idé? Det høres jo utvilsomt interessant ut.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Ville vel tatt med line-arrays i betraktningen hvis jeg var deg. Selah Audio har et par lovende alternativer som gir mye for penga:

http://www.selahaudio.com/id89.html
http://www.selahaudio.com/id52.html

Finnes både som ferdige løsninger og kit. Det optimale er å sette dette opp aktivt med en DEQX eller lignende som pre. ...og gjerne med et par 18-tommere i bunn for å få det helt ultimate skyvet... ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Hm. Jeg har ikke hørt disse, men jeg nevner dem.
Reference 3A Grand Veena. De ligger vel rett under 80K her i Noruego.
Lettdrevne og liker litt watt etter som man kan lese.
De må du putte på lista de DIY-Dude. Prøve å få hørt på.
De er visst 90db følsomme, og har ifra 5,2 til 5,56 ohms last. Det er rimelig snevert!
Da kan ampen få liv i de!

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Selv om de ikke er blant de med høyest db er vel JBL Array 1400 en høyttaler å ta i betrakning i følge dine ønsker?
 
T

theStig

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
theStig skrev:
Er du en ekte DIY dude eller? Hvorfor ikke snekre noe selv?

Forslag: 2x12" PA-mellomtone, båndtweeter med 100 dB følsomhet. Kompletter med 18" aktiv sub.
Som sagt så er jeg ingen snekker. Driver med diy elektronikk. Cd-spillere og forsterkere.

Men hvis det er et ikke så altfor dyrt prosjekt, og det finnes ferdige tegninger og er lett å få tak i deler så er det absolutt interessant med et DIY-prosjekt. Har du noen eksempler på prosjektet du nevner? Er det noen som har bygget det, eller er det bare en idé? Det høres jo utvilsomt interessant ut.
Det er en ide jeg har. Planar-diskanter finnes som kan brukes. Har sett på Stage Accompany SA8535 og Fountek NeoPro5i. Beyma har også nylig kommet med en AMT som heter TPL-150 som også kan være aktuell.

Så kommer problemet.... å finne en 12" med høy følsomhet, god frekvensgang og ryddig waterfall til minst 2 kHz. Jeg har kikket på noen alternativer uten å ha funnet den perfekte driveren enda. Skal gjøre en vurdering av Beyma 12P1000Nd, selv om den egentlig er et rent basselement.

Til bassen er det rikelig utvalg av gode 18"
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Om du roter litt rundt på siden der, finner du litt tester og omtaler om du finner det interessant :)

Mvh
Bjørn
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Hva med Hørning Agathon? Du finner den på Audioart.no. Dette er en høytaler jeg har drømt om å få høre. Lest en del tester, blant annet på 6moons, positive-feedback og stereophile. Må si dette er en høytaler som frister, sensitivitet på 98dB og minimum 6,1 Ohm. Ellers mener jeg du bør sjekke ut alt fra Tannoy Prestige serien.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Jeg kan anbefale Zingali. Jeg vet ikke om de selges i Norge nå men de oppfyller i hvertfall kravene dine. En annen meget god høyttaler er JBL K2 (5500 modellen ligger vel i ditt prisleie). Både Zingali (Studio- og Home Moitor seriene) og JBL har høy følsomhet kombinert med evne til å tåle ekstreme påkjenninger. Flott byggekvalitet får man også. Et annet alternativ kan være Hørning men disse er Lowter bassert og ganske annerledes enn Zingali og JBL.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

theStig skrev:
Merlin VSM ?? Er ikke den oppgitt til "kun" 89 dB da? (selv 89 dB er høyst optimistisk også).

Høy følsomhet i praksis vil jeg si er alt over 95 dB med 8 ohms impedans. Og da begynner alternativene å bli få hvis man også vil ha en høyttaler med litt bass..... En kombinasjon av horn sammen med en aktiv sub kan kanskje være veien å gå?
Kan du forklare hvorfor 89 er optimistisk? Ellers er jeg helt enig i at høyttaleren ikke er spesielt følsom, men impedansen på VSM gjør den langt lettere å drive enn det meste andre av konvensjonelle kassehøyttalere.

VSM er ikke spesielt lettdrevet sammenlignet med det meste andre som nevnes her, det er jeg enig i.
 
T

theStig

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
theStig skrev:
Merlin VSM ?? Er ikke den oppgitt til "kun" 89 dB da? (selv 89 dB er høyst optimistisk også).

Høy følsomhet i praksis vil jeg si er alt over 95 dB med 8 ohms impedans. Og da begynner alternativene å bli få hvis man også vil ha en høyttaler med litt bass..... En kombinasjon av horn sammen med en aktiv sub kan kanskje være veien å gå?
Kan du forklare hvorfor 89 er optimistisk? Ellers er jeg helt enig i at høyttaleren ikke er spesielt følsom, men impedansen på VSM gjør den langt lettere å drive enn det meste andre av konvensjonelle kassehøyttalere.

VSM er ikke spesielt lettdrevet sammenlignet med det meste andre som nevnes her, det er jeg enig i.
På papiret så yter en slik 6,5" driver neppe over 83 dB i bassområdet, så da blir 89 dB litt vel mye. Mulig den stiger på fra 100 Hz og oppover slik at den når 89 dB fra 1 kHz og opp til 20 kHz.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Takk for veldig mange gode tips hittil!

Når jeg sitter her og leser så merker jeg at hornhøyttalere og store "wideband drivers" er det som tiltaler meg mest.

Jeg merker også at jeg har blitt litt forfengelig. Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes alle lowther-konstruksjoner er gresselig stygge. Det samme gjelder Tannoy og til en viss grad plastik-looken til JBL. Sånn utseendemessig er vel også Klipschorn litt uaktuelt. Da er det ikke mange høyttalere igjen på lista, og de få som står igjen er vanskelig å få lyttet til. Det er jo et problem.

På grunn av pris kommer jeg i alle fall til å prøve meg på et sett med Bastanis-høyttalere. Dette er også en mer realistisk oppgradering i overskuelig framtid siden den koster omtrent halvparten av resten av høyttalerne på lista. Hvis pris ikke hadde vært noe tema så ville jeg vel kjøpt Avantgarde Duo Mezzo med én gang, eller Trio for den sakens skyld, men det skjer neppe noen gang.
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Har veldig tro på Bastanis høyttalerne. For mange år siden kjørte jeg noe lignende med et Hammer dynamics sett i en åpen baffel og elteks AV subber med audax 13 tommere. Det låt kuler og krutt!
Hadde nesten samtidig et sett lowther i bakladet horn. Det låt piggtråd.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Escalante Freemont ble nevnt i annen tråd her. Nå er det selvsagt langt over budsjett, men likevel, de har mindre modeller.
 
T

theStig

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Escalante Freemont ble nevnt i annen tråd her. Nå er det selvsagt langt over budsjett, men likevel, de har mindre modeller.
Følsomheten på disse da? Med den diskanten som sitter i de tipper jeg rundt 90 dB. Det er fortsatt litt lite.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Dine ønsker stemmer godt med hvordan jeg ville beskrevet mine Zu Druid, DIY_dude. Bor du i Stavanger området kan du gjerne få låne mine. Zu er ikke høyttaleren for alle, men er du opptatt av "live" musikk, kan disse være tingen for deg.

Lf
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Escalante Freemont ble nevnt i annen tråd her. Nå er det selvsagt langt over budsjett, men likevel, de har mindre modeller.
Det var litt dyrt, ja, og de mindre modellene så ikke like lettdrevne ut. De var pene da. Høy WAF. :)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

ELEL6200 skrev:
Dine ønsker stemmer godt med hvordan jeg ville beskrevet mine Zu Druid, DIY_dude. Bor du i Stavanger området kan du gjerne få låne mine. Zu er ikke høyttaleren for alle, men er du opptatt av "live" musikk, kan disse være tingen for deg.

Lf
Ja, jeg kommer absolutt til å lytte til Zu. Har oppfattet at det er veldig delte meninger om denne høyttaleren, men jeg kan tenke meg at det passer mine preferanser. (Var en som mente at det hørtes ut som å koble cd-spilleren på en gitarforsterker :-\)

Jeg bor dessverre ikke i Stavangerområdet, og forhandleren holder til i Alta sånn som jeg har forstått det. Det er sikkert mange som kjøper slike høyttalere framover, sånn at det blir mulig å få hørt på i nærheten av Oslo. Får satse på det.
 
T

theStig

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Etter det jeg har lest (og kan regne meg fram til) så er Xu høyttaleren nok noe lys i klangen, dvs. den ruller av mye i bånn. Den har nok best av å stå helt opptil en vegg for å få akustisk hjelp i det lavere frekvensområdet, sånn under 3-400 Hz.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

theStig skrev:
Fosse skrev:
Escalante Freemont ble nevnt i annen tråd her. Nå er det selvsagt langt over budsjett, men likevel, de har mindre modeller.
Følsomheten på disse da? Med den diskanten som sitter i de tipper jeg rundt 90 dB. Det er fortsatt litt lite.
Nå vet jeg ikke annet enn jeg har lest, så det er ikke førstehåndskunnskap. Men, anbefalt forsterker fra 1W, 93 dB/1Watt og flat impedanse høres jo bra ut.

http://www.escalantedesigns.com/viewer/home/fremont.asd
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

theStig skrev:
Etter det jeg har lest (og kan regne meg fram til) så er Zu høyttaleren nok noe lys i klangen, dvs. den ruller av mye i bånn. Den har nok best av å stå helt opptil en vegg for å få akustisk hjelp i det lavere frekvensområdet, sånn under 3-400 Hz.
Tenker du da på Zu Druid eller Zu Definition? Er vel sannsynligvis noe forskjell på disse?

Jeg er nok vant til høyttalere med litt lys klang, ettersom jeg er lykkelig Triangle-eier. Denne ruller også en del av nedover i registeret uten at det nødvendig oppfattes som bassfattig.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Nå vet jeg ikke annet enn jeg har lest, så det er ikke førstehåndskunnskap. Men, anbefalt forsterker fra 1W, 93 dB/1Watt og flat impedanse høres jo bra ut.

http://www.escalantedesigns.com/viewer/home/fremont.asd
Nja, den er vel ikke direkte tungdrevet, men kanskje noe midt i mellom. Og så var det dette med prisen da. Hvis jeg skal ha en høyttaler til $15000 så heller jeg nok mer mot Avantgarde.
 
T

theStig

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
theStig skrev:
Etter det jeg har lest (og kan regne meg fram til) så er Zu høyttaleren nok noe lys i klangen, dvs. den ruller av mye i bånn. Den har nok best av å stå helt opptil en vegg for å få akustisk hjelp i det lavere frekvensområdet, sånn under 3-400 Hz.
Tenker du da på Zu Druid eller Zu Definition? Er vel sannsynligvis noe forskjell på disse?

Jeg er nok vant til høyttalere med litt lys klang, ettersom jeg er lykkelig Triangle-eier. Denne ruller også en del av nedover i registeret uten at det nødvendig oppfattes som bassfattig.
Det var Druid jeg tenkte på her. Definition er nok betrakelig mer korrekt i klangbalansen.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Hvorfor skal du ha så lettdrevet høyttaler hvis du skal bruke en 100W forsterker?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Den henger jeg meg på! Og er du lykkelig Triangle-eier, hva med å kikke på en større modell? Jeg mener, om du er lykkelig, hvorfor oppgradere? Det er DA det har en tendens til å bli tidkrevende,dyrt eller frustrerende...eller alle tre tingene! Her snakker jeg forøvrig med en betydelig grad av egne opplevelser i bunnen.. ;)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Fosse skrev:
Hvorfor skal du ha så lettdrevet høyttaler hvis du skal bruke en 100W forsterker?
Dynamikk. Du får ikke dette med en tungdrevet høyttaler. 100W er heller ikke ekstremt mye, selv med en lettdrevet høyttaler. Zu Definition takler fint 500W.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

impulse skrev:
Den henger jeg meg på! Og er du lykkelig Triangle-eier, hva med å kikke på en større modell? Jeg mener, om du er lykkelig, hvorfor oppgradere? Det er DA det har en tendens til å bli tidkrevende,dyrt eller frustrerende...eller alle tre tingene! Her snakker jeg forøvrig med en betydelig grad av egne opplevelser i bunnen.. ;)
Hehe. Jeg mener at jeg er fornøyd med høyttalerne i den prisklassen jeg opererer i nå. Jeg mente ikke at jeg kommer til å ta vare på høyttalerne i evig tid, eller at de innhar alle kvaliteter jeg er ute etter.

Dyrere Triangle-modeller er ikke aktuelt. Disse er veldig tungdrevne. Synd. Magellan-serien ser jo utrolig lekker ut.
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Når jeg kikker rundt på forskjellige gallerier med hornhøyttalere får jeg inntrykk av at de fleste foretrekker slike høyttalere sammen med single ended triodeforsterkere. Det er gjerne ikke tilfeldig...

Du kan bruke 100W på Avantgarde, men du får sikkert ikke bedre lyd enn med en 2-10W SE rørforsterker. IMO.
 
U

utgatt60135

Gjest
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

DIY_dude skrev:
Fosse skrev:
Hvorfor skal du ha så lettdrevet høyttaler hvis du skal bruke en 100W forsterker?
Dynamikk. Du får ikke dette med en tungdrevet høyttaler. 100W er heller ikke ekstremt mye, selv med en lettdrevet høyttaler. Zu Definition takler fint 500W.
?

Er det noen klar semmenheng mellom dynamikk og følsomhet? At horn gir god dynamikk er vel velkjent men har det noe med følsomheten å gjøre?
Du kan da spille rimelig høyt med 100W med middels følsomhet. Eller du synes det låter så mye bedre på svært høy volum? Eller har du et meget stort rom?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Sv: Følsomme lettdrevne høyttalere i prisklassen rundt 100 000,-?

Jeg skjønner poenget til DIY_dude. For, horn har en dynamikk jeg opplever du ikke finner andre steder. Det jeg stusser på er at dersom dynamikk er den altoverskyggende prioritering så hadde jeg valgt horn og tilhørende rør, men det er meg. Derfor har jeg i utgangspunktet problemer med å forstå en del av kanditatene.

Lyngen, dynamikk og volum er så vidt jeg kan skjønne ikke samme sak. Dynamikk har med hurtighet og konstrast å gjøre IMHO.
 
Topp Bunn