Ingen av alternativene er "feil".Enkelte beskriver såkallte lettdrevne høyttalere som "skrikerunger",men da har de ikke hørt stort av hva som er å finne,verken av gamle eller nyere høyttalere.-Som nevnt tidligere i tråden,er alt avhengig av hva du putter på hva.
Kanskje man kan lure litt på hvorfor noen i det hele tatt gidder å konstruere lavimpedanshøyttalere lenger,men det er jo selvfølgelig ikke så enkelt.
De fleste høyimpedanshøyttalere er av type stativ/bokhylle.Det er en mulighet for de som ikke vil bruke så veldig mye penger på å få god lyd;for det FÅR du faktisk med mange av disse fornuftige konstruksjonene.-Og de kan i mange tilfeller lure deg til å tro at du hører på et langt større anlegg,enn det du faktisk gjør. Da er jo alt bare velstand,er det ikke?
Vel,dette er et sammensatt spørsmål,og kommer du i konflikt med målerne,så er jeg redd de temmelig raskt kan fortelle deg at du er blitt "lurt".
Digre,gode forsterkere med stor strømforsyning,(ikke nødvendigvis med så gedigen ut-wattstyrke) er tingen om du ønsker et fulltonalt system.Det forutsetter naturligvis at både forsterker og høyttalere matcher noenlunde godt,og det vil også uvillkårlig sette krav til fysisk størrelse på høyttalerne.Ikke det at så mange høyttalere av en viss kvalitet,og med en rimelig stor fysisk størrelse normalt er av høyimpedans-type. Det er i all fall skjeldent.Unntakene kan finnes i blandt; først og fremst hornhøyttalere.-De igjen , kan gjerne takle begge deler like godt,alt noget avhengig av ørene som hører. Dog har jeg til gode å høre noen høyttaler-overhodet-som ikke liker mye strøm!
lavimpedanshøyttalere påsatt rikelig strøm fra,formodentlig,kraftige forsterkere,vil vel i de fleste tilfeller gi det "ærligste" resultatet,men i disse dager,der lyd normalt sett er ødelagt fra kilde,så er det sannelig ikke godt å avsi en empirisk dom over dette.Jeg har hørt store ting fra begge deler,og synes vel at enhver kan avgjøre dette selv. PS.Sub-løsninger er ikke tatt med i denne uhøytidelige vurderingen,ettersom jeg har til gode å høre troverdig bass fra slike. (Og da var det vel den siste setningen som skulle ta troverdigheten bort fra resten av innlegget,men det får bare skure!)
Mvh Rune