Følsomhet og impedans.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvorfor velger de fleste produsenter å konstruere høyttalere med lav(ere) følsomhet og lav(ere) impedans, når veldig mange forbrukere foretrekker høy følsomhet og "snill" impedanskurve?

Fordeler og ulemper?

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
er vel like mange forbrukere som ønsker seg det motsatte. Dette er jo tross alt bare to forskjellige løsninger for å komme til målet.

lav følsomhet = et ønske om å oppnå flatest mulig frekvensgang, ved å dempe ned alle topper til laveste punkt oppnår
en desverre kunn følsomheten til den laveste dippen.
Men en kan få til små kabinetter og enklere plasserbare løsninger, fordi en ikke er så avhengig av
refleksjoner og lignende

høy følsomhet = benytte seg av refleksjoner og rettningsbestemme / "forsterke" lyden ved hjelp av horn eller andre
løsninger gir en mulighet til å skape den frekvenskgangen en ønsker.
kabinettene/løsningene blir stort sett store.

lav følsomhet = krever somregel mye gain for å klare å få ut nokk lyd.
lav impedans = krever somregel mye strøm for å klare å opprettholde spenningsnivået når en treffer de latterlige lave
impedansedippene.

Høy følsomhet = krever at forsterkeren er stille, svært stille, alt forsterkerstøy vil gi mye støy for lytteren.
"høy" impedans = gir forsterkeren lettere arbeidsforhold og en slipper mye gain og derav også mye av støyet i punktet
over.

joda mange mange andre grunner, men gud bedre alt er jo morro =)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk for oppklaring på noen punkter. :)

I min bok er "lettdrevne" og "snill last" positivtladne ord, i motsetning til "tungdrevne" og "tung last". Skyr ofte unna høyttalere med sistnevnte karakteristikker. Tror ikke jeg er alene om dette. Synes derfor det er rart at såpass mange konstruktører utelukker seg selv fra en slik potensiell kundegruppe.

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Dette er nokk litt øye som ser, og uansett er en nødt til å ta hensyn til dette når en setter sammen et system
Komponentene bør passe til værandre.

Dette går jo begge veier, det er ingen åpenbare fordeler med for tungdrevne høytalere på en 2x gain 3w rør amp.
Men på et sett klipch k-horn er det jo perfekt

På et sett med celestion sl600si ville dette blitt alt alt for knapt med 2x3w, og en forsterker med noe mer effekt, og i alle fall mere strøm være å foretrekke, kanskje en klasse A transistorforsterker eller en rør amp med noe mer troughput.

Hvorfor er det slik at effekt ikke betyr alt?:

Når det kommer til effekt på tungdrevne lav-impedanse høytalere, så er det viktig at effekten kan moduleres fritt mellom strøm og spenning.
Hvorfor det?, forsterkeren er jo opplyst med en hvis effekt og da skal den jo klare den effekten hele tiden?

Tja, forsterkeren er somregel opplyst med hvilken effekt de vil avgi ved 8 eller 4 ohm.
Hvis en forsterker har 10w ved 8ohm, men har en maks strømkapasitet på 1,25 amp.
(dette vil si at den kan svinge med 10v på utgangen ved 8 ohms last og 1,25A strøm.)
Hva skjer da når impedansen synker ned mot kanskje 2ohm?
Utsvinget på spenningen skulle fortsatt holdt 10v, men for å opprettholde dette måtte da forsterkeren har klart å levere 5A, dette klarer den ikke og signalet på utgangen blir forvrengt/klipt.

Fort gjort å føle seg lurt, når en har kjøpt en forsterker som skulle avgi 10w, men som egentlig max klarer 2,5w i de vanskelige partiene av impedansekurven til høytaleren. I dette tilfellet hadde en kanskje kommet bedre ut av det hele med en amp som gav 5w i 8 ohm og som klarte 5A.

Mange blir nokk skuffet over total opplevelsen hvis de kobler opp et sett tungdrevne impedanse-vanskelige høytalere på feil forsterker. Og det er da fort gjort å knytte disse tingene opp i mot negative tanker.
Problemer er til for å løses, og en er da nødt til å ta hensyn til disse tingene når en velger forsterkere.

Men en kjøper da ikke porche for å pløye jordet.
og traktoren funker dårlig på vålerbanen =)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mulig jeg er treg nå, men det meste av det du skriver, peker mot at det bør være en kamp mellom konstruktører å komme opp med den mest lettdrevne høyttaleren med den "snilleste" impedansen. Men det er jo, merkelig nok, ikke tilfelle.

Gode watt er dyre, og dyrere blir det hvis du skal ha/må ha mange av dem. Jo færre man kan klare seg med, desto bedre.

Ok, for å snu litt på spørsmålet mitt: Hva er ulempene med lettdrevne og "snille" høyttalere?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
vinagunner skrev:
----
Ok, for å snu litt på spørsmålet mitt: Hva er ulempene med lettdrevne og "snille" høyttalere?
Ulemper:
Enten prisen, størrelsen, eller så er de laget litt for enkelt (IMHO). Som. fx. fulltone...som ofte er et stort kompromiss
(lite bass (kan påvirkes noe med god kasse/horn-konstruksjon) og avrulling av diskant før 12-15kHz...)

Arne K

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
tommelfingelregel :vrient å få mer enn to av tre:
1 [x]liten størrelse
2 [x]høy effektivitet
3 [x]dyp-frekvensrespons

Høyeffektive høytalere i små kabinetter som går dypt i bassen.. er en utfordring....

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Ingen av alternativene er "feil".Enkelte beskriver såkallte lettdrevne høyttalere som "skrikerunger",men da har de ikke hørt stort av hva som er å finne,verken av gamle eller nyere høyttalere.-Som nevnt tidligere i tråden,er alt avhengig av hva du putter på hva.
Kanskje man kan lure litt på hvorfor noen i det hele tatt gidder å konstruere lavimpedanshøyttalere lenger,men det er jo selvfølgelig ikke så enkelt.
De fleste høyimpedanshøyttalere er av type stativ/bokhylle.Det er en mulighet for de som ikke vil bruke så veldig mye penger på å få god lyd;for det FÅR du faktisk med mange av disse fornuftige konstruksjonene.-Og de kan i mange tilfeller lure deg til å tro at du hører på et langt større anlegg,enn det du faktisk gjør. Da er jo alt bare velstand,er det ikke?
Vel,dette er et sammensatt spørsmål,og kommer du i konflikt med målerne,så er jeg redd de temmelig raskt kan fortelle deg at du er blitt "lurt".
Digre,gode forsterkere med stor strømforsyning,(ikke nødvendigvis med så gedigen ut-wattstyrke) er tingen om du ønsker et fulltonalt system.Det forutsetter naturligvis at både forsterker og høyttalere matcher noenlunde godt,og det vil også uvillkårlig sette krav til fysisk størrelse på høyttalerne.Ikke det at så mange høyttalere av en viss kvalitet,og med en rimelig stor fysisk størrelse normalt er av høyimpedans-type. Det er i all fall skjeldent.Unntakene kan finnes i blandt; først og fremst hornhøyttalere.-De igjen , kan gjerne takle begge deler like godt,alt noget avhengig av ørene som hører. Dog har jeg til gode å høre noen høyttaler-overhodet-som ikke liker mye strøm!
lavimpedanshøyttalere påsatt rikelig strøm fra,formodentlig,kraftige forsterkere,vil vel i de fleste tilfeller gi det "ærligste" resultatet,men i disse dager,der lyd normalt sett er ødelagt fra kilde,så er det sannelig ikke godt å avsi en empirisk dom over dette.Jeg har hørt store ting fra begge deler,og synes vel at enhver kan avgjøre dette selv. PS.Sub-løsninger er ikke tatt med i denne uhøytidelige vurderingen,ettersom jeg har til gode å høre troverdig bass fra slike. (Og da var det vel den siste setningen som skulle ta troverdigheten bort fra resten av innlegget,men det får bare skure!)
Mvh Rune :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Rune.U skrev:
lavimpedanshøyttalere påsatt rikelig strøm fra,formodentlig,kraftige forsterkere,vil vel i de fleste tilfeller gi det "ærligste" resultatet...
Mvh Rune :)
"Danes don't lie", påstod Dynaudio, produsent av (stort sett) tungdrevne og watt-sultne høyttalere ;D

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Er vel slik at en del forsterkere spiller på sitt beste med tungdrevne høyttalere selv om ikke volumet vil løfte taket på huset? :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Kanskje på sin plass å minne om at impedans og følsomhet er innbyrdes uavhengige størrelser. (et supereffektivt hornsystem kan godt være 8 ohm, en tungdrevet stativht 4 ohm). Kun i en forbindelse er det et visst sammenfall (såvidt jeg vet), og det av praktiske grunner: Hodetelefoner til bruk med batteridrevne forsterkere: Sistnevnte kan ikke yte særlig stort spennings-sving, men derimot gi fra seg mye strøm på en gang, dette passer utmerket med lav impedans, dvs lav motstand i svingspolen. (og man sørger gjerne samtidig for at en hodetelefoner til portabelt bruk har lette membraner etc). Men som sagt, det er bare en praktisk sak. Det må være direkte feil å bruke "lav impedans" som synonym til "høy følsomhet". No

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Det er ikke kun i høretelefoner dette sammenfaller.
Desuten oppfatter jeg deg slik at du mener 30-600ohm Ohm i høretelefoner som vanskelig impedans.
De fleste vil heller si omvendt, for lav impedans og du er tvunget til å kunne levere høy strøm.
Spennings forsterker i seg selv er "lettere" å få til, (mindre fysiske komponenter og billigere deler, kabler)

I tillegg til dette er det ofte slik at store tilpassninger i delefilter og elementets egen impedans desverre ikke er flat over hele frekvenspekteret den måtte dekke, dermed får en ofte en noe feilinformerende verdi ved å kun lese ut nominal impedans.

La oss ta for oss et eksempel, der jeg i det minste vet hva jeg snakker om Celestion sl 600si.
Celestion sl600si har en impedans gjennomsnittlig på 8ohm. Men faller alike vel ned mot 3,5 ohm på det værste. Like over 4000Hz, og fortsetter med det frem til 18000Hz, og etter dette ruller diskanten av av seg selv.
3,5 ohm og en følsomhet på 82db er tungdrevet, og kan være noe å bryne seg på for mange av de gjennomsnittlige forsterkerene i det Norske hjem.

Et eksempel til er B&W 805, lav følsomhet 87db, men her har de faktisk gått litt andre vegen og opplyst en nominal impedans på 4ohm.
Men høytaleren faller bare enkelte ganger innom 4ohm, ville kanskje si at den heller er 6ohm?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vinagunner skrev:
Hvorfor velger de fleste produsenter å konstruere høyttalere med lav(ere) følsomhet og lav(ere) impedans, når veldig mange forbrukere foretrekker høy følsomhet og "snill" impedanskurve?
Godt spørsmål! Jeg mener at vi må se følsomhet og impedans som to uavhengige størrelser her. Følsomheten lider av den jernharde loven som kise nevner: Små kabinetter, dyp bass og høy følsomhet - velg to, men du får ikke alle tre. Derfor er det helt klart et marked for små, stuevennlige høyttalere (som mor aksepterer) og som oppgir et lavt -3 dB-punkt i brosjyren (far leser spesifikasjonene). Forsterkerwatt har jo blitt så billige, og musikken er så komprimert at du knapt trenger mer enn 3-4 watt uansett, så følsomheten har ikke så mye å si lenger. Kanskje.

Impedansen er en annen skål. Hvis forsterkeren er begrenset av lav rail-spenning, slik at spenningssvinget over høyttalerterminalene ikke blir spesielt stort, er den eneste måten du kan dra noe særlig effekt ut av den å tvinge den til å levere mye strøm. Som kjent er effekt = strøm x spenning, og strøm = spenning / motstand, sånn at du drar mer strøm ved å ha lavere seriemotstand, dvs impedans. Bilhøyttalere er gjerne 2 eller 4 ohm, fordi forsterkeren må forholde seg til 12 V forsyningsspenning fra batteriet. Hvis forsterkeren kan levere nok strøm, fungerer dette helt utmerket. Men forvrengningen stiger med økende strøm, så det kan låte litt hardt i toppene hvis man skrur opp.

Da er det kanskje ikke rart at hardt komprimert musikk "låter best" på en del anlegg, siden de er sjanseløse til å gjengi realistisk dynamikk uten å forvrenge når strømtrekket nærmer seg grensen.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Husker jeg i "mitt forrige hifi-liv" alltid jaktet på høyttalere der impedansen (teoretisk) aldri dukket under 5 Ohm til mine rørforsterkere, og følsomheten burde ligge på minst 89+db. Og det var ikke så mange kandidater, nei!

Mulig jeg har blingset, men kan ikke se at noen av dere har nevnt "dempingsfaktor". Fint om noen tar seg bryet og oppklare/forklare hva denne har å si.

"Lettdrevne høyttalere blir av noen karakterisert som skrikeunger"... ;D...Morsomt! ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dempingsfaktoren er et annet uttrykk for utgangsimpedans på forsterkeren. Den er nominelle 8 ohm / utgangsimpedans, sånn at en forsterker med utgangsimpedans 0,08 ohm får en dempefaktor på 100. Den "dempefaktoren" høyttaleren ser er forsterkerens utgangsimpedans pluss seriemotstanden i høyttalerkabelen. Hvis den blir for lav, vil frekvensgangen i systemet begynne å følge impedansgangen i høyttaleren, noe som ikke er en god ting. I de aller fleste tilfeller er den mer enn god nok. Uansett er dette en spec på forsterkeren, ikke på høyttaleren.

http://www.audioholics.com/education/amplifier-technology/damping-factor-effects-on-system-response

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Dempefaktor ja,, etter å ha opplevd forskjellen mellom to sluttrinn hos meg, med hhv, 20 kontra 1200 i dempefaktor, hadde det vært kjekt om noen kunne opplyse om dette.

Høyttalerene; 93db, men dipper ned mot 3 ohm(husker ikke hvilket frekvensområde), men skal ifølge produsent være en forholdsvis grei last for de fleste forsterkere.

Opplevde at den ampen med dempefaktor på 20, spillte fletta av den som hadde stålkontroll med dempefaktor 1200. Derfor lurer jeg fælt på hvordan dette henger sammen. Har en teori, men vil gjerne høre hva andre mener. 8)

O

Oblivion

Gjest
musicman skrev:
Dempefaktor ja,, etter å ha opplevd forskjellen mellom to sluttrinn hos meg, med hhv, 20 kontra 1200 i dempefaktor, hadde det vært kjekt om noen kunne opplyse om dette.

Høyttalerene; 93db, men dipper ned mot 3 ohm(husker ikke hvilket frekvensområde), men skal ifølge produsent være en forholdsvis grei last for de fleste forsterkere.

Opplevde at den ampen med dempefaktor på 20, spillte fletta av den som hadde stålkontroll med dempefaktor 1200. Derfor lurer jeg fælt på hvordan dette henger sammen. Har en teori, men vil gjerne høre hva andre mener. 8)
Helt enkelt forklart har ampen med dempefaktor på 20 en høyerer utgangsimpedans.
Denne høyere utgangsimpedansen resulterer i at den kombinerte Q faktoren for forsterker, kabel og høyttaler blir høyere, og dette resulterer i at du får en EQ i bassområdet og høyttaleren vil kanskje spille en oktav dypere og med et hevet output opp til kanskje ca. 200Hz.

De fleste høyttalere har en lav Q faktor og hvis en selv tweaker denne Q faktoren opp til 0.707 så vil det spille desidert best.
Lavere Q enn 0.707 og bassnivået vil falle for raskt og en får for mye nivå (ofte i 50 - 70Hz området) over resonans for bass elementet.
Høyere Q enn 0.707 og bassnivået vil starte å falle allerede fra 200 - 300Hz og en får økt nivået under resonans, men sansynligvis uten noe særlig basskontroll.

Lavere Q enn 0.707 og bassnivået vil falle for raskt og en får for mye nivå (ofte i 50 - 70Hz området) over resonans for bass elementet.
Det er dette de fleste sliter med og feilaktig tror det er rommet som må dempes for å "sluke" energien i 50 - 70Hz området som skyldes missmatch / feiltuning av bass systemet..

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Herrejesus, det skal ikke være lett, har jeg skjønt. Mye å holde styr på! ::) ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
musicman skrev:

Som diyAudio sier: Dette kan påvirke frekvensgangen og få den til å "skygge" impedanskurven i høyttaleren som en mer eller mindre vellykket EQ-profil.

I tillegg er det vanskelig å endre bare én ting, så kanskje det var mye annet som var forskjellig også mellom de to forsterkerne. Dempefaktor 20 tyder på rør eller noe med veldig lite negativ feedback i kretsen, mens dempefaktor 1200 formodentlig er en "vanlig" transistorforsterker med normal bruk av negativ feedback. Derfor vil jeg tippe at forvrengningsspektret i disse to også vil være helt forskjellig når det drar seg til litt, uten at det har noe med dempefaktoren som sådan å gjøre. Den er bare én konsekvens av kretsløsningen, og kanskje ikke den viktigste konsekvensen heller.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Veldig bra, mine herrer. Lærerikt! :)

Er det en grei tommefingerregel at forsterkere med lav dempefaktor er ikke noe gunstig sammen med "lavimpedante" og "tungdrevne" høyttalere da?

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
diyAudio skrev:
De fleste høyttalere har en lav Q faktor og hvis en selv tweaker denne Q faktoren opp til 0.707 så vil det spille desidert best.
Høyere Q enn 0.707 og bassnivået vil starte å falle allerede fra 200 - 300Hz og en får økt nivået under resonans, men sansynligvis uten noe særlig basskontroll.
Dette er ikke riktig.
Q-verdi på 0.707 ved systemresonans gir maksimum flat amplitude. Lavere q-verdier gir en tidligere avrulling - ofte fra 200 Hz eller høyere. En lav q-verdi har i seg selv ingen sammenheng med dårlig basskontroll. Høyere q-verdier enn 0.707 gir en brattere avrulling, og blir q-verdien høy nok får du tilogmed en topp ved systemets resonans.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vinagunner skrev:
Er det en grei tommefingerregel at forsterkere med lav dempefaktor er ikke noe gunstig sammen med "lavimpedante" og "tungdrevne" høyttalere da?
Nja, tja, jo, kanskje. ;)

Kombinasjonen av lav dempefaktor (i praksis rørforsterker med begrenset evne til å levere strøm) og en lavimpedant/tungdreven høyttaler virker som noe i retning av dyreplageri, spesielt hvis den impedansen også varierer voldsomt med frekvens. Høy utgangsimpedans (dvs lav dempefaktor) på forsterkeren går nok best i hop med lettdrevne høyttalere med flatest mulig impedans for å få en tilnærmet rett frekvensgang.

Det er nok en grunn til at høyeffektive hornhøyttalere og super-enkle konstruksjoner med en eneste fullfrekvensdriver uten noe delefilter ofte finnes i nærheten av rørforsterkere.

O

Oblivion

Gjest
grelv skrev:
diyAudio skrev:
Dette er ikke riktig.
Q-verdi på 0.707 ved systemresonans gir maksimum flat amplitude. Lavere q-verdier gir en tidligere avrulling - ofte fra 200 Hz eller høyere. En lav q-verdi har i seg selv ingen sammenheng med dårlig basskontroll. Høyere q-verdier enn 0.707 gir en brattere avrulling, og blir q-verdien høy nok får du tilogmed en topp ved systemets resonans.

mvh
Sjekk hva du skriver - det blir selvmotsigende  ;)
Ikke umulig at jeg også har uttrykt meg uklart og motsigende.

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
vinagunner skrev:
Tommelfingerregelen er at en (for) lav dempningsfaktor er mindre gunstig dersom høyttaleren har sterkt varierende impedans gjennom sitt frekvensområde.

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
diyAudio skrev:
grelv skrev:
[Dette er ikke riktig.

mvh
Sjekk hva du skriver - det blir selvmotsigende ;)
Ikke umulig at jeg også har uttrykt meg uklart og motsigende.
Typiske q-verdier ved systemresonans:
(EDIT: forminsket bildet litt).

Vedlegg

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
grelv skrev:
vinagunner skrev:
Tommelfingerregelen er at en (for) lav dempningsfaktor er mindre gunstig dersom høyttaleren har sterkt varierende impedans gjennom sitt frekvensområde.
Den er grei! :D

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Mine høytt har ikke en spesiellt varierende impedansekurve, sikkert derfor det går bra med mine to stk mc - 275. ;)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det er vel ikke sånn at dempefaktoren alene avgjør hvor lasttolerant en forsterker er? Forsterkere med lav utgangsimpedans kan jo også bli påvirket dersom lasten varierer veldig over frekvensspekteret. Sånn sett er det mulig å oppleve at en forsterker med middels høy dempefaktor har bedre kontroll over en vanskelig høyttaler sammenlignet med en forsterker med ekstremt høy dempefaktor.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dempefaktoren viser bare ett tall, 8/utgangimpedans. Utgangsimpedansen kan være frekvensavhengig, sånn at det tallet kan vise seg å være dårlig der det trengs mest. Dessuten reagerer forsterkeren på fasevinkelen, ikke bare på størrelsen av impedansen. Lav impedans og stor fasevinkel får de fleste forsterkere til å svette, men noen svetter mye mer enn andre.

http://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html

Topp Bunn