Diverse Får dere lov å ha anlegg og vinylen i godstua?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Kona mi er av og til opptatt av hvordan andre har det hjemme og hva de respektive fruene tillater av forsterkeri, div avspillere og høyttalere i godstua?
    For ikke å snakke om platesamlinger?

    Jeg anser meg sjøl som relativt heldig da kona er glad i musikk, så jeg får bruke den mest egna plassen til utstyret i stua, men jeg sliter litt når det gjelder plasseringen av cd'er og LP'er, så det blir liksom bare et selektivt utvalg som får plass. Jeg kan innvilges noe mer plass, hvis jeg finner egnede møbelløsninger til vinylen.
    Vet noen om egnede møbler til vinyl? Veggplassen jeg har til rådighet er ca b120xh220 cm. Det er et pluss med feks dører i møbelet.

    /Per Olav
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har (hoved)anlegget i kjellerstua og er fornøyd med det. Eget rom er gull. Spesielt når kona ikke deler hverken interesse eller musikksmak. Ikke er det noen egnet plass til det i stua oppe heller, og da er det bedre at anlegg nr. 2 og TV-kroken befinner seg der og kan brukes av henne når jeg spiller musikk nede. ...Og hun har rett i at et digert musikkalter med synlig kabelspaghetti og 10-12 bokser ikke er spesielt pene å ha i stua. ;)

    Reagerer forøvrig på "får lov". I et forhold må det tas hensyn og gjøres kompromisser begge veier.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har all audiofile vinylen oppe, og resten er bært ned i kjellerstua for jeg måtte ha mere hyller, og det var ikke mere plass i stua. Stereoen står også i stua i full bredde. For ordens skyld så har jeg ikke samboer, så jeg gjør som jeg vil der. :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Alltid hatt anlegg i stua, aldri vært noe problem. Ikke med cd's eller lp's heller. Har kjerring og en skokk med unger, fungert helt greit med få tiltak for å redde plater - anlegg.
    Nå om dagen har jeg kjellerstue med mitt "skrot" og fruen har eget anlegg oppe.
    Alle nøyd :)
    Ting til å ha cd's og lp's i, finns garantert møbler der ute som kan huse denslags.

    Men...Dazed har ett poeng. Deler man ikke interessen kan det bli tuglete å ha både anlegg og musikk (cd's/lp's) i stua, vil jeg tro.

    /jan
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Kona og jeg har samme musikksmak. Thank God! Oppe i stua har vi 2 anlegg + surround til TV. Plater og CDer nede i kjellerstuen hvor 3. anlegget står. Men, som Kabeldragern skrev: stereo først, så resten. Møbler til vinyl er det skrevet om tidligere både med og uten dører; kikk litt rundt. :cool:
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her er hifi helt OK. Med visse begrensninger. En stue kan med fordel se ut som en stue - ikke som et demo-rom i en hifibutikk. Det skal være plass for andre i huset - særlig da barna var små, var dette et viktig poeng. Kabelsalat har verken kona eller jeg sansen for. Vi var heller ikke begeistret for de ørten variantene av CDhyller som invaderte oppholdsrommene - en av de viktigste grunnene for oss til å begynne med å kjøre trådløst fra harddisk. Hifi bakfra er helt uakseptabelt - den eneste grunnen til at det nå står et par - ytterst velspillende - Beolab 5 i stuen. Men i TVstuen har jeg 8 bokser stående synlig - pluss to høyttalere og en sub - og kona synes det er litt tøft.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Anlegget i stua? Tørr ikke foreslå det.
    Vinyl i stua? Tørr ikke tenke tanken engang (selv om fruen påstår hun ikke kan lese tankene mine).
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har Ikke kone eller samboer.

    Gjør derfor som jeg vil angående stereo - tv - osv.

    Outboard kan stå på badet hele vinteren, og kjøkkengulvet kan være dekket av mc, eller båtdeler som skal fikses eller lakkeres.

    Men har jo fått noen kommentarer på 2 sett med høytalere - av anseelig størrelse.
    Dette av søstre eller dama til broderen.

    Samler også på alt, restaurerer, filer, pusser, blånerer, lakkerer - gjerne i stua......

    Men fikk snekret meg en utebod i sommer, er nesten fylt opp - blir å bruke den litt rep - hvis det ikke blir for kaldt da.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Enhver får innrette seg som han vil - eller kan. Vær glad så lenge kona ikke blander seg inn i hva slags anlegg du skal kjøpe. F.eks. "Få den Luxman-snurra ut av huset. Oracle er mye penere."
     

    commodus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Nå er jeg alene, så gjør som jeg vil i stua! Men da jeg kjøpte huset, var det med samboer! Jeg sa bare at ho fikk gjøre hva F ho ville i huset, bare jeg fikk bestemme hvordan stereoen skulle stå! gikk fint det;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    heldigvis eier ikke kona boligen alene, så jeg slipper å spørre om lov til å ha ting i stua.

    lurer på om jentene har et tilsvarende forum, f.eks. vasesentralen.no, der de spør hverandre om de får lov av sine menn til å sette opp noen vaser i stua.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    Har eget lekerom. Men lekene sprer seg litt over alt. Bra jeg bor alene. ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anlegg med grammofon og LPer står i hovedstuen her. Har neppe mer enn 300 LPer så de står i bunnen av hyllene med elektronikken i. CDene er stuet vekk for lengst. Her brukes Logitech/Squeeze-server til det digitale.
    Elektronikken og LPene bor i passe store Montana-enheter.

    Plassering av høyttalere ble gjort først her, så resten av møblementet. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har anlegget i stua. Vi er heldigvis glade i musikk begge to. TVen, derimot, er kastet ut, og står i dertil egnet rom.

    mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    heldigvis eier ikke kona boligen alene, så jeg slipper å spørre om lov til å ha ting i stua.

    lurer på om jentene har et tilsvarende forum, f.eks. vasesentralen.no, der de spør hverandre om de får lov av sine menn til å sette opp noen vaser i stua.
    Vasesentralen.no? et forum jeg har skikkelig lyst til å bli bedre kjent med
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    heldigvis eier ikke kona boligen alene, så jeg slipper å spørre om lov til å ha ting i stua.

    lurer på om jentene har et tilsvarende forum, f.eks. vasesentralen.no, der de spør hverandre om de får lov av sine menn til å sette opp noen vaser i stua.
    Vasesentralen.no? et forum jeg har skikkelig lyst til å bli bedre kjent med
    Er det ikke "Vasesentralen" vi er på?
    I hvertfall nok VAS her:rolleyes:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    LPene i stua er ikke snakk om, men det har vi ikke plass til likevel, så vi slipper å krangle om det. Dermed står ikke platespillerne der heller, og ting blir litt enklere. De store CD-hyllene i stua er smekkfulle, alt annet enn klassisk er rippet og stuet vekk. Forsterkeren er skult i et elegant møbel, men godlyd i stua det er vi enige om at vi må ha, og høyttalere må til. Selv om vi begynner å bygge lytterom i kjelleren til vinteren.
    Kona mi er ansvarlig for designet av verdens første Monopulse 82A i gunmetal black og french blue, var litt kritisk til utseendet på Harbeth SHL5 da de kom, men liker lyden like godt som jeg, og hun kunne tenke seg å sette Quad ESL63 i stua og Harbeth i kjelleren.
    En gang fortalte hun at en kollega hadde vist henne bilde av noen tyske høyttalere som hun syns var veldig stilige. Jeg fant fort ut at de het noe sånt som MBL....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kompromiss må til. Eg har alltid hatt eit brukbart stereoanlegg i stova, men no har vi for fyrste gong også TV der. Tynnaste eg fann, men likevel - lyden er litt mindre enn optimal.... men med høgtalarar av brukbar kvalietet, er det likevel betre enn det eg har slått meg til tåls med tidlegare.

    Stova måtte også malast etter at dei nye høgtalarane kom i hus, og godstolen er skifta ut med ein polsk vinkelsofa av sånn kvalitet vi ikkje skal snakke mykje om. Gardinene er også litt for tynne etter min smak (som tilseier at tyngre gardiner dempar litt meir) Dette vil nok endre seg ved neste korsveg, tilseier erfaringar eg har gjort meg....

    Eg skal ikkje klage. Vinylen er stort sett i stova, men eg har eit fjernlager der ca 50% av platene står. Eg har fire årlege obligatoriske revisjonsøkter på kva som skal bytast ut mellom stova og fjernlageret. I år har eg spelt mest Spotify, av ein eller annan grunn....
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Har HiFien på eget rom. Ikke fordi det ikke hadde vært akseptert i stua, men ganske enkelt fordi kona hverken er spesielt interessert i å lytte til musikk eller har interesse for HiFianlegg. Hadde det stått i stua tror jeg ikke det hadde blitt mye benyttet. Fordelen er jo at hun knapt nok vet hva jeg har, så lenge det holdes innenfor akseptable økonomiske rammer.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Enhver får innrette seg som han vil - eller kan. Vær glad så lenge kona ikke blander seg inn i hva slags anlegg du skal kjøpe. F.eks. "Få den Luxman-snurra ut av huset. Oracle er mye penere."
    Oj, det var akkurat det hu gjorde, likte ikke thorensen min. Men var storfornøyd da jeg bytta til en Well Tempered Classic :cool:
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Har anlegg i både stue og kjellerstue med flere par høytalere og måtte jeg spurt fruen om lov så hadde jeg byttet ho ut! ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har (hoved)anlegget i kjellerstua og er fornøyd med det. Eget rom er gull. Spesielt når kona ikke deler hverken interesse eller musikksmak. Ikke er det noen egnet plass til det i stua oppe heller, og da er det bedre at anlegg nr. 2 og TV-kroken befinner seg der og kan brukes av henne når jeg spiller musikk nede. ...Og hun har rett i at et digert musikkalter med synlig kabelspaghetti og 10-12 bokser ikke er spesielt pene å ha i stua. ;)

    Reagerer forøvrig på "får lov". I et forhold må det tas hensyn og gjøres kompromisser begge veier.
    Har HiFien på eget rom. Ikke fordi det ikke hadde vært akseptert i stua, men ganske enkelt fordi kona hverken er spesielt interessert i å lytte til musikk eller har interesse for HiFianlegg. Hadde det stått i stua tror jeg ikke det hadde blitt mye benyttet. Fordelen er jo at hun knapt nok vet hva jeg har, så lenge det holdes innenfor akseptable økonomiske rammer.
    Ca samme opplegg her i huset.

    Dessuten er det greit å kunne henge opp akustikk plater etc på gutterommet uten å ta hensyn.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    "Får dere lov til...." har et aldri så lite hint av myk mann over seg. Det sier seg selv at mannen bestemmer i heimen.:cool:

    Iallefall, anlegg nr.2 står i stua og benyttes helst til film. Jeg er velsignet med eget furterom (egentlig furtehus med garasje) og der regjerer jeg i ensom majestet. Kan absolutt anbefales.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Man kan spørge om hvilke krav konen skal opfylde for at være i stuen?

    Det første men ikke mindste krav,er at hun ikke skal blande sig i hifi,medmindre hun bliver spurgt.
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg hverken eget bo-sted eller samboer enda, men når den tid kommer skal anlegget stå i stua, ingen kompromiss.
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har anlegget i stua. Vi er heldigvis glade i musikk begge to. TVen, derimot, er kastet ut, og står i dertil egnet rom.
    Samme oppsett her. Anlegget, cd og vinyl i stua. TV kasta vi ned i et rom i kjellern for 3-4 år siden. Er ikke sikker på om TVn har vært på hittil i år. Savner ikke TV et sekund. Anlegget bruker hele familien flittig, hver dag.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Anlegget står der vi hører musikk og det er der vi bor: stua. Plasseringen er omforent der det spiller best og estetisk kan stå. Jeg ville ikke gjort det anderledes om jeg hadde bodd alene.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norske mannfolk har blitt for blaute. Hvorfor skal man spørre om å få lov til ditt og datt i sitt eget hus? Helt utrolig!
    Da er det bedre som en nevnte tidligere i denne tråden: "heldigvis eier ikke kona boligen alene, så jeg slipper å spørre om lov til å ha ting i stua." Bare tittelen på denne tråden er helt dust.

    Nei folks, se å få frem hammer'n igjen og vis hvem som er sjefen:) edit: eller likeverdig.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Velkommen til dagens samfunn. Skremmende, men funksjonelt.

    Det dreier seg om respekt og likeverd. Dårlige sjefer finnes det nok av uansett kjønn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Siden jeg startet tråden og det er så viktig å være Mann i huset får jeg vise stua mi også da, så det ikke er noe tvil her.
    Bildet er fra før Mezzoene kom ihus, de ruver ennå litt mer.

    DSC_57361.jpg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ingen vinyl, solgte min Micro Seiki da vi flyttet. Men ellers, ingen kone kan vel klage på dette.....her er alt, til og med 37" plasma.



    DSCN2215.jpg
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Råflott skap det der. Er det gammelt eller retro?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Antikt kinesisk brudeskap, der er skrevet noe med pen på innsiden av døren på kinesisk, kostet sikkert mer enn utstyret i det. Kona kjøpte det så prisen vet jeg ikke noe om. Var med på flyttelasset til Norge fra andre siden av kloden. I bunnen er der et hul på ca. 1 cm i diameter, der går alle kabler inn/ut. Du kan skimte solid core kablene til høyttalerne på hver side av skapet. Under sitter modem og TimeCapsule.


    DSCN2226.jpg
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Siden jeg startet tråden og det er så viktig å være Mann i huset får jeg vise stua mi også da, så det ikke er noe tvil her.
    Bildet er fra før Mezzoene kom ihus, de ruver ennå litt mer.
    Hehe - jeg KUNNE kanskje ha sluppet unna med noe slikt, jeg også. Hvis vi hadde hatt plass til det. Men for LPer stående på gulvet ville det ha vært null nåde å hente.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Siden jeg startet tråden og det er så viktig å være Mann i huset får jeg vise stua mi også da, så det ikke er noe tvil her.
    Bildet er fra før Mezzoene kom ihus, de ruver ennå litt mer.
    Hehe - jeg KUNNE kanskje ha sluppet unna med noe slikt, jeg også. Hvis vi hadde hatt plass til det. Men for LPer stående på gulvet ville det ha vært null nåde å hente.
    Jepp! Jeg lever litt farlig her også. Trenger noe å putte vinylen i.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn